[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Heleennn

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 21:05

Ik heb me een hele tijd geleden (ik denk wel 3 jaar geleden) hier gemeld en ondertussen heeft mijn merrie weer stevig overgewicht. Vanaf volgende week kunnen we terug aan de slag en dan zal ze hopelijk weer snel in vorm zijn. Ze staat nu ongeveer 4 uur per dag op gras. Ze heeft een tijd heel mooi gestaan, maar ondertussen is haar sixpack ook weer verdwenen door een noodzakelijke stop van het werk (examens enzo). Ze staat er nu weer helemaal fatsig bij en ik merk dat ze dan voor die paar keer dat ik wel rijd echt last heeft van die vette buik.

Afbeelding

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 21:30

Gloa schreef:
LinSa schreef:
Is het een mogelijkheid om het hooi in een bak te voeren waar de shet niet bij kan? Dus met hoge randen oid?

Zou misschien kunnen maar dan zit ik wel weer vast aan 1 voerplaats. Heb nu meerdere netten hangen waardoor ze de hele dag wat rond wandelen van net naar net.

Ze staan nu ook op de wei (2000m2 en hek altijd open). Helaas groeit het gras snel en heeft mijn dikbil geen respect voor strookbegrazing en bijbehorende lintjes -O- . Hier staan ze dus altijd op om het nog een beetje bij te houden. Het is niet genoeg want ze eten er ook nog wat hooi bij maar dus wel teveel voor de shet.

Hmm ja dat is het lastige van een shet bij grote paarden. De voerbehoeften zijn totaal verschillend. Als de hooinetten ook iets hoger hangen, kan de shet de restjes die vallen opeten en het gras uiteraard. Wellicht is dat een optie?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 09:27

Leo: dat is een lastige. Wat je zou kunnen doen is kijken naar een grasbrok wat hoger in de eiwitten (bijvoorbeeld Fetura). Eigenlijk wat rijker ruwvoer dus. En dat alleen na het rijden geven, zodat het echt naar spierherstel gaat. De juiste hoeveelheid is even zoeken, langzaam opvoeren. Lijnzaadbrok zou ook kunnen, luzerne zou ik weer mee oppassen. Mijn ervaring met koudbloeden is dat ze er juist weer van aankomen en dat wil je niet. Magnesium voor spierherstel is ook fijn.
Het werkt voor Jim op deze manier prima. Die staat ook al 2 jaar niet op gras. Alhoewel ze tegenwoordig een paar uurtjes per dag snacktijd op het gras hebben, maar dat is te weinig om echt goed op te werken. Dat is vooral buikvulling en bezigheidstherapie :))

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 21:59

Wij zijn zondag in de endurance gestart en kregen wel een opmerking over het gewicht. Was ook zeker terecht als ik keek naar de andere 2 IJslanders die meededen en beduidend strakker waren. Dat wordt weer hard aan het werk!

Afbeelding

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 09:44

Wijslander, ik zie geen dik paard hoor?

Mijn shet wordt nu ook zo vet, zooooo erg vind ik dat. Maar hij is met 'actief' pensioen en we doen niet veel meer dan wandelen/af en toe een drafje voor de sulky buiten. Jeetje, wat een effect heeft dat!
Hij staat uiteraard al met masker en krijgt ook al vanaf start weideseizoen glucobalance ter voorkoming van hoefbevangenheid. Weet niet wat ik nog meer kan doen........misschien proberen toch meer te wandelen.....

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 10:32

IngridM ik denk dat je er bijna niet aan ontkomt om hem van het gras af te halen. Het is dan kiezen tussen 2 kwaden.

Echt moddervet is hij niet meer, maar overgewicht is nog wel aanwezig.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 10:36

Die laatste spekkies zijn het lastigst :j

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 11:19

Wijslander; en dat is iets wat ik echt niet ga doen. Hij is met pensioen en een pony met pensioen die niet op het gras kan vind ik persoonlijk geen leven. Mijn persoonlijke mening he, geen aanval op wie dan ook :-) Hij is nog niet zo dik dat hij elk moment hoefbevangen kan raken hoor maar ik vind hem wel te vet :-) Gewoon zonde! Hij is zo mooi slank geweest.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 11:27

IngridM schreef:
Wijslander; en dat is iets wat ik echt niet ga doen. Hij is met pensioen en een pony met pensioen die niet op het gras kan vind ik persoonlijk geen leven. Mijn persoonlijke mening he, geen aanval op wie dan ook :-) Hij is nog niet zo dik dat hij elk moment hoefbevangen kan raken hoor maar ik vind hem wel te vet :-) Gewoon zonde! Hij is zo mooi slank geweest.

Dat bedoelde ik inderdaad met kiezen tussen 2 kwaden... Accepteren dat hij te dik is (zolang het geen bedreiging is voor de gezondheid) óf hem van het gras halen.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 11:34

ja snapte ik hoor :-)
Mijn keus mag dus duidelijk zijn haha.

