Marstall muesli's

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mirim

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 21:37

Dan zou ik je adviseren om de vito te gaan voeren.
Met de sinfonie die je nu al voert.

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 12:26

mirim schreef:
Dan zou ik je adviseren om de vito te gaan voeren.
Met de sinfonie die je nu al voert.

oké dat is een van de meusli's die ik zelf ook in gedachten had samen met de havervrij. Mijn voeradviseur heeft me van beide proefverpakkingen meegegeven om uit te proberen of ze het eet.. ze eet het in iedergeval beide.

Ik heb wel het idee dat de vito en de cavalor fiber force erg vergelijkbaar zijn en vraag me dus ook af of ze er meer enegie uit kan halen.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 07:18

pleiada schreef:
Sleeper schreef:
Het is misschien al voorbij gekomen maar er zijn zoveel pagina's :) Heeft iemand ervaring met Marstall senior plus?

Ik ben ook wel benieuwd :j

D'r loopy een topic over marstall voer

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 13:01

???? Deze vraag staat toch ook in het juiste topic?

Maar volgens mij is er nog geen antwoord gegeven op deze vraag.
Ik gebruik deze muesli niet zelf voor een van mijn paarden, maar heb wel klanten die de senior plus naar volle tevredenheid voeren.

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 16:34

Zou iemand mij misschien kunnen vertellen wat nou precies het verschil is tussen Marstall-Wiesen en de Marstall Basis. Ik zoek een lucerne zodat hij goed moet kauwen op zijn eten.. Maar wil dat er zo weinig mogelijk in zit, maar toch smakelijk is...

Is de Marstall basis te vergelijken met hartogg Lucerne?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 16:37

Marstall wiesencobs zijn gedroogd gras en kruiden uit de algau, geperst tot flinke brokken.
Marstall wiesenfasern is gedroogd graag en kruiden uit de algau.
Marstall basis is luzerne en ik vind hem niet te vergelijken met de luzerne van Hartog.
De verhoudingen liggen anders, de kleur is anders en de geur is anders.
Mijn paard is verwent....en laat de Hartog luzerne staan :D

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 17:00

Ah, die luzerne is dus wel smakelijk... want ik voer liever Marstal dan Hartog...

En waarom zou iemand kiezen voor Wiesenfasern of voor de Martstall Basis... Martstall Basis heeft wellicht meer structuur?

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 19:21

Ik voer juist wiesenfasern omdat het fijn is..Mijn oudje kan lucerne niet heel goed wegkrijgen en de wiesenfasern is echt ideaal voor haar!

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 21:25

De wiesenfasern is inderdaad fijn. Makkelijk te kauwen voor paarden met een slechter gebit of zelfs zonder tanden. Ook de wiesencobs is daar goed voor geschikt, maar dat moet je het wel weken.
De beide grassoorten, zijn dus gras zoals ik in mijn bovengenoemde post al meldde.
Luzerne is een heel ander product. Wel ruwvoer zoals de grassen.
Luzerne wordt gegeven als ruwvoervervanger of door de muesli heen om het paard wat beter te laten kauwen of rustiger te laten eten.
Luzerne is ook heel goed te voeren bij paarden die wat te schraal zijn. Ook voor paarden met maagproblemen .

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 21:34

Dus wiesenfasern zou ook geschikt zijn om de force Door te mengen. Pony's hoeven geen extra energie oid. Krijgen nu vito. Bodempje vito met force.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 21:50

Fasern met force is prima voer.
Van een afstand en zonder alle gegevens te kennen is het natuurlijk moeilijk te bepalen of je hiermee in alle behoeften voorziet.
Maar het wordt mijn klantenkring door verschillende mensen tot tevredenheid gevoerd.

room10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 00:58

CharlyBrown schreef:
Ah, die luzerne is dus wel smakelijk... want ik voer liever Marstal dan Hartog...

En waarom zou iemand kiezen voor Wiesenfasern of voor de Martstall Basis... Martstall Basis heeft wellicht meer structuur?

Ik heb jaren de Naturell gemixt met wiesen fasern gevoerd aan Rohmanov, idd voor langere eettijd en meer speeksel aanmaak, ik gaf het ook nog eens op de grond dus al met al was hij een lekker tijdje aan het eten. Mijn merrie krijgt de vito van marstal, dat voldoet weer beter aan haar behoefte, (heb ik laten uitrekenen voor haar) en na het werk krijgt ze een kopje van de naturel/fasern omdat daar niet teveel in zit. Ik kan morgen even voor je kijken of ik nog wat wiesen heb staan, dan kun je het uit proberen. Ik heb het zowiezo maar dan al gemixt met naturel, even kijken of ik nog pure fasern heb in de trailer.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 09:55

mirim schreef:
Fasern met force is prima voer.
Van een afstand en zonder alle gegevens te kennen is het natuurlijk moeilijk te bepalen of je hiermee in alle behoeften voorziet.
Maar het wordt mijn klantenkring door verschillende mensen tot tevredenheid gevoerd.

