[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 01:09

Ninx schreef:
Wijslander schreef:
Dit is trouwens mijn pony die tot afgelopen zomer echt te dik was. Wij zijn nu een paar maanden bezig met spieropbouw:

[ [url=m/PItakP.jpg]Afbeelding[/url] ]

Heb je hem met een regendeken staan of gevoerde deken? Anders onderwerp... maar just curious...

Rambo outdoordeken met liners!

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 01:11

Wijslander schreef:
Ik denk dat ze zo qua gewicht heel netjes is en dat ik me nu zou gaan concentreren op spierontwikkeling. Dan wordt de buik nog een stuk minder bol en komt ze mooi in verhouding. :j

oke top, dan zijn we goed bezig. Ben ook met genoeg begeleiding van fysio en privelessen dus dat moet goedkomen. Ben sinds een paar dagen lucerne gaan voeren omdat de bespiering achterbleef, vooral de bovenlijn terwijl we haar goed over de rug rijden dus ik hoop dat het wat verbeterd. Het valt me heel erg mee hoe moeilijk ze op gewicht te houden is, ze is echt heel gemakkelijk en snel afgevallen zonder dat ik me daar op richtte. Ze komt dan ook wel 5x per week intensief aan het werk dus het mag ook wel.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 01:11

senks! Leuk paard hoor, ziet er goed uit :-) Tot hoeveel ga je max? 100 gram?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 07:55

Faitherr, ik voer ook eiwitten bij, mijne is ook 5 keer per week aan het werk nu en dan is dat inderdaad geen overbodige luxe. Op termijn gaan we terug naar 4 keer per week werken denk ik, om het afvallen stop te zetten en spierherstel te bevorderen.

Dat zou je ook nog in de gaten kunnen houden trouwens, te vaak trainen en te weinig rustdagen stopt de spierontwikkeling en kan juist tot afbraak leiden. Af en toe 3 dagen aaneengesloten rust is belangrijk in dit verhaal, misschien zou je dat eens kunnen overwegen. Zeker omdat ze makkelijk is afgevallen!

Ninx, thanks! Ik heb verschillende liners in huis, maar in de praktijk is 100 of 200 gram genoeg tot nu toe. Is het eerste jaar dat ik geschoren heb, dus moet zelf ook nog ontdekken hoe en wat precies. Maar tot nu toe hebben we er veel profijt van!

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 21:16

Hier weer lekker op de goede weg, na bijna ruim een jaar blessures gehad te hebben!
Inmiddls ruim 1,5 maand verhuist naar droomstal met binnenbak! Dus kan gehele jaar lekker doortrainen!
Nu weer weer bijna dagelijks aan het trainen zijn, en groenlicht van de dierenarts hebben gehad hier, is ze al redelijk haar dikke buik kwijt! Tuurlijk mag altijd nog ietsje meer zoals het er nu naar uit ziet, maar dat komt allemaal wel goed! :D

Afbeelding

Wijslander

Re: [CENTRAAL] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 07:58

Ziet er fijn uit Stamper, heerlijk een binnenbak. Heb je ook een foto van de zijkant? Ben wel benieuwd naar je haf :D

Kcinarual

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 10:56

Hier gaat het ook de goede kant op! Afbeelding

nanne02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 13:58

Netje zeg!
Ik zal zo even een foto plaatsen van mijn boefje, willen jullie zeggen wat jullie ervan vinden?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 15:57

Kcinarual schreef:
Hier gaat het ook de goede kant op! [ [url=m/jqcmvh.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zo die had echt wel obesitas, als ik dat mag zeggen. Stuk beter al, maar jullie hebben ook nog een weg te gaan zo te zien! Houd vol! :j

Jessol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 17:33

Wat doen jullie het allemaal goed!
De tip die iemand gaf van het bewegen probeer ik strikt te volgen. Jammer genoeg heeft ponylief verbening van het hoefkraakbeen en kan hij niet zoveel werk aan. Tijdens de week is dat een 3 kwartier stappen, en in het weekend probeer ik een buitenrit te maken van een uur. Nog mensen die let een bessure zaten en dus beperkt waren in beweging?
Wat denken jullie van mijn pony? Op 7 december stond de weegschaal op 511 kg. := Ik vind hem nog altijd zeer buikig maar heb het gevoel dat hij minder vet is.
Dit is 5 januari
Afbeelding
Dit was 9 december
Afbeelding
En dit was eind september, toen vond ik hem er echt wel vet uitzien.
Afbeelding

Ik ben nu nog opzoek naar een vitaminebrok waar heeeel weinig in zit, gewoon om zijn supplementen mee te geven.

