[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 23:47

Hier echt een ramp qua gewicht. Door een blessure heeft ze 4 maanden stil gestaan. Gevolg: Afbeelding

Nu zijn we een week of 3 weer flink aan het stappen (ernaast en onder het zadel) blessure is niet weg. Maar stil staan zorgt voor andere problemen. Manenkam voelt iets minder strak. Vind het zo erg dat we weinig tot niks konden doen.
Hopelijk mag ik na volgende maand meer dan alleen stappen.

Afbeelding

Laarvv

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 14:37

Hallo allemaal,

Zou ik hier mogen mee kletsen en om advies mogen vragen? Teruglezend zie ik namelijk erg mooie resultaten voorbij komen. Helaas is mijn eigen jonge sport paard op dit moment veel te dik waardoor oa mijn nieuwe zadel zeer beroerd is gaan liggen.

Allereerst wil ik zeggen dat dit paard een medische geschiedenis heeft waardoor niet alles mogelijk is. 2 jaar geleden was hij door de pijn veel te mager en kregen we hem niet dik, nu is het andersom.

Mijn paard is 6 jaar oud en wordt ongeveer 5x per week gereden op L/M niveau en staat op een pensionstal waar hij tussen de 5 en 7 uur op de (kale) wei komt. Wat krijgt hij te eten:

Sochtends: 1/2 schep Subli dieetmix
Smiddags: Hooi en als hij gereden wordt 1/4 vitalbix slobber
Savonds: 1/2 schep Subli dieetmix en hooi.

Voorheen kreeg hij zijn eten via een slowfeeder, dit op aanraden van de dierenarts niet voortgezet.
Hebben jullie wellicht nog ideeen? Voor mij lijkt het er nu op dat hij dik wordt van lucht, met de daarbij voorkomende probleempjes. Het gaat dan voornamelijk om vetophopingen bij zijn schouder en kont.

Livion

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 20:32

Heeft de dierenarts ook toegelicht waarom hij aanraadde te stoppen met een slowfeeder? Misschien zijn er nog wel mogelijkheden voor een andere variant.

Je geeft aan dat hij 5 en 7 op een kale weide staat. Waar staat hij de rest van de tijd?

Laarvv

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 10:21

Paard heeft een blessure gehad in zijn hals en verwacht wordt dat dit mede gekomen is doordat hij steeds schuin uit het net trekt zeg maar. Ik weet even niet hoe ik dit anders moet verwoorden, haha. Nu krijgt hij gewoon meerdere malen per dag kleine hoopjes zodat hij toch steeds kan eten.

De rest van de tijd staat hij gewoon op stal waar stro in ligt. Ongeveer 5 dagen per week komt hij nog 2u extra in de paddock.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 12:37

@laarvv; kan je geen bak met net maken waar hij gewoon bovenuit uit moet trekken? Dan heb je niet die zijwaartse beweging.

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 13:34

Gloa schreef:
@laarvv; kan je geen bak met net maken waar hij gewoon bovenuit uit moet trekken? Dan heb je niet die zijwaartse beweging.

Laarvv schreef:
Paard heeft een blessure gehad in zijn hals en verwacht wordt dat dit mede gekomen is doordat hij steeds schuin uit het net trekt zeg maar. Ik weet even niet hoe ik dit anders moet verwoorden, haha. Nu krijgt hij gewoon meerdere malen per dag kleine hoopjes zodat hij toch steeds kan eten.

De rest van de tijd staat hij gewoon op stal waar stro in ligt. Ongeveer 5 dagen per week komt hij nog 2u extra in de paddock.

Dit dacht ij idd ook, misschien zoiets als wij hebben? wellicht iets kleiner dan maar voor het idee:

Afbeelding

evelienn28

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 18:05

Ik heb wat advies nodig!
Ik heb een nmprs ruintje hij bleef lange tijd redelijk op gewicht maar het laatste jaar heb ik toch wel het idee dat hij de verkeerde kant op gaat...
Hij lijkt echt vetter te worden en daarbij is zijn buik ook een probleem.
Even foto erbij hoe kijken jullie er tegen aan?
Afbeelding

Afbeelding

Hij staat op de paddock met hooi verder staat hij niet op het land krijg ook geen extra voer hooguit een handje na het werken.
Op het moment span ik hem 2x in de week in een dag een lange rit rond de 10km en andere dag een korte rit waar ik hem veel aan het werk zet en dan vaak nog 1 dag longeren met balkjes lopen en soms een sprongetje.
Wie heeft nog tips voor mij wil nog gaan kijken naar iets van een slowfeeder wat makkelijk in gebruik is.

