[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yelizaveta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 12:40

Wat vinden jullie van mijn merrie? Ik heb het nog al eens gevraagd maar ik merk weinig verschil.
Ik weet niet of het nu een grasbuik is of niet. Ze is denk ik ook rondgeribt?
Ribben zijn voelbaar maar niet super hard.. :D

Afbeelding
Afbeelding

Ik vind het zo moeilijk als ze 24/7 op het gras staan.. de weide waar ze nu op staan is niet vet meer.
En we zijn ze nu elke dag 1 uurtje op de andere weide aan het zetten. Daar staat super veel gras op. Hebben jaren geen dieren op gelopen

Wijslander

Re: [CENTRAAL] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 13:06

Ik vind ze eigenlijk best netjes, ze is misschien niet de magerste, maar zorgwekkend dik lijkt ze ook niet. Ze hoeft niet zwaarder dan dit. Is het een idee om dat ene uurtje op de volle wei een graasmasker om te doen?

ual_95

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 20:36

Ik vind haar voornamelijk in de bespiering (en dan eigenlijk vooral haar rug) wat schraal. Hoe oud is ze en wat voor werk doet ze? Het lijkt inderdaad gewoon een grasbuik hoor.

Yelizaveta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 21:19

Ze word in mei 8 jaar. We zijn na de winter terug begonnen met rijden/spieren opbouwen. Vorig jaar veel stil gestaan oa door een operatie. Ik neem 1x per week dressuur les, 1x per week longeren met pessoa, wekelijks 1 lange buitenrit van +- 20 km. En dan nog 2/3 keer buitenrijden per week om conditie op te bouwen.
Ons doel is om ooit in de endurance te starten.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 20:37

Ik kruip weer terug in de meeleesmodus, heel weinig denk ik.

Sinds dat paardlief verhuist is, half jaar geleden, is ze in positieve zin enorm veranderd!
Loopt fijn, heeft weer een vriendje op de wei, énorm goed afgevallen! :D

Afgelopen 4 weken is ze flink door m'n instructrische gereden, omdat ik haar na vorig jaar bijna 3 kwart jaar blessure had, niet weer stil wilde zetten, én zelfs dat heeft ze enorm goed gedaan! <3

Deze week als de rontgenfoto's goed zijn, mag ik uit het gips!
Vanochtend wel eventjes uitgestapt, en man wat voelde ik verschil in hoe ze veranderd was!
Zelf gewoon weer zin om er gelijk op te stappen, maar niet dag 1 als we uit het gips zijn, haha! :oo

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 22:15

Hi! Mijn paard is op het moment te zwaar. Hij heeft al aanleg om snel dik te worden en hij staat vanwege een hoefkneuzing even stil nu. De kilo’s vliegen eraan..

Hoe kan ik hem verantwoord af laten vallen, ik zag een berekening met streefgewicht en droge stof? Wie zou mij daarmee kunnen helpen om te bepalen hoeveel voordroog hij moet hebben want dan ga ik het afwegen.

Hij krijgt nu een kwart schep muesli met Force (anders eet hij de Force niet) en goede kwaliteit voordroog (pension). Vanwege zijn gewicht komt hij maar een half uur per dag op de wei, hij staat in een stro stal met paddock eraan.

Poos terug woog hij 560 kg, paard is 1.60, wel heel breed, en dat was al aan de zware kant. Nu is het nog meer denk ik. Onder de 500 zou al heel mooi zijn denk ik.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 14:43

Starbreeze persoonlijk kan ik je niet helpen met rekenen. Belangrijk is sowieso dat je paard zeker niet langer dan 4 uur achter elkaar zonder ruwvoer staat.

Mijn ruin ziet er momenteel zo uit:

Afbeelding

Dit met 24/7 buiten en onbeperkt ruwvoer, 30-40 km per week rijden en dan nog wat beweging aan de hand/longe.

