[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IngridM

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 21:33

Hoe bedoel je dat glucobalance niet werkt? Het is geen afval middel maar een middel om de suiker-stofwisseling goed te laten verlopen om hoefbevangenheid tegen te gaan.
Dat er pony's zijn die er beter van op gewicht blijven is een 2e maar daar is het helemaal niet voor bedoeld in die zin.

Calente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 21:44

IngridM schreef:
Hoe bedoel je dat glucobalance niet werkt? Het is geen afval middel maar een middel om de suiker-stofwisseling goed te laten verlopen om hoefbevangenheid tegen te gaan.
Dat er pony's zijn die er beter van op gewicht blijven is een 2e maar daar is het helemaal niet voor bedoeld in die zin.

Beetje raar geschreven sorry, meer bedoeld als in; de pot is bijna leeg en ik merk weinig tot geen verschil. Paard is nog nooit hoefbevangen geweest, deze neigt eerder naar koliek als ze teveel (suiker) eet dan naar hoefbevangenheid.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 23:46

Hoe lang duurt het voor ze weer actiever mag bewegen? Verdwijnt het extra gewicht dan niet vanzelf? In dat geval zou ik het nu gewoon accepteren.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 00:00

Calente schreef:
Dankjewel! Het probleem is dat er op deze stal geen hooi gevoerd mag worden en zij dit zelf ook niet van plan zijn. Ik ben al overgeschakeld van onbeperkt, naar max. 3-4 uur zonder ruwvoer.

De sportbrok wil ik inderdaad veranderen, maar denk je dat 2x een handje minder echt verschil zal maken? De pensionstal biedt ook Havens 5-granenmix aan, dit lijkt me op zich al beter dan de biks. Maar paardlief moet er wel een beetje rustig onder blijven :+

Het klinkt allemaal een beetje ingewikkeld zo, het probleem is dat deze stalling +/- 500 euro per maand kost. Ik wil dus niet al te veel dingen zelf wil gaan kopen, ik krijg daar namelijk geen korting voor op de stalprijs. Het is schipperen tussen het beste voor mijn paard en mijn portemonnee :=

Die twee handjes wel geven resulteert mee in overgewicht, dus ik kan me haast niet voorstellen dat dit uit de voeding schrappen geen effect zal hebben. Al wat je er niet in gooit kan ook niet voor overgewicht zorgen :) Ik zou overwegen om in gesprek te gaan met de stalling en anders een andere plek te zoeken. Je paard krijgt echt veel voer, te veel. En ik snap dat je het dan niet ziet zitten om zelf wat te gaan knutselen met ander voer en hooi kopen etc maar voor je paard is dit niet de beste situatie. Mijn paard is (hout vast) ook nog nooit hoefbevangen geweest maar geloof me dat is echt een wonder. Dus laat het niet zo ver komen en grijp nu al in! Als een verandering van stal daar een gevolg van is, dan is dat jammer maar helaas...

Granenmix zou ik al helemaal niet aan beginnen, je paard werkt NIET dus granen gaan voeren is zowat het slechtste wat je kan doen. Niet alleen omdat je paard dan energie binnen krijgt die hij niet zal gebruiken, maar ook omdat de invloed op suikerbalans en dergelijken niet te onderschatten is. Zeker die 5-granenmix zal waarschijnlijk nog slechter zijn voor dit paard dan die sportbrok. Dus schrap gewoon de sportbrok en ga verder met de vitamine-brok en de strucomix. Dat is echt voldoende. Alles wat je dan nog zou moeten veranderen is het hooi. Voordroog is veel te voedzaam voor je paard, dat is wel duidelijk. Ik ben van mening dat onbeperkt (of om de zoveel uur) voordroog voeren sowieso niet goed is voor een paard wat gevoelig is qua gewicht. Voordroog heeft over het algemeen meer suikers, ook minder structuur. Probeer je paard te gaan voeren met veel structuur/vezel en weinig suiker/eiwit.

_Zeppelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 10:36

Ik kom even binnenvallen met een vraag. Ik ben op zoek naar een muesli/brok wat als aanvulling gegeven kan worden op ruwvoer.

Betreffende paard krijgt dan geen krachtvoer en wordt snel dik. Zou graag iets voeren met extra magnesium en vit. E, daarnaast iets van luzerne (cavalor fibreforce bijvoorbeeld) voor wat extra maagvulling :P .

Ik lees veel over equilin, metazoa, vitabiks en marstall, maar is dit echt een brok wat je voert of meer een aanvulling op je krachtvoer?