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 18:36

Hoeveel hooi krijgt hij? Die buik doet me eerder denken aan wormen of een probleem met gas eerlijk gezegd.

evelienn28

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 18:55

Eapy schreef:
Hoeveel hooi krijgt hij? Die buik doet me eerder denken aan wormen of een probleem met gas eerlijk gezegd.

Hij krijgt zo goed als bijna onbeperkt hooi.
Hij word altijd ontwormd en er word mest onderzoek gedaan.

Het lijkt soms wel eens als of hij een skippybal heeft ingeslikt.

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 23:32

hmm inderdaad een hele vreemde buik, hij krijgt wel hooi toch? Geen kuil? Lijkt inderdaad opgeblazen. Wellicht dat je even de dierenarts kunt vragen/bellen? Het is wel verontrustend opgeblazen vind ik, kan voor hem ook nooit fijn zijn.

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 23:40

Ik kom ook eventjes binnen rollen als dat niet erg is.. mijn paard wordt erg snel dik en al helemaal als ze ingekuild voer krijgt..

Voorheen kreeg ze hooi maar omdat de paarden erg veel aten (24/7 buiten met hooi in slowfeeders) ging staleigenaresse over op ingekuild voer.. het wordt aan haar verkocht als zijnde hooi (door een veehouder en dus geen paardenhouder).

Maar in januari was mijn paard perfect op gewicht en kreeg ze hooi. Werd niet gereden door wat gezondheidsklachten. En nu staat ze alweer een tijdje op dat ingekuilde voer (het is wel mooi lang en grofstengelig, vrij droog en ruikt goed. T is echt mooi voer maar niet geschikt voor mijn paard) en ze lijkt alleen maar aan te komen terwijl ze nu wel weer vol in training staat.. Zo blijf ik bezig. Als ik het zo lees kan dat best van het ingekuilde voer komen.

Heeft iemand enig idee hoe ik met mijn staleigenaresse een gesprek kan voeren hierover? Ik vind het heel vervelend om mijn paard iets te voeren terwijl ik weet dat dat niet het beste is voor haar. Alleen de reden dat zij geen hooi meer wil voeren is de prijs.

Ik wil ook eventueel wel zelf hooi inkopen maar ze staan in een groepspaddock dus dan eet de rest er ook van. Ik heb niet voor niks maar 1 paard, ik kan geen eten voor 4 paarden bekostigen..

Mijn paard is over de ribben niet te dik maar heeft wel vetkwabben bij de schouders en op de achterhand en een klein hangbuikje. Voor de geinteresseerden heb ik ook wel foto's maar ivm eventuele meelezers plaats ik die liever niet zo. Ze staat hier sinds december en het is eem fantastisch plekje en mijn paard is hier erg gelukkig. Ik kan ook heel goed overweg met mijn staleigenaresse en ze doet heel erg haar best, ook voor mijn paard. Ik wil haar ook zeker niet t gevoel geven dat ze niet goed voor mijn paard zorgt. En als ik hooi eis dan jaag ik haar ook op kosten omdat alle paarden uit alle hooinetten eten. Mijn paard apart zetten vind ik ook sneu..

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 23:45

_Nynke schreef:
Ik kom ook eventjes binnen rollen als dat niet erg is.. mijn paard wordt erg snel dik en al helemaal als ze ingekuild voer krijgt..

Voorheen kreeg ze hooi maar omdat de paarden erg veel aten (24/7 buiten met hooi in slowfeeders) ging staleigenaresse over op ingekuild voer.. het wordt aan haar verkocht als zijnde hooi (door een veehouder en dus geen paardenhouder).

Maar in januari was mijn paard perfect op gewicht en kreeg ze hooi. Werd niet gereden door wat gezondheidsklachten. En nu staat ze alweer een tijdje op dat ingekuilde voer (het is wel mooi lang en grofstengelig, vrij droog en ruikt goed. T is echt mooi voer maar niet geschikt voor mijn paard) en ze lijkt alleen maar aan te komen terwijl ze nu wel weer vol in training staat.. Zo blijf ik bezig. Als ik het zo lees kan dat best van het ingekuilde voer komen.

