Marstall muesli's

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 00:30

Voor mijn cushing paard heb ik Vito gekocht. Ze vindt het echt niet lekker. Normaal is ze absoluut geen lastige eter, maar nu wel. De eerste 2 keer at ze het wel, maar niet van harte. Nu kijkt ze in de bak en laat het liggen. Uiteindelijk eet ze het wel op, maar dat duurt de hele nacht. Het voer zelf vind ik er best goed uit zien. Ze eet het alleen als ik er slobber van maak, maar dat is zo'n gedoe. Na het rijden krijgt ze een halve schep muesli, maar nu heb ik meer werk. En ze vindt het niet lekker. Ik heb al meerdere muesli' s gevoerd en die vond ze stuk voor stuk erg lekker. Maar deze echt niet. Heel jammer. Heb nog om een voer advies bij Marstall gevraagd, maar kreeg als antwoord dat ik er slobber van moest maken. Dan eet ze het wel. Ja maar nog steeds niet van harte. En aangezien ik van meer mensen hoor dat hun paard het niet eet, dan zal het wel aan het voer liggen. Hier moeten we iets anders op verzinnen. Ik heb gedacht aan faser light, maar omdat mijn paard nog behoorlijk actief is vond ik dat geen goede optie.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 00:45

Welke datum staat er op de zak. Er waren wat problemen met de grasbrok. Mijn paard at het toen ook niet. Zakken met datum 26.05.2016 (produktie datum dus 11.2015) en daarna bevatten de 'nieuwe' Vito en die wordt door die van mij weer met smaak gegeten.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 11:32

Ik heb voor de liefhebber nog 4 volle zakken havervrij te koop. Mogen voor iets minder dan de winkelprijs weg. Op te halen uit Friesland.

CoRiNa1983

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 13:39

Ik ben nu naast de sinfonie en in plaats van de cavalor fiber force ook de vito gaan voeren en die van mij eet het wel goed volgens mij, mijn stalgenoot voert de krachtvoer bij haar voerbeurten maar heb niks gehoord, dus volgens mij wordt het goed gegeten.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 17:40

Misty12 schreef:
Voor mijn cushing paard heb ik Vito gekocht. Ze vindt het echt niet lekker. Normaal is ze absoluut geen lastige eter, maar nu wel. De eerste 2 keer at ze het wel, maar niet van harte. Nu kijkt ze in de bak en laat het liggen. Uiteindelijk eet ze het wel op, maar dat duurt de hele nacht. Het voer zelf vind ik er best goed uit zien. Ze eet het alleen als ik er slobber van maak, maar dat is zo'n gedoe. Na het rijden krijgt ze een halve schep muesli, maar nu heb ik meer werk. En ze vindt het niet lekker. Ik heb al meerdere muesli' s gevoerd en die vond ze stuk voor stuk erg lekker. Maar deze echt niet. Heel jammer. Heb nog om een voer advies bij Marstall gevraagd, maar kreeg als antwoord dat ik er slobber van moest maken. Dan eet ze het wel. Ja maar nog steeds niet van harte. En aangezien ik van meer mensen hoor dat hun paard het niet eet, dan zal het wel aan het voer liggen. Hier moeten we iets anders op verzinnen. Ik heb gedacht aan faser light, maar omdat mijn paard nog behoorlijk actief is vond ik dat geen goede optie.

Wat vervelend! Mijne luste de Vito ook meer na een tijdje, toen de Faser light gaan voeren maar ook dat liet hij staan. Dus misschien kan je beter eerst een proefzakje proberen te krijgen voordat je weer met een zak voer opgescheept zit.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 18:07

Er is ook een ervaring van een paard met Cushing die het heel erg goed doet op de optimaal.
Je kunt de ervaring teruglezen op de site van equitotaal en op de Facebooksite van horse comfort staat hij ook vermeld met foto's.