Mijn doel is nu dat laatste hardnekkige vetlaagje eraf krijgen dat over zijn hele lijf zit. De laatste loodjes wegen het zwaarst...

nanne02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 15:34

Hij ziet er mooi uit hoor, sowieso is het een knapperd! <3

Ik had een vraagje: eerst stonden de pony's 24/7 buiten, nu doe ik ze sinds een paar dagen ' middags/ 's avonds even 2-3 uurtje naar binnen, dit wil ik wel opbouwen, maar het liefst heb ik dan dat ze niet veel/niks eten, kan ik ze dan bijv. 3-4 uurtjes zonder eten laten staan, ze dan een 'berg' gras geven zodat hun darmen wel op gang blijven en ze dan nog 2-3/4 uurtjes laten staan?

E_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 14:57

Vorig jaar in januari was mijn pony hoefbevangen, en nu ziet ze er zo uit. Wat vinden jullie? Ik vind dat ze er al ontzettend netjes uitziet, maar er mag nog wel wat af en qua bespiering mag er nog heeeeeeel veel bij :')
Afbeelding

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 15:04

Bedankt voor het compliment nanne, leuk te horen <3

Wat betreft jouw plan zou ik een beetje vrezen dat het effect van een paar uur niet eten weer verloren gaat door de berg los gras erna. Is een slowfeeder met hooi geen optie?

EJ, voor een paard met een verleden van hb vind ik haar eigenlijk nog te dik. Eenmaal bevangen geweest zijn ze er nog gevoeliger voor, dus ik zou er goed mee uitkijken. Of vertekent die buik zo? Heb je een standfoto?

E_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 15:20

Standfoto heb ik zo gauw niet, nee. Zal er morgen wel een maken. Ze is ook zeker nog niet waar ik haar wil hebben, nee, maar ze heeft nu ook een tijdje aardig veel stilgestaan wegens tijdgebrek.

We letten wel goed op haar voeding zodat ze in ieder geval niet meer aankomt, ze blijft nu dus op dit gewicht hangen zolang we qua training niet genoeg doen. Ik vind het alleen zo lastig om genoeg bij te trainen zodat ze weer gaat afvallen, aangezien ik het nu moet doen met grondwerk. Weten jullie goede oefeningen e.d. om te doen met grondwerk waar ze goed van zal afvallen? Rijden is momenteel geen optie aangezien ik geen passend zadel heb en haar rug dus niet wil verzieken :')

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 16:05

Longeren, werken aan de lange teugel, samen wandelen (stevig doorstappen), hardlopen, fietsen, laten vrijspringen... Genoeg te doen!

nanne02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 16:37

Wijslander schreef:
Bedankt voor het compliment nanne, leuk te horen <3

Wat betreft jouw plan zou ik een beetje vrezen dat het effect van een paar uur niet eten weer verloren gaat door de berg los gras erna. Is een slowfeeder met hooi geen optie?

EJ, voor een paard met een verleden van hb vind ik haar eigenlijk nog te dik. Eenmaal bevangen geweest zijn ze er nog gevoeliger voor, dus ik zou er goed mee uitkijken. Of vertekent die buik zo? Heb je een standfoto?

Het is ook weer niet echt een berg, ik denk dat ze het binnen 2-4 min. al weg hebben...
Ik heb idd een slowfeeder, alleen mijn oudste merrie is half blind en durft hier niet uit te eten, en ik heb drie pony's en 1 slowfeeder, dus er zal er sws 1 zijn die niet eten krijgt. Wel hebben Eem ruif waar ik het idd eventueel in zou kunnen doen. Maar zou het wel kunnen, het is ook weer niet een berg en als ik het in de ruif gooi?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 16:40

Hmm een paar uur zonder eten, dan een paar happen gras (gaan ze opschrokken) en dan weer een paar uur zonder iets lijkt me niet ideaal.

Dan zou ik er een paar slowfeeder bij halen en zorgen dat ze wat (arm) hooi te knabbelen hebben, denk ik. :) Kan de oudste merrie niet in een eigen stal met los hooi?

nanne02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 17:03

Ja, snap ik!

Ehmm, het is eigelijk 1 grote stal en omdat ze half blind is raakt ze snel in paniek als ze alleen is... maar ik zal even kijken voor een oplossing.