Overdag nog van 8-19 op de wei. Strook begrazing. Staat nog aardig gras.

Snacht's onbeperkt hooi in Slowfeeders. Onverpakt droog hooi 2e snee.

2-3-4 per week buitenrit momenteel. Rustig tempo vanwege blessure.

24/7 buiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 09:59

Hier nu een paar weken op de Marstall Cornmuesli. Paard doet het er super op maar heeft maar een heeeel klein beetje nodig.. Staat op slecht 500 gram per dag ipv de aanbevolen 2,5 kg := anders wordt die alsnog knal en knalheet.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 10:21

Karev, ik heb je een pb gestuurd.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 07:50

Ik voer momenteel Havens sportbrok aan mijn pony (Haflinger), maar ze groeit er vreselijk van. Ik heb tijdenlang Marstall gevoerd en vind het een mooi product. Nu moet mijn pony dus afvallen en twijfel ik tussen de Marstall vito of de faser light. Ze werkt zo'n 3-4x in de week, uur dressuur rijden of longeren. Wil ook niet dat ze te weinig energie heeft of snel moe is. Wie heeft voer advies?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 11:15

Ik zou je eigenlijk de optimaal adviseren.
Van dit voer hoef je weinig te geven.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 16:02

De Optimal is echt super fijn voer en het wordt hier erg lekker gevonden :-)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 17:19

Ik zou dan juist kijken naar een vitaminebrok, daar voer je het minst van.
Eventueel aangevuld met een muesli als je energe tekort merkt.
Ik voer zelf Vitalbix, aangevuld met een beetje Optimal voor de spieren.
De Optimal was omdatbhij Vito en Faser light niet eet :x. Vito had voor mij de voorkeur.

Bwor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 21:16

Ik ga mijn haflingers de force voeren, alleen twijfel ik nu over de hoeveelheid.
Het gaat om een haflinger met zomereczeem, die minimaal werkt ivm peesblessure en ook de hele dag op stal staat op dit moment.
En een merrie van 21 die recreatief gereden wordt, overdag wel buitenkomt.
Ze krijgen beide voordroog te eten en daarnaast dan straks de force
Zelf dacht ik aan 60 gram per dag

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 18:27

Hmmm... fjord die veel speeksel met eten van vito en daar haar eigen slobber van maakt...slokdarm verstopping van wiesenfasern. .

Eng hoor. Had 2 handjes Door de vito gedaan maar morgen maar iets minder

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 21:09

Ik heb vnl welsh pony s (a-tjes). Nu heb ik er 2 die zat (te) dik zijn. Hun wil ik graag op hooi houden en ik heb nu stalriegels besteld ipv force. Zo n stalriegel voert makkelijker dan elk een hand force geven. Mijn hengst (dekhengstje van 3) is eigenlijk te dun (mist bespiering, is zowiezo een laatbloeier). Hem wil ik een stalriegel gaan geven, ik mix nu veulen muesli met champion (heb ik nog staan) en ik heb wiesencobs besteld voor hem. Hoeveel en hoe voer je die het beste? Is er een andere muesli die geschikter is voor hem? Hij mag een beetje aankomen. Mash heb ik ook nog staan. Dan heb ik nog 2 bijna 3 jarigen waarvan 1 het altijd slecht doet op stal (lees eten doe ik niet binnen (of niet genoeg)), hoop dat het dit jaar meevalt maar vorig jaar was het dramatisch (eet bv ook geen hooi van de grond). Gelukkig heeft ze aardig reserves opgeslagen op het land deze zomer. Mijn grote ruin staat op havervrij en doet het daar heel goed op. Die blijft daar dus op. Iemand nog tips. Ik voer liever niet meer dan nodig. Voor mn hengst wil ik even horen of ik nog wat kan verbeteren.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 23:14

Karev, je kunt de vito misschien beter zelf al nat maken.
In principe kunnen ze van de wiesenfasern geen slokdarmverstopping krijgen dat is een los, fijn product.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 23:26

Vito droog is geen probleem. Wordt smakelijk gekeken. Ze speekselt altijd aardig met eten.
En het zat toch echt vast in de slokdarm vanavond, de wiesenfasern. Overstrekken en kwijlen en flehmen. Leek me duidelijk.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 20:18

Is er iets veranderd aan de Vito? Deze week een nieuwe zak gekocht, de brokjes zien er anders uit en mijn paard eet het niet meer (en dat wil wat zeggen).
De dode muis die ik vanavond in mijn kast vond, toeval? Vind het wel vreemd.

Afbeelding

Ik bedenk me nu ook dat ik de knoflook helemaal niet ruik.