Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
IngridM schreef:Hoe bedoel je dat glucobalance niet werkt? Het is geen afval middel maar een middel om de suiker-stofwisseling goed te laten verlopen om hoefbevangenheid tegen te gaan.
Dat er pony's zijn die er beter van op gewicht blijven is een 2e maar daar is het helemaal niet voor bedoeld in die zin.
Calente schreef:Dankjewel! Het probleem is dat er op deze stal geen hooi gevoerd mag worden en zij dit zelf ook niet van plan zijn. Ik ben al overgeschakeld van onbeperkt, naar max. 3-4 uur zonder ruwvoer.
De sportbrok wil ik inderdaad veranderen, maar denk je dat 2x een handje minder echt verschil zal maken? De pensionstal biedt ook Havens 5-granenmix aan, dit lijkt me op zich al beter dan de biks. Maar paardlief moet er wel een beetje rustig onder blijven![]()
Het klinkt allemaal een beetje ingewikkeld zo, het probleem is dat deze stalling +/- 500 euro per maand kost. Ik wil dus niet al te veel dingen zelf wil gaan kopen, ik krijg daar namelijk geen korting voor op de stalprijs. Het is schipperen tussen het beste voor mijn paard en mijn portemonnee
_Zeppelin schreef:Ik kom even binnenvallen met een vraag. Ik ben op zoek naar een muesli/brok wat als aanvulling gegeven kan worden op ruwvoer.
Betreffende paard krijgt dan geen krachtvoer en wordt snel dik. Zou graag iets voeren met extra magnesium en vit. E, daarnaast iets van luzerne (cavalor fibreforce bijvoorbeeld) voor wat extra maagvulling.
Ik lees veel over equilin, metazoa, vitabiks en marstall, maar is dit echt een brok wat je voert of meer een aanvulling op je krachtvoer?
Edit: het gaat om een paard wat licht/gemiddeld werkt.
Heleennn schreef:Calente schreef:Dankjewel! Het probleem is dat er op deze stal geen hooi gevoerd mag worden en zij dit zelf ook niet van plan zijn. Ik ben al overgeschakeld van onbeperkt, naar max. 3-4 uur zonder ruwvoer.
De sportbrok wil ik inderdaad veranderen, maar denk je dat 2x een handje minder echt verschil zal maken? De pensionstal biedt ook Havens 5-granenmix aan, dit lijkt me op zich al beter dan de biks. Maar paardlief moet er wel een beetje rustig onder blijven![]()
Het klinkt allemaal een beetje ingewikkeld zo, het probleem is dat deze stalling +/- 500 euro per maand kost. Ik wil dus niet al te veel dingen zelf wil gaan kopen, ik krijg daar namelijk geen korting voor op de stalprijs. Het is schipperen tussen het beste voor mijn paard en mijn portemonnee
Die twee handjes wel geven resulteert mee in overgewicht, dus ik kan me haast niet voorstellen dat dit uit de voeding schrappen geen effect zal hebben. Al wat je er niet in gooit kan ook niet voor overgewicht zorgenIk zou overwegen om in gesprek te gaan met de stalling en anders een andere plek te zoeken. Je paard krijgt echt veel voer, te veel. En ik snap dat je het dan niet ziet zitten om zelf wat te gaan knutselen met ander voer en hooi kopen etc maar voor je paard is dit niet de beste situatie. Mijn paard is (hout vast) ook nog nooit hoefbevangen geweest maar geloof me dat is echt een wonder. Dus laat het niet zo ver komen en grijp nu al in! Als een verandering van stal daar een gevolg van is, dan is dat jammer maar helaas...