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 17:58

Mijn tinker krijgt nu optimal met naturel gemengd en krijgt halve voerschep per dag. Daarbij half bekertje force en vitamine e en selenium supplement.
Als je de western geeft staat erbij dat je niks erbij hoeft geven maar neem aan dat je dan wel de aanbevolen hoeveelheid moet geven.
Wat is de ervaring met de western? Worden ze er heet van, spierproblemen Enz?

room10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 17:49

Suzan_bobar schreef:
en voor hete en loperige paarden? Hoe bevalt dat? Iemand daar ervaring mee?

Mijn paard is ook een periode erg loperig geweest tijdens het werk, ik ben hem de naturell gaan geven, zowiezo minder dan de aanbevolen hoeveelheid, want dat zou in theorie erg veel moeten zijn, maar ik voerde er 80 gr force bij, zo kreeg hij normale portie en kwam hij aan de adh. De naturell is een muesli, een lekkere knabbel, laag in zetmeel etc. Ik merkte heel duidelijk verschil ! Hij zag er ook goed uit !

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 20:14

Loperig , zou willen dat die van mij meer energie had ...
Wordt al beter . Maar nog niet genoeg ...
Conditie is natuurlijk ook een factor !

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 20:29

Grrr die van mij laat zn force staan. Hij heeft met elk voer wel dat hij na 8-12 maanden er wel klaar mee is. Het is ook echt een pietlut qua eten (tenzij het hooi of gras is). De force eet hij alleen nog als ik slobber maak met bietenpulp, omega olie en wat biotine.
Ik gaf hem er nog wat subli prestatiebrok bij (2 handjes per dag), heb dat gemist met force, maar hij vist de prestatiebrok er echt tussenuit.
Maak er nu elke avond slobber van, lekker veel werk..

tm februari staat hij laag in het werk en ik geef hem nu Vitalbix (ook vitaminebrok), dus voor nu geeft t niet. Maar wat als hij weer vollop in training komt te staan? Vito en faser light gaan m voor mijn kieskeurige paard denk ik niet worden, maar was wel t advies van Marstall zelf. Eventueel concour.
Daarnaast heeft hij ook wel wat meer nodig (in de vorm van haver) qua energie (wat flegmatiek). Maar wil eigenlijk liever geen granen geven. Geplette haver eet hij wel goed, dus misschien toch maar wel doen.
Hij wordt snel dik, heeft zomereczeem, staat 8 uur per dag op gras en krijgt 3x per dag hooi.
Zijn training vanaf maart; 6x per dag max een uur training, waarvan 5x ohz en 1 longe.

Ben benieuwd of jullie me iets van Marstall aanraden of toch iets anders.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 23:27

Waarom verhoog je de Vitalbix niet en laat je de Force weg? In principe is dat dubbelop een vitaminebrok.

Mijn zeikerd en allergiegevoelige haf doet het momenteel goed op de Optimal. Hij schuurt snel op suikers, maar ondanks dat hier granen in zitten, reageert hij er niet op. Het geeft nét dat beetje extra naast de Vitalbix.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 23:51

Zit er dan wel voldoende energie in bijvoorbeeld de optimal ?
Of eender welke ( veilige ) mix !
Ben toch beetje geschrokken van het zetmeel aandeel in condicion .
Zag t niet eerder omdat er te lezen stond geschikt voor IR paarden of t voorkomen van IR , dan verwacht je geen 28% zetmeel ...
Oops , wat nu ? Want dit gaat vragen om problemen als ze er al niet zijn .
Paard loopt niet soepel , loopt kort . En op eitjes . Daarom ging ik kijken naar exacte gehaltes voer

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 00:08

Voor die van mij wel. Maar ieder paard is anders. Heb je de exzem muesli wel eens bekeken? Die en de sinfonie vond ik ook erg interessant.
Alleen de sinfonie at de mijne niet en de exzem was toen niet verkrijgbaar in proefzakjes (ik durfde geen hele zak meer te kopen). De optimal at hij goed en geen schuurklachten.

