[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

taverno

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 21:49

Ik ben pas weer begonnen met Linamix,was daar vorige winter mee begonnen en kon mijn paard goed op gewicht houden zonder dat hij al teveel energie kreeg.

Mijn paard stopt met eten als hij teveel krijgt en op de linamix doet hij het goed.Hij heeft ook regelmatig last van dunne mest en daar is het ook goed voor.
http://www.equifirst.eu/index.cfm?Id=123

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 17:03

taverno schreef:
Ik ben pas weer begonnen met Linamix,was daar vorige winter mee begonnen en kon mijn paard goed op gewicht houden zonder dat hij al teveel energie kreeg.

Mijn paard stopt met eten als hij teveel krijgt en op de linamix doet hij het goed.Hij heeft ook regelmatig last van dunne mest en daar is het ook goed voor.
http://www.equifirst.eu/index.cfm?Id=123

Volgens mij is linamix gewoon te vergelijken met lijnzaad , of ?

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 20:12

Je hebt gelijk Maris,Linamix zijn lijnzaadbrokken met oa wat luzerne er door geperst.Heel handig,gewone luzerne eet mijn paard niet en lijnzaad koken vind ik helemaal niets.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 22:27

Ik hoop dat jullie mij ook kunnen helpen.
Ik heb drie maaden geleden een 3 jarige ruin gekocht. Hij was toen al wat schaal.
S"morgens kreeg hij toen 1/4 schepje mais en een kilo meusli en een plukje hooi. Zodra dat op was ging hij het land op (rond 9 uur) staat nog nauwelijks gras op. En om 3 uur komt hij weer binnen. Hij krijgt dan 1 1/2 plak hooi (van die grote balen) en een flinke pluk kuil. Ik zag hem gelukkig weer wat bijtrekken.
Toen heeft hij een griepje te pakken gekregen. Flinke koorts en wat snotterig. Hij heeft twee kuren van 10 dagen antibiotica gekregen. Hij had ook veel slechter. Zijn mais en zijn meusli at hij goed op. Maar zijn hooi liet hij vaak liggen na ene paar hapjes genomen te hebben.
Nu is hij weer helemaal beter. En eet dan ook weer flink. Maar door het grieperige zijn is hij weer wat schaal geworden. En nu is hij ook weer ontzettend aan het groeien dat ik weer zijn ribben kan tellen.
Ik probeer hem nu dus onbeperkt hooi/kuil te voeren. Dat zijn ongeveer 2 plakken (van een grote baal) en meestal eet hij dit niet allemaal op. Maar blijft er een pluk liggen. Daar maak ik uit op dat hij voldoende krijgt.
Ik geef hem nu ook meer mais in plaats van halve schep per dag krijgt hij nu een hele schep.
Maar ik zie nog geen verbetering. Behalve dat hij in een korte tijd ontzettend gegroeid is.

Moet het nu vanzelf weer bij trekken? Of kan ik beter iets veranderen.

Hij is nu wel ontzettend aan het wisselen. Maar eet zijn hooi wel goed op.

silenmaup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 18:00

@felicity
onbeperkt hooi geven is prima en zelfs wel t belangrijkste.
het maakt wel uit van wat voor kwaliteit je hooi is.
1e of 2e snede,groenig en ruikend of lang dun en reukloos.
hoeveel en wat voor krachtvoer geef je er nu bij en hoeveel rij je?
ik geef mijn paard er nu merriebrok bij en over de linamix heb ik ook meer positieve verhalen gehoord. het is wel duur maar ze doen het er goed op. officieel mag je je paard per 100 kg lichaamsgewicht 1 kg voer geven.. hoewel ik persoonlijk vind dat je daar erg voorzichtig mee moet zijn.

