[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

eilleen333

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 16:20

Ik heb het niet één keer overgeslagen om te voorkomen dat het daardoor zijn uitwerking zou missen. Is er geen stalgenoot die het kan voeren?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 16:46

Kan volgens mij geen kwaad hoor.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 16:47

Lijkt mij ook niet

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 17:16

Ben tog maar even snel met mijn pa er heen gereden. Tog voor de zekerheid.
Als mijn pa niet mee had gekunt had ik 3 kwartier moeten fietsen heen en terug

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 17:46

Dioos is ook veel te dik ...

Vooral nu ze weer dag en nacht op het land staat. Na de eerste nacht was ze echt tonnetje rond, het was al geen dunnetje maar die buik is nu heel erg Tong uitsteken. Ze staat op een aardig kaal stuk land met 5 andere paarden, ze staan ook alweer een tijdje op dit stuk, dus ik was echt verbaasd dat ze na 1 nachtje zo tonnetje rond was geworden.

Als training heeft ze 4/5x per week in de bak (soms pittige training), een keer longeren en een keer naar buiten (lekker crossen). Ze krijgt van mij na het rijden een handje tot een klein kwartje een mix (restjes) van Subli Zonder en Subli Structuurmuesli (hier zit bijna geen suiker en zetmeel in) met Foeneknof Zeewier. De Foeneknof Zeewier is de enige reden waarom ze muesli krijgt.

'S nachts op stal zetten is geen optie, dan verbouwt ze de hele stal en vind je haar 's ochtends weer in het land Tong uitsteken Ze is totaal niet gulzig met eten, ze is echt niet verslaafd aan eten maar toch is ze een dikkerdje

Hebben jullie ideeen of tips?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 18:00

Graaskorf. De hele dag eetplezier, maar wel minder binnenkrijgen. Heeft voor mijn paard, in combinatie met de magnesium, wonderen verricht.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 20:20

Ik merk indd ook verandering sinds hij een korf om heeft. Hij is zo vrolijk nu hij weer op het land mag.
(vorig jaar moest hij apart op zand)
Hij is ook al een deeltje afgevallen hoorde ik van mensen op stal

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 20:35

Hier nog een tevreden graaskorf gebruiker Haha!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 20:38

Het enige nadeel vind ik dat mijn paard toch wel wat schuurplekjes op haar hoofd heeft. Hebben jullie hier ook last van?

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 20:50

Ja maar wij hebben schapenbont, dat we bij een man met schapen vandaan hebben er in genaaid Knipoog
Moet wel af en toe opnieuw maar we mochten altijd meer komen halen Knipoog

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 20:51

Ok. Ik was van plan bontjes te doen, maar dan houd mijn paard geen hoofd meer over Tong uitsteken . Wil nu de nylon riempjes vervangen door een zachtere longeerlijn. Moet alleen nog even kijken hoe haalbaar dat is (ik ben niet zo'n knutselwonder).

Het schuurt niet open, maar het is wel kaler daar. Schoonheidsfoutje Knipoog .

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 21:21

Graaskorf is inderdaad wel een optie dat ze minder hooi kan eten dan de rest.
Maar verder staat er dus echt héél kort gras, ik ben bang dat ze met graaskorf helemaal niks meer binnen kan krijgen?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 21:28

Moet je even uit proberen. De mijne had er dan behoorlijk wat moeite mee, dus heb ik hem afgelaten. Er stond toch weinig, dus was hij ook niet meer echt nodig.
Ze moeten natuurlijk wel genoeg binnen blijven krijgen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 10:37

lang gras is met graaskorf moeilijker binnen te krijgen dan kort gras, omdat langer gras onder de korf wordt platgedrukt, en korte sprietjes minder. je ziet het snel genoeg als je paard te weinig binnenkrijgt, dan trekt de buik in no-time heel erg op, dit zie je al na één dag. dat de buik na langer gebruik wat optrekt is niet zo erg, hij kan immers niet zo vol meer als eerst. mocht het toch te hard gaan, doe dan de korf niet 24 uur per dag om, je paard moet gewoon voldoende eten binnenkrijgen, bovendien is te hard afvallen zowiezo vreselijk ongezond en bovendien gevaarlijk.

