Marstall muesli's

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 17:14

Nee de Force blijf ik sowieso voeren hoor! :-)

Ruwvoer en vitamines (Force) zou ook genoeg moeten zijn voor een shet die dagelijks beweging krijgt zoals de mijne dus? Of is dat meer voor shetten die weide versiering zijn?

Als ik de aanbevolen hoeveelheid faser zou voeren hoef ik geen Force meer te geven toch?

En de Vito? Ook amper suiker/zetmeel en geen melasse.

Of is het weer niet zo goed om voer te geven aan gezond paard wat eigenlijk bedoeld is voor paarden die iets mankeren?
Laatst bijgewerkt door IngridM op 04-01-16 17:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 17:56

Ja hoor, pas bij hoger niveau (M+) zie je soms dat ze wat meer nodig hebben en vaak gaat het dan om goede kwaliteit eiwitten. Dat is overigens ook bij (warmbloed)paarden zo, maar soms worden die ook mager met onbeperkt ruwvoer (dat is bij shetten zelden het geval).

Edit: dat klopt inderdaad, bij de aanbevolen hoeveelheid Faser Light hoeft geen Force meer gevoerd te worden (liever zelfs niet want bijvoorbeeld selenium moet niet overgedoseerd worden).

IngridM

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 18:03

Bedankt Mizora. De eiwitten zijn dan zeker ivm spieropbouw?
Voeren veel mensen niet veel te veel vraag ik me af soms :-)

Ik had net mijn post nog aangepast had nog wat opgezocht. Vito misschien ook nog een optie?

Ik kan er dan eigenlijk voor kiezen om de Force te blijven geven met een paar handjes Faser/oid voor de lekker of de Force weglaten en de aanbevolen hoeveelheid voeren.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 18:29

Veel mensen voeren inderdaad veel te veel, maar veel mensen voeren ook veel te weinig ruwvoer. Als je met 3 (hoog volgestapeld, dat wel) kruiwagen 75 paarden kan voeren 2x per dag, dan weet je dat er gewoon veel te weinig ruwvoer in gaat. Ik voer met 2 kruiwagens (minder hoog opgestapeld) 11 paarden een portie waar ze een paar uurtjes mee doen, staan ze even zonder en daarna krijgen ze een hooinet voor de andere 18 uur (en die gaat gemiddeld vrijwel leeg). Die voer ik dus 3x zo veel hooi voor de helft van de tijd. Dan heb je gewoon 3.5kg krachtvoer (3 scheppen biks) nodig, dat staat ongeveer gelijk aan 7kg hooi of 10kg voordroog. Maar dat zijn ook de stallen waar je meer koliek en stalondeugden ziet (ontstaan).

De eiwitten zijn inderdaad voor de spieropbouw. De vito is inderdaad ook een mooi krachtvoer, zit net wat meer in dan de faser light, ik zie geen reden waarom je dat niet aan een gezond paard zou voeren.

Wat je ook kan doen is kiezen voor een halve dosering force en een halve dosering krachtvoer.

edit: typo

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 18:30

Eiwitten zijn oa voor D spieropbouw.
En of mensen te veel voeren? Ja vast, maar er zijn ook heel veel mensen die te kort voeren...
Gelukkig is het niet aan ons om voor een ander te beslissen... :)de vito kan ook voor een paard zonder stofwisselingsproblemen, maar is niet noodzakelijk.
Het is dan een relatief duur voer voor als het niet noodzakelijk is.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 19:20

IngridM ik zou stoppen met dat handje Care for life en dan eens testen wat er gebeurd vanwege de jeuk. Ik hoor namelijk vaker jeuk reacties daarop.

Ik zou inderdaad ook adviseren om de force door de wiesenfasern of door de faser light te doen. Meer heeft een shet echt niet nodig.
Als je de aangegeven hoeveelheid voor een shet geeft hoef je inderdaad geen force meer te geven. Maar ik neem aan dat je niet zoveel faser light geeft

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 20:15

Bedankt iedereen :-)

Mizora; helemaal met je eens qua ruwvoer, belachelijk lage hoeveelheden zie je soms!
Ben bij vorige stal weggegaan om die reden, daar kregen ze echt belachelijk lang geen ruwvoer. Ik kan nu krijgen hoeveel ik wil :-)

Baudy, de care4life krijgt hij al sinds mei en hij jeukt pas sinds oktober, nadat hij geschoren was en ik optimaal ging voeren.
Ik moet het in 1 x voeren dus de aanbevolen hoeveelheid zou wel veel zijn in 1x dus ik denk dat ik inderdaad half "krachtvoer" en half Force ga doen.

Iedereen bedankt voor het meedenken!

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 21:03

Wat is nu eigenlijk het verschil tussen de faser en de vito?

Beiden graanvrij
Beiden laag in suiker
Beiden laag in zetmeel
Beiden melassevrij

De een (vito) iets meer energie door olie de ander iets meer ruwe celstof maar verder? Natuurlijk, de een iets meer dit en de ander meer dat maar grote verschillen?
Wanneer kies je welk voer?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 21:27

De vito zit hoger in energie, vet en eiwit, wat lager in suiker+zetmeel (-2%+1%), vitaminen en mineralen, lager in prijs maar de aanbevolen hoeveelheid is hoger (140g t.o.v. 250g per 100kg pony, 220g t.o.v. 350g per 100kg paard).

