Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 13:10

Marigo schreef:
Qua timing niet zo vreemd dat bètacaroteen laag is? Want dat halen ze met name uit groenvoer (pa gras). En we hebben net winter achter de rug. Bètacaroteen wordt omgezet naar vit A. Is die ook veel te laag?
Wel interessant trouwens, mijne had het vorig jaar ook. En die voerde ik in de periode ook Vitalbix. Kan toeval zijn, wat ik denk, eerder gebrek aan gras seizoen als oorzaak.

Vit. A was 0.11 - de geaccepteerde ondergrens is 0.1, dus inderdaad aan de lage kant.
Met zijn winterdieet zou het gebrek aan vit.a/beta-c. in het hooi ruim gecompenseerd moeten zijn, maar blijkbaar niet dus.
Nu zou dit door de cushing kunnen komen (extra vraag lichaam naar vit. a voor vacht). Maar dat weet ik niet zeker. Heb in dat forum al gevraagd of andere eigenaren dit herkennen of niet.

Weet iemand van supplementen met alleen BC ?
Ik begreep uit googlen dat het beste is om BC (beta-caroteen) als supplement te geven omdat een overdosis daarvan geen gevolgen heeft. Wat het lichaam niet gebruikt om om te zetten in vit.a wordt uitgeplast. tTerwijl bij meer vit. a geven je weer wel een teveel aan vit.a zou kunnen creëren.

Muze

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 14:03

Ik twijfel een beetje. Ik doe normaal vaak wel balancers wisselen maar mijn jonge pony reageert vlot met slappere mest, force ging bijvoorbeeld niet goed.
Ik verdenk hem ook een beetje van luzerne schuren. Met dieetmix bijvoorbeeld was dit ook een beetje zo.
Op Vitalbix timothee soms een plekje bij z’n oor geschuurd maar kan ook verharen zijn nu..
Verder doet hij het daar erg fijn op…
Dus dan toch daarbij houden?
Andere optie zou de gewone jpgef zijn. Maar: daar zit wel wat luzerne meel in…

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 21:29

Marigo schreef:
Wel grappig, vandaag was Annika ten Napel voor mijn paard voor consult. Holistisch dierenarts, heeft jarenlang voor Den Hoek gewekt. Vroeg haar Equillin uit te meten voor mijn paard. Gaf ze aan dit niet als sample opgenomen te hebben omdat ze te veel paarden tegenkom die er buikpijn van krijgen. Komt beetje overeen met een paar ervaringen hier van opgeblazen paardjes. Vond ik wel opvallend.

Idd opvallend. Ik dacht met Equilin het ideale voer te hebben dus ik zocht de problemen in het hooi, in het aantal uren op gras maar dus toch de balancer/basic waren de boosdoeners.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 08:09

Ik heb jaren lang equilin gegeven maar gewoon goed uit ziende paarden. Ik zelf liet het ook uit meten en meet goed. Heb nu alleen ander balancer voor afwisseling en omdat equilin niet echt goedkoop is.

Verder altijd tevreden geweest ik merkte groot verschil als ik equilin gaf of pavo vital. Deed m’n haf t beter op de equilin

Zo zie je maar het is best verschillend

Nadeel met uitmeten vind ik, dat alleen wordt uit gemeten wat je zelf in assortiment heb zitten. Maar je kan natuurlijk niet alles hebben.

Weet dat annika wel heel goed is, ik wou haar ook alleen geen plek

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 08:53

Uitmeten? Wat moet ik me daarbij voorstellen? Zie het nu een paar keer voorbij komen.

Is dat dan een bloedonderzoek van tevoren en die naast de balancer houden om te zien of tekorten goed aangevuld worden of...?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 09:26

Ik vermoed biotensor.
Valt wat mij betreft onder kwakzalverij.

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 10:07

Equillin is niet uitgemeten, zat bewust niet in het assortiment. Als jij per dag 8-10 paarden ziet en dat al 15-20 jaar lang. En je merkt op dat er meer paarden zijn die reageren op een bepaald product, dan kan ik me voorstellen dat je de keuze maakt het niet meer op te nemen in het assortiment. Mijn opmerking was dus ook niet bedoeld om Equillin af te schrijven (heb het zelf ook gevoerd en paard deed het prima op), maar meer als testimonial om de ervaringen van anderen hier te onderbouwen. Er zit geen feitelijkheid of waarheid aan. Lekker blijven voeren als je paard het er goed op doet.

