[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IngridM

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 23:20

Ik kom ook weer eens langs.

Dena mii ik heb hetzelfde probleem. Mijn shet helaas op (actief) pensioen moeten zetten. We wandelen nog wel veel maar dat vindt hij ook niet zo leuk dus op lekker tempo kunnen we ook niet echt lopen.

Daarnaast af en toe stapritje voor de sulky maar hij is nu wel aan het aankomen.

Krijgt glucobalance preventief tegen hoefbevangenheid.

deb_tink

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 10:44

Mag ik ook meeschrijven in dit topic.
Ik heb een tinkermerrie, 1.42m, 9 jaar

In december van stal verhuisd, stond doe het zelf en nu all inclusive. Doe het zelf was qua tijd echt niet meer te doen. Maar nu, mijn nieuwe stal voert kwalitatief prachtig droog ruwvoer, echter voor mijn tinker te rijk. Ze krijgen 3x daags een portie hooi in de wintermaanden en in de zomer 2x hooi en 4 uur wei. De wei is inmiddels al kaal. Dus suikers zullen er wel zijn, eiwitten minder.

Verder krijgt ze een maatbekertje vitalcomplete

Maar ze blijft maar groeien en is nu echt te dik.
nu het dilemma. Armer hooi is er niet.
Minder hooi kan uiteraard wel, maar wil eigenlijk wel voldoende ruwvoer blijven geven. Ze gaat in de nacht op stal, dus kan evt een deel van het rijke ruwvoer vervangen voor iets wat armer is. Maar heeft iemand een idee wat daarvoor geschikt is?? Luzerne heeft veel eiwitten, bietenpulp wordt vaak aangeraden voor juist te dunne paarden.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 10:57

Staat ze op stro? Dat zou een deel van het hooi kunnen vervangen :j
Eventueel gemengd in een slowfeeder geven voor de tijd dat ze op stal staat.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 12:31

Hoeveel beweegt ze?

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 12:55

Hoe krijgen jullie de Gluco Balance goed naar binnen bij jullie paarden? Mijn pony eet echt zn muesli eromheen weg en begint er niet aan. Ook niet op een boterham of met wortel.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 14:16

Sappos schreef:
Hoe krijgen jullie de Gluco Balance goed naar binnen bij jullie paarden? Mijn pony eet echt zn muesli eromheen weg en begint er niet aan. Ook niet op een boterham of met wortel.

hier ook dat probleem......

deb_tink

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 14:36

Ja staat op stro idd, dus mijn gedachte zou ook zijn dat ze dan wat stro bij kan eten. Ze krijgt elke dag vers stro erbij.

Ze loopt nu zo een 4x per week. Staat van 7.00 tot 21.00 buiten. Ik snap dat meer beweging goed zou zijn hoor, maar in vergelijking met de vorige stal beweegt ze nu meer. Maar krijgt dus ook meer voedingsstoffen binnen. Daar wil ik graag wat aan doen/veranderen.

deb_tink

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 14:36

IngridM schreef:
Sappos schreef:

hier ook dat probleem......

Met wat lijnzaadolie?? Dan plakt het aan de muesli??

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 15:25

Door slobber heen.

IMfalabellas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 15:54

Hi iedereen,

Ik wil ook graag meepraten, als dat kan. :) Merk dat ik gelukkig niet de enige ben waarvan de paarden last hebben van overgewicht. Ik heb twee falabella ruinen. Ze zijn nu 6 jaar en worden in de zomer 7. Een van de twee wordt echt dik van lucht, hij krijgt dus altijd al minder voer (in de zomer mini mini handje en in de winter een 'gewoon' handje), zijn maatje krijgt altijd wat meer en is ook niet te dik.

Maar door toch een beetje een zachte winter, veel gras etc is het bij de dikke toch echt erg geworden. Hij is nu al 'dik' voor de zomer begonnen is. Hij heeft echt een ronde buik, maar is denk ik niet hoefbevangen (DA komt over twee weken). Hij is nog steeds speels, rent door de wei met zijn maatje en heeft geen moeite met bewegen.