Edit: het gaat om een paard wat licht/gemiddeld werkt.

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 16:46

_Zeppelin schreef:
Ik kom even binnenvallen met een vraag. Ik ben op zoek naar een muesli/brok wat als aanvulling gegeven kan worden op ruwvoer.

Betreffende paard krijgt dan geen krachtvoer en wordt snel dik. Zou graag iets voeren met extra magnesium en vit. E, daarnaast iets van luzerne (cavalor fibreforce bijvoorbeeld) voor wat extra maagvulling :P .

Ik lees veel over equilin, metazoa, vitabiks en marstall, maar is dit echt een brok wat je voert of meer een aanvulling op je krachtvoer?

Edit: het gaat om een paard wat licht/gemiddeld werkt.

ik geef vitalbix, dit is een vitamine en mineralen brokje. Ik heb ook metazoa gevoerd maar daar werd die van mij knettergek van, geen idee waarom. Dit is een volledige aanvulling aan ruwvoer, hoef je dus geen andere brok naast te geven. Ik geef na intensieve trainingen zo'n 100 gram muesli als beloning en voor de eiwitten. S'avonds en S'ochtends krijgt ze een half bekertje vitalbix.

Calente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 20:35

Heleennn schreef:
Calente schreef:
Dankjewel! Het probleem is dat er op deze stal geen hooi gevoerd mag worden en zij dit zelf ook niet van plan zijn. Ik ben al overgeschakeld van onbeperkt, naar max. 3-4 uur zonder ruwvoer.

De sportbrok wil ik inderdaad veranderen, maar denk je dat 2x een handje minder echt verschil zal maken? De pensionstal biedt ook Havens 5-granenmix aan, dit lijkt me op zich al beter dan de biks. Maar paardlief moet er wel een beetje rustig onder blijven :+

Het klinkt allemaal een beetje ingewikkeld zo, het probleem is dat deze stalling +/- 500 euro per maand kost. Ik wil dus niet al te veel dingen zelf wil gaan kopen, ik krijg daar namelijk geen korting voor op de stalprijs. Het is schipperen tussen het beste voor mijn paard en mijn portemonnee :=

Die twee handjes wel geven resulteert mee in overgewicht, dus ik kan me haast niet voorstellen dat dit uit de voeding schrappen geen effect zal hebben. Al wat je er niet in gooit kan ook niet voor overgewicht zorgen :) Ik zou overwegen om in gesprek te gaan met de stalling en anders een andere plek te zoeken. Je paard krijgt echt veel voer, te veel. En ik snap dat je het dan niet ziet zitten om zelf wat te gaan knutselen met ander voer en hooi kopen etc maar voor je paard is dit niet de beste situatie. Mijn paard is (hout vast) ook nog nooit hoefbevangen geweest maar geloof me dat is echt een wonder. Dus laat het niet zo ver komen en grijp nu al in! Als een verandering van stal daar een gevolg van is, dan is dat jammer maar helaas...

Granenmix zou ik al helemaal niet aan beginnen, je paard werkt NIET dus granen gaan voeren is zowat het slechtste wat je kan doen. Niet alleen omdat je paard dan energie binnen krijgt die hij niet zal gebruiken, maar ook omdat de invloed op suikerbalans en dergelijken niet te onderschatten is. Zeker die 5-granenmix zal waarschijnlijk nog slechter zijn voor dit paard dan die sportbrok. Dus schrap gewoon de sportbrok en ga verder met de vitamine-brok en de strucomix. Dat is echt voldoende. Alles wat je dan nog zou moeten veranderen is het hooi. Voordroog is veel te voedzaam voor je paard, dat is wel duidelijk. Ik ben van mening dat onbeperkt (of om de zoveel uur) voordroog voeren sowieso niet goed is voor een paard wat gevoelig is qua gewicht. Voordroog heeft over het algemeen meer suikers, ook minder structuur. Probeer je paard te gaan voeren met veel structuur/vezel en weinig suiker/eiwit.