Gompie58

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 10:19

Mijn paard was een Engelse Volbloed en bleek een slecht werkende lever en overwerkende nieren te hebben, met daarbij nog een handje vol trauma's............ Huilen
Na een reading door Marijke Boinck (paranormaal genezeres, voornamelijk bij paarden) kreeg hij natuur produckten door haar samengesteld, om zijn lever en nieren weer op normaal niveau te laten werken, maar...............
Toen hij weer redelijk gezond was, bleek hij te mager te zijn en kregen we dat niet zo gauw weer op normaal gewicht! Verdrietig
We gingen ook net de winter in, dus had hij meer energie nodig om warm te blijven........ Tong uitsteken
Marijke adviseerde ons toen om hem te voeren als een drachtige merrie.... Knipoog Knipoog
En dat hielp prima!!!! Haha!
Hij kreeg natuurlijk ook onbeperkt hooi en/of kuil!

Na een paar maanden kenden oude pensiongasten onze Bo niet meer terug!!
Lekker in zijn lijf en rustig in zijn koppie!!!!! Haha! Haha! Haha!

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 12:38

@silenmaup Ik heb echt geen idee of het hooi eerste of tweede snede is. Ik sta op een pensionstal. Wel zijn de balen heel wisselend. De ene ruikt heel lekker en is mooi groen maar wat korter gesneden. Nu heb we een baal dat heel droog geur en kleurloos is. Ik meng het daarom ook met kuil. Het Kuil is van de zomer en komt van eigen land. Dat is gemaaid en ingepakt niet gesneden of iets dergelijk. En dat is heel goed.

Ik rij hem 2x in de week 30 min en 1x in de week longeer ik hem 30 min. Ik voer hem naast onbeperkt hooi/kuil 2x daags 1 kilo cavalor strucomix en 1/2 kilo mais en hij heeft een liksteen hangen (zo'n rode) maar die doet ie niets mee.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 17:48

bijhier dan mijn vraag.
ik heb twee shetlandertjes die wel wat extra's mogen.
nu sinds 2 maandjes zijn ze te mager.

ze krijgen dagelijk 2 porties hooi ( sochtens en savonds ) in hoeveel heden dat ze de hele dag kunnen eten.
ook krijgen ze sochtens en savonds een handje muesly ( helaas mogen ze niet te voedingrijk eten omdat ze verhoogde kans hebben nogmaals bevangen te worden.

wat kan ik doen mijn pony's wat dikker te maken ?
zonder ze hoefbevangen te laten worden ?

mag via pb Lachen

groetjes

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 16:31

ik zweer bij bietenpulp

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 16:56

mijn paarden doen het nu super goed op Luzerne+flinke berg voordroog/kuil, met af en toe slobber en maisbrokken (agrobs)...volgens mij moet ik ze binnenkort maar eens wat gaan minderen in voer.

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 19:38

hoi en dara ben ik...

mijn paard is 19 en zat vond ik wat onder haar gewicht (lees ik zag ribben) de dierarts vond het wel mee vallen want ze was al 19, maargoed toen ik haar kocht zag ze er niet zo uit ...(ze was voller) uiteindelijk heeft hij me slobber geadviseert van subli senior...goed inmiddels weer een tijd verder en de slobber weer verangen door brok..basisbrok (anderhalve kilo per dag)..
En nu? ja ziet er weer goed uit !! maar een partij druk in het hoofd ..niet normaal!
Nu zei iemand dat ik ipv de brok haar musli moet geven (zonder haver) maargoed doe ik daar wel goed aan?

even wat over het paard
merrie-19 jaar -160 hoog-kwpn/arabishvolbloed-3a4 keer per week recreatief gereden..
snachts op stal overdag op de wei..
brok wordt in 2 keer gevoerd voor de rest krijgt ze kuil en dat eet ze niet allemaal op..

de vorige eigenaar gaf haar onbeperkt hooi en een handje brok..
Maar wat is een handje brok en is dat wel genoeg?

Ik kocht dus een koel in het hoofd ouder paard..
En heb nu een 3 jarige arabishe volbloed haha,

dus hoe een paard goed voeren, en dat ook het gedrag rustig blijft?

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 11:38

Ik vind anderhalf kilo basis brok erg veel voor een arabier.
Ik zou overstappen op de natures best van pavo. Zit kwa energie geen drol in. En dan 2 scheppen per dag voeren. Dus een schep s'ochtends en een schep s'avonds.