Ze krijgen genoeg ruwvoer, en nu dus echt maar weinig voer (voor de vorm want anders staan ze de hele avond te hinniken naar me haha). De wei waar ze opstaan is heel ruim, maar er staat kort gras. Af en toe mogen ze ff 'snoepen' in het stuk wei met lang gras, maar dat is een keer in de week zoiets. Ze staan gewoon 24/7 in een grote wei met inloop/schuilstal.

Ik zou graag tips krijgen hoe ik mn dikkie moet laten afvallen, want hij is nu echt te dik. Ik heb al veel gelezen over magnesium, maar ik weet niet of dit het probleem is, denk dat hij eerder gewoon teveel verwend is. Ook lees ik veel over beweging, maar ik heb ze niet 'beleerd'. Longeren kunnen ze dus eigenlijk nu niet, ik ben wel pogingen aan het wagen maar een echt plezier doe ik ze er niet mee. Heeft iemand tips hoe ze kleine dikkerds laten afvallen?

alvast bedankt!

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 16:36

Ik zou om te beginnen de pony's van het korte gras afhalen. Dat is echt een suikerbom. In plaats daarvan zou ik ze een uurtje per dag oid met grasmasker op de wei met lang gras zetten. Verder arm hooi en lekker gaan wandelen met dit mooie weer. :)

IMfalabellas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 16:45

Afbeelding
Hi LinSa, ik denk dat ik het misschien verkeerd verwoord heb. Het is eerder een kale wei ipv kort gras. Er staat niets tot heel weinig begroeiing. In de wei waar ze dus 24/7 staan is er niet veel te eten. Droge weide met heel klein laagje begroeiing, geen kort gras. Neigt eerder naar de wei op de foto, heb even gegoogeld. Maar dan nog stukje kaler haha. Is het dan nog steeds een suikerbom? Ik was altijd in de veronderstelling dat zo'n soort wei niet 'erg' is.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 17:06

Ja met zelfs eventueel risico op hoefbevangen om nog maar niet te spreken van zandkoliek.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 17:14

Als je moet kiezen tussen dag en nacht op een wei met kort of lang gras, krijgen ze op de korte wei per saldo minder fructaan binnen.

IMfalabellas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 17:27

@marcella Dank voor je reactie! Ze staan wel al hun hele leven op zo'n wei en hebben ook altijd beschikking tot (arm) hooi, en daar eten ze voornamelijk van, als er geen gras staat eten ze het niet. Is natuurlijk niet overal zo, maar ze eten bij mij dus geen zand, dan eten ze liever wat hooi of niks. Normaal heb ik een stuk wei waar ze altijd opstaan dat dus kort/kaal is. Maar afgelopen winter is bij ons de weide niet echt kaal geworden waardoor ze dus inderdaad teveel gras hebben gehad. Daarom is een van mijn paardjes flink aangekomen, maar die andere dus niet. Ben opzoek naar tips hoe andere mensen hun paarden hebben laten afvallen die niet bereden worden. Als ik ze de hele dag in de stal ga zetten maak ik ze echt depressief, zijn gewend om veel ruimte te hebben en buiten te zijn.

@Wijslander en minder fructaan = beter, toch? :) Als ik ze op de wei met lang en veel gras zet dan gaan ze zichzelf echt overeten.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 17:47

Ja zeker! Die van mij staan ook op zo'n kale wei, wel met onbeperkt ruwvoer. Dat zorgt ervoor dat het zand dat ze eventueel binnenkrijgen afgevoerd wordt. Eventueel zou je periodiek een zandkuurtje kunnen geven.