Heeft iemand enig idee hoe ik met mijn staleigenaresse een gesprek kan voeren hierover? Ik vind het heel vervelend om mijn paard iets te voeren terwijl ik weet dat dat niet het beste is voor haar. Alleen de reden dat zij geen hooi meer wil voeren is de prijs.

Ik wil ook eventueel wel zelf hooi inkopen maar ze staan in een groepspaddock dus dan eet de rest er ook van. Ik heb niet voor niks maar 1 paard, ik kan geen eten voor 4 paarden bekostigen..

Mijn paard is over de ribben niet te dik maar heeft wel vetkwabben bij de schouders en op de achterhand en een klein hangbuikje. Voor de geinteresseerden heb ik ook wel foto's maar ivm eventuele meelezers plaats ik die liever niet zo. Ze staat hier sinds december en het is eem fantastisch plekje en mijn paard is hier erg gelukkig. Ik kan ook heel goed overweg met mijn staleigenaresse.

hmm ik zou het zeker proberen op te brengen, gewoon een gesprek voeren waarin je net als hier verteld waar je mee zit, wat jij denkt dat een oplossing kan zijn en zo samen naar mogelijkheden te kijken. Je hebt groot gelijk in dat je het beste wilt voor je paard, als ik het zo hoor lijkt de staleigenaresse me een redelijke vrouw die zich dus heus kan inleven in jou situatie! Succes in iedergevaal!

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 13:38

Dat is ze ook zeker hoor! Alleen wel vrij eigenwijs helaas.. Ze vindt mijn paard niet aangekomen en al helemaal niet te dik. Als ik haar een vergelijkingsfoto van een paar jaar geleden laat zien (paard was toen 7, stond enkel op onverpakt droog hooi maar ze kwam toen alleen te staan waardoor ik haar heb moeten verhuizen.. anders was ze daar nooit weg gegaan) dan zegt ze: ja maar dat is niet te vergelijken want ze is nu ook niet meer de jongste en geen 7 meer.

Terwijl mijn paard nu pas 11 is, dat lijkt me echt juist de bloei van haar leven? En al helemaal niet te oud om normaal op gewicht te kunnen zijn? Want haar gebit is top, ze is recentelijk ontwormd (n.a.v. mestonderzoek) en heeft geen andere problemen.. Dus ik zou niet weten waarom een paard van 11 niet gewoon op gewicht zou kunnen zijn.

Dankjewel!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 14:01

_Nynke schreef:

Mijn paard is over de ribben niet te dik maar heeft wel vetkwabben bij de schouders en op de achterhand en een klein hangbuikje. Voor de geinteresseerden heb ik ook wel foto's maar ivm eventuele meelezers plaats ik die liever niet zo. Ze staat hier sinds december en het is eem fantastisch plekje en mijn paard is hier erg gelukkig. Ik kan ook heel goed overweg met mijn staleigenaresse en ze doet heel erg haar best, ook voor mijn paard. Ik wil haar ook zeker niet t gevoel geven dat ze niet goed voor mijn paard zorgt. En als ik hooi eis dan jaag ik haar ook op kosten omdat alle paarden uit alle hooinetten eten. Mijn paard apart zetten vind ik ook sneu..

Is mengen met stro een optie?
Krijgen ze onbeperkt? Zo ja, dan zou ik toch beperken en je paard een x aantal uur per dag even apart zetten.
En je staleigenaar dit artikel eens laten lezen :D [VN] Eigenaren realiseren zich niet dat hun paarden te dik zijn

Hier nog het opbouwschema uitgewerkt. Voor de liefhebber.
Dit was ongeveer zoals ik het van de dierenarts kreeg. Zelf merkte ik rond week 4/5 dat het conditioneel lastiger werd en ben toen ook even blijven hangen en langzamer gaan opbouwen. Blijf dus wel naar je paard kijken.
En na die 8 weken is het natuurlijk niet klaar hè. Dan moet je dit vol blijven houden.
Afbeelding

Stappen en draven heeft het meeste effect op de kilo's. Dat is dan ook best pittig. Galop kun je vanaf week 4 toevoegen. Klein stukje en ook dat kun je opbouwen of meerdere kleine stukjes op 1 rit doen.
Dit heeft bij mijn haf enorm veel effect gehad. En nog steeds overigens :D

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 14:41

Bedankt voor de link, ga ik zeker in mn achterhoofd houden :D

De paarden delen een schuilstal (gewoon een stal met boxen) waardoor 1 van beide partijen (mijn paard of haar paarden) daar niet in zouden kunnen wanneer ze dat willen als mijn paard apart zou staan.. En zou het nuttig/effectief zijn als paard maar een paar uurtjes van de dag of enkele dagen in de week apart staat? Staleigenaresse is er trouwens van overtuigd dat stro eten niet goed is.. Al denk ik daar anders over als dit in beperkte mate is.

