Volgens mij de condicion wel..Ik had deze gekocht voor mijn oudere merrie,maar hele haver en een slecht gebit gaan niet samen..Nu krijgt mijn 6 jarige die snel terugvalt in conditie het en eigenlijk blijft hij best mooi rond op een klein beetje..
superpony
Geplaatst: 02-01-16 20:06
Anoniem schreef:
is er ook een marstall muesli hoger in vet en eiwitten?
Je zou kunnen kijken hoe de western muesli is. Ik ken de analyse bij marstall niet,maar in quarter of western mixen zit vaak extra olie,luvrrne en vit e.
Corn heb ik ooit wel gevoerd. Jaren terug. Alleen stond ie juist al die tijden erna te rijk. *bemeste weide, bemest voordroog, veel suikers. Inmiddels terug naar slanker model..alleen is ie ook wat spier kwijt.
Die van mij eet condicion . Begon met 2 x volle voerschep . Dat bleek toch wat te veel voor haar . Nu smorgens wel volle voerschep en s avonds een kwartje met wat bieten pulp . Spier moet je grotendeels gewoon eraan trainen . Een handje helpen kan idd wel met voer ... Of een supplement
Hoeveel Force geven jullie aan een shet? Hoeveel gram? Ik geef elke dag 40 gram maar misschien is dat wat veel en kan hij daar ook last van krijgen (overdaad schaadt? )
Olie is dan wel vet, maar levert het ook de juiste bouwstoffen voor de spieren? Spieren hebben eiwitten en aminozuren nodig.
simongek
Geplaatst: 03-01-16 09:47
Ik wil graag wat advies voor mijn paard.
Ik wil overstappen van voer. Hij krijgt nu basisbrok en havens meusli .
Hij heeft echter zomereczeem en deze winter zie ik dat hij jeuk houdt en een dikke manenkam.
Hij werkt niet meer dus ik denk dat hij te rijk voer krijgt en ondanks het minderen in hoeveelheid per dag dus teveel binnen krijgt en afvalstoffen etc niet meer goed afgevoerd worden.
ik vind het handiger om een goed passend voer te kiezen zodat ik niet met allerlei supplementen hoef te rommelen. Soms ontkom je er niet aan om iets extra's te geven, maar mijn voorkeur heeft het niet.
simongek
Geplaatst: 03-01-16 11:10
mirim schreef:
Je zou heel goed de wiesenfasern met 60 tot 80 gram force per dag kunnen gaan geven. Of de faserlight.
Ken jij ook de eczem meusli? Zou dat ook wat zijn.
De exzem muesli is op zich een fijne muesli, maar omdat jouw paard nu behalve met jeuk ook met een dikke manenkam staat zou ik hem even totaal van de granen afhalen. Vandaar mijn tip om wiesenfasern en force te geven.
IngridM
Geplaatst: 04-01-16 17:03
Ik zit de laatste dagen veel te denken aan waar ik nou goed aan doe eigenlijk, ook in het kader van "doen we niet allemaal veel te veel, qua supplementen en andere zaken....
Als ik nou eens terugga naar de basis: ik heb een shetlander waar ik veel mee doe. Ik noem het werken maar eigenlijk is dat onzin natuurlijk, het is gewoon normale beweging krijgen; 3 kwartier/uur wandelen, mee aan de fiets, longeren, vrij springen maar ook wel eens een dag niets of alleen vrijheidsdressuur.
An sich zou een shet dat moeten kunnen toch zonder bijvoeren? Van stal krijgt hij 2 x daags een handje care4life (als alle paarden eten krijgen), en 3 x daags lekkere portie hooi.
Ik voer dagelijks 40 gram Force bij en riep toen ik hem net had dat hij daar niet genoeg energie uithaalde. Sinds ik van stal gewijzigd ben 7 maanden geleden heeft hij echter in positieve zin zo'n verbetering doorgemaakt!!! Veel meer energie, veel vrolijker en veel betere vacht.
Wat zouden jullie in dit geval zeggen om te voeren naast de Force, puur om te mengen en voor de lekker? Het is en blijft een shet dus niet al teveel suikers ed is denk ik wel verstandig.
*sta in de denk modus* Zag op een andere stal vandeweek ook weer kilo's brokken in de voerbakken gaan want *hij werkt zo hard* Tja........
edit: Ik voerde Optimaal bij maar week geleden mee gestopt ivm jeuk (waarschijnlijk niet van de Ootimaal ook)
Fraser light is de lichtste muesli die er is. Graanvrij, laag in zetmeel en suiker en geen energie. Mijn paard krijgt hiervan een handje door z'n force omdat hij het dan beter eet. Maar je zou bijvoorbeeld ook kunnen denken aan wiesenfasern. Dit is gewoon gedroogd kruidengras, ook erg smakelijk, en het is natuurlijk gras dus er zit verder geen raar spul aan toegevoegd.
mirim
Geplaatst: 04-01-16 17:10
Je kunt wiesenfasern mengen met een beetje force . Dat is voor een Shetlander voldoende. Alleen ruwvoer is niet voldoende omdat daar bewezen tekorten bij ontstaan. Dit zie je mettertijd terug in de algehele conditie van je pony. Maar als je een voer wil geven kun je de faser light geven. De keus ligt ten alle tijde bij de eigenaar zelf