Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mizora

Berichten: 18160
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 19:14

Sowieso zijn paarden niet geƫvolueerd in Europa, maar in de VS in een vrij mineraalrijk gebied (met onder andere vrij veel koper en selenium). De angst voor seleniumvergiftiging is ook vanuit dat gebied overgewaaid naar Nederland, waar een seleniumtekort veel gebruikelijker is (tot aan zieke veulens aan toe).

Eiwittekort zie ik inderdaad ook veel, maar het is extra lastig omdat er verschil zit tussen de minimale behoefte van een paard en de optimale dosering. Veel paarden krijgen wel voldoende eiwit binnen t.o.v. de minimale behoefte, maar blijken wel achter te blijven in basisbespiering hierop. Blote ruggen zijn een bekend verschijnsel en bij koudbloeden ook wel veel meer honger, dus gemakkelijker obees. Voer je die dieren 80g eiwit bij (bijvoorbeeld door 200g sojaschroot of 100g eiwitconcentraat), gaan ze vaak opeens kilo's minder hooi eten bij onbeperkt ruwvoer. In plaats van 15kg nog maar 10-12kg, dat is nog steeds eigenlijk te veel voor een gemiddeld paard van 500kg, maar maakt toch al enorm veel uit.

Caily

Berichten: 12529
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 19:26

Ah, wat leuk dat je reageert! Jij maakt bij mij zo vaak de schakel tussen theorie en praktijk. Ik was al een tijd verwonderd waarom mijn tinkers (en trainingspaarden idem) hier zoveel minder kg hooi per kg paard weg eten dan bij andere eigenaren/thuis. Maar ik vul idd altijd eiwitten aan. Dankjewel voor deze opheldering.

DuoPenotti

Berichten: 30609
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 19:46

Mizora
Paarden die het hele jaar door op de wei staan kunnen die ook eiwit te kort hebben?

Anoniem

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 19:59

Ik voer de Este balancer extra via paard natuurlijk aan mijn D-pony. Ze is vorig jaar licht bevangen geweest na een peesblessure. Het is een moeilijke eter maar toen ik het aanbood at ze het direct erg goed. Ik ben nu halverwege de tweede verpakking en ineens laat ze het staan. Ik kan de helft van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid binnen krijgen via de slobber. (Alpen gruun) welk merk/type kan ik het beste op overschakelen? Ze krijgt daarnaast ruim hooi van eigen land en ze staat met een graasmasker op het land.

snowsels
Berichten: 57
Geregistreerd: 25-04-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 21:06

Mizora schreef:
Sowieso zijn paarden niet geƫvolueerd in Europa, maar in de VS in een vrij mineraalrijk gebied (met onder andere vrij veel koper en selenium). De angst voor seleniumvergiftiging is ook vanuit dat gebied overgewaaid naar Nederland, waar een seleniumtekort veel gebruikelijker is (tot aan zieke veulens aan toe).

Eiwittekort zie ik inderdaad ook veel, maar het is extra lastig omdat er verschil zit tussen de minimale behoefte van een paard en de optimale dosering. Veel paarden krijgen wel voldoende eiwit binnen t.o.v. de minimale behoefte, maar blijken wel achter te blijven in basisbespiering hierop. Blote ruggen zijn een bekend verschijnsel en bij koudbloeden ook wel veel meer honger, dus gemakkelijker obees. Voer je die dieren 80g eiwit bij (bijvoorbeeld door 200g sojaschroot of 100g eiwitconcentraat), gaan ze vaak opeens kilo's minder hooi eten bij onbeperkt ruwvoer. In plaats van 15kg nog maar 10-12kg, dat is nog steeds eigenlijk te veel voor een gemiddeld paard van 500kg, maar maakt toch al enorm veel uit.


Kei interessante opmerking! Mijn tinker heeft ook altijd honger. Maar is ook snel jeukerig en nu dus ook nog ernstige leverschade. Dus ik wil die wel eiwitten bij geven, maar heb schrik dat het te zwaar gaat zijn voor de lever. Heb jij daar een gedachte over? (voor de mensen die zich zorgen maken: ik zal altijd nog advies vragen aan mn dierenarts voor ik iets ga bijvoeren :) )

snowsels
Berichten: 57
Geregistreerd: 25-04-22

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 23:06


Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 08:55

Heb regelmatig bij Kiffra besteld. Heel correct en prima levering.

snowsels
Berichten: 57
Geregistreerd: 25-04-22

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 11:38

De kogel is door de kerk: ik heb de lexa derma mineral besteld!! Ben heel benieuwd of ze het gaan lusten en of ze er beter door gaan staan!

