Marigo schreef:Qua timing niet zo vreemd dat bètacaroteen laag is? Want dat halen ze met name uit groenvoer (pa gras). En we hebben net winter achter de rug. Bètacaroteen wordt omgezet naar vit A. Is die ook veel te laag?
Wel interessant trouwens, mijne had het vorig jaar ook. En die voerde ik in de periode ook Vitalbix. Kan toeval zijn, wat ik denk, eerder gebrek aan gras seizoen als oorzaak.
Vit. A was 0.11 - de geaccepteerde ondergrens is 0.1, dus inderdaad aan de lage kant.
Met zijn winterdieet zou het gebrek aan vit.a/beta-c. in het hooi ruim gecompenseerd moeten zijn, maar blijkbaar niet dus.
Nu zou dit door de cushing kunnen komen (extra vraag lichaam naar vit. a voor vacht). Maar dat weet ik niet zeker. Heb in dat forum al gevraagd of andere eigenaren dit herkennen of niet.
Weet iemand van supplementen met alleen BC ?
Ik begreep uit googlen dat het beste is om BC (beta-caroteen) als supplement te geven omdat een overdosis daarvan geen gevolgen heeft. Wat het lichaam niet gebruikt om om te zetten in vit.a wordt uitgeplast. tTerwijl bij meer vit. a geven je weer wel een teveel aan vit.a zou kunnen creëren.