Zij gebruikt inderdaad OOK een lecher antenne/biotensor, maar doet daarnaast normaal onderzoek (want ze is dierenarts) dus paard in beweging beoordelen, luisteren naar longen/hart, algehele beoordeling van fysieke conditie. Dat maakte het voor mij wat completer dan adviseurs die alleen uitmeten en verder geen medische kennis hebben.
Als het nodig was geweest, zou er ook bloedonderzoek plaatsvinden.
Er is mij na het onderzoek ook geen tonnen aan supplementen of druppels of potjes verkocht. Ze heeft paard met acupunctuur behandeld en met osteopathie (want doet ze ook). Voeding was een onderdeel van het consult, haf niet de boventoon. Moest vooral blijven doen wat ik deed, maar hier en daar wat minderen.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 15:13

Is er een vitaminebrok die ook net zo hoog in vitamine E, magnesium en selenium zit als de JPGF? Behalve de VS200?
Weet iemand dat toevallig?

snowsels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 18:01

IngridM schreef:
Is er een vitaminebrok die ook net zo hoog in vitamine E, magnesium en selenium zit als de JPGF? Behalve de VS200?
Weet iemand dat toevallig?

Nee, ben ik nog niet tegengekomen. Misschien de Gold Combi? De pure mineral G senior is ook nog wel een mooie die erg verstopt zit op site (maar minder E, minder magnesium en vrijwel geen selenium). Equilin? Lijkt me ook lager en er staat niet bij of de hoeveelheden per kg zijn (maar dat lijkt me wel)

Aangezien er die er niet is en ik toch eens iets anders wilde dan VS en ook geen JPGEF vanwege (het beetje) luzerne heb ik nu lexa derma mineral.. van alles minder, maar wie weet doen de extra dingen wel deugd.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 18:10

Ik ga er morgen even rustig naar kijken, bedankt!

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 19:30

Op zoek geweest naar een andere balancer, puur G senior qua waardes eigenlijk mooiste, 3kg besteld, eet mevrouw het niet |o ga t nog even proberen met rustig aanlengen zeg maar, maar irritant is t wel.

Mn andere optie was agrobs seniormineraal, maar wil eigenlijk toch gewoon proefzakje om herhaling hiervan tegen te gaan, bij becidor zouden ze het moeten hebben maar kan t niet bestellen, hier iemand die mij eraan kan helpen?

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 00:28

Mijn pony vond die seniormineral niet te kanen......
Puur G?

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 04:21

IngridM schreef:
Mijn pony vond die seniormineral niet te kanen......
Puur G?

Blijft lastig wat ze lekker vinden, zulke zeurpieten ertussen. Puur G senior van okapi, purehorse.nl, granulaat ipv pellet dus heel moeilijk eten :roll:

Nou zat ik nog eens rond te kijken op kramer.nl, ben daar toch vip dus gratis verzenden en heb standaard hun gewrichtskruiden al nodig, maar hun premium vitamine brokken heb ik t idee dat ze ook wel vrij compleet zijn, kan alleen geen suiker en zetmeel terugvinden. Vooral de senior spreekt mij aan met echt hoge dosering vitamine E

snowsels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 07:07

Maddy_Paola schreef:
Blijft lastig wat ze lekker vinden, zulke zeurpieten ertussen. Puur G senior van okapi, purehorse.nl, granulaat ipv pellet dus heel moeilijk eten :roll:

Nou zat ik nog eens rond te kijken op kramer.nl, ben daar toch vip dus gratis verzenden en heb standaard hun gewrichtskruiden al nodig, maar hun premium vitamine brokken heb ik t idee dat ze ook wel vrij compleet zijn, kan alleen geen suiker en zetmeel terugvinden. Vooral de senior spreekt mij aan met echt hoge dosering vitamine E

Van Landmuhle bedoel je toch? Ziet er inderdaad erg interessant uit! Als we voor het gemak even een dagportie van 100 gram nemen ipv 80 dan heb je toch 15000 mg vit e wat echt wel hoog is en dus voor synthetisch te zijn toch genoeg. Ook hoog in aminozuren en vit c. (of maak ik rekenfouten zo vroeg op de ochtend?)
Wat ik jammer vind is de 25% groenmeel. Ik heb nog niet ontdekt wat groenmeel is namelijk >;)

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 09:18

snowsels schreef:
Maddy_Paola schreef:

Van Landmuhle bedoel je toch? Ziet er inderdaad erg interessant uit! Als we voor het gemak even een dagportie van 100 gram nemen ipv 80 dan heb je toch 15000 mg vit e wat echt wel hoog is en dus voor synthetisch te zijn toch genoeg. Ook hoog in aminozuren en vit c. (of maak ik rekenfouten zo vroeg op de ochtend?)
Wat ik jammer vind is de 25% groenmeel. Ik heb nog niet ontdekt wat groenmeel is namelijk >;)

Ja die bedoel ik, je geeft er ongeveer net zoveel van als agrobs, dus kon ze zo naast elkaar leggen 8-)

Groenmeel is wat ik kan vinden als ik de duitse benaming pak letterlijk meel van groene planten zoals gras, kruiden of luzerne, in t frans gebruiken ze zelfs 'farine d'herbe', en dat is van kruiden voor zover mijn frans gaat _O-