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 11:46

nou tis niet gewoon een arabier...
Het is een kwpn (de vader is democraat)
de moeder echter komt van een av lijn...daarbij is ze ook 160 hoog..

maargoed pavo nature is dat een musli?
En wat is 1 schep? zon schep schep? of zon brokjesbak schep?

innetrik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 13:52

Maismeel is voor mij de beste helper geweest Lachen

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 14:25

Ik heb hier een tijdje geleden mijn verhaal neergezet over mijn 6 jarige KWPN'er die schraal was (niet te mager maar er mocht zeker weten flink wat bij) Ik ben hem bij gaan voeren met maismeel (zitten zemelen in, vers van de molen) en daardoorheen 3/4 schep gebroken mais. De slobber wisselde ik af met om de dag muesli met mais.
Al na 3 weken begon mijn paard er anders uit te zien, bij zijn heupen was hij behoorlijk ingevallen en dat kwam nu langzaam weer terug omhoog Haha!
Op dit moment ziet hij er goed uit, nog steeds geen dikkert maar hij is niet meer zo schraal. Ik voer nog steeds maismeel en muesli waardoor ik mais doe. Hij doet het hier goed op en vind het lekker Lachen

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 22:39

lique schreef:
nou tis niet gewoon een arabier...
Het is een kwpn (de vader is democraat)
de moeder echter komt van een av lijn...daarbij is ze ook 160 hoog..

maargoed pavo nature is dat een musli?
En wat is 1 schep? zon schep schep? of zon brokjesbak schep?

Pavo natures best is een meusli. En ik bedoel zo'n brokjesbak schep. Zoeen met reclame die je bij een zak voer kunt krijgen.
Zo'n schep is een kilo brok en ongeveer 750 gram meusli.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:23

Ik wil even melden dat ik goede ervaringen heb met het supplement weight builder. Een hele pot van gevoerd aan mijn merrie. Ze glimt als een spiegel, is op gewicht en blijft dat ook.

Verder krijgt ze bietenpulp, onbeperkt hooi en 3 scheppen muesli dagelijks. Momenteel ook merriebrok omdat ze drachtig is.

Maar goed, goede ervaringen met weightbuilder dus. Haha!

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 23:28

Hey mensen, misschien heeft iemand hier een goede tip. Ik heb een bijna twee-en-half jarige ruin die van de zomer wel een rond buikje had, maar nu toch heel snel dunner is geworden (in twee maanden tot van toch wel best rond tot redelijk ribben doorschijnend). Ik maak me hier toch wel zorgen over. Per dag krijg hij een halve baal hooi. Vanwege zomereczeem geef ik hem liever eiwit/suikerarm voer. Ik heb grasbrok ter beschikking en slobber, dit laatste weet ik niet of het geschikt is om iedere dag te geven? Verder krijgt hij iedere dag een handje GKM, maar dat is meer mineralen/vitaminen bíjvoer dan voer.

Wie weet wat ik kan doen?

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 19:38

Hey mensen,,
Ik heb even weer wat hulp nodig ...

Ik heb een 13jarige Deens warmbloedmerrie van 1m67 groot.
Toen ik haar kocht was ze verwaarloosd, extreem mager en niets bespiering. Heel langzaam is ze bijgekomen en heeft ze weer spiermassa gekregen maar ik hield haar wel moeilijk op gewicht.
Toen ik het uiteindelijk had gevonden om haar op gewicht te houden (in zomer), begint ze nu weer drastisch te vermageren ...op 2 weken tijd heeft ze spiermassa op haar rug verloren en staat ze ingevallen ...Ik snap het helemaal niet hoe dit kan ...ze word nog steeds even veel getraind en krijgt meer te eten.
Verder heb ik bloed laten prikken en alle waardes waren normaal en er waren geen tekorten. Paard is dus gezond, ook de tanden zijn nagekeken & zijn in orde, ook is ze ontwormd.
Ze is dus vermagerd (begin haar ribben licht te zien) & ook op haar rug is ze vermagerd & heeft ze spiermassa verloren ... (terwijl deze net mooi rond en bespierd was), je begint haar ruggenwervels wat te zien ...
Verder staat ze met een 300 gram waterdicht winterdeken op & vanaf -4° krijgt ze nog een fleecedeken eronder.
Ze staat 11u / dag op de weide waar nog gras op staat & verder krijgt ze nog dit te eten verdeeld over de dag:
-4 scheppen Aveve structuurmuesli (1 schep=750gram)
-emmer grasmix (ongeveer 1,5kg)
-3x / week 1kg Aveve Recup slobber mash
-kwart emmer wortelen
-hooi & voordroog onbeperkt op stal
-er ligt stro in de stal
-op wei krijgt ze ook nog hooi te knabbelen