En waarom deze: alle vitamines, ook b-complex, inclusief bentoniet voor de ontgifting. Met een zak van 9 kilo ga ik even lang doen als met de zak van VS en hij komt nog iets goedkoper uit.

Nog mensen die deze geven?

ellepel

Berichten: 47565
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 12:03

die niet,wel een aantal anderen van Lexa.
is altijd prima bevallen :j

Slmt9

Berichten: 4940
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 13:51

Ik heb ook besloten, maar ik blijf gewoon bij de victorious en verlaag de dosering. Vitamine E ga ik apart met de olie geven van Horseflex. Qua prijs ben ik dan bijna hetzelfde kwijt, dus prima.

Ik kan geen andere balancer vinden die ik voor mijn senior hoog genoeg vindt in bepaalde mineralen en aminozuren.

Achterom
Berichten: 23114
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 16:23

@mizora: dat is een interessante eye opener over die eiwitten. Ik verbaas me een regelmatig over de eetlust van mijn jonge quarter, eiwit bijvoeren is wellicht toch een goed idee voor hem...

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 17:55

Iemand interesse in 7 kilo Lexa Natur Mineral Plus - Graanvrij? Op te halen regio Deventer-Zutphen. Ik stop even met de balancers en ga over naar Equifyt. Voor een symbolisch bedrag ;)

Maddy_Paola

Berichten: 1340
Geregistreerd: 19-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 18:19

Marigo schreef:
Iemand interesse in 7 kilo Lexa Natur Mineral Plus - Graanvrij? Op te halen regio Deventer-Zutphen. Ik stop even met de balancers en ga over naar Equifyt. Voor een symbolisch bedrag ;)

Vind jij het een optie om tegen verzendkosten een 'proefzakje' op te sturen?

Ik heb een bijna 25 jarige merrie, voer nu OerBalans en daar doet ze het wel goed op, maar voer standaard nog monnikspeper en gewrichtskruiden bij, en ben begonnen met extra vitamine E, voor dr bewegingsapparaat, monnikspeper omdat ze toch stabieler is in dr gedrag met, ze is al dominant genoeg en staat nu ook al dikke week hengstig.

Nu denk ik eraan om te switchen maar tis nogal een kieskeurige dame, pavo vital werd ze schrikkerig op, equilin en metazoa eet ze niet, en ik wil zelf niet meer dan 100 g product per dag hoeven voeren eigenlijk, aangezien ze het in 1 voerbeurt krijgen, naast 24/7 toegang tot hooi uit slowfeedernetten. Daarnaast zit ik ook met de eiwitten, bij een rijkere baal heeft ze regelmatig dr hakken open liggen, niet spectaculair maar wel schaafwonden, merk dat dit vanbinnenuit komt.
Daarom dus rustig op zoek naar wat anders, maar ik loop vast op zoveel keus en vooral dat ik alsnog zoveel moet voeren op een dag, en het moet qua kosten ook nog een beetje te doen blijven...

Muze
Berichten: 5355
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 19:50

Slmt9 schreef:
Ik heb ook besloten, maar ik blijf gewoon bij de victorious en verlaag de dosering. Vitamine E ga ik apart met de olie geven van Horseflex. Qua prijs ben ik dan bijna hetzelfde kwijt, dus prima.

Ik kan geen andere balancer vinden die ik voor mijn senior hoog genoeg vindt in bepaalde mineralen en aminozuren.