E_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 19:14

Afbeelding
Bij dezen de beloofde stand foto! Ze heeft best wel een flinke hangbuik, maar als je haar van voren ziet zie je er eigenlijk niks van - ze is niet compleet rond. Maar of ik die hangbuik er überhaupt ooit compleet af ga krijgen weet ik eigenlijk niet, want die heeft ze zo lang ik haar heb eigenlijk al (6 jaar - van veulen af aan). Ook toen ze op de manege stond waar ze goed op haar voeding letten en waar ze meerdere dagen per week met haar trainden (toen werd ze voor de koets beleerd) had ze nog steeds best een hangbuikje

Wel minder dan nu natuurlijk, maar de hangbuik was er nog wel. Ook allebei haar ouders waren aardig dik. Dus of ik haar ooit zo mooi slank krijg als ik eigenlijk zou willen? Ik denk dat ik al blij moet zijn als haar hangbuik weer op hetzelfde punt is als het was op de manege :j

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 20:30

Op deze foto ziet ze er een stuk beter uit qua gewicht! Die hangbuik is waarschijnlijk wel strakker te krijgen door de buik- en rugspieren te trainen. :j

E_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 22:07

Wijslander schreef:
Op deze foto ziet ze er een stuk beter uit qua gewicht! Die hangbuik is waarschijnlijk wel strakker te krijgen door de buik- en rugspieren te trainen. :j

Oh fijn! Dan ga ik daar zeker aan werken! Hoop dat ze dan inderdaad wat strakker wordt in de buik. Mijn vorige instructrice vroeg toen ze voor het eerst kwam of ze dragend was.. “Nee,” “Weet je het zeker??” :') :') :')

xDaim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 21:08

Hier heeft het destijds ook inderdaad erg geholpen om die rug en buikspieren te trainen, het ‘hangerige’ ging er toen vrij snel vanaf! Helaas kwam de winter toen (modderige bak) en zat het er ook zo weer aan.

Wijslander; wat is die van jou toch ongelofelijk knap zeg! <3

——
Ik zit toch te twijfelen om Gluco Balance te gaan bestellen. Ze krijgt voornamelijk bij haar schouders wat vetophopingen. Ze heeft nog wel een flinke spekbuik, ondanks dat ze 24/7 met graasmasker op staat en intensief getraind word. Wellicht helpt de Gluco daar ook wel een beetje bij...

Afbeelding
Afbeelding

Alsnog wel blij met hoe ze nu er uit ziet t.o.v. vorige zomer, toen had ze echt zwaar overgewicht. Nu zit ze, volgens het meetlint op 230kg, maar de dierenarts zei dat er nog wel wat kilo’s af moesten.

EDIT: let niet op haar rommelige vacht. :D combinatie van geschoren delen en delen die niet zo hard verharen.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 22:26

Bedankt voor het compliment Daim! <3

Gluco balance kun je altijd eens proberen. Zelf heb ik er geen ervaring mee. Wat doen jullie voor training (discipline)?

Wij doen over een paar weken mee aan onze eerste wedstrijd ooit: endurance! Fijn om nog een extra motivatie te hebben voor de training. :j

Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 13:39

Hij ziet er echt goed uit. Je ziet de vetjes veranderen in spieren. Maar dat laatste beetje is het hardnekkigst :D

EJ: bewegen is het belangrijkst. En je kunt meer dan rijden inderdaad. Fietsen is een goed alternatief. Of wandelen, maar dan wel minimaal een uur en dat moet je zelf ook maar net goed trekken :D

xDaim: beperkt gras is geen optie?

Ik merk dat beperkt gras bij de mijne echt veel doet. Hij staat nu sinds een jaar op hooi, met in de zomer een paar uurtjes per dag snacken bij mooi weer. Hooi is niet onbeperkt, maar volgens het Hit Actief systeem.
Tel daar zo'n 20-40km per week buitenrijden (met heuvels) en af en toe wat bakwerk bij op. Dat gaat echt heel goed!
Afbeelding

Afbeelding

dena_mii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 18:53

Mag ik hier meepraten?

Mijn gepensioneerde merrie van 17 wordt weer veelste dik. Vorige zomer ging goed, toen had ze een veulen aan de voet, maar sinds februari wordt ze weer steeds dikker. Ik heb net ook maar een Greenguard graasmasker besteld in de hoop dat dat scheelt. Ze is met pensioen vanwege terugkerende blessures en ik heb ook geen bak of longeercirkel ter beschikking.