Ik durf t daarom ook wel aan qua suiker en zetmeel, zitten geen ingrediënten in waarvan ik denk dat is echt suikerbom, en hoeveel geef je nou op een dag. Ik keek ook naar agrobs maar dat biergist erin zit mij niet lekker, en als deze dan ook goed in waardes zit dan vind de portemonnee het ook leuker denk ik *D

snowsels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 09:40

Maddy_Paola schreef:
Ja die bedoel ik, je geeft er ongeveer net zoveel van als agrobs, dus kon ze zo naast elkaar leggen 8-)

Groenmeel is wat ik kan vinden als ik de duitse benaming pak letterlijk meel van groene planten zoals gras, kruiden of luzerne, in t frans gebruiken ze zelfs 'farine d'herbe', en dat is van kruiden voor zover mijn frans gaat _O-

Ik durf t daarom ook wel aan qua suiker en zetmeel, zitten geen ingrediënten in waarvan ik denk dat is echt suikerbom, en hoeveel geef je nou op een dag. Ik keek ook naar agrobs maar dat biergist erin zit mij niet lekker, en als deze dan ook goed in waardes zit dan vind de portemonnee het ook leuker denk ik *D

Ja, wel vreemd dat er geen suiker- en zetmeelgehalte vermeld wordt, maar ik denk idd dat het heel laag is (en sowieso graan- en melassevrij). Ik geef liever geen luzerne, dus dan vind ik die 25% wat tricky. Maar ik heb ook al eens begrepen dat luzerne expliciet vermeld moet worden als ingrediënt. In VS zit ook biergist trouwens, was ik me nog niet van bewust.

Iemand die deze landmuhle gebruikt met een paard dat snel last heeft van jeuk/luzernegevoelig?

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 09:59

Ik heb de Landmuhle stofwisseling gevoerd, beviel prima! Geen jeuk :)

Hoodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 13:12

snowsels schreef:
Maddy_Paola schreef:

Groenmeel verwijst meestal naar luzerne'meel'

DenieesB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 14:58

Maddy_Paola schreef:

Ik vind die er ook wel goed uit zien, de Senior. Alleen zie ik geen koper, wel in de andere varianten.
In hoeverre hebben ze dit wel/niet nodig? Ik dacht dat koper best belangrijk was om aan te vullen.

Ik had koper overigens berekend op 50mg per dag nodig uit een brokje voor mijn paard als ze op hooi staat.

Nu snap ik dat het per paard verschillend is, maar wat zijn nou echt dé mineralen en vitaminen die zeker aangevuld moeten worden met een brokje als ze op hooi staan?
En is dit anders als ze op gras staan?

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 17:23

DenieesB schreef:
Maddy_Paola schreef:

Ik vind die er ook wel goed uit zien, de Senior. Alleen zie ik geen koper, wel in de andere varianten.
In hoeverre hebben ze dit wel/niet nodig? Ik dacht dat koper best belangrijk was om aan te vullen.

Ik had koper overigens berekend op 50mg per dag nodig uit een brokje voor mijn paard als ze op hooi staat.

Nu snap ik dat het per paard verschillend is, maar wat zijn nou echt dé mineralen en vitaminen die zeker aangevuld moeten worden met een brokje als ze op hooi staan?
En is dit anders als ze op gras staan?

Heb ze even privébericht gestuurd overs suiker en zetmeelgehalte, de koper en het groenmeel, meestal heb ik best snel reactie dus wacht het even af.

Zal per paard heel erg verschillend zijn wat ze nodig hebben, vitamine E is wel belangrijk bij weinig tot geen gras, en zo zijn er vast nog wel dingen, vooral wat ze zelf niet zomaar kunnen aanmaken zal belangrijk zijn

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 19:45

Iemand eventueel tips of ervaringen rondom darm ondersteunende druppels/kruiden/supplementen/voeding bij/na gebruik prednison (ivm virusinf luchtwegen)

Ik google me suf. Maar ben nog niks tegengekomen waarvan ik denk dat is wat ik zoek :+

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 19:58

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 21:18

Saaams schreef:
Iemand eventueel tips of ervaringen rondom darm ondersteunende druppels/kruiden/supplementen/voeding bij/na gebruik prednison (ivm virusinf luchtwegen)

Ik google me suf. Maar ben nog niks tegengekomen waarvan ik denk dat is wat ik zoek :+

Phytonics microcomp en of Pure gut probiotica. Maar dan zou ik eerder neigen naar de phytonics.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 21:20

Saaams schreef:

Ik heb goede ervaring met Equi Total Balance.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 18:20

Ik voer al een paar maand Vitalbix timothee maar zie nu toch af en toe m’n pony wel enorm schuren. Vandaag bij terugzetten in de groep heeft ie minutenlang z’n manen staan schuren tegen de schuiltent.
Nu zie ik ( nog) geen echte kapotte plekken alleen soms plekjes rond z’n oren. Weet af en toe niet of iets nou normaal is, rui is, insectjes, of voer..