Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 08:14

SilvanoN schreef:
Iemand ervaringen met LiquiHorse?

Nog niet, maar toevallig net besteld. Dus over een paar weken kan ik mijn ervaringen delen.

Welke ik in de loop der jaren heb gehad:
Pavo vital (oude en de nieuwe variant): oude ging hij op jeuken, nieuwe ging op zich wel goed maar was toch niet helemaal tevreden
Marstall Force: werd na verloop van tijd niet meer gegeten hier
JPGEF balancer: mooi product, paard deed het er top op maar ook deze wilde hij na verloop van tijd niet graag meer eten
Equilin: werd vanaf moment 1 slecht gegeten
Agrobs naturmineral: Nog altijd een fijne brok maar deze winter gingen mijn paarden daarmee voor het eerst mest eten, brok zelf vonden ze heerlijk.
Victorious Secret: ook nog steeds een fijne brok waar ze het goed op doen en eten ze ook graag.

Waarom dan een switch: omdat het ene paard weer wat spoken begint te zien, en de ander is juist flegmatiek van zichzelf, ben benieuwd wat deze vloeibare vorm met extra magnesium voor hen doet. Al heb ik het idee dat op papier de waardes wat minder mooi zijn dan van agrobs of vs. Uiteindelijk blijf ik kijken naar het paard en of ze het graag eten.

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 08:56

TheWelsh schreef:
Ik kom even advies vragen als jullie het goed vinden.
Ik wil mijn pony de juiste belancer geven maar zie door de bomen het bos niet meer.
Mijn Irish cob ruin is 16 en heeft lichte CPL en erg gevoelige hoeven.

Hij krijgt nu onbeperkt hooi en gras.
Dat ging altijd goed maar na lange tijd prednisolon te hebben moeten gebruiken heeft hij bloedarmoede gehad. Hij bleef afvallen, maar de oorzaak lag daar dus.
Inmiddels is hij weer in goede conditie, alleen wat weinig bespiering. Sinds deze week op een PP dus dat komt wel goed.
Hij wordt momenteel niet bereden ivm zijn hoeven.

Ik wil hem graag genoeg vitamine/mineralen geven.
Welke belancer zou passend zijn, zonder dat ik er nog vanalles doorheen moet doen? (ik ken mezelf en ben nogal chaotisch dus ik wil graag 1 ding waar ik niets fout aan kan doen)

Oja als aanvulling ; Pavo vital eet mijn normaal allesetende pony niet. :o

Achterom

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 09:45

Tja, ik heb werkelijk geen idee, eigenlijk elke balancer zou kunnen passen, zoals je het nu omschrijft. Gewoon de voorgeschreven hoeveelheid aanhouden en je zou goed moeten zitten.
Voer je nu specifieke supplementen bij?

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 10:08

Nee nu nog niks. Hij heeft een tijdje pavo podo lac gehad om terug op gewicht te komen, maar dat is nu niet meer nodig.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 10:27

Waarom heeft hij gevoelige hoeven? Als je daardoor niet rijdt, lijkt het me best wel ernstig? Komt dat van de podo lac?

Hoodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 10:40

Liquihorse hoof heb ik gevoerd, prima spul, werd goed gegeten. Ruikt een beetje naar Pavo fiberbeet. Komt door de foenegriek. Voor de hoeven specifiek vond ik het niet zoveel doen. Ik heb 60 ml gegeven, misschien had ik beter 90 kunnen doen maar ik vond dat zo duur worden.
JPGEF deden de hoeven van mijn paard het erg goed op (160 gram gegeven in zomerperiode). Ik ben sinds kort overgestapt naar Pavo Vital maar zijn hoeven beginnen weer rare kraters te krijgen tussen de zool en hoefwand, wat hij toevallig ook had toen ik Pavo InShape gaf (deze werd niet goed gegeten). Ik heb een biotine supplement gekocht voor de overbrugging, maar hier erg tevreden over JPGEF balancer brok plus melassevrij.
Vitalbix daily complete (Luzerne variant) en pure Victorious secret liet hij staan.
Laatst bijgewerkt door Hoodie op 29-06-22 10:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Hoodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 10:45

TheWelsh schreef:
Ik kom even advies vragen als jullie het goed vinden.
Ik wil mijn pony de juiste belancer geven maar zie door de bomen het bos niet meer.
Mijn Irish cob ruin is 16 en heeft lichte CPL en erg gevoelige hoeven.

Hij krijgt nu onbeperkt hooi en gras.
Dat ging altijd goed maar na lange tijd prednisolon te hebben moeten gebruiken heeft hij bloedarmoede gehad. Hij bleef afvallen, maar de oorzaak lag daar dus.
Inmiddels is hij weer in goede conditie, alleen wat weinig bespiering. Sinds deze week op een PP dus dat komt wel goed.
Hij wordt momenteel niet bereden ivm zijn hoeven.