Er hangen nu 3 slowfeeders, zou het een optie zijn om er eentje weg te halen? Ze krijgen niet onbeperkt maar de netten worden in de ochtend vol gestampt en in de avond voor het slapengaan zit daar vaak nog een laagje in. Ze krijgen dus wel ruim voldoende.
Haar ene paard is niet zo'n vreetzak en wordt ook niet zo snel dik, haar andere pony heeft een veulen aan de voet (maar wordt niet snel dik) en pleegt een moord voor eten en zal alles doen om te kunnen eten. Mijn paard zit daar een beetje tussenin, ze houdt enorm van eten maar ze gaat niet zo ver als de pony. Helaas wordt ze dus wel snel dik.

Handig schema! Die ga ik sowieso opslaan :) Al moet ik zeggen dat we al veel buitenritten maken en daarbij voornamelijk stappen en draven.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 14:55

Zoals de temperatuur nu is, kunnen ze in de nacht of avond prima zonder schuilstal buiten staan. Dan zou de jouwe met beperkt hooi binnen kunnen. Of een uurtje of 2 in de ochtend en avond zonder hooi. Maar dan moet iemand wel de tijd voor hebben om dat te doen.
Stro is best prima, zeker gemengd met hooi. Het is heel vezelrijk en zet niet aan. Plus dat het het eettempo afremt wanneer je hooi in een net hebt.
Maar voor de merrie met veulen misschien niet genoeg. Ik denk dat een paar uurtjes op een dag (liefst 2x 2 of 3 uur bijvoorbeeld) apart zetten beter is. Risico is wel dat ze dan in de andere uren gaan bunkeren en je er dus niks mee opschiet.
Welke mazen hebben de slowfeeders?
Lastig hoor, als je dat niet zelf in de hand kan hebben.

Buitenritten zijn het beste om af te vallen :j
Maar dan wel net boven het tempo laten lopen, zodat de hartslag omhoog gaat. Pas dan komt de vetverbranding goed op gang. Op eigen tempo verbrandt ook wel, maar veel minder snel.

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 15:14

Ik vind het wel een prettig idee dat mijn paard 24/7 buiten staat omdat ze dan ook wel aardig in beweging is, maarja als eventjes binnen staan de oplossing is dan is dat niet anders.

Ik weet zo niet uit mijn hoofd wat de maten van de mazen zijn.. Ik zal vanmiddag wel even een foto maken. Ook van het voer :)
Het is echt heel oké voer en ik baal best wel dat het blijkbaar voor mijn paard alsnog te rijk is. En ik denk dat hooi gezonder voor haar is omdat ze echt vieze natte stinkscheten laat zodra ze ingekuild voer te eten krijgt.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 15:22

Dat hebben veel paarden :j
Zeker als ze er nog niet lang op staan en het wat nattig is. Het is het fermentatieproces wat in de darmen best effect kan geven. Met waterige mest en scheten als resultaat :=
Het went wel, zeker als je af en toe een wat droger pak tussendoor hebt.
Is dat trouwens geen optie? Wel ingekuild, maar een drogere (en langer doorgegroeide) snede?

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 20:49

Ik weet niet in hoeverre mijn paard eraan gaat wennen. In het verleden toen ze nog niet van mij was heeft ze jaren op kuilvoer gestaan en die vieze natte scheten en slappe mest bleef.. ze stond bekend daarom :P

Dit voer is al vrij droog en lang doorgegroeid..
Afbeelding

Dit zijn trouwens de mazen van de netten:

Afbeelding

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 09:25

Hoi!