Verder heb ik nog bietenpulp geprobeerd maar dit lust ze niet ...Luzerne lust ze wel en kwam ze goed van bij maar is ze na een week al beu gegeten en dan eet ze het niet op ...
Iemand een idee wat ik nog kan voeren/bijgeven en waaran het kan liggen dat ze toch nog invalt ...
Verder wil ik liever niet nog meer muesli gaan geven want ze is al heet genoeg van haar eigen ...

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 12:38

Niisj... Je doet in ieder geval goed je best voor haar...
Ik heb misschien nog 3 tips voor je...
1) Wat je hier al eerder las... merriebrok voeren
2) Bietenpulp lust ze niet... maar daar moeten ze aan wennen he, die smaak zijn ze niet gewend... misschien eerst met haar andere slobber mengen en dan zo langzaam opvoeren. Geef het ook licht warm, dan komt er een lekkerdere geur vrij. Wellicht is het iets om Subli Senior Prior. te geven, zit ook alles in, incl bietenpulp.
3) Je schrijft dat ze 11 uur per dag buiten loopt... Misschien een idee haar tussendoor even een uurtje binnen te halen voor een flinke bak voer en berg kuil, daarna weer lekker buiten spelen. Heb het idee dat ze overdag misschien te weinig binnen krijgt!!

Succes in ieder geval!!

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 21:43

BaiNar schreef:
Niisj... Je doet in ieder geval goed je best voor haar...
Ik heb misschien nog 3 tips voor je...
1) Wat je hier al eerder las... merriebrok voeren
2) Bietenpulp lust ze niet... maar daar moeten ze aan wennen he, die smaak zijn ze niet gewend... misschien eerst met haar andere slobber mengen en dan zo langzaam opvoeren. Geef het ook licht warm, dan komt er een lekkerdere geur vrij. Wellicht is het iets om Subli Senior Prior. te geven, zit ook alles in, incl bietenpulp.
3) Je schrijft dat ze 11 uur per dag buiten loopt... Misschien een idee haar tussendoor even een uurtje binnen te halen voor een flinke bak voer en berg kuil, daarna weer lekker buiten spelen. Heb het idee dat ze overdag misschien te weinig binnen krijgt!!

Succes in ieder geval!!

