Marstall muesli's

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 18:19

Ok bedankt ;) Ga ik dat eens proberen en haal ik de Force er even af. Kijken hoe hij het dan gaat doen.

baudyh

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 11:58

Als je de faser-light geeft in die mate dat voorgeschreven is hoef je geen force meer bij te geven. Dan krijgt hij genoeg.

Waarom ik zei dat faser-light geen gruis heeft is omdat dat wat jij gruis noemt vezels zijn. Paarden likken het gewoon smakelijk op is mijn ervaring

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 14:00

Ik heb 3 zakken gevoerd en er bleef heel wat gruis over. Dat zijn geen vezels, was gewoon poeder. Daarnaast wil ik van alles wat bij elke voerbeurt. Wat op de bodem lag was best veel. Dit wordt wel meegerekend, maar geef je niet.

Buiten dat zijn meningen en ervaringen met oa kruiden verschillend. Het hele jaar door wordt vaak niet aangeraden.

Ik had de wiesencobs al,maar heb nu ook de fasern meegenomen. Ik vind hem ook veel te fijn gemalen. Zonde,want het product is mooi.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 19:49

Miv vandaag staat hij volledig op de Faser Light. Ben super benieuwd hoe hij het erop gaat doen en of zijn jeuk ook minder wordt.
Hoe lang moet je een nieuw voer uitproberen om te weten hoe een paard het erop doet? Weten jullie dat? Ik vermoed wel een paar weken?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 21:07

Dat ligt aan je paard en situatie. Als een paard van ver moet komen, kan het langer duren. Maar het kan ook zo een verbetering zijn, dat je al snel verschil ziet.

Toch is wat je aan de buitenkant ziet, niet helemaal gelijk aan wat er van binnen gebeurt.

Onze merrie bijvoorbeeld was erg verwaarloosd geweest en broodmager. Ze knapte goed op en was erg mooi. Eerst zouden we nog een veulen fokken, maar ze werd niet hengstig. Ook was ze totaal anders in haar doen en laten dan vroeger ( wij hebben haar in haar jonge jaren gehad)

Wij hebben haar eerst opgebouwd met voer en beweging. Tanden en hoeven waren een ramp en moesten meteen. Pas na 3 maanden bloed laten afnemen. Ze had toen niet eens tekorten.

Toch werd ze pas het jaar erop weer hengstig en waren haar hoeven echt aan het verbeteren. Daarnaast merkte je ook dat ze weer karakter kreeg en ging stralen.

Voor haar stijfheid kreeg haar leeftijd de schuld en gaven we wat bij. Maar ze zit nu na 3jr op 23jr leeftijd juist erg goed in haar vel.

En dan neem ik even een eigen paard als voorbeeld, maar zo zijn er veel voorbeelden. Mensen kijken teveel alleen naar de buitenkant. Waar jeuk natuurlijk wel anders is dan alleen glimmen.

Je moet eigenlijk altijd ruwvoer en bodem analyse hebben, anders weet je niet wat je geeft.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 21:26

Bedankt Superpony. Nee hoor pony doet het nu ook super goed en zit goed in zijn vel etc. Alleen wat jeuk en van meer dan paar handjes care4life werd hij erg schrikkerig terwijl hij normaal stoïcijns overal langs liep:-) en hij kreeg meer jeuk.

Vooral vanwege de jeuk helemaal van de care4life af, ook de 2 handjes die hij van stal kreeg en over op faser Light. Ben erg benieuwd.

Mooi voorbeeld van de merrie! En natuurlijk zie je aan de buitenkant niet alles, geldt voor mensen ook.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 23:45

Schoonheid van een paard komt altijd van binnenuit. In de meeste gevallen ga je na ongeveer 4 wkn verschil waarnemen. Mijn advies is altijd om het minimaal zolang te proberen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 15:56

Die vlieger gaat maar gedeeltelijk op helaas. Je kan een paard mooi krijgen op hardvoer, maar dat is niet het beste voor het innerlijk van je paard. Daarbij zie je aan het uiterlijk alleen de problemen nog niet.

Als een paard schade heeft opgelopen kan hij deels opknappen, maar flinke maagzweren bijv krijg je niet eventjes weg.

Helaas heeft niemand rontgen ogen en gaat het bij het ruwvoer vaak mis. Mensen pakken dan allerlei voer en dan knapt een paard voor het oog op.
Als een paard bijv gevoelig is, geeft men het teveel aan hardvoer de schuld. Dat is deels dan zo, maar het is ook vaak te weinig ruwvoer, maagzweren, gebrek aan vrije beweging en contact met andere paarden.
OOk hoef en beenproblemen lost men op met andere middelen, terwijl men niet de oorzaak opzoekt.

