Marstall muesli's

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mirim

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 22:58

Nee, ik bedoel nu eigenlijk specifiek met de corn. ( hoewel ik met het paard wat ik nu heb ook aanmerkelijk verschil merk als ik hem een schepje concours geef :D )Je kunt ook met weinig beginnen en dan langzaam wat meer gaan geven tot de juiste hoeveelheid.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 08:20

Wij hebben sinds kort 2 kruising Friezen thuis staan welke uit de kudde komen en dus nooit krachtvoer gehad hebben. Ik ben net begonnen met longeren en ga langzaam verder met beleren en twijfel of ik ze straks toch iets bij moet voeren. Iemand tips? Onnodig krachtvoer geven is ook niet de bedoeling.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 08:40

Het is misschien al voorbij gekomen maar er zijn zoveel pagina's :) Heeft iemand ervaring met Marstall senior plus?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 09:10

mirim schreef:
Nee, ik bedoel nu eigenlijk specifiek met de corn. ( hoewel ik met het paard wat ik nu heb ook aanmerkelijk verschil merk als ik hem een schepje concours geef :D )Je kunt ook met weinig beginnen en dan langzaam wat meer gaan geven tot de juiste hoeveelheid.

Hmm oke :) werd zaterdag namelijk aangegeven dat paarden er juist niet heet van worden. Daarom wil ik het ook gaan voeren :=

Hij krijgt het eerst als bijvoer naast zijn brok en later helemaal.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 09:56

Sleeper schreef:
Het is misschien al voorbij gekomen maar er zijn zoveel pagina's :) Heeft iemand ervaring met Marstall senior plus?

Ik ben ook wel benieuwd :j

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 13:38

mirim schreef:

Dat is logisch. In concours zit haver dus daar krijg je reactie op. In Corn niet dus daar krijg je niet zo gelijk reactie op.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 14:05

Calimero_ schreef:
Wij hebben sinds kort 2 kruising Friezen thuis staan welke uit de kudde komen en dus nooit krachtvoer gehad hebben. Ik ben net begonnen met longeren en ga langzaam verder met beleren en twijfel of ik ze straks toch iets bij moet voeren. Iemand tips? Onnodig krachtvoer geven is ook niet de bedoeling.

Ze zullen toch wel wat nodig hebben. Uit het gras kunnen ze straks niks meer halen en met alleen ruwvoer gaan ze te kort komen. Je kan Bv Force geven. Een vitamine minerale brokje. Daar hoef je maar +/- 100 gram per dag van te geven.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 16:02

Juist op de corn reageerde mijn paard zoals bovengenoemd. Heter worden heeft niet altijd met het aandeel haver te maken.
Ik ben dealer van marstall en heb deze reactie ook bij mijn klanten gehoord.
Het geeft wel degelijk energie ( het is ook niet voor niets een sportvoeder) maar het zorgt niet voor snelle energie.
Maar als je paard er nog niet aan gewend is kan hij de eerste dagen rillig zijn. Vandaar mijn waarschuwing voor de eerste dagen.
Als het paard gewend is geeft het bij de juiste hoeveelheid de juiste energie.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 16:05

Jonge paarden die aan het werk gaan zijn heel goed gebaat bij voer wat helpt bij de opbouw van de spieren.
Voor de twee jonge Friezen zou de condicion een heel goed voer zijn.

Ervaring met de senior heb ik zelf niet.
Wel verkoop ik dit voer en zijn de klanten er erg tevreden over.

Winna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 12:14

Ik zit even met een keuze tussen 2 soorten voer van Marstall, de cornmuesli en de champion. Ik zoek voor mijn haflinger een muesli waar ze energie uit kan halen voor het werk, maar die laag is in eiwit ivm gevoeligheid voor het oplopen van haar benen. Ze heeft een tijd op de ijslander-robust muesli gestaan en hier deed ze het goed op, maar deze eet ze met lange tanden. Nu staat ze op een muesli van pavo, deze vindt ze heerlijk, maar krijgt ze helaas dikke achterbenen van door het hoge eiwitgehalte in combinatie met het meer binnen staan in deze tijd van het jaar.