Hey,
Bedankt BaiNar voor de goede tips !
Ik overweeg idd om mss merriebrok bij te geven.
én ik heb geprobeerd zoals jij zij even een deel bietenpulp in haar slobber te mengen. Zo at ze het wel. En daarnet toen ik haar op stal ging zetten, wou ik nog eens de bietenpulp alleen proberen te geven én ze at het met veel smaak op !! Haha! Ik denk dat het idd zoals jij zei wennen was aan de smaak.
Puntje 3 is idd ook waar. Ze mag lekker 11u buiten lopen ...in de zomer totaal geen probleem want dan hebben wij hier een volle,vette weide maar nu staat er maar arm gras op ...en volgens mij ligt het idd grotendeels daar aan ...want de wei eigenaar geeft de paarden hooi op de wei als hij ze buiten zet, maar die hoeveelheid is mss goed voor een uurtje knabbelen en moet ze de andere 10uren zoeken naar grassprieten om te knabbelen ...het is niet dat er bar weinig op staat maar voor haar is het te arm ...ik zou het mooi vinden moest ze op de wei ook onbeperkt hooi krijgen maar hoe de wei eigenaar het zegt geeft hij al super veel hooi & voordroog op de wei (in zijn ogen of portemonnee is dat veel) ...Ik voer haar daarom ook direct als ik van school kom die emmer grasmix bij en geef nog een hoop hooi & voordroog op de wei ...maar in principe zou ze dus heel dag iets moeten hebben om op te knabbelen.
Jammer heb ik de mogelijkheid niet om haar in de dag even binnen te zetten aangezien ik naar school ga en de wei eigenaar in de dag werkt...
Maar ik hoop dat het met de bietenpulp toch wat gaat helpen Haha! En die merriebrok ga ik mss ook eens uitproberen.
Subli zou ik idd heel graag bijvoeren vooral de luzerne, senior priores en de EM maar dan zou ik het al moeten bestellen per palet, ik woon namelijk in Belgïe. Haha!

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 18:39

Ik ben mss toch ook van plan merriebrok te gaan bijgeven maar kan de lactose in merriebrok dan geen kwaad als mijn merrie niet eens drachtig is ?

_rainbow_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 20:08

Heey Lachen
Ik vraag me af wat jullie mij aanraden. Ik heb een 6jarige KWPNer die 4 a 5 x per week dressuur loopt. Ze krijgt onbeperkt hooi en een vitamine brok. Binnenkort ga ik haar ook Subli EM voeren. Maar je ziet haar ribben bijna en ze moet ook flink wat spieren krijgen. Wat kan ik er het beste bijgeven. Ik ben sinds kort van de brok afgestapt omdat er zoveel troep inzit (met brok zag ze er ook zo uit..).
Wie heeft tips Lachen ?

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 22:18

_rainbow_ schreef:
Heey Lachen
Ik vraag me af wat jullie mij aanraden. Ik heb een 6jarige KWPNer die 4 a 5 x per week dressuur loopt. Ze krijgt onbeperkt hooi en een vitamine brok. Binnenkort ga ik haar ook Subli EM voeren. Maar je ziet haar ribben bijna en ze moet ook flink wat spieren krijgen. Wat kan ik er het beste bijgeven. Ik ben sinds kort van de brok afgestapt omdat er zoveel troep inzit (met brok zag ze er ook zo uit..).
Wie heeft tips Lachen ?

Heb je geen mogelijkheid om Marstall te gaan voeren ? Marstall is vrij van bewaarmiddelen en andere chemische middelen. Ze hebben ook melassevrije varianten met wel hoog vetgehalte. Mss goed voor jouw paard ...

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 22:23

Mijn volbloed ruin is in juli teruggekomen van de verkoopstal en was meer dan mager. We zijn langzaam begonnen met basisbrok, maar dat hielp niet genoeg. Na veel rondgekeken te hebben krijgt hij nu naast zijn ruwvoer (3x p dag heel veel) elke voerbeurt een emmertje met erin:
(dus alles x 2 doen)
- volle schep Mijten gerstemix
- 100 gram subli EM mix
- 1/2 schep maisvlokken
- 3 grote handen lucerne

Ik voer dit in deze combinatie nu een week, hiervoor kreeg hij ipv de mijten gerstemix de pianissimo van cavalor, maar ik wilde graag een natuurlijkere voer zonder de bekende E-nummers. Hij begint heel rond te worden op zijn buik, z'n ribben zijn bijna helemaal weg. Alleen blijft ie zo ontzettend mager op z'n bovenlijn. Ik heb gelezen dat eiwitten vooral de opbouw van spieren en het voller worden van de bovenlijn regelen. Nu zit er in zowel de lucerne als de gerstemix zeker 12% eiwit. Zoals b.v. een merriebrok zit ongeveer 14% eiwit in, zou die 2% echt zoveel uitmaken. Ik wil voorlopig even bij deze combinatie blijven, omdat ik denk dat die 2% niet zoveel uitmaakt. Wat denken jullie?