Ik zal het zeker overwegen om van stal te wisselen. Dat kan alleen niet à la minute. De gezondheid van mijn paard is mij veel waard (ik had al 3 hele leuke andere paarden kunnen hebben :Y) ), dus ik ga er zeker mee aan de slag.
Ik zal de biks schrappen, en ook naar het ruwvoer kijken. Ik zal sowieso een kleinere maas ophangen en ik wil eigenlijk met stal een X aantal kilo's af gaan spreken. Dat is allemaal work in progress ;)

Gezien ik al 3 jaar aan het revalideren ben denk ik niet dat ze op korte termijn meer zal gaan doen. Ik ben blij als ik aan het einde van de zomer een rondje kan draven op een kreupelvrij paard :')

*Verder nog de beloofde foto, vanmiddag gemaakt een half uur na het binnenhalen:

Afbeelding

SammyFloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 09:23

Ik moet me helaas ook weer melden.
Ik heb mijn shetlander lang op mooi gewicht kunnen houden, maar in het begin van de maand is mijn kleine shetlander vergiftigd. Mijn 2 shetlanders zijn onafscheidelijk en gaan overal samen naartoe. De kleine is aanzienlijk vermagerd door zijn strijd tegen het gif, waardoor hij de 2 weken erna op de weide heeft mogen lopen om aan te sterken. Mijn andere shet heeft mee op de weide gelopen, dat in combinatie met niet meer aan het werk zijn omdat de wereld toen even stilstond en er een schroef in de band van mijn koets was gedraaid, staat ze nu weer te dik.
Sinds 1,5 week zijn ze verhuist van stalling. Overdag gaan ze naar buiten, daar staan ze op een stuk land dat half uit zand en half uit gras bestaat, maar het gras is niet al te rijk. 's Nachts staan ze op stal, met hooi uit een slowfeeder. Qua voer bijgeven moet het nog bekijken wat nu het beste zou zijn voor hun. Het lastige is dat mijn kleine nu wel veel nodig heeft en de grote niet. Meestal zijn ze altijd samen, dus voor het voeren moet ik nog even nadenken.
Qua werk ben ik het weer aan het opbouwen. Grondwerk, rechtrichten (werken aan de hand), longeren, wandelen en gelukkig ook weer mennen is wat we doen.

Pleuni_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 09:09

Hallo, ik ben nieuw hier op bokt, maar ik heb een vraag... en ik denk dat ik hier bij de goede topic zit.

Mijn verzorgpony (Naam: Roxy, Ras: Haflinger, Leeftijd: 23) staat nu alweer een tijdje op het land (overdag op het land 's nachts in stal), maar het gras is alweer best kort. Het is niet mogelijk om haar op een ander landje te zetten, omdat veel al wordt gebruikt of ook al aardig kort is. Roxy poepte ongeveer 6x per dag ('s nachts niet meegerekend), toen ze nog op een lekker stukje land stond. Nu ze op een aardig kort landje staat poept ze 2 tot 4x per dag ('s nachts niet meegerekend).

Mijn vraag is nu: Is het handig om haar wat extra hooi te geven? Vanwege dat haar aantal drollen aardig achteruit is gegaan.

Nog even wat informatie: Ze heeft geen overgewicht, maar dat heeft ze wel gehad. We hebben haar goed op gewicht gekregen en dat zo kunnen houden, ook heeft ze mooie spieren gekregen. Op de foto zie je mijn lieve paardje!
Afbeelding

Alvast bedankt voor het lezen van mijn bericht!

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 10:03

Calente schreef:
Ik zal het zeker overwegen om van stal te wisselen. Dat kan alleen niet à la minute. De gezondheid van mijn paard is mij veel waard (ik had al 3 hele leuke andere paarden kunnen hebben :Y) ), dus ik ga er zeker mee aan de slag.
Ik zal de biks schrappen, en ook naar het ruwvoer kijken. Ik zal sowieso een kleinere maas ophangen en ik wil eigenlijk met stal een X aantal kilo's af gaan spreken. Dat is allemaal work in progress ;)

Gezien ik al 3 jaar aan het revalideren ben denk ik niet dat ze op korte termijn meer zal gaan doen. Ik ben blij als ik aan het einde van de zomer een rondje kan draven op een kreupelvrij paard :')

*Verder nog de beloofde foto, vanmiddag gemaakt een half uur na het binnenhalen:

[ [url=m/AfUgnc.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oh zo van op foto lijkt het al bij al nog mee te vallen voor een paard wat eigenlijk niks intensief van werk kan doen! Bepaald aantal kilo's is zeker een goed idee! Misschien kan je gewoon zelf een net vullen (mss 2, eentje voor ochtend en dan eentje voor avond) en klaar leggen zodat ze het enkel moeten ophangen, dan ben je echt zeker dat ze niet perongeluk weer te veel krijgt als er eens iemand anders moet voeren door omstandigheden. Een van onze paarden moet ook nat hooi krijgen wegens revalidatie van ziekte en dat zet ik ook gewoon klaar omdat je dan toch echt zeker bent. Maar zoals ik al zei: ik vind het reuze meevallen, als ik dan naar de mijne kijk heeft mijn merrie echt meer vethopen... Dus je bent al goed op weg lijkt me!