Onze hengst was een enorme glimworm, maar hij had toch echt flinke maagproblemen.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 16:04

Ik zit eraan te denken een jaarling te kopen en vroeg me af of er ook voer is van Marstall voor jonge paarden.
Iemand hier ervaringen mee?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 18:00

Een jaarling gedijt heel goed op de veulenmix.
Vanaf twee jaar zou je hem dan over kunnen zetten op de complete.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 14:18

Ik vind de freizeit ook veel meer gruis bevatten. De lastste 3 zakken die ik heb gekocht hadden alledrie beduidend meer gruis dan anders.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 17:50

mirim schreef:
Een jaarling gedijt heel goed op de veulenmix.
Vanaf twee jaar zou je hem dan over kunnen zetten op de complete.

Mag de havervrij ook in plaats van de complete?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 00:02

Alles mag,maar we adviseren meestal de complete voor jonge paarden vanaf een jaar of twee. :)

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 20:33

Ik heb vandaag gezien hoe de Vito eruit ziet en die ziet er goed uit zeg! Veel grovere structuur dan de faser light. Maar vooralsnog staat hij op de faser light. Al laat hij sinds 2 daagjes wat restantjes in zijn voerbak liggen. Even afwachten maar :-)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 18:12

Ik zoek een muesli waar ze wat van aankomen? Is de corn muesli daarvoor geschikt

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 19:50

Cemlys schreef:
Ik zoek een muesli waar ze wat van aankomen? Is de corn muesli daarvoor geschikt

Cornmuesli is geschikt om blote paarden iets voller te krijgen. Maar echt aankomen moet je met vezels doen. Dus ruwvoer of evt bietenpulp of luzerne oid.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 21:32

Ja, hij is al een stuk verbeterd, krijgt grasmix, Merriebrok en seniores priores geregeld. Heeft erg veel last gehad van zn gebit, langzaam aan gaat hooi/kuil eten weer beter al liggen er nog wel wat proppen.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 16:38

Goed, wat kan ik het beste pakken voor ietsje meer energie.

Fjord heeft afgelopen maanden weinig tot niks gedaan. Rond en gezond. Staat op force en wiesenfasern en klein handje sinfonie voor de lekker. En uiteraard hooi 4x daags en onbeperkt stro

Ze is nu weer met enige regelmaat aan het week..nu nog opbouwend.

Ik merk dat de looplust wat ontbreekt. Wat zou ik beter kunne geven voor net wat meer energie maar geen Dik maker want dat is ze al haha

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 21:04

Ik denk als je opbouwt en ze wat te dik is, er vanzelf meer energie komt door een betere conditie. In opbouw zou ik niet teveel veranderen. Als je bezig bent met de spieren, dus dressuurmatig traint, zorgen dat ze van alles genoeg binnen krijgt en opneemt.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 12:53

Wie heeft ervaring met de Wiesenfasern? Net een zak besteld om door de Vito te doen.
En hoeveel suiker/zetmeel zit er in?
Is dat alleen de fructaan van 3.9%?
Kan over zetmeel aandeel niets vinden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 13:02

Ik had laatst een zak gekocht, omdat het water bevroren was en ik de wiesencobs niet kon weken op stal.
Het is op papier erg mooi spul, maar ik vind het veel en veel te fijn. Het is bijna poeder.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 13:17

Ik voer wiesenfasern aan mijn oudere paard..Ik vind het erg fijn omdat mijn paard gebitsproblemen heeft..Ik voer het zowel nat als droog en vind zelf niet dat het net poeder is..

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 13:26

Nee, oke, poeder is het nog niet. Maar het viel mij enorm tegen dat het zo erg fijn is.

Onze shet heeft geen snijtanden en at het ook goed. Maar ik wilde het vooral als structuur bijvoeren en daarvoor vind ik het echt te fijn helaas.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 15:11

Mara2000 schreef:
Wie heeft ervaring met de Wiesenfasern? Net een zak besteld om door de Vito te doen.

Wiesenfasern is gedroogd gras uit de algau.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 17:59

mirim schreef:
Mara2000 schreef:

Wiesenfasern is gedroogd gras uit de algau.

Bedankt, dat wist ik inderdaad. Maar betekent dat dat er helemaal geen zetmeel in zit (in gras en kruiden zit nooit zetmeel??) en maar 3.9% suiker?