Zolang het kan misschien maar iets meer wandelen (nou ja, als hij niet meer kan wandelen laat ik hem inslapen hoor) maar nu laat ik hem geregeld een dagje stil staan. Misschien dat toch maar doen. Al gaat het op een laag tempo want wandelen is stom :-)

Yelizaveta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 21:28

Afbeelding

Afbeelding

Sis is ook al wat strakker geworden.. meningen? :D

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 21:41

IngridM, lastig dat je pony niet kan bewegen. Zo wordt het wel ingewikkeld. Ik heb volgens mij gelezen dat jouw pony blessures aan de benen heeft. Die kunnen wellicht ook (weer) op gaan spelen als hij zwaarder wordt. Is er geen mogelijkheid om hem met vriendjes op een paddock te zetten en dan een paar uurtjes per dag met grasmasker op de weide? Of een andere stalling zoeken, zoals bijvoorbeeld een paddock Paradise? Best ingrijpend allemaal, maar als je pony straks hoefbevangen staat is dat ook heel vervelend! Moeilijk hoor!

Yelizaveta, ik zie duidelijk verschil! Goed bezig hoor! Wat heb je veranderd om je pony zo te krijgen?

Yelizaveta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 01:03

We zijn na de winter begonnen, vooral veel beweging en afwisseling in het werk.
Ik geef haar zeker 5x per week beweging. Buitenritjes, van een paar km tot +20 km. Longeren met pessoa of met balkjes, in de bak rijden..
Ze krijgt gewoon krachtvoer (equifyt) naar behoefte.
Ze staat verder 24/7 op een vrij kale weide met mijn shet en gaan elke dag een aantal (nu 3u we bouwen op) uur op de vette weide.
Als ik ze permanent op die wei laat staan, kan ik ze rollen :')
En zo gaat het best goed, ik begin ook al verschil te zien qua bespiering

Livion

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 20:58

Yelizaveta schreef:
[ [url=m/z8WIjC.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/ijvGDY.jpg]Afbeelding[/url] ]

Duidelijk verschil! :j

Hoeveel tijd zit hier ongeveer tussen?

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 22:36

Yelizaveta schreef:

Dat is een mooi verschil ja! Mooie buikspieren bij gekregen!

Yelizaveta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 20:38

Livion schreef:
Yelizaveta schreef:

Duidelijk verschil! :j

Hoeveel tijd zit hier ongeveer tussen?

Van maart tot nu ongeveer

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 11:13

Ingridm is het mogelijk om hem ‘s nachts op de paddock te zetten en overdag op het land met masker? Hier staat alles ‘s nachts op de paddock met hooi omdat ze simpelweg uit elkaar ploffen bij dag en nacht gras. Heb ook nog 2 eczemers staan die het echt beter doen op minder gras, maar wat jij zegt, ik ga ze er echt niet helemaal afhalen want dat vind ik niet paardwaardig. Nu met overdag gras, ‘s nachts paddock gaat het super goed.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 19:55

Hij staat zo'n 7 uur per dag op het land. Ben andere stal aan het zoeken en sla ook alles af waar ze 24/7 in het land staan want dat zou drama worden :-)

Nou ja, hij is gelukkig nog in beweging. Maar voornamelijk stappen is niet genoeg. Ja als ik dat 2 uur per dag zou doen maar dat trek ik dan weer niet haha

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 21:49

En hoe zit het met een kale wei waar ze 24/7 op staan met hooi?

lotte002

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 10:47

ik lees hier al een tijdje mee, mijn paard is in de zomer ook een drama kwa gewicht. ze staat 24/7 buiten en krijgt wel NAF Slim door dr voer, nu wil ik een graasmasker proberen maar heeft iemand enig idee of ze hiermee uit een weidepomp kunnen drinken ?

Calente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 20:53

Hoi allemaal :wave:

Ik kom hier even binnen vallen :)

Ik heb een KWPN-merrie van 1.70m. Ze neigt gauw naar overgewicht, maar normaal was dit nog aardig te doen. Echter is het sinds dit landseizoen niet meer bij te houden. Ze is in korte tijd enorm dik geworden en inmiddels weet ik niet goed wat ik moet doen om het er nog af te krijgen.

Haar voerschema is als volgt:
-9u tot 16u weidegang met graasmasker.
-7u en 17u handje Havens Basissportbrok.
-Als ik geweest ben, 300 gram Cavalor strucomix Sensitive en 120 gram Lexa vitaminebrok, magnesium, glucosamine, omega gold olie.
-'S ochtends krijgt ze een klein plukje voordroog en als ze op stal komt heeft ze nog 3-5 kilo voordroog. 'S nachts krijgt ze in principe een slowfeeder vol met voordroog, maar ik vermoed dat dit minder is (pensionhouder voert, kan ik niet controleren).

