Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
karev schreef:Goed, wat kan ik het beste pakken voor ietsje meer energie.
Fjord heeft afgelopen maanden weinig tot niks gedaan. Rond en gezond. Staat op force en wiesenfasern en klein handje sinfonie voor de lekker. En uiteraard hooi 4x daags en onbeperkt stro
Ze is nu weer met enige regelmaat aan het week..nu nog opbouwend.
Ik merk dat de looplust wat ontbreekt. Wat zou ik beter kunne geven voor net wat meer energie maar geen Dik maker want dat is ze al haha
karev schreef:karev schreef:Goed, wat kan ik het beste pakken voor ietsje meer energie.
Fjord heeft afgelopen maanden weinig tot niks gedaan. Rond en gezond. Staat op force en wiesenfasern en klein handje sinfonie voor de lekker. En uiteraard hooi 4x daags en onbeperkt stro
Ze is nu weer met enige regelmaat aan het week..nu nog opbouwend.
Ik merk dat de looplust wat ontbreekt. Wat zou ik beter kunne geven voor net wat meer energie maar geen Dik maker want dat is ze al haha
superpony schreef:Ik begrijp dat je het niet wil horen. Maar als je paard overgewicht heeft, al genoeg hooi krijgt en je moet opbouwen, zou ik niet bijvoeren. Energie krijgt hij door beter in vorm te komen, beter conditie etc. Hij krijgt voldoende uit ruwvoer en bijv een force.
Overgewicht zit hem in de weg. Iets met granen voeren, heeft ( nu nog ) lang geen nut. Misschien in een later stadium als hij echt tekort komt op ruwvoer en een basis/vitamine brokje.
superpony schreef:Ten eerste heb ik voer verkocht, was dealer, dus begrijp het heel goed.
Maar je hebt het nu over je eigen paard dat je ziet en kent. Daarnaast heb je het over de buitenkant wat jij ziet.
Ik zeg niet dat paarden dik worden van muesli. Ik zeg dat paarden met overgewicht die lange ritten moeten lopen, eerst hun conditie en spieren moeten verbeteren door training. Als ze op goed en genoeg ruwvoer staan.
Een ander paard dat je niet ziet of kent, kun je niet via internet adviseren. Wie zegt dat de darmflora gezond is? Je weet niet waarom hij wat energie nodig heeft. Maar veel paarden worden sloom van overgewicht. Daar nog bovenop voeren, geeft leuke pieken misschien.
Hoe een paard eruit ziet, zegt niet altijd iets. Onze hengst was een spiegeltje, maar had toch ernstige maagproblemen.
Mn merrie kwam zwaar verwaarloosd bij ons en had geen enkel tekort bij bloedonderzoek. Was brood en brood mager, was dof en slecht in haar vacht. Hele slechte tanden en kiezen etc.
baudyh schreef:Ik ben het wel met je eens maar die problemen die jij opnoemt liggen bij de eigenaar en niet bij de dealer. De dealer probeert naar wat hij weet het juiste advies te geven. We zitten hier op een Marstall topic dus die gebruik je dan. Daar vraagt ze ook om. En met de gegevens die ze gaf geef je een oppervlakkig advies. Ik zie ook liever het paard als ik advies geeft maar dat lukt ook niet altijd.
mirim schreef:Ik kan nergens terugvinden dat er geadviseerd wordt binnen dit topic alleen om te verkopen.
Dit is trouwens tegen de principes in van marstall zelf.
Het paard staat voorop en niet het voer door de strot duwen.
Ik ben een aantal keren met de voedingsadviseur mee op pad geweest en ik heb hem altijd het welzijn van het paard in ogenschouw zien nemen.
En natuurlijk adviseer je als dealer van een merk alleen het eigen merk. Tenslotte ben je bekend met die voersoorten en heb je dat voer in huis.
Gelukkig heeft marstall een heel groot assortiment en kun je ook binnen het merk blijven voor ieder soort paard en behoefte.
Dat een paard buiten moet kunnen staan, soms misschien overvoert wordt, of te kort gevoerd krijgt, een ziekte onder de leden heeft of algeheel niet de zorg krijgt die hij zou moeten hebben staat, mijn inziens, los van de tips die hier voorbij gaan.
Dit topic is een vraagbaak over marstallvoeders.
En zo wordt hij ook merendeels gebruikt.