De animo is een sportmuesli. Geeft energie, maar staat hoog in eiwitten. Dat zou ik bij de jouwe niet doen.

Op basis van ingrediënten zeg ik Vito of Faser light. Maar dan moet hij het wel eten. Je zou eens proefzakjes kunnen proberen. De mijne moest het niet. Daarom ben ik ook overgestapt.
Je zou ook nog naar Cavalor Fiber Force kunnen kijken. Smakelijk en laag in suikers. En dan ook naast de Vitalbix voeren. Hoeveel Vitalbix geef je nu?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 00:42

Amanda schreef:
Waarom verhoog je de Vitalbix niet en laat je de Force weg? In principe is dat dubbelop een vitaminebrok.

Mijn zeikerd en allergiegevoelige haf doet het momenteel goed op de Optimal. Hij schuurt snel op suikers, maar ondanks dat hier granen in zitten, reageert hij er niet op. Het geeft nét dat beetje extra naast de Vitalbix.

Ik heb net de proefzakjes binnen van Vitalbix en dat heeft hij 2x gegeten. De eerste ging goed, de tweede keer al minder.. Dus dat moet ik nog even iets langer testen voordat ik weet of ik een zak kan bestellen.

Maar is alleen Vitalbix voldoende icm training?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 09:17

Ik gaf / geef ook een balancer ! Gaf t met grasbrok . Maar mistte energie .
Gaf andere mix bij . Maar met 22% aan suiker en zetmeel vondt ik t wat hoog .
Geef/gaf de condicion . Maar ze begint kort te lopen ..." Oops "
Gaan zoeken naar gehaltes van de condicion en is toch wat veel zetmeel en suiker voor haar .
Vito lust ze niet ..
Dan toch maar terug naar de roze fabrikant ..
Om wat mix bij de balancer te kunnen geven ...
De condicion vindt ze wel heel lekker , maar niet het juiste voer ...
Jammer want zag er veel belovend uit !

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 12:18

Ik heb nog een onaangebroken emmer glissando staan, en nóg een bodem uit een aangebroken emmer. Kan ik er nog iemand blij mee maken tegen gereduceerd tarief?

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 23:56

karev schreef:
Ik heb nog een onaangebroken emmer glissando staan, en nóg een bodem uit een aangebroken emmer. Kan ik er nog iemand blij mee maken tegen gereduceerd tarief?

Voer je het niet meer?

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 09:01

Nee

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 09:51

karev schreef:
Nee

Jammer, had alweer een pot voor je klaar staan. Nou dan hou ik hem niet meer voor je vast.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 13:52

Ivm de jeuk die ik aangaf en waarvan ik de Optimaal verdacht: na hoeveel dagen iets niet meer voeren waarvan een paard jeuk krijgt (in mijn gebak dus niet zeker) zou je dan normaliter verbetering moeten merken?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 14:03

Die van mij reageerde op pavo. Ik geloof dat t binnen 3-5 dagen weer helemaal over was.
Daarbij moet ik wel zeggen dat hij eczeem heeft, dus als hij eenmaal een beetje in dat patroon zit, blijft hij er misschien wat langer in hangen.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 15:49

Zo snel al binnen 3-5 dagen; dat is fijn. Voor de zekerheid houd ik nog even paar extra daagjes aan maar dan denk ik dat de jeuk niet van de Optimaal is, het is namelijk nog helemaal niet verminderd. ...bedankt!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 15:52

Oh ik vond het nog best lang. Als ik vergelijk met een eigen voedselallergie, dan is dat tussen de 12-24 uur.
Maar ik weet niet of die termijn voor alle paarden zo geldt hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 17:26

is er ook een marstall muesli hoger in vet en eiwitten?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 17:30

Bij honden wordt er juist 6 weken aangehouden. Maar mijn ervaring is dat je afhankelijk van de allergie tussen 24 uur en 2 weken verschil ziet. Na 2 weken hoeft het nog niet helemaal weg te zijn maar vrijwel altijd wel verminderd.