Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Caily

Berichten: 12529
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 13:37

Ik heb 1 paard erbij lopen die het hoe dan ook altijd het beste doet op oerbalans.

Slmt9

Berichten: 4940
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 13:41

Ik vond die van phytonics prettig, weet niet of die biergist bevat.

Muze
Berichten: 5355
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 16:00

Oerbalans vind ik af en toe als kuur prima, maar meer niet.
En ook daar weer gist.

Gladijs
Berichten: 539
Geregistreerd: 11-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 17:05

Spenk schreef:
Ik vind hem heel zacht zachter dan de digest. Maar in comfort zit ook geen lucerne.


Precies dit! Ik vind het een super product, ik geef er eens in de zoveel dagen nog een schep Phytonics Multivit bij.. het wordt met smaak gegeten en zonder luzerne wat echt mijn nummer 1 eis was

ellepel

Berichten: 47563
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 19:10

Muze schreef:
Welke balancers in poedervorm zijn aanraders?
Ik zie oa dat purehorse er wat heeft.
Wel zonder biergist.
Ik wil dat binnenkort eens proberen omdat ik liefste iets wil waar ik weinig van hoef te geven en niet op basis van luzerne of timothee.
Marstall force heb ik ook gegeven omdat dit een kleine portie is maar deed mijn pony het niet fijn op.

Edit:of een andere met lage dosering zoals atcom, maar dan dus zonder biergist..



ik heb wel supplementen van NAF gegeven,dat is poeder.
geen idee of er biergist in zit.
moet je zelf even gaan bekijken dan?


ik geef nu equillin,die is bijna op.
doe dan even voor het weideseizoen denk ik iets van Dodson&Horrell
https://www.rwdh.nl/dodson-horrell-daily-vits-mins/

Drico

Berichten: 4495
Geregistreerd: 14-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 23:17

Even een vraag voor de pro vitamine/mineralenkorrel kenners :+

Ik voer nu de Pavo Vital aan mijn 23-jarige IJslander (ben ik nu weer aan het oppakken en loopt gemiddeld 2 á 3x per week op recreatief niveau).

Toch twijfel ik om over te stappen op iets anders. Als ik op voervergelijk kijk zie ik toch de Vital op veel punten behoorlijk lager zitten in zijn waardes. Daar zal waarschijnlijk ook wel een beetje het prijsverschil vandaan komen? (Want de Vital is best prima betaalbaar in vergelijking met andere merken).

Maar is in zijn algemeen de Pavo Vital, ondanks de lagere waardes, wel een prima brokje? Of voer je het eigenlijk voor saus omdat de waardes zo laag zijn?

Zijn er anders mooie (betaalbare) alternatieven?

Maddy_Paola

Berichten: 1340
Geregistreerd: 19-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 00:07

Maddy_Paola schreef:
Ga toch de puur G van okapi niet opvoeren, zit nog niet op helft van dosering en ze eet het echt heel slecht, als dit nog meerdere maanden zo moet :n

Dus als iemand hier interesse heeft erin? Zit nog ongeveer 2,5 kg in, normaal €31 voor 3 kg, vraag er €17,50 voor


Dit is verkocht ;)

MenteamJoey

Berichten: 107
Geregistreerd: 25-09-17

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 07:59

Ik lees een aantal reacties over Equilin, dat paarden er een opgeblazen buik van hebben gekregen.
Zijn er hier ook ervaringen van paarden die door Equilin zich zijn gaan schuren?
Wij hebben het idee dat ons paard juist gaat schuren van de Equilin Balancer, dit in tegenstelling tot de Equilin Immuno, omdat hij daar zichtbaar van lijkt op te knappen...

ellepel

Berichten: 47563
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 08:18

ik geef equillin balancer en mijn merrie heeft ook periodes van schuren.
maar dat doet ze zonder equillin ook.
bij haar is juist het opgeblazen zijn enorm verminderd.
maar bij haar komt dat ook grotendeels van gras,of te nat ruwvoer.