Alles bij elkaar voer je (bij advieshoeveelheid van vito t.o.v. faser light) dus dubbel zoveel energie, vet, eiwit, zetmeel (maar voor een krachtvoer nog steeds laag) en vitamine E (belangrijk bij een vetrijk dieet wat sommige paarden krijgen), gemiddeld wat meer vitaminen en mineralen , iets meer suiker (maar minimaal), minimaal meer selenium en minder biotine.

Edit: kosten voor faser light zijn voor 100kg pony 0.18€ en voor vito is het 0.25€.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 23:20

Bedankt weer :-)
Kosten vind ik niet echt een item, belangrijker is dat het voer bij mij pony past.

Ik denk dat ik de Faser ga proberen

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 00:44

Ik heb vorig jaar ook alleen force gevoerd in combi met ruwvoer aan mijn welsh pony s. Meer hebben ze eigenlijk niet nodig, ook niet bij licht werk. Heb je wat meer energie nodig dan zou je wat Vito of faser kunnen voeren. Ik was zeer tevreden over de force, omdat die van mij per twee in een stal staan (en hun krachtvoer altijd broederlijk delen ) ben ik dot jaar overgeschakeld op stalriegel voor de vit/min. Dat voert net wat makkelijker en zo voorkom ik tekorten bij sommige.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 13:20

Ik heb ook lang getwijfeld of ik wel voldoende voerde. En of hij wel genoeg energie haalde uit zijn ruwvoer.
Inmiddels ben ik ervan overtuigd dat hij een goed dieet krijgt. Ja hij is soms wat snel moe maar dat komt omdat hij niet geschoren is, het nog steeds veels te warm is en met flink werken zijn warmte niet goed kwijt kan. Zodra het kouder wordt is dat over.

Ik heb voor de Vito gekozen omdat daar net iets meer energie in zit maar minder suiker dan in de FL.
Maar ook omdat het, icm Force, goedkoper is. Ik geef maar zo'n 500 gr Vito per dag met 50 gr Force. Ik doe dus 40 dagen met een zak.
Van de FL moest ik 700 gram geven en kom ik maar 21 dagen met een zak doen. Scheelt behoorlijk.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 18:11

Heb de Faser gehaald vanmiddag maar jeetje, is dat altijd zo gruizig? Ziet er voor mij niet heel aanlokkelijk uit maart gelukkig hoef ik het niet te eten haha.
Pony heeft het wel op.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 18:13

Ik vond de faser op papier mooi, maar je schept toch van bovenaf. Als je ziet wat er aan kruiden en gruis onderin blijft liggen, ben ik daar niet blij mee.
Wat ik nat voer, geef ik nat, maar zo een product wil ik toch graag droog voeren voor het kauwen. Kruiden zouden veel grover mogen of tesamen in een brokje.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 18:21

Het was vroeger veel grover maar het is sinds de vernieuwing veel fijner geworden, dat is de reden dat we het onze shetten niet meer voerne. Die eten namelijk van de straat en eerst bleef krap 10% liggen, sinds die nieuwe samenstelling soms wel 30%.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 18:22

Superpony, en ik heb bovenin de zak dus al giga veel gruis. Wil dus inderdaad niet weten wat er onderin allemaal zit. Ik vond het eerlijk gezegd een tegenvaller hoe het eruit zag maar nogmaals; ik hoef het niet te eten :-).

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 18:25

Hier was het gruis over het algemeen goed over de zak verdeeld. Onderin wel iets gruiziger, maar het mocht geen naam hebben (het grote paard heeft nog een tijd langer op de faser light gestaan, die krijgt nu helemaal geen krachtvoer meer).

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 18:39

Bekend dus, vind het wel "zonde"
Jouw shetten krijgen nu iets anders?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 18:55

Die krijgen nu 2 handjes luzerne met ieder 25g force, verder krijgen ze geen krachtvoer meer.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 19:03

Ik gooi hem over in de ton, dus zal wel door mij komen, maar dan nog vind ik gruis geen paardenvoer. Maak er dan slobber van, maar dat wil ik niet en kocht ik het niet voor.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 19:08

Het grote paard eet alles nat i.v.m. zijn cornage en dat hij snel last heeft van slokdarmverstopping, maar op zich was het gruis geen probleem met eten, alleen tussen de straatstenen was het niet handig (klinkers).

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 19:45

Mijn paard staat op de faser-light maar ik heb geen gruis hoor. Tenminste ik vind het geen gruis. Wel korte stukjes. Vind het juist super voer. Ik vind het juist zo fijn dat je er toch aardig wat van kan geven en net niks geeft. Mijn paard van 1.68m heeft boxrust en kan wel gewoon met de rest mee eten. Maar krijgt maar 600 gram per dag.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 00:14

Is dit je eerste zak en ben je al op de bodem geweest? Ik heb het een tijdje gegeven ipv de vito en was bij elke zak zo. Is wel al ruim een jaar terug.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 14:33

Zijn er mensen hier die de volledige aanbevolen hoeveelheid faser Light voeren aan een shet? Kan toch wel gewoon? Ben wat aan het onderzoeken voor zijn jeuk :-)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 18:09

Wij hebben het hier een tijd gedaan en beviel goed. Nu krijgen ze Force (omdat het fijner is geworden kon het niet meer van de straat gevoerd worden).