Ik wil haar graag op de wei houden, zodat ze met de andere paarden samen kan blijven staan (kleinschalige pensionstal). Ze krijgen arm grofstengelig voordroog en ze krijgt twee keer daags n handje brok (voor het idee).

Ze is overigens nog nooit hoefbevangen geweest en dat hoop ik zo te houden :\ .

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 18:56

dena_mii schreef:
Mag ik hier meepraten?

Mijn gepensioneerde merrie van 17 wordt weer veelste dik. Vorige zomer ging goed, toen had ze een veulen aan de voet, maar sinds februari wordt ze weer steeds dikker. Ik heb net ook maar een Greenguard graasmasker besteld in de hoop dat dat scheelt. Ze is met pensioen vanwege terugkerende blessures en ik heb ook geen bak of longeercirkel ter beschikking.

Ik wil haar graag op de wei houden, zodat ze met de andere paarden samen kan blijven staan (kleinschalige pensionstal). Ze krijgen arm grofstengelig voordroog en ze krijgt twee keer daags n handje brok (voor het idee).

natuurlijk! Lastige situatie! Omdat je haar niet echt aan het werk kan zetten is het lastig om een goed gewicht te behouden. Is het een optie om bijvoorbeeld 3 keer per week een flink stuk te gaan wandelen? gewoon lekker aan de hand en gewoon rustig opbouwen maar in principe zou je best een uur moeten kunnen wandelen. Je zou haar dan ook mee kunnen leren laten lopen met de fiets, scheelt jou moeite, dan kun je eventueel ook stukken draven tussendoor (weet niet wat voor blessure's ze heeft (gehad)). Ik denk dat dit al een heel verschil zou maken!

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 19:06

Ik zou ook graag meepraten hier!
Heb een shetlander die altijd wel wat aan de forse kant is geweest, maar vorig jaar liep het echt de spuigaten uit, wat schaamde ik me..
Ben zo blij dat hij niet bevangen is geraakt en ben sinds die tijd een stuk voorzichtiger geworden met voer en toegang tot gras..

Ben nog steeds lang niet tevreden, maar het ernstige is er wel een klein beetje af. Van mij mag hij nog steeds wel heel wat kilo’s lichter, maar merk wel dat hij weer lekkerder in zn vel zit en zichzelf veel minder in de weg zit. :)

Lijkt me leuk en interessant om hier tips met elkaar te kunnen delen!

Afbeelding

dena_mii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 19:08

Faitherr schreef:
dena_mii schreef:
Mag ik hier meepraten?

natuurlijk! Lastige situatie! Omdat je haar niet echt aan het werk kan zetten is het lastig om een goed gewicht te behouden. Is het een optie om bijvoorbeeld 3 keer per week een flink stuk te gaan wandelen? gewoon lekker aan de hand en gewoon rustig opbouwen maar in principe zou je best een uur moeten kunnen wandelen. Je zou haar dan ook mee kunnen leren laten lopen met de fiets, scheelt jou moeite, dan kun je eventueel ook stukken draven tussendoor (weet niet wat voor blessure's ze heeft (gehad)). Ik denk dat dit al een heel verschil zou maken!

Dat zou ze best kunnen denk ik, qua tijd is het voor mij vooral wat lastiger. Ik ga meestal 3-4 keer per week naar haar toe, mijn andere paard staat op een andere stal met meer faciliteiten namelijk (maar wel weer korter buiten). Ik kan eens proberen of het al scheelt als ik een halfuur met haar ga wandelen :).

Ze heeft lichte artrose in haar hals, ontstekingen aan de rugband gehad en wat problemen met SI/bekken. Wandelen en draven e.d. kan ze gewoon. Intensief trainen helaas niet meer. Wel wil ik proberen of mijn jongere nichtje af en toe wat met haar kan rijden, maar dat is afwachten hoe dat gaat (gevoeligheid rug). Ze is niet kreupel en volgens de dierenarts heeft ze zo geen pijn.