Jpgef? Die ga ik denk ik voeren samen met wat vit e

Slmt9

Berichten: 4940
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 21:47

Zit helaas luzernemeel in, krijgt mn paard jeuk van. Voor mijn paard ook te laag in zink, koper en selenium. Hij heeft tekorten gehad.
Heb dat vorig jaar een maand aan mn paard gegeven en die werd toen ook dof in de vacht. Dus dat wordt hem niet.

maralyn

Berichten: 10500
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 20:57

Marigo schreef:
Iemand interesse in 7 kilo Lexa Natur Mineral Plus - Graanvrij? Op te halen regio Deventer-Zutphen. Ik stop even met de balancers en ga over naar Equifyt. Voor een symbolisch bedrag ;)


Ow graag!!!

Heb nu de amino mineral van Lexa en dat bevalt uitstekend! Heel blij paard, goede vacht.

(Terwijl ze het moeilijk had met overgang naar 24/7 buiten met inloopstal en letterlijk onbeperkt ruwvoer. Valt mij het echt niet tegen!)

Muze
Berichten: 5355
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 09:28

Mensen die pavo vital voeren, blijven jullie paarden wel fijn in bespiering of voeren jullie er wat naast?
Ik twijfel om even een overstap naar vital te maken maar zie dat er geen aminozuren inzitten..

Spenk
Berichten: 21887
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 09:47

Hier vital gevoerd maar in Nederland krijgen paarden sowieso al meestal te weinig eiwitten. Ik voer daar altijd voor bij. Eiwitpoeder krijgt mijn paard.

Muze
Berichten: 5355
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 09:59

Ja in bijvoorbeeld Vitalbix zit het wel, daarom twijfel ik of ik daarbij blijf of wissel met jpgef

Spenk
Berichten: 21887
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 10:02

Van dat beetje wat daar inzit ga je geen verschil merken in spieren hoor.. eiwitten halen ze uit gras en hooi. Veel hooi is heel schraal dus dan is aanvulling sowieso al nodig bij paarden die snel kaal worden in de bovenlijn.

Josien_

Berichten: 9078
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 10:06

Zou bijvoeren van eiwitten ook interessant zijn voor een te dikke pony?
Mijn merrie mag ik nu weer opbouwen na blessure, door het stil staan is ze te dik maar haar bespiering op de rug verdwijnt altijd heel snel bij weinig arbeid. Zou eiwitten bijvoeren voor haar interessant zijn?
Ze krijgt nu vitbalbix met wat florian ruwvoer, naast hooi en gras.

Muze
Berichten: 5355
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 10:08

Ons ruwvoer is niet schraal, afgaand op hoe alle 40 paarden bij ons eruit zien.
Heb zelf wel een sober jong dier( wel warmbloed), maar wil ook niet teveel schepjes zus en zo moeten toevoegen..

Spenk
Berichten: 21887
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 10:11

Josien_ schreef:
Zou bijvoeren van eiwitten ook interessant zijn voor een te dikke pony?
Mijn merrie mag ik nu weer opbouwen na blessure, door het stil staan is ze te dik maar haar bespiering op de rug verdwijnt altijd heel snel bij weinig arbeid. Zou eiwitten bijvoeren voor haar interessant zijn?
Ze krijgt nu vitbalbix met wat florian ruwvoer, naast hooi en gras.

Ik doe dat wel. Mijn paard is ook niet mager maar in mijn ervaring wordt hij juist niet dikker van de eiwitten maar blijft wel mooi in spieren. Ga ik luzerne ofzo flink bijvoeren of hooi met hogere waardes wordt het wel eenn tonnetje

Mandyy

Berichten: 30598
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Barneveld

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 11:05

Mijn pony gaat binnenkort verhuizen en zal dan enkel hooi gaan eten, dus ik wil iets bijvoeren.
Wil beginnen met Metazoa Fitright (heette eerder superfit broxxx) of Vitalbix Daily Complete.
Van Vitalbix heb ik proefverpakkingen besteld bij onze diervoeder. Van Metazoa bestaan er geen kleine proefverpakkingen voor zover ik kan vinden. Voert een van jullie dit toevallig? Is er iemand die tegen vergoeding een klein beetje op zou kunnen sturen?

DuoPenotti

Berichten: 30609
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 14:19

Eerder las ik van paarden die geen rem hebben op eten vaak eiwit te kort komen.
Mijn paarden hebben ook geen rem.
Maar komen 365 dagen per jaar overdag op het gras.
Dan zou dat het probleem toch ook niet moeten zijn dan?