Laura_
Berichten: 5392
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 17:29

Drico schreef:
Even een vraag voor de pro vitamine/mineralenkorrel kenners :+

Ik voer nu de Pavo Vital aan mijn 23-jarige IJslander (ben ik nu weer aan het oppakken en loopt gemiddeld 2 á 3x per week op recreatief niveau).

Toch twijfel ik om over te stappen op iets anders. Als ik op voervergelijk kijk zie ik toch de Vital op veel punten behoorlijk lager zitten in zijn waardes. Daar zal waarschijnlijk ook wel een beetje het prijsverschil vandaan komen? (Want de Vital is best prima betaalbaar in vergelijking met andere merken).

Maar is in zijn algemeen de Pavo Vital, ondanks de lagere waardes, wel een prima brokje? Of voer je het eigenlijk voor saus omdat de waardes zo laag zijn?

Zijn er anders mooie (betaalbare) alternatieven?

Ik ben met mijn paard na de pavo vital overgegaan op jpgef. Daar doet ze het nu al een hele lange tikd goed op. Ik vond dat ze het op de pavo niet goed deed. Vond haar toen erg mat ogen. Denk inderdaad tekorten door dat t zo laag zit.

Is wel een stukje duurder.

Metazoa is wel nog goed betaalbaar, daar zou je ook eens naar kunnen kijken.

Muze
Berichten: 5355
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 08:55

Worden van jpgef de balancer plus brokjes zo los ook goed gegeten?
Ik zie dat die nauwelijks duurder zijn dan de gewone balancer brokjes ( maar die hebben wat melasse wat mij niks uitmaakt maar wellicht dus wel lekkerder is).
Zou het veel verschil maken, de normale of de plus qua opneembaarheid en alles ?

Laura_
Berichten: 5392
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 17:41

Ik geef de brokjes (plus) door de slobber heen, omdat ze t los op een gegeven moment liet liggen. Maar dat was al toen daar ook nog melasse in zat

snowsels
Berichten: 57
Geregistreerd: 25-04-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 18:15

Laura_ schreef:
Ik ben met mijn paard na de pavo vital overgegaan op jpgef. Daar doet ze het nu al een hele lange tikd goed op. Ik vond dat ze het op de pavo niet goed deed. Vond haar toen erg mat ogen. Denk inderdaad tekorten door dat t zo laag zit.

Is wel een stukje duurder.

Metazoa is wel nog goed betaalbaar, daar zou je ook eens naar kunnen kijken.


Metazoa is toch ook maar heel laag gedoseerd? Ik hoor daar vrijwel uitsluitend positieve reacties over, maar als ik hem vergelijk vind ik het toch altijd maar niks..

Wiwabalia

Berichten: 4707
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 18:29

Metazoa liet die van mij op een gegeven moment links liggen, en vond haar daar erg hyper van worden.

Muze
Berichten: 5355
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 18:41

Volgens mij is de advies dosering te laag zoals de fabrikant die geeft.

Wiwabalia

Berichten: 4707
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 20:58

Meten is weten.

Het is handig om te weten wat je paard aan voedingsstoffen nodig heeft als basis per dag, hoeveel mg.

Voor ons komt JPGEF het beste uit de bus, daarnaast is die van mij een stresskip/houdt snel spieren vast tijdens training dus is bijv. gebaat bij extra magnesium chelaat, en omdat ze op leeftijd begint te worden krijgt ze er glucosamine/MSM bij als ondersteuning.

In de winter voer ik daarnaast nog extra vit. E bij omdat dat terugloopt in ons hooi, maar in de zomer weer niet omdat het voldoende aanwezig is in het gras.

Weten waarom je iets voert werkt denk ik beter dan 20 merken proberen op de gok. Wij hebben dit in het verleden vaak gedaan en dat kost vaak toch onnodig veel geld/voer wat weer blijft staan enz.

