[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LinSa

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 08:06

Dragen van een grasmasker kan je beter ook opbouwen zodat de huid eraan kan wennen. Hier krijgen ze ook plekjes van het masker als ik die meteen een paar uur om doe.

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 08:13

Ik had juist gelezen, op advies van de paardendrogist, dat je moet opletten met het opbouwen omdat ze die uren waarmee ze hem op hebben gaan overcompenseren. Juist die gigantische suikershot is dan funest. Ze adviseerden ducttape in het masker te doen, maar vind het persoonlijk ook een onding.

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 08:32

ual_95 schreef:
Ik had juist gelezen, op advies van de paardendrogist, dat je moet opletten met het opbouwen omdat ze die uren waarmee ze hem op hebben gaan overcompenseren. Juist die gigantische suikershot is dan funest. Ze adviseerden ducttape in het masker te doen, maar vind het persoonlijk ook een onding.

Ik heb ook het graasmasker maar weer uit de kast getrokken, maar heb niet het gevoel dat mn pony het snapt.. Heb zo’n goedkope met onderin een rond gaatje, maar mijn pony schuift zn neus zo gefrustreerd door het gras dat er natuurlijk geen sprietjes door het gaatje komen. :')

Vind hem qua pasvorm wel goed zitten, maar het is ook wel handig als hij toch nog iets aan grasjes binnenkrijgt. :=

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 08:38

Fellow schreef:
ual_95 schreef:

Ik heb ook het graasmasker maar weer uit de kast getrokken, maar heb niet het gevoel dat mn pony het snapt.. Heb zo’n goedkope met onderin een rond gaatje, maar mijn pony schuift zn neus zo gefrustreerd door het gras dat er natuurlijk geen sprietjes door het gaatje komen. :')

Vind hem qua pasvorm wel goed zitten, maar het is ook wel handig als hij toch nog iets aan grasjes binnenkrijgt. :=

Ja daarom heb ik die tough one besteld van Cheepoo. Heeft vrije neusgaten en een iets groter gat. Ik gebruik hem ook meer onder het mom voorkomen is beter dan genezen.

xDaim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 09:01

Die van mij staat hier ook met een masker op, die van Shires. Ik vind het een super ding, ze staat er 24/7 mee op zonder wondjes.

Had hem gisteren afgedaan, ze voorspelde veel onweer hier en ben dan bang dat ze in paniek gaat rennen en misschien ergens aan blijft haken. Toen ik ‘s middags aankwam schrok ik toch wel een beetje van die buik, jeetje mina! :oo Dat was me toch wel een flinke grasbuik.

Welke oefeningen doen jullie om de buikspieren wat sterker te maken (hopelijk verdwijnt zo het laatste beetje ‘hangbuik’)?

E_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 09:41

Bij mijn pony deed dat graasmasker niet zoveel, helaas. Ze trok het onding kapot aan alles dat ze kon vinden, en dan ook echt kapot tot het punt waar je niet meer kunt repareren. We hebben denk ik onderhand wel 5 graasmaskers gekocht maar het duurde nog geen week of hij lag weer helemaal kapot in de wei.

Bij die laatste probeerde mijn staleigenaar er een extra 2e keelriem aan te maken zodat ‘ie beter zou blijven zitten. Die man heeft me echt een partij zitten aanklooien met touwtjes en riempjes en weet ik wat allemaal nog meer en toen ging het eindelijk goed en kreeg ze ‘m niet meer af.

Maar madam bleef oprecht van ‘s ochtends vroeg tot ‘s avonds laat aan het onbeperkt hooi staan vreten (24/7 buiten), ipv af en toe even weglopen om te gaan liggen ofzo bleef ze gewoon de hele dag staan. Dus nou ja dan verliezen ze ook niks in gewicht :')

Nu staat ze apart op een kale wei - wel nog dichtbij de andere paarden, er zit 2 meter tussen haar wei en de wei van de andere paarden dus ze is niet alleen - en krijgt gewoon normale porties arm hooi aangevuld met vitaminebrokken en nu gaat het eindelijk goed! Haar wei staat compleet om de bak heen dus als iemand gaat rijden of longeren rent ze vaak vrolijk mee met wat jolige bokjes tussendoor, dus volgens mij zit ze nu in ieder geval goed in haar vel :D