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 00:59

Mijn pony is een beetje vergelijkbaar met die van jou jessol. Alleen heeft die van mij geen beperking met beweging maar moest dit langzaam opgebouwd worden.
Prince kwam in oktober moddervet van de wei af. Hij woog toen (paardenweegschaal) 460 kg (met de Pavo meetband woog hij ruim 500, dus in verhouding ook een flinke buik)
We zijn meteen begonnen met lichte training en aangepast Voedingsschema. Sinds een maand houd ik dit intensief bij (met pavomeetlint). Ik ben al erg trots op het resultaat;

Afbeelding

Begonnen eind oktober met 2x per week 20 min Longeren, daarna 2x per week 30 min rijden, daarna 2x per week een uurtje rijden en nu 2 a 3x per week tussen 30 min en 60 min rijden/Longeren/mennen.
Hij krijgt onbeperkt hooi. Bekertje vitaminekorrels en een kleine 800 gram Pavo dieetmeusli zonder suiker.

Jessol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 16:29

Daar mag je zeker trots op zijn! Hoe geraak je aan dat pavo meetlint?

We zijn dit weekend 2x kunnen gaan buitenrijden en daar stapt hij heel goed vooruit, dus ik hoop dat het goed is voor zijn vetjes!

maria500

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 18:29

Jessol schreef:
Wat doen jullie het allemaal goed!
De tip die iemand gaf van het bewegen probeer ik strikt te volgen. Jammer genoeg heeft ponylief verbening van het hoefkraakbeen en kan hij niet zoveel werk aan. Tijdens de week is dat een 3 kwartier stappen, en in het weekend probeer ik een buitenrit te maken van een uur. Nog mensen die let een bessure zaten en dus beperkt waren in beweging?
Wat denken jullie van mijn pony? Op 7 december stond de weegschaal op 511 kg. := Ik vind hem nog altijd zeer buikig maar heb het gevoel dat hij minder vet is.
Dit is 5 januari
[ [url=m/lOtgC1.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dit was 9 december
[ [url=m/rNHRvD.jpg]Afbeelding[/url] ]
En dit was eind september, toen vond ik hem er echt wel vet uitzien.
[ [url=m/ZngL4n.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik ben nu nog opzoek naar een vitaminebrok waar heeeel weinig in zit, gewoon om zijn supplementen mee te geven.

Ik geef marstall force aan mijn paard. Zitten heel weinig suikers in.

maria500

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 18:32

Hoi, ik heb een vraag.

Mijn paard is erg afgevallen, omdat ze echt veel ste dik was. Ze staat 24/7 in de wei en krijgt hooi bijgevoerd. Verder geef ik haar marstall force met magnesiumpoeder, omdat ze snel hoefbevangen raakt. Ik ga wat serieuzer rijden en ze gaat voortaan 2x in de week lessen en verder ook normaal rijden. We gaan dit wel rustig oppakken, maar ik wil mijn paard meer krachrvoer geven, omdat ik bang ben dat ze anders te weinig eten krijgt.

Wat voor krachtvoer geef je aan een paard die de aanleg heeft om dik te worden en snel hoefbevangen? Naast de marstall force en magnesium. Ik heb veel gelezen over pavo nature best, maar ben benieuwd wat jullie zouden geven.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 18:43

Mijn huidige voerrantsoen:

Standaard:
Agrobs Grun Mash (slobber)
Agrobs Naturmineral (vitaminen en mineralen)
Magnesium

Voor zwaardere ritten/trainingen:
Paar handjes zwarte haver. Zwarte haver geeft de energie langzamer en gedoseerder af dan blanke haver. Er zitten veel aminozuren in voor de spieren. Ook komt er een stofje vrij waar paarden zich lekkerder (opgewekter) door voelen.

Na de training:
Lepeltje zeezout
Wheypoeder (eiwitpoeder voor spierherstel/opbouw)

Bovenstaande meng ik dan weer door de Agrobs slobber.

Alleen de haver zou ik niet zomaar aan een paard geven dat snel hb wordt.

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 21:45

Ik ben wel benieuwd wat jullie nu vinden, ze is naar mijn idee alweer enorm afgevallen (zie vorige Posts).