Haar bewegingsschema (revalidatieschema):
-3x 30 min. aan de hand stappen.
-2-3x 25 min. lange teugelwerk
-1x 20 min. rijden
Allen zonder draf of galop, enkel stapwerk.

Ze staat dus al met graasmasker en slowfeeder, Gluco Balance heb ik geprobeerd en werkt niet. Het bewegingsschema kan ik helaas niet verhogen. Automatisch kom ik dan uit bij haar voerschema, en dan de vraag, wat moet ik aanpassen?

Willen jullie met mij meedenken?

*Ik heb helaas geen goede foto, ik zal morgen eentje maken

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 21:10

Ik zou razendsnel van voordroog overschakelen naar gewoon droog hooi!! Dat bewegingsschema is per week neem ik aan? Die sportbrok zou er bij mij ook meteen uit gaan, mijn paard is nu weer in opbouw na de examenperiode (dus maand niet trainen) en staat nog steeds op 1/2 schep fiber force van cavalor en zal pas overschakelen op de sportbrok wanneer ze ook effectief weer 4-5 van de 7 dagen actieve arbeid moet leveren. Verder krijgt ze gewoon gras van de weide (lang en stengelig op dit moment) en normaal hooi op stal. 300gr is de minimum aanbevolen hoeveelheid van de strucomix dus dat zou ik behouden, maar de sportbrok kan je gerust weglaten. Je paard doet op dit moment immers niet aan sport, maar aan revalidatie. Hooi zou ik wel in de slowfeeder houden, dat lijkt me prima.

Calente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 21:21

Heleennn schreef:
Ik zou razendsnel van voordroog overschakelen naar gewoon droog hooi!! Dat bewegingsschema is per week neem ik aan? Die sportbrok zou er bij mij ook meteen uit gaan, mijn paard is nu weer in opbouw na de examenperiode (dus maand niet trainen) en staat nog steeds op 1/2 schep fiber force van cavalor en zal pas overschakelen op de sportbrok wanneer ze ook effectief weer 4-5 van de 7 dagen actieve arbeid moet leveren. Verder krijgt ze gewoon gras van de weide (lang en stengelig op dit moment) en normaal hooi op stal. 300gr is de minimum aanbevolen hoeveelheid van de strucomix dus dat zou ik behouden, maar de sportbrok kan je gerust weglaten. Je paard doet op dit moment immers niet aan sport, maar aan revalidatie. Hooi zou ik wel in de slowfeeder houden, dat lijkt me prima.

Dankjewel! Het probleem is dat er op deze stal geen hooi gevoerd mag worden en zij dit zelf ook niet van plan zijn. Ik ben al overgeschakeld van onbeperkt, naar max. 3-4 uur zonder ruwvoer.

De sportbrok wil ik inderdaad veranderen, maar denk je dat 2x een handje minder echt verschil zal maken? De pensionstal biedt ook Havens 5-granenmix aan, dit lijkt me op zich al beter dan de biks. Maar paardlief moet er wel een beetje rustig onder blijven :+

Het klinkt allemaal een beetje ingewikkeld zo, het probleem is dat deze stalling +/- 500 euro per maand kost. Ik wil dus niet al te veel dingen zelf wil gaan kopen, ik krijg daar namelijk geen korting voor op de stalprijs. Het is schipperen tussen het beste voor mijn paard en mijn portemonnee :=

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 21:23

is het heel lastig om van stal te veranderen? Ik snap dat dit een drastische maatregel is maar als ik hoor dat je 500 euro betaald sta ik al versteld. Grote kans dat je ergens goedkoper kan staan en ook nog met gewoon hooi.

Calente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 21:29

Faitherr schreef:
is het heel lastig om van stal te veranderen? Ik snap dat dit een drastische maatregel is maar als ik hoor dat je 500 euro betaald sta ik al versteld. Grote kans dat je ergens goedkoper kan staan en ook nog met gewoon hooi.

Ik heb op zo'n beetje alle stallen in de omgeving (Amsterdam-Zuid) gestaan en dit is tot nu toe de enige stal waar mijn paard zich echt thuis voelt. Dat is een beetje lastig te beschrijven, maar ter illustratie:
Ik heb naar een rusthuis/revalidatiestal gebracht met 24/7 buiten met schuilstal, kudde met alle soorten, maten en leeftijden, 24/7 goed hooi, en beperkt op land, ontzettend lieve eigenaresse en echt goede verzorging. Echt een paardenparadijs dacht ik, maar na 6 weken proberen ben ik als de sodemieter weer terug verhuisd naar deze pensionstal wegens een wegkwijnend paard. Dus ik ben wat angstig om haar "zomaar" te verhuizen.