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 12:11

Gluco balance naar binnen krijgen was hier ook evt een crime (gebruik het ook niet meer). Door het voer had ze direct door en at het dan ook niet, slobber etc trapte ze allemaal niet in. Uiteindelijk opgelost met wat water in een spuit gegeven zoals je een wormenkuur geeft.. Ben er op een gegeven moment mee opgehouden, nogal een gedoe en merkte weinig verschil.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 14:57

Kasmir schreef:
Gluco balance naar binnen krijgen was hier ook evt een crime (gebruik het ook niet meer). Door het voer had ze direct door en at het dan ook niet, slobber etc trapte ze allemaal niet in. Uiteindelijk opgelost met wat water in een spuit gegeven zoals je een wormenkuur geeft.. Ben er op een gegeven moment mee opgehouden, nogal een gedoe en merkte weinig verschil.

Exact hoe ik het nu 2 dagen doe. Inderdaad beetje gedoe maar vooruit.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 16:23

xDaim schreef:
Welke oefeningen doen jullie om de buikspieren wat sterker te maken (hopelijk verdwijnt zo het laatste beetje ‘hangbuik’)?

Werken aan de hand is heel handig hiervoor. Schouderbinnenwaarts, wijken, travers... En met dressuurmatig longeren kun je meteen wat extra beweging meepakken. Ik heb er wel een aantal keren les in gehad.

Waar het om gaat is dat je paard leert ondertreden en zijn rugspier kan ontspannen en tegelijk de buikspieren aanspannen.

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 08:56

Appart dat jullie paarden de gluco balance niet lekker vinden. Mijne eet haar voer zo mogelijk nog sneller als het er doorheen zit. Die vinden het heerlijk

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 11:53

Mijne eet t ook gewoon zo op door t voer.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 12:03

Verleden jaar smikkelde hij het nog gewoon op, dit jaar niet meer. Maar kan zomaar weer veranderen mijn shet kennende :-) :-)

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 12:10

ual_95 schreef:

Sorry, ik was niet helemaal duidelijk. Ik bedoelde het aantal uur wat het masker om gaat opbouwen. Uren dat het masker niet om is op een kale weide of paddock zodat ze inderdaad niet gaan overcompenseren.

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 14:41

Gluco balance ken ik niet, is dat echt puur tegen hb?
Mijn shet staat deze zomer gewoon op hooi, af en toe even een paar uurtjes op gras. Merk dat dat echt goed gaat zo. :j

Kwam net een foto van vorig jaar tegen, god wat schaam ik me hiervoor. Maar wel erg mooi om te zien hoe veel hij verbeterd is. Vinden jullie dat hij nog meer kwijt kan? Hij is een kruising tussen een shet x minipaard, dus hij hoort wel wat ranker te zijn dan een normale shet.

Edit; Hoefsmid is laatst nog geweest, maar zijn hoeven zien er weer niet uit.. Moet nodig opzoek naar een betere smid want dit gaat nergens over..

AfbeeldingAfbeelding

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 15:05

Zo wat een verschil zeg, mooi! En succes met het vinden van een goede smid, lastig is dat soms...

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 15:28

Het idee dat toch een groot gedeelte van shets zo dik is en het allemaal normaal en schattig wordt gevonden. Hij is prachtig nu!

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 15:33

Schandalig he.. Hoe vaak mensen wel niet tegen me hebben gezegd 'Ach, valt wel mee toch? Shetlanders horen dik te zijn!' Daar krijg ik zo'n jeuk van.. Ondertussen kon hij niet meer soepel omrollen in de wei en kostte het hem moeite om na het liggen weer op te staan. Nu springt hij op zn dooie gemakje over hindernissen van een meter. Ben zo blij dat hij weer lekker in zn vel zit, laat het nooit meer zo ver komen!

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 17:27

Goed gedaan fellow!!
Het is lastig genoeg om ze niet mega dik te laten worden!

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 17:32

Zo, dat is een knap verschil Fellow! Hij ziet er echt veel beter uit nu :)

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 20:42

Mijn volle shet is bij lange na niet zo dik als de bruine welsh x amerikaans minipaard kruising die ik in het topic heb geplaatst.

Zijn greenguard lijkt goed zn werk te doen. Hij is sinds afgelopen week echt een stuk minder dik/opgeblazen dan hiervoor. Ondanks dat ik minder met hem gedaan heb ivm hitte.