Heeft iemand hier ervaring met de cornmuesli of de champion en kun je mij meer vertellen over waarom je voor die muesli gekozen hebt en hoe je paard er op reageert?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 12:15

Ik voer sinds deze week de cornmuesli paard doet het er fijn op :) máár ik voer het wel om hem op gewicht te houden paarden die snel dik worden zou ik er zeker niet opzetten.

_jennifer17_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 12:16

Is de muesli van Marstall (Haferfrei) eentje waar paarden niet heet van worden? zo begrijp ik het wel, maar even een extra check, hier zitten genoeg ervaringen!

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 17:52

_jennifer17_ schreef:
Is de muesli van Marstall (Haferfrei) eentje waar paarden niet heet van worden? zo begrijp ik het wel, maar even een extra check, hier zitten genoeg ervaringen!

Nee van de havervrij worden ze niet heet.

_jennifer17_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 21:35

Dankje!

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 22:38

Winna, als jij een keus wil maken tussen de corn en de champion zou ik je zeker de champion aanraden.
Inderdaad zoals al gezegd komen ze van de corn makkelijk aan. Dit hangt er natuurlijk wel vanaf of je het voer in verhouding met het ' verbruik ' geeft.
Je zou ook goed een combinatie van optimaal en champion kunnen geven.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 22:41

Jennifer, de Havervrij is een basismuesli en geen sportmuesli, maar levert natuurlijk wel energie.
Ze worden er niet heet van zolang je voert naar behoefte.

room10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 13:12

Ik voer mijn Haf de vito, een klein beetje, omdat ze buiten op gras stond (met masker !) ze zijn nu weer binnen, bij ons wordt 2x dgs gevoerd en ze krijgen 3x dgs flink hooi, hoeveel Vito geef je gemiddeld p/d ?

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 13:54

Richtlijn staat op de zak/site neem ik aan..ik voer een bodempje. Wel met force er Door voor de vitaminen

room10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 16:37

Ik wil graag de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid weten zonder toevoegingen als force. Op de zak, daar zeg je wat, ik ga eens kijken. Bedankt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 16:41

Tja de aanbevolen hoeveelheid vind ik persoonlijk (veel) te hoog. Voor mijn paard die cornmuesli krijgt is dat 3 kg per dag. Hij staat op 0,5 kg meer dan genoeg.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 17:23

De aanbevolen hoeveelheid staat op de zak, maar persoonlijk vind ik die ook erg hoog.
Als je precies wilt weten waar je paard behoefte aan heeft is het noodzakelijk om ook een ruwvoerannalyse te doen. Daarna kun je stellen wat je paard nodig heeft aan krachtvoer om in alle behoeftes te voorzien.
Passende bij ras, hoogte , arbeid en levensomstandigheden ( oftewel stalling/weidegang e.d.)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 17:50

Ik vind het ook te hoog. Daarom voer ik een vitaminebrok als basis en een muesli als extra.

Na lang zoeken, veel informatie inwinnen, enz. heb ik nu de Optimal als aanvulling.
Meneer eet het graag (wat al een wonder op zich is :') ) en het doet wat het moet doen: extra ondersteuning in spierherstel na het werk, icm met wat magnesium. Paardlief is wat rustiger en lijkt beter te herstellen.

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 14:25

room10 schreef:
Ik voer mijn Haf de vito, een klein beetje, omdat ze buiten op gras stond (met masker !) ze zijn nu weer binnen, bij ons wordt 2x dgs gevoerd en ze krijgen 3x dgs flink hooi, hoeveel Vito geef je gemiddeld p/d ?

ik heb de folder omdat ik aan het uitzoeken ben wat ik ga voeren naast de sinfonie, maar de advies hoeveelheid van de vito is, 250 gram per 100kg lichaamsgewicht per dag voor een pony/klein paard.

voer nu nog de cavalor fober force naast de sinfonie daar doet ze het super op alleen mag ze iets meer energie hebben voor het rijden nu is ze tijden het rijden na een 20 minuten leeg gereden, maar ze wordt makkelijk heet van voer en reageerd snel op eiwit en suiker. Wat raden jullie aan?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 14:29

Hoe merk je dat ze snel reageert op eiwit en suiker?

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 21:32

Van veel suiker en eiwit wordt ze heet en druk. Komt snel aan in gewicht en houdt vocht vast.

Volgens de da moet ik opletten met suikers en eiwitten en dat doe ik nu al een hele tijd en sindsdien geen last meer gehad.