Calente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 10:49

Heleennn schreef:
Calente schreef:

[ [url=m/AfUgnc.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oh zo van op foto lijkt het al bij al nog mee te vallen voor een paard wat eigenlijk niks intensief van werk kan doen! Bepaald aantal kilo's is zeker een goed idee! Misschien kan je gewoon zelf een net vullen (mss 2, eentje voor ochtend en dan eentje voor avond) en klaar leggen zodat ze het enkel moeten ophangen, dan ben je echt zeker dat ze niet perongeluk weer te veel krijgt als er eens iemand anders moet voeren door omstandigheden. Een van onze paarden moet ook nat hooi krijgen wegens revalidatie van ziekte en dat zet ik ook gewoon klaar omdat je dan toch echt zeker bent. Maar zoals ik al zei: ik vind het reuze meevallen, als ik dan naar de mijne kijk heeft mijn merrie echt meer vethopen... Dus je bent al goed op weg lijkt me!

Hoeveel kilo zouden jullie doen? Ze staat om 16u op stal, krijgt om 16.30u brokn en dan wordt er om 22u voor het laatst voordroog gevoerd. Ik geef haar het liefst 's middags een klein plukje en dan om 22u bv 5-6 kilo voordroog in een slowfeeder. Of zou dat te veel/te weinig zijn?

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 00:18

Ik ben benieuwd wat jullie nu van April vinden, ik vind het toch lastig te beoordelen. Ik denk dat er nog wel wat vet af mag, maar ook wat meer buikspieren erbij, dat zal ook een heel ander beeld geven. Maar ze is gelukkig niet meer moddervet. Wat vinden jullie moet er nog veel af?

Ik heb niet hele goede foto’s, hoop dat dit een beetje en duidelijk beeld geeft.
Van voor
Afbeelding
Zijkant (heull schoon)
Afbeelding
En onder het zadel
Afbeelding
Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 07:40

Ik vind de foto's niet echt een duidelijk beeld geven. Heb je geen goede standfoto van de zijkant?

Jim is nu goed op gewicht. Eerst foto is van januari, net na de verhuizing. Ik heb bewust wat reserve opgebouwd, zodat het niet zo erg was dat hij met de stress wat zou verliezen. Van stress geen last gelukkig :+
Maar wel flinke ritten gaan maken en nu gaat het ineens hard. Ik ben nu zelfs eiwitrijker aan het bijvoeren omdat hij wel echt wat ging invallen. Inmiddels weer mooi bijgetrokken.
Maar wat een verschil tussen pony die alleen bakwerk deed en pony die 40km gemiddeld per week in het bos loopt (inclusief heuvels) en gereguleerd hooi krijgt (hit actief).
Afbeelding

Afbeelding

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 08:07

Hij ziet er super uit Amanda! Goed bezig!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 08:09

Ik moet uitkijken dat hij niet doorslaat naar de andere kant. Hij heeft nu wat meer vrij, ik rijd 2/3x per week. Over 2 weken heb ik vakantie en dan mag hij weer vol aan de bak. Dan is het wel even in de gaten houden of hij genoeg binnen krijgt in verhouding tot het werk. Maar zo slank als nu is hij nog nooit geweest geloof ik :D

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 08:34

Jim is superstrak! Kijkend naar de foto denk ik dat spierbehoud nu het belangrijkste is, dat hij daar niet op gaat interen. :j

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 09:11

Ja precies :j
Dat is wel het gevaar nu. Daarom weer aan de Fetura, icm een lijnzaadbrokje. En ik ga 'm in de vakantie toch af en toe een uurtje op het kleine weitje zetten denk ik. Even wat meer gras kan ook geen kwaad.
En anders iets zoeken wat nog hoger in de eiwitten staat, maar voorlopig doet de Fetura genoeg. Dat kan ik altijd nog wat ophogen.

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 11:44

Amanda schreef:
Ik vind de foto's niet echt een duidelijk beeld geven. Heb je geen goede standfoto van de zijkant?