Qua beweging kun je denken aan een stevige wandeling, samen hardlopen, leren naast de fiets te lopen, vrijspringen en longeren... te dikke paarden vinden bewegen over het algemeen niet fijn/leuk, dat is een kwestie van even doorbijten en er vooral een dagelijkse bezigheid van maken. Met wat afwisseling en niet te lang doorgaan (rustig opbouwen tot 30-45 minuten per dag) krijgen ze er vanzelf meer plezier in.

Ook is het zeker de moeite waard om magnesium bij te gaan geven naast een vitaminekorrel. Juist te dikke paarden hebben hun vitamines en mineralen wel nodig (om energie uit te halen).

nanne02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 20:40

Wijslander schreef:
Ja zeker! Die van mij staan ook op zo'n kale wei, wel met onbeperkt ruwvoer. Dat zorgt ervoor dat het zand dat ze eventueel binnenkrijgen afgevoerd wordt. Eventueel zou je periodiek een zandkuurtje kunnen geven.

Hier staan ze ook op kort gras, en nu je het over zandweg hebt, hoe moet ik dit voeren? De pony's hier krijgen namelijk alleen een vitaminen/mineralen brok, maar geen slobber o.i.d. En moet ik het droog of nat voeren?

IMfalabellas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 21:54

Wijslander schreef:

Qua beweging kun je denken aan een stevige wandeling, samen hardlopen, leren naast de fiets te lopen, vrijspringen en longeren... te dikke paarden vinden bewegen over het algemeen niet fijn/leuk, dat is een kwestie van even doorbijten en er vooral een dagelijkse bezigheid van maken. Met wat afwisseling en niet te lang doorgaan (rustig opbouwen tot 30-45 minuten per dag) krijgen ze er vanzelf meer plezier in.

Ook is het zeker de moeite waard om magnesium bij te gaan geven naast een vitaminekorrel. Juist te dikke paarden hebben hun vitamines en mineralen wel nodig (om energie uit te halen).

Dank voor de tips! Ga ze zeker gebruiken. En als de DA langskomt ga ik er ook even met hem naar kijken.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 22:58

tylando schreef:
Door slobber heen.

Trapt mijn shet niet in. Lukt zelfs niet door appelmoes heen. Lekker tegenstrijdig bezig dan ook maar je moet wat.

Bewegen is bij ons wel echt een probleem. Hij is met (actief) pensioen dus ik kan er niet meer tegenop bewegen. Ik zie hem nu in korte tijd echt aankomen dus huil heel hard van binnen.
Heeft al graasmasker en gluco balance.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 23:05

nanne02 schreef:
Wijslander schreef:

Hier staan ze ook op kort gras, en nu je het over zandweg hebt, hoe moet ik dit voeren? De pony's hier krijgen namelijk alleen een vitaminen/mineralen brok, maar geen slobber o.i.d. En moet ik het droog of nat voeren?

Bij de paardendrogist hebben ze brokjes met psyllium erin, moet je maar eens naar kijken!

Dat is erg balen Ingrid... :n

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 23:13

Ja behalve dat het ongezond is vind ik het echt zoooo zonde. Hij was zooo mooi in vorm altijd |(

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 23:14

IngridM schreef:
Ja behalve dat het ongezond is vind ik het echt zoooo zonde. Hij was zooo mooi in vorm altijd |(

Kunnen jullie helemaal niks meer?

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 23:18

Wandelen en stapritjes voor sulky. Maar ik wandel niet tegen het gras op. Doen nu zo'n 5 x pw een uur stappen maar gras wint :D

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 23:19

Gras is funest ja...

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 08:03

Ik vind shetjes heel leuk, maar ze lijken er inderdaad echt aanleg voor te hebben om op te blazen zodra ze gras zien. Of ze hebben natuurlijk gewoon zware botjes. :+

Ik meld me ook weer. Mijn merrie zweeft ook weer als een ballon door de wei, dus ben tegen mijn principes in maar begonnen met een graasmasker. Helaas lag na een dag haar kin al open (greenguard), dus heb nu de tough one besteld. Ben benieuwd.