Ik wil hem graag genoeg vitamine/mineralen geven.
Welke belancer zou passend zijn, zonder dat ik er nog vanalles doorheen moet doen? (ik ken mezelf en ben nogal chaotisch dus ik wil graag 1 ding waar ik niets fout aan kan doen)

Misschien de Atcom rehe-vital? Is ook speciaal gemaakt voor hoefproblemen en heeft aminozuren toegevoegd. Deze zit in alle waardes vrij hoog waardoor extra geven niet echt nodig zou hoeven zijn.
Anders zou JPGEF, die is iets goedkoper maar is minder uitgebreid qua vitamines en mineralen.

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 11:11

Ah daar kan ik iets mee dank jullie wel!

@caily Hij heeft hoefkanker gehad en momenteel rotstraal. Ik kan het hele verhaal niet online zetten maar hij had alleen aan 1 hoef hoefkanker en daarna rotstraal. Maar iemand heeft hem toen diegene voor hem zorgde 3 weken, hem heel nat weg gezet dus nu alle 4 de hoeven flinke rotstraal.Dat was niet op mijn eigen stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 11:18

De balancer van Fibra is misschien ook wel geschikt. Deze is zonder luzerne/graan en met extra biotine.
Er zullen alleen nog niet veel ervaringen zijn Ik krijg ‘m deze week binnen. Ik heb naar volle tevredenheid Fibra Anti Itch gevoerd dus ik hoop dat de balancer net zo fijn is.

Hoodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 11:49

Ik zie net dat ik gelogen heb in mijn vorige post :+
Ik was de inshape nog niet aan het voeren toen zijn voeten zo raar deden, dit was ervoor toen ik hem over wou zetten naar VS maar hij het niet wou eten. Hij stond toen ook in die periode voor het eerst 24/7 buiten, kan er mee te maken hebben.

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 11:50

Hoodie schreef:
Ik zie net dat ik gelogen heb in mijn vorige post :+
Ik was de inshape nog niet aan het voeren toen zijn voeten zo raar deden, dit was ervoor toen ik hem over wou zetten naar VS maar hij het niet wou eten. Hij stond toen ook in die periode voor het eerst 24/7 buiten, kan er mee te maken hebben.

Het is je vergeven hoor :D

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 18:54

Hoodie schreef:
Misschien de Atcom rehe-vital? Is ook speciaal gemaakt voor hoefproblemen en heeft aminozuren toegevoegd. Deze zit in alle waardes vrij hoog waardoor extra geven niet echt nodig zou hoeven zijn.
Anders zou JPGEF, die is iets goedkoper maar is minder uitgebreid qua vitamines en mineralen.

Zit deze Atcom hoger in waardes dan de JPGF? Ik kijk voornamelijk naar magnesium, vitamine E en selenium moet ik toegeven maar interessant om te weten, zeker als het luzerne vrij is :-)

Edit: zie dat het goed is voor hoefbevangen paarden, dat is een dikke + gezien mijn pony nu bevangen staat

Hoodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 19:30

Atcom geef je 20gr/100kg, dus voor een paard van 500 kg geef je 100 gram, waarvan de rehe en ECS vital meer aan jouw eisen voldoen. Naast elkaar zien ze er zo uit:
Afbeelding
Zoals je kan zien is magnesium lager bij Atcom, maar deze bevat wel een wat beter opneembare vorm genaamd magnesiumfumaraat. Zowel JPGEF als Atcom hebben zowel organische als anorganische sporenelementen, ik zelf kijk daar naar omdat ik meermaals onderzoeken heb gevonden dat organisch beter word opgenomen en koper, zink en mangaan zijn belangrijk. Ijzer is helaas wel toegevoegd bij Atcom, maar als sulfaat dus anorganisch.
Verder zie je het meeste verschil in de vitamines waar ik het over had. Atcom zit hoger in vitamine A, heeft vitamine C toegevoegd, iets lager of iets hoger in vit E dan JPGEF (slechts 200 van JPGEF is natuurlijke vit E, de rest is synthetisch. Atcom is compleet synthetisch dus het verschil is ietswat verwaarloosbaar) maar weinig verschil en wat ik bedoelde zijn de vitamines B welke ruimschoots zijn toegevoegd bij Atcom. Alle vitamines B hebben weer een andere functie. Een simpele googleterm 'werking vitamines b paard' zal je meer informatie geven.
Als je alleen de vitaminebrok op zichzelf wilt geven, gok ik wel dat JPGEF wat lekkerder zou zijn dan Atcom als ik naar de ingrediënten kijk :=
Je geeft aan dat je pony hoefbevangen is, er zijn natuurlijk verschillende oorzaken hoe dit zou kunnen komen waarbij er geen 1 simpele oplossing via bokt gegeven kan worden. Zo kan misschien (pin me er niet op vast!) selenium ook juist een aandeel hebben, google maar is 'overschot selenium hoefbevangen'. Maar ook fructaan (kan ook in hooi zitten, is geen suiker), IR en ontstekingen.
Natuurlijk kan je bovenstaand met een korreltje zout nemen want ik heb geen diploma in voeding maar wel heeeeeeeeeeel wat uren onderzoek ondertussen :+ Ik geloof dat bijvoorbeeld Daiyho hier op bokt wie ook wel is actief is in dit topic advies geeft in voeding.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 19:38

