melassevrije muesli

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: melassevrije muesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 20:06

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 20:11

Ik heb vanmiddag een vertegenwordiger van Cavalor gesproken. Zij vertelde dat bv Pianissimo melasse vrij is en dat Cavalor alleen natuurlijke suikers gebruikt. Ze wist mij verder geen percentages te noemen, maar ik mag haar een mail met vragen sturen en dan zal zij die doorsturen naar Cavalor. Dus dat zal ik doen.

Vond ondertussen wel in een ander bokttopic deze link http://www.lifetimepetfood.nl/Chemische.htm Dit gaat over de toevoeging van E324 in paardenvoer. En dit zit dus oa in Hartog, maar ook in Cavalor Verdrietig

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 20:14

Pellie, iemand zien te vinden die volgens de tradionele chinese geneeskunde werkt met paarden. Helaas ken ik er maar eentje en die neemt geen nieuwe klanten meer aan omdat hij bijna gaat stoppen. En ik begin de eerste komende jaar nog niet ivm prioriteiten stelling prive.
Je zou moeten kijken waar op de rug de wervel steeds scheef gaat zitten. En met bv de boek accupressure moeten achterhalen welk systeem het is. Misschien dat je daar al heel wat mee kan doen.

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 13:27

Zo ik begin het inmiddels toch best lastig te vinden wat ik moet gaan voeren... Cavalor stop ik dan maar mee, helaas zijn zij bijna de enige met speciaal pony-voer... En die van mij wordt nogal snel dik. Dan maar aan de nature's best, dat is tot nu toe het beste eiwit- en melasse-vrij gebleken toch? En dan maar weer laten doormeten binnenkort...

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 13:31

Ik heb net alle 18 bladzijden doorgelezen in de hoop een keuze in voer te kunnen maken voor mijn ijslander en shetten.
Na jaren Subli ponybrok te hebben gevoerd, ben ik na jeukl bij de shetten en een beetje bij de ijslander overgestapt op Equisanum Puur Natuur.
Omdat dat lastig te krijgen is voer ik sinds 1 maand nu Pavo Nature's Best. Ik heb alleen maar buitenpaarden en ze krijgen maar 2 handjes muesli per dag, dus de vraag is of het uberhaupt in zo'n geringe hoeveelheid wat uitmaakt wat ik voer eigenlijk.... Verward

Ik heb een specifieke vraag aan Morrie en Ireentjuh. Veel eerder in dit topic las ik dat jullie allebei Pavo Liga voer(d)en. Maar ook dat jullie er allebei Magnesium bij gaven. Is dat nodig bij deze brok ? Of doen/deden jullie dat om een andere reden?

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 13:44

Dendie schreef:
Zo ik begin het inmiddels toch best lastig te vinden wat ik moet gaan voeren... Cavalor stop ik dan maar mee, helaas zijn zij bijna de enige met speciaal pony-voer... En die van mij wordt nogal snel dik. Dan maar aan de nature's best, dat is tot nu toe het beste eiwit- en melasse-vrij gebleken toch? En dan maar weer laten doormeten binnenkort...

nee vind ik niet, ik vind de marstall het schoonste.

eleonoor, is dat boek in het nederlands?

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 13:55

Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-01-07 03:33, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Link aanklikbaar gemaakt tegen uitrekken pagina.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 14:23

Dat boek heb ik gehad, maar het ging mij toch wat te ver qua kennis/kunde. Dus ik heb er een ander mee blij gemaakt.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 15:21

even niet leverbaar bij bol, maar dank je wel voor de tip in ieder geval Ja

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 15:28

Volgens mij was toen de nederlandse versie heel snel uitverkocht. Misschien dat je op marktplaats soms wel een verdwaalde kan vinden.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 16:02

Ik heb vandaag 2 foto's gemaakt van de bultjes van mijn paardje. Herkennen jullie dit als eiwitbultjes?

Afbeelding
Afbeelding

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 16:07

nee, die van mij had ooit eiwitbultjes van de verhuizen van Oostenrijk naar NL en die zagen er anders uit, dat waren echt ronde bultjes varierend in grootte, de grootste was precies op de singelplek aan de onderkant ter grootte van een ei.....

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 16:17

dit lijkt eerder op insecten beetjes of kleine wondjes ergens van. Zitten er ook open plekjes of kostjes?

Eiwitbulten zijn meestal ronde dingen zoals een muggenbult of groter.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 16:21

Dit lijken idd geen eiwitbulten, daar zijn ze te langwerpig voor. Zelfs al hou ik rekening met langer winterhaar.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 16:30

bekende plekjes Haha!

die van mij kreeg dat dus van brokken,t voelde wat verdikt aan en later werden het schilfers.
mijn toenmalige veearts zei dat ik van de brokken af moest en toen trok t weg..
alhoewel ik nu weer brok voer,maar een ander merk, heb ik t nog niet weer gezien
kan trouwens ook komen van strooisel wat je in de stal gebruikt he? sommige dieren reageren zo op bepaalde soorten strooisel Knipoog

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 16:46

Bedankt voor het beoordelen van de bultjes! Dus misschien toch geen eiwitbultjes.. Er komt inderdaad niet eerst een zacht bultje met vocht ofzo er onder. Ze zijn meteen zo en er zit inderdaad een korstje onder. Mijn veearts zei dat het geen schimmel was en hij dacht dat het oude wondjes zijn veroorzaakt door het spelen met mijn andere pony. Maar mij lijken het er daar wat te veel voor. En bovendien heeft hij een 300 grams deken, dus die vangt de meeste klappen op naar mijn idee. Bovendien bijten en trappen ze niet echt, maar rennen ze meer.