Muze
Berichten: 5355
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 08:16

Dat klopt wel. Of een bepaalde vitamine brok is goedkoper, maar daar ga je dan vervolgens meerdere dingen bij geven omdat je toch nog meer wilt aanvullen.
Dan kan je soms beter een iets duurdere nemen

Wiwabalia

Berichten: 4707
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 08:48

Precies, en soms lees ik lijsten van bokkers die een balancer voeren maar daarnaast nog 7 verschillende poeders…

Ik denk dat we vaak ook teveel overvoeren omdat we “bang” zijn dat ze iets te kort komen.

snowsels
Berichten: 57
Geregistreerd: 25-04-22

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 08:50

Het is denk ik wel moeilijk om te weten wat je paard precies nodig heeft? Hoe kun je dat meten @wiwabalia? Hooianalyse (plus, niet quick) van twee soorten hooi, plus grondanalyse/grasanalyse? dan nog je paard geregeld bloedonderzoek laten doen? Dat is trial en error met verschillende balancers betaalbaarder...

Daihyo

Berichten: 88154
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 08:50

De enige manier om daar achter te komen is een analyse van je hooi en gras (als ze veel weidegang hebben) laten maken. Dan kun je ook gericht bijvoeren. Ik ben enorm blij dat ik dit jaar voor het eerst een grote partij hooi kan kopen van een buurman. Ik heb gelijk voor het hele jaar baaltjes gereserveerd en kan dan mooi een uitgebreide analyse laten maken en daar een balancer bij uitzoeken als dat nodig blijkt te zijn.

Muze
Berichten: 5355
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 08:52

Ja das heel fijn als je idd constante partijen hebt.
Hier helaas niet helemaal haalbaar

Daihyo

Berichten: 88154
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 08:54

Nee dat is vaak als je afhankelijk bent van wat er op stal wordt ingekocht en dan is wisselen van balancer een betere en goedkopere optie.

Wiwabalia

Berichten: 4707
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 09:00

Muze schreef:
Ja das heel fijn als je idd constante partijen hebt.
Hier helaas niet helemaal haalbaar


En kun je dan geen gemiddelde nemen? Dit heb ik met het gras gedaan. Beetje op onderzoek gegaan wat voor “soort” gras wij hebben staan en daar een gemiddelde van genomen.

Ik sta op pension dus het zal niet altijd helemaal gelijk zijn, hooi wisselt heel af en toe van kwaliteit maar lukraak maar wat erin stoppen koste mij uiteindelijk veel meer geld omdat ik dus de neiging heb om dan te gaan overvoeren, en dat bleek dus achteraf echt niet nodig aan de hand van een analyse.

Ze doet het prima op haar ruwvoer, balancer en een kleine ondersteuning (in dit geval karakter + leeftijd gebaseerd). :j

Bloedonderzoek doe ik 1 keer per jaar, of als het medisch nodig is.

Muze
Berichten: 5355
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 09:08

Ik kan wel eens navragen of er van de nieuwe lading die nu ligt te drogen een staal gemaakt wordt.
We hebben een groot deel van eigen perceel en daarbij wordt nog ingekocht omdat het niet genoeg is.

Daihyo

Berichten: 88154
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 09:11

Zeker kun je een gemiddelde nemen. Er zijn zelfs bestaande tabellen voor (bijvoorbeeld CvB) die je als richtlijn kunt gebruiken. Je kunt dan ook kiezen voor een quickscan bijvoorbeeld en op basis daarvan een bijpassend gemiddelde pakken.

Muze: het is wel het handigste om dat minimaal 6 weken na het verpakken te doen ivm afsterven. De waardes kunnen nog veranderen :j
Maar wel interessant als je een groot deel van eigen land kunt voeren. Ik vind een quickscan al de moeite waard als je 3 maanden of langer dezelfde partij kunt voeren. Uitgebreide scan zou ik pas doen als je minimaal 6 maanden hetzelfde kunt voeren.