Thanks! Ik ga er vanavond wat beter naar kijken. Had ze al snel even naast elkaar gelegd waarbij de mindere hoeveelheid magnesium mij inderdaad gelijk opviel. De soort magnesium die jij noemt bij Atcom had ik inderdaad al over gelezen. En toegevoegd ijzer is zeker jammer. Ik reken het echt uit voor hoeveel mijn pony zou moeten krijgen en niet per kilo omdat dat niet zoveel zegt.
Tja wat ze willen eten en niet krijg ik toch geen vat op bij die van mij haha.
Hij is nu zeer waarschijnlijk bevangen geworden door het hooi. Ik houd hem namelijk al heel erg sober en het kom bijna niets anders zijn. Wat jij zegt over de selenium is interessant maar ik heb ook gelezen dat je erg je best moet doen om een overschot aan selenium te voeren...... hij krijgt er behalve het jpgf brokje niet nog meer van binnen via supplementen oid.
Ik zoek geen oplossing hoor maar ben altijd geïnteresseerd op nog beter voer :-)
Die B vitamines zijn interessant en ik ga zeker op Google kijken!
Super bedankt!

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 11:27

SilvanoN schreef:

Ja mijn paard at het niet en liet daardoor al zijn eten staan. Ik ben over gegaan op vitamine/mineralen poeder van de Groene Os. mijn paard is voor heel veel dingen allergisch dus heel veel brokjes / slobber vallen daardoor af.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 12:13

salamaleque schreef:
SilvanoN schreef:

Ja mijn paard at het niet en liet daardoor al zijn eten staan. Ik ben over gegaan op vitamine/mineralen poeder van de Groene Os. mijn paard is voor heel veel dingen allergisch dus heel veel brokjes / slobber vallen daardoor af.

Welke variant van Liquihorse had jij?

Hier start ik vandaag met de Liquihorse relax. En heb een kieskeurige eter dus hoop dat ie het wel eet haha.

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 13:31

@darkadia

De basis variant. Over het algemeen eet hij voer redelijk makkelijk maar door/over het voer liet hij het staan dus moest ik het met een spuit in zijn mond doen daar werd hij weer kopschuw van dus ik ben overgegaan op iets anders.

Succes! Uit reviews lees ik dat het toch wel makkelijk wordt gegeten dus hopelijk valt het mee!

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 18:08

Er is een nieuwe vitaminebrok van JPGF, zonder luzerne (! Yehhh) en lijkt perfect voor mijn pony die bv graszaadhooi krijgt dus die goed aangevuld moet worden.
Ik moet het nog goed bekijken maar wilde het vast met jullie delen:

https://www.jepaardgezondenfit.nl/balan ... pport.html

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 19:45

Ziet eruit als een interessante. Ik voer nu nog magnesium en vit c los bij.. ga hem de volgende keer eens laten uitmeten. Alleen wel een beetje prijzig...

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 19:56

Waarom toch altijd die biergist..

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 20:00

Laura_ schreef:
Ziet eruit als een interessante. Ik voer nu nog magnesium en vit c los bij.. ga hem de volgende keer eens laten uitmeten. Alleen wel een beetje prijzig...

Ja het is inderdaad wel wat prijzig maar ja...... tekorten later los aanvullen word je ook niet blij van...... ik ben heel blij met de magnesium en dat er geen luzerne meer in zit.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 23:48

salamaleque schreef:
@darkadia

De basis variant. Over het algemeen eet hij voer redelijk makkelijk maar door/over het voer liet hij het staan dus moest ik het met een spuit in zijn mond doen daar werd hij weer kopschuw van dus ik ben overgegaan op iets anders.

Succes! Uit reviews lees ik dat het toch wel makkelijk wordt gegeten dus hopelijk valt het mee!

Haha nou ik ga het op moeten bouwen vrees ik. Het ruikt erg sterk en na 3 happen hielden beide mannen het voor gezien en gingen verder met het gras :j

Zal mij benieuwen of ik morgen alsnog lege emmertjes aan tref op stal… dus de eerste ervaring is nog niet top

Hoodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 20:09

Wat een toeval dat deze net uit is gekomen.

Ziet er wel duurder uit dan de atcom, maar je moet er wel meer van voeren dus je voert ook echt wat eiwitten bij, dus op zich wel een alles in 1 idee.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 20:13

Zover had ik nog niet gekeken. Misschien kan ik dan ook de equifyt gold laten vallen. Alhoewel ze het op deze combi die ik nu voer ook goed doet hoor!

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 21:04

darkadia schreef:
salamaleque schreef:
@darkadia

Haha nou ik ga het op moeten bouwen vrees ik. Het ruikt erg sterk en na 3 happen hielden beide mannen het voor gezien en gingen verder met het gras :j

Zal mij benieuwen of ik morgen alsnog lege emmertjes aan tref op stal… dus de eerste ervaring is nog niet top

Bij mij werd het helaas niet beter. Ik heb het in een spuit gedaan omdat ik niet zo snel iets anders had wat voor hem paste (qua allergie) echt jammer want het kwam voor hem qua ingrediënten echt goed uit de bus.