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik hoop dat deze foto’s een goed beeld geven, nu vraag ik me af, ie dit een gezond gewicht of moet er nog wat meer vanaf? Nirt dat ik hier heel bewust mee bezig ben hoor maar ik was gewoon benieuwd

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 08:55

Hoi allemaal

Ik kom mij weer even melden,
vorig jaar heb ik mijn fjord aardig op gewicht weten te houden.

Nu zijn we 16 december definitief verhuisd van 24/7 buiten naar overdag naar buiten en 's nachts binnen.
Ze staan nu van 9 tot 8 uur buiten met onbeperkt hooi (vaak 's avonds wel op) en op stal krijgen ze een hooinet vol en soms iets meer ivm de koud :o

Ze rijd sws 3x in de week, deze week iets minder ivm mijn werk.
Volgende week zou ik voor mijn werk uit kunnen trainen met haar.

Verder krijgt ze een handje ponybrok iig van mij, mijn moeder geeft haar teveel, heb ik wat van gezegd. Nu denken we dat ze mineralen en vitamine te kort heeft en hebben we mineralenbikkels gehaald van Subli, ik zag later dat hier heel veel suikers inzitten.

Nu ben ik eigenlijk op zoek naar een goed vervanger en gewoon mijn eigen voer te kopen ipv samen met mijn moeder. Nu zoek ik wel iets van Pavo of subli (is bij ons makkelijk te krijgen in de welkoop)

Daarbij zoek ik dus geen dikmaker, maar wel alle vitamine en mineralen, maar ook waar ze energie van krijgt, want dat heeft ze ook weinig volgens mij.
Weten jullie iets, vaak denk ik dat is misschien een goede heb gevonden en dan zijn de suikers en zetmeel heel hoog (daar worden ze dik van toch) Het liefst eigenlijk een musli, die brokken kauwt ze volgens mij amper :')

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 08:59

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 09:00

Diertjec schreef:
Wel een brok, maar ik geef mijn merrie die op dieet staat de Pavo vital. Ze krijgt hier 75g per dag van naast dr 3 handjes Care4Life
http://www.pavo.nl/producten/nieuw-pavo-vital

Bedankt voor je snelle reactie, merk je al verschil, is dat een goede combinatie?

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 09:59

Mijn fjord krijgt zo goed als onbeperkt hooi in slowfeeder netten en ik geef metazoa voor de vitamines :) Ze is momenteel super op gewicht :j

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 10:30

JoycexEnya schreef:
Diertjec schreef:
Wel een brok, maar ik geef mijn merrie die op dieet staat de Pavo vital. Ze krijgt hier 75g per dag van naast dr 3 handjes Care4Life
http://www.pavo.nl/producten/nieuw-pavo-vital

Bedankt voor je snelle reactie, merk je al verschil, is dat een goede combinatie?

Ze valt gemakkelijk af, heeft genoeg energie en ziet er top uit. Verharen gaat ook heel makkelijk nu.
Energie teveel kan ook komen doordat ze 2,5 maand op boxrust heeft gestaan :')

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 10:43

Ik geef ook Pavo Vital en meng dat met een hand Care4Life. In de ochtend krijgt hij dan nog een klein handje C4L voor de smaak :) gaat prima icm goed ruwvoer in een slowfeeder.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 17:24

Ik heb zojuist care4life en vital van oavo gekocht. Ben benieuwd

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 19:40

Worden die van jullie niet wakkerder van C4L? En schuren?
Ik heb het ook gevoerd het afgelopen jaar, omdat dat bij stal in zat. Maar sinds ik verhuisd ben (eind december) niet meer. Paardlief is zoveel rustiger en schuurt zijn staart niet meer. Terwijl hij de bovenkant altijd schuurde. En hij was echt wakkerder, schieterig, af en toe rillerig.
Ik voer nu weer Agrobs alpengrun muesli, daar ook de slobber van. Om de Marstall Force en magnesium doorheen te mengen. Voor wat meer energie tijdens de ritten voer ik nu vooraf wat zwarte haver.
Gaat goed tot nu toe. :j
Hij blijft nog steeds mooi goed gewicht. Mag weer wat meer bespiering krijgen. Bewegen is nog zeker de sleutel overigens. :j
Afbeelding

Afbeelding

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 20:10

Ik wil juist dat ze wat actiever word. Volgens mij mist mijne energie namelijk. Ik ben heel benieuwd hoe ze reageert hierop