Mijn pony lijkt ook wel te groeien van de lucht. In de wei stopt hij niet met eten. Momenteel is hij 5x in de week aan het werk. 3x rijden en 2x longeren. De osteopaat kwam vorige week langs en adviseerde graanloos te gaan voeren. Dus dat ben ik nu aan het opzetten. Hij krijgt nu 2x 50 gram pavo vital op een dag en nog twee handjes subli omnia (hier zitten helaas wel granen in maar ik heb nog een volle emmer). Nu ben ik op zoek naar een graanvrije muesli laag in suiker en zetmeel. Iemand tips? Marstall en agrobs kan ik erg lastig aan komen hier in friesland.

Afbeelding

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 09:29

xLiez schreef:
Hoi!

Mijn pony lijkt ook wel te groeien van de lucht. In de wei stopt hij niet met eten. Momenteel is hij 5x in de week aan het werk. 3x rijden en 2x longeren. De osteopaat kwam vorige week langs en adviseerde graanloos te gaan voeren. Dus dat ben ik nu aan het opzetten. Hij krijgt nu 2x 50 gram pavo vital op een dag en nog twee handjes subli omnia (hier zitten helaas wel granen in maar ik heb nog een volle emmer). Nu ben ik op zoek naar een graanvrije muesli laag in suiker en zetmeel. Iemand tips? Marstall en agrobs kan ik erg lastig aan komen hier in friesland.

[ [url=m/KGCSEy.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wellicht dat subli een optie is? Ik meende dat die een dieetmix hebben en een muesli die “zonder” heet.
Waarom wil je perse een muesli voeren?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 09:36

Nynke: ziet er inderdaad wel mooi droog uit. Maar blijft voordroog natuurlijk.
Qua mazen kun je nog wel kleiner :j
Toen ik op een dhz stal stond hadden we ook 3 netten. 1 zoals jij, waar ze vrij makkelijk uit konden eten. En 2 van Equiculinair met de kleinste maas. Dat zijn ronde netten en hingen we dan zo op dat ze bewogen. Wat het eten ook alweer lastiger maakte. Die dingen waren onverwoestbaar en moesten ze echt wel moeite voor doen. Misschien is dat nog een optie?

xlies: www.rwdh.nl bezorgt Agrobs aan huis. Ik bestel daar ook altijd. Ideaal!
Is dat geen optie?
En Marstall bezorgt ook aan huis.

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 09:47

Faitherr schreef:
xLiez schreef:
Hoi!

[ [url=m/KGCSEy.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wellicht dat subli een optie is? Ik meende dat die een dieetmix hebben en een muesli die “zonder” heet.
Waarom wil je perse een muesli voeren?

Hoeft niet per se een muesli te zijn hoor. Maar omdat hij eigenlijk ook gewoon alleen op de pavo vital kan leven wou ik er iets lekkers bij geven.

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 10:51

Amanda: dankjewel! Zal er eens naar kijken of het een optie is om haar dan toch apart te zetten met zo'n hooinet.. en inderdaad, het blijft voordroog.

xLiez: ik geef voor de lekker er een handje Vitalbix Luzerne bij. Dat is eigenlijk ter ondersteuning van haar maag en zodat ze haar eten niet naar binnen schranst, maar dat vindt ze superlekker. Misschien is dat een optie?

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 10:59

xLiez schreef:
Hoeft niet per se een muesli te zijn hoor. Maar omdat hij eigenlijk ook gewoon alleen op de pavo vital kan leven wou ik er iets lekkers bij geven.

Ahh dat klinkt bekend, mijn haf krijgt ook allen vitalbix. Ik wilde graag na intensieve trainingen iets licht verteerbaars geven als extraatje en voor wat extrs eiwitten (voor zover ze die uit een bekertje überhaupt binnenkrijgt). Ik geef de subli kruidenmuesli, ze dtaat te kwijlen als een hond zodra ze het ruikt dus lekker vind ze het zeker maar ze krijgt er wel een beetje jeuk van. Ik maak deze zak nog op en geef dan iets anders. Denk zelf dan aan de dieetmix of de zonder.

@_Nynke luzerne zou idd ook kunnen. Al heb ik dit een tijdje gedaan maar ben er ook snel mee gestopt. Ik gaf een halve schep (ca 100 gram) en ze verging van de jeuk. Weinig manen over. Ook zijn de verhoudingen wat scheef leerde ik later. Ik zou dan persoonlijk eerder zoeken naar iets gevarieerder bijvoorbeeld een mix van grassoorten.