Jim is nu goed op gewicht. Eerst foto is van januari, net na de verhuizing. Ik heb bewust wat reserve opgebouwd, zodat het niet zo erg was dat hij met de stress wat zou verliezen. Van stress geen last gelukkig :+
Maar wel flinke ritten gaan maken en nu gaat het ineens hard. Ik ben nu zelfs eiwitrijker aan het bijvoeren omdat hij wel echt wat ging invallen. Inmiddels weer mooi bijgetrokken.
Maar wat een verschil tussen pony die alleen bakwerk deed en pony die 40km gemiddeld per week in het bos loopt (inclusief heuvels) en gereguleerd hooi krijgt (hit actief).
[ [url=m/uRL4Nj.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/pUowBq.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wauw die ziet er heel netjes uit!

Ik zal vanavond een betere foto proberen te maken, dit is het enige wat ik nu kan vinden, deze is wel een tijdje geleden genomen. We zijn inmiddels al weer wat harder aan het werk.

Afbeelding

Afbeelding

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 12:13

Deze foto's zijn beter, vind haar er netjes uitzien. Niet mager maar ook zeker niet dik.

Amanda heeft van het weekend foto's gemaakt van mijn dikkies. Vanuit de goede hoek begint mijn oudste al iets wat lijkt op een sportlijntje te krijgen:

Afbeelding

Mijn jonkie van 5 doet met deze hitte niks en de grootste groei is eruit, dus die is nu te fors. Hier goed te zien:

Afbeelding

Beide staan sinds een paar weken op minimaal voer (alleen kale vitaminekorrel en magnesium) en elke dag wordt de toegang tot het hooi enkele uren gesloten. Met de oudste rij ik me rot, dus ik zit wel zo'n beetje aan het maximaal haalbare voor nu...

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 12:14

iemand nog een idee.
2 dikke paarden, tinker en haflinger

wat krijgen ze te eten
ochtend: ieder plakje hooi in slowfeeder
middag: ieder plakje hooi in slowfeeder
avond: ieder 2 plakjes hooi in slowfeeder.

klein reepje gras 50cm breed en 6 meter lang ongeveer wat uitgegroeid is en zowat hooi is nu.
100 gr vitalbix per paard momenteel met magnesium. gaan er vanaf vandaag glucobalance bijkrijgen.

qua beweging met deze temp is minimaal. hebben het erg warm. bij koeler weer lopen ze 5-6 dagen 20-30 min

ik denk alleen hooi minderen maar dan worden ze niet vriendelijk meer.
hooi minderen en stro geven al gedaan, maar geen resultaten. vreten alles op, veel mest en opgeblazen. beweging doen we weer zodra het koeler is

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 12:44

Toch meer bewegen, ochtend of avond. En ook langer dan 20-30 min.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 12:45

Denk dat je daar van het voer ook weinig nog af kan halen... en je winst echt uit meer beweging moet halen.

Pleuni_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 13:34

Zoals andere al zeiden: voer minderen is denk ik niet echt meer een optie... ik denk ook toch nog meer bewegen en dan bijvoorbeeld in de ochtend of avond, als het is afgekoeld. Ik snap dat het nu inderdaad te warm is.

Waar ik veel profijt uit haalde met mijn verzorgpaard, was heel veel wandelen aan het begin. Het is effectief en nog gezellig ook, onze band werd ook gelijk een stuk sterker!☺️

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 13:54

Voer minderen is niet te doen. Dat is prima zo.
Beweging is veel te weinig om af te vallen. Start met 1,5 uur stappen net boven tempo buiten, 3/4x per week. De andere dagen kun je prima korter rijden.
Dat doe je een week.
Week erna doe je dit 2 uur, met 5x een 1 minuut een vlotte draf.
Week erna 5x 2 minuten draf.
Enzovoorts.
Na een week of 5/6 voeg je galop toe (kan tussendoor wel hoor, voor de afwisseling), beginnen met 3x 1 minuut. Dit hoeft niet boven tempo.
Als je 3 maanden verder bent, kun je met gemak 3x per week een rit van 2 uur aan en zie je ook echt resultaat.

Dit is wel een investering qua tijd. Maar zeker de 1e 4 weken is die 3/4x per week nodig. Daarna kun je wel minder en met 2/3x per week en de rest korte ritten of bakwerk. Maar duurtraining is het enige dat werkt met een paard dat moet afvallen.

Ik moet dit echt nog eens een keer in overzichtelijk schema zetten :+

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 23:39

Wauw Amanda wat ziet hij er prachtig uit!