@ riekster, is je paard echt te dik of heeft ie gewoon een flinke buik? een dikke bolle buik is nl beslist geen gewichtsindicator, dwz niet om te bepalen of een paard te vet is of niet. die is het beste waar te nemen aan de eerste ribben achter het schouderblad (in het midden zeg maar), en bij de manenkam en staartaanzet. over de ribben moet een speklaagje liggen, maar je moet de ribben gemakkelijk kunnen voelen (een speklaagje van een cm is ruim voldoende). optimaal is als je de ribben bij een flinke zucht bijv. een klein beetje kunt zien.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 16:04

Bij mijn haf schuurt het niet gelukkig. Hij heeft hem nu een dikke 4/5 maanden om denk ik zo

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 18:10

Ik kreeg vandaag op wandeling voor het eerst de opmerking dat mijn pony enorm was afgevallen en dat ze er nu echt mooi uitzag qua lijn en uiterlijk Haha!

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 21:27

Ik hoor ook steeds vaker dat mn pony mooi aan het afvallen is Haha!.

spikkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 11:23

hallo allemaal,

ik meld me ook aan op dit topic..
als dat mag?
ik zal een klein verhaaltje vertellen over me paardjes...Hyper!
ik heb een appaloosa meerie van 13 jaar en sinds kort een shetlander een zwart bonte. hijis 6 jaar oud en het is een ruin.
en zoals je weet heb ik ook een'' probleem'' met me sheltander die is ook veelste dik!!
er moet echt wat af?
maar ik wilde weten hoe ik dat het beste kan doen en op een verandwoorde manier..
ik heb een graskorf gekocht bij de paardedrogist.. vandaag even om doen kijken hoe dat ook gaat..
hij krijgt alleen gras.. en wat kuil...
ik heb ook pavokoeken gekocht voor de vitaminen..
of geven jullie een supplementen?
wat doe ik met hem longeren. losgooien en wandelen!!!
ik zou graag wat tips of andere dingetjes willen weten:):)
alvast bedankt..
in ieder geval een leuk en leerzaam topic Lachen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 11:40

op wat voor weide staat hij, en waarom krijgt hij kuil bijgevoerd? kuil is voor dikke paarden uit den boze. pavokoeken bevatten veel suiker en zetmeel en zijn daarmee niet geschikt voor onze vetzakjes. belangrijk is zowiezo een mineralenblok. PAVO koek zou ik persoonlijk niet voeren, of echt een heel klein hapje per dag (minder dan een kwart koek).

spikkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 12:19

weide bestaat uit kortt gras. en er word steeds een stukje bij gezet. ik was ook niet van plan om een hele pavokoek te geven... maar ik vind het wel belangrijk dat ie voldoende vit. krijgt. andere suggesties qua de pavo koek..
en over het kuil: ik geloof niet dat ie iets krijgt van de boer waar die staat:):)
mineralenblok kan ik niet geven omdat er mindere shetten bij staan..

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 12:27

Je kan het mineralenblok toch in de wei hangen? Dan hebben alle shetjes er wat aan. Overleg je even met de eigenaren van de andere.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 12:28

een mineralenblok is voor IEDER paard dat op NL grond gehouden wordt noodzakelijk voor de mineralen die ze nodig hebben, voor 10 Euro heb je een zoutblok waar bij ons een kudde van 6 grote paarden zo'n 3 maand mee doet.

andere suggestie voor PAVO koek is een mineralensupplement, ik heb goede verhalen gehoord over St. Hippolyt Gemuse Kräuter und Mineralien. dit zijn brokjes met alle aanvullende vitaminen en mineralen in goede verhoudingen, voor een shet hoef je maar heel weinig te geven. het enige wat er evt. nog aan toegevoegd moet worden is magnesium, maar dat geldt voor iedere soort voer eigenlijk, ook voor de PAVO koeken, die bevatten ook onvoldoende magnesium.

nogmaals, als je de mineralenhuishouding van je paard goed wilt krijgen en houden, bied hem dan een mineralenblok aan, zo kan je paard zelf bepalen hoeveel hij nodig heeft, het paard kan dat beter dan wijzelf.

spikkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 12:33

dank je wel. ik hang er wel een mineralen blok op in het land..... magnesium mag je toch niet zomaar voeren?
en van welk merk magnesium kan ik geven. ( plaatje)
Hyper!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 13:27

bij de welkoop kan je magnesium oxide kopen, dit is door het lichaam prima opneembaar. bij paarden die geen nier- of leverproblemen hebben kan je een onderhoudsdosering gewoon voeren, wat evt overblijft wordt dan uitgeplast.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 13:29

Tja moeten ze wel aan de mineralenblok beginnen. Heb nu in de 10 jaar dat Isabella heb de tweede blok pas hangen. Ze likt er nauwelijks aan.

Zelfde geldt voor de GKM brokjes van Hippolyt (of de Sempercube brokken; is ook een mineralenbrok). Deze weigert ze te eten.