Granenmix zou ik al helemaal niet aan beginnen, je paard werkt NIET dus granen gaan voeren is zowat het slechtste wat je kan doen. Niet alleen omdat je paard dan energie binnen krijgt die hij niet zal gebruiken, maar ook omdat de invloed op suikerbalans en dergelijken niet te onderschatten is. Zeker die 5-granenmix zal waarschijnlijk nog slechter zijn voor dit paard dan die sportbrok. Dus schrap gewoon de sportbrok en ga verder met de vitamine-brok en de strucomix. Dat is echt voldoende. Alles wat je dan nog zou moeten veranderen is het hooi. Voordroog is veel te voedzaam voor je paard, dat is wel duidelijk. Ik ben van mening dat onbeperkt (of om de zoveel uur) voordroog voeren sowieso niet goed is voor een paard wat gevoelig is qua gewicht. Voordroog heeft over het algemeen meer suikers, ook minder structuur. Probeer je paard te gaan voeren met veel structuur/vezel en weinig suiker/eiwit.
Calente schreef:Ik zal het zeker overwegen om van stal te wisselen. Dat kan alleen niet à la minute. De gezondheid van mijn paard is mij veel waard (ik had al 3 hele leuke andere paarden kunnen hebben), dus ik ga er zeker mee aan de slag.
Ik zal de biks schrappen, en ook naar het ruwvoer kijken. Ik zal sowieso een kleinere maas ophangen en ik wil eigenlijk met stal een X aantal kilo's af gaan spreken. Dat is allemaal work in progress
Gezien ik al 3 jaar aan het revalideren ben denk ik niet dat ze op korte termijn meer zal gaan doen. Ik ben blij als ik aan het einde van de zomer een rondje kan draven op een kreupelvrij paard![]()
*Verder nog de beloofde foto, vanmiddag gemaakt een half uur na het binnenhalen:
[ [url=m/AfUgnc.jpg]Afbeelding[/url] ]
Heleennn schreef:Calente schreef:Ik zal het zeker overwegen om van stal te wisselen. Dat kan alleen niet à la minute. De gezondheid van mijn paard is mij veel waard (ik had al 3 hele leuke andere paarden kunnen hebben), dus ik ga er zeker mee aan de slag.
Ik zal de biks schrappen, en ook naar het ruwvoer kijken. Ik zal sowieso een kleinere maas ophangen en ik wil eigenlijk met stal een X aantal kilo's af gaan spreken. Dat is allemaal work in progress
Gezien ik al 3 jaar aan het revalideren ben denk ik niet dat ze op korte termijn meer zal gaan doen. Ik ben blij als ik aan het einde van de zomer een rondje kan draven op een kreupelvrij paard![]()
*Verder nog de beloofde foto, vanmiddag gemaakt een half uur na het binnenhalen:
[ [url=m/AfUgnc.jpg]Afbeelding[/url] ]
Oh zo van op foto lijkt het al bij al nog mee te vallen voor een paard wat eigenlijk niks intensief van werk kan doen! Bepaald aantal kilo's is zeker een goed idee! Misschien kan je gewoon zelf een net vullen (mss 2, eentje voor ochtend en dan eentje voor avond) en klaar leggen zodat ze het enkel moeten ophangen, dan ben je echt zeker dat ze niet perongeluk weer te veel krijgt als er eens iemand anders moet voeren door omstandigheden. Een van onze paarden moet ook nat hooi krijgen wegens revalidatie van ziekte en dat zet ik ook gewoon klaar omdat je dan toch echt zeker bent. Maar zoals ik al zei: ik vind het reuze meevallen, als ik dan naar de mijne kijk heeft mijn merrie echt meer vethopen... Dus je bent al goed op weg lijkt me!
Amanda schreef:Ik vind de foto's niet echt een duidelijk beeld geven. Heb je geen goede standfoto van de zijkant?
Jim is nu goed op gewicht. Eerst foto is van januari, net na de verhuizing. Ik heb bewust wat reserve opgebouwd, zodat het niet zo erg was dat hij met de stress wat zou verliezen. Van stress geen last gelukkig
Maar wel flinke ritten gaan maken en nu gaat het ineens hard. Ik ben nu zelfs eiwitrijker aan het bijvoeren omdat hij wel echt wat ging invallen. Inmiddels weer mooi bijgetrokken.
Maar wat een verschil tussen pony die alleen bakwerk deed en pony die 40km gemiddeld per week in het bos loopt (inclusief heuvels) en gereguleerd hooi krijgt (hit actief).
[ [url=m/uRL4Nj.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/pUowBq.jpg]Afbeelding[/url] ]