Glucobalance voor het eerst met slobber gevoerd en het gaat er met tegenzin in. Moet telkens de bak aan blijven bieden maar het zit erin.

Fellow het verschil is al goed zichtbaar! Goed bezig :)

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 22:00

Bedankt voor de lieve woorden allemaal! :D

Fellow krijgt nu 20 gr marstall force per dag, naast zn gewone ruwvoer, hij doet momenteel even niet zo veel meer qua beweging (naast gewone weidegang). Het leek me daarom niet nodig om andere brok/muesli bij te voeren. Blijf het toch lastig vinden hoor, je wil natuurlijk ook niet zó weinig geven dat ze tekorten krijgen. Vind nou ook niet dat hij al perfect in zn zomervacht zit, maar of dat dan met zn voeding te maken heeft? Pff twijfels -O-

Lees dat jullie bijna allemaal glucobalance voeren, maar aangezien Fellow bijna niet op gras staat heeft dat voor hem niet echt toegevoegde waarde denk ik.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 11:19

Ik heb mijn pony dit seizoen voor het eerst niet op gras staan. Geen bewuste keuze maar door omstandigheden kon het even niet anders. Hij staat nu op de zandpaddock en ik probeer een paar keer per week aan de hand te gaan grazen. De arbeid wordt langzaam steeds meer opgevoerd. De ergste vetlaag is hij inmiddels gelukkig kwijt. :)

Afbeelding

Voeding blijf ik wel lastig vinden. Hij krijgt hooi, verdeeld over 4 voerbeurten en staat op stro (hier knabbelt hij aan maar er verdwijnt nauwelijks stro naar binnen, gezien hij in zijn slowfeeder ruim voldoende hooi krijgt).
Qua krachtvoer geef ik Pavo Vital en een handje Care4Life. De Vital krijgt hij 1x per dag, en dan 2x per dag dat handje Care4Life. Momenteel voer ik geen supplementen meer.

Toch merk ik dat ik voeren heel lastig vind, zeker nu de arbeid steeds meer omhoog gaat. Hij krijgt momenteel echt weinig, plus ik ben heel voorzichtig met eiwitten. Echter wil ik ook niet dat hij te weinig krijgt voor spieropbouw, zeker nu hij niet op gras staat. Ik heb nog nooit een paard niet op gras gehad, dus tips zijn heel welkom. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 19:11

Mag ik misschien even binnenvallen voor mijn te dikke shet?

Ik heb de paarden aan huis staan en aangezien mijn trekpaard een goede eter is en niet tegen krachtvoer kan (krijgt nu fibra en dat gaat goed) voer ik onbeperkt hooi in netten met 5cm mazen. Samen met de shet werken ze een kleine 20kg aan grof hooi weg per dag. Ik voer 1x en als ik 's ochtends weer ga vullen zijn er altijd nog wat restjes over.

Mijn trekpaard eet niet non stop maar de shet wel helaas. Ze heeft een HB verleden en merkte dat ze vanmorgen na het bekappen beroerd liep. Er zitten teveel spekjes op en ik moet in gaan grijpen.

Het zijn de enige 2 paardjes en apart zetten is geen optie. Wat zijn de mogelijkheden om haar 24/7 met een masker te laten lopen en zo de inname (van zowel hooi uit de netten als gras) te beperken? Welk merk/type is hier geschikt voor?

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 19:37

Is het een mogelijkheid om het hooi in een bak te voeren waar de shet niet bij kan? Dus met hoge randen oid?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 20:34

LinSa schreef:
Is het een mogelijkheid om het hooi in een bak te voeren waar de shet niet bij kan? Dus met hoge randen oid?

Zou misschien kunnen maar dan zit ik wel weer vast aan 1 voerplaats. Heb nu meerdere netten hangen waardoor ze de hele dag wat rond wandelen van net naar net.

Ze staan nu ook op de wei (2000m2 en hek altijd open). Helaas groeit het gras snel en heeft mijn dikbil geen respect voor strookbegrazing en bijbehorende lintjes -O- . Hier staan ze dus altijd op om het nog een beetje bij te houden. Het is niet genoeg want ze eten er ook nog wat hooi bij maar dus wel teveel voor de shet.