Enfin. Helaas is mijn jonge paardje al maanden onregelmatig (bekken scheef) en vandaag (dacht het al eerder te zien) heeft hij een overvuld spronggewricht (spat? (kan veroorzaakt zijn door het scheve bekken las ik elders op bokt) Huilen ). Dus volgende week gaat hij naar de kliniek voor röntgenfoto's en dan zal ik nog een keer naar de bultjes en de jeuk aan zijn poepgaatje laten kijken.

Owja, ik heb ondertussen antwoord van Equiral. In Equiral Qi zit 2% melasse (maar wel 5,8% suiker) en 8% verteerbaar eiwit.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 16:49

Strooisel kan idd kloppen, heb net idd gelezen van paarden die fout reageerden op koolzaadstro.
Overigens vraag ik me af of dat dan van het strooisel zelf komt of misschien van een schimmeltje oid wat er in zit.

@Jennyxx: als er korstjes onder zitten dan vermoed ik eerder dat er beestjes aan de gang geweest zijn. Hoe schoon is je deken aan de binnenkant?? Want dat kan natuurlijk ook een broeinest van ongedierte worden.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 16:58

DubbelDun schreef:
Strooisel kan idd kloppen, heb net idd gelezen van paarden die fout reageerden op koolzaadstro.
Overigens vraag ik me af of dat dan van het strooisel zelf komt of misschien van een schimmeltje oid wat er in zit.

@Jennyxx: als er korstjes onder zitten dan vermoed ik eerder dat er beestjes aan de gang geweest zijn. Hoe schoon is je deken aan de binnenkant?? Want dat kan natuurlijk ook een broeinest van ongedierte worden.

Twister (zo heet mijn jonge paardje en dat praat eh schrijft wat makkelijker) had het van de zomer ook al toen hij dag en nacht op de wei stond (zonder stro). Dus ik denk niet dat het aan het stro ligt. Al had hij het toen wel minder. Ook had hij van de zomer geen deken op, dus hij kan ook niet allergisch zijn voor dekens. De deken die hij nu op heeft is pas een maand oud en dus niet zo vies nog. De veearts zegt dat het geen beestjes zijn.. Maar ja het moet toch iets zijn. Zelf denk ik toch nog aan eiwit. Ellepel herkende de bultjes wel. Hopelijk kan de veearts volgende week wel zeggen wat het is.. en is Twister snel van de jeuk af..

soyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 20:44

Jennyxx schreef:
Ik heb vanmiddag een vertegenwordiger van Cavalor gesproken. Zij vertelde dat bv Pianissimo melasse vrij is en dat Cavalor alleen natuurlijke suikers gebruikt. Ze wist mij verder geen percentages te noemen, maar ik mag haar een mail met vragen sturen en dan zal zij die doorsturen naar Cavalor. Dus dat zal ik doen.

Vond ondertussen wel in een ander bokttopic deze link http://www.lifetimepetfood.nl/Chemische.htm Dit gaat over de toevoeging van E324 in paardenvoer. En dit zit dus oa in Hartog, maar ook in Cavalor Verdrietig

oke je was me voor,ik heb vanmiddag ook een vertegenwoordiger gesproken.Maar het klopt wta je zegt.Vind dit wel een heel interessant topic,volg dit op de voet

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 14:22

Ik heb gister nogmaals met de vertegenwoordiger van Cavalor gesproken. Er zit in de muesli's van Cavalor 2% melasse en in de brokken 0% (ze gebruiken een ander bindmiddel).

Voor wat betreft E324, dat gebruiken ze inderdaad. Zij zegt dat het pas schadelijk is bij een dosis van 1500 miligram per kilo(?) en in het paardenvoer zit 0,8 miligram per ... Paardenvoeders die dit E nummer niet gebruiken, moeten wel iets anders gebruiken wat waarschijnlijk net zo 'slecht' is. Anders zouden de zakken voer maar 1 week houdbaar zijn. Aldus de vertegenwoordiger.

Ik heb ook een mail van Pavo gekregen. En daar in staat dat ze geen E324, E321 en E320 in hun voer gebruiken Blond

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 14:23

Voer zonder E324 is idd korter houdbaar, maar echt wel langer als een week.
In Marstall zit het volgens mij ook niet en dat is 3 maanden houdbaar.

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 14:45

Heb even geen tijd om alles bij te lezen, zit hier via een erg trage comp en inbelverbinding te internetten ivm onze verhuizing Boos!

Het is finaal fout gegaan met Suevo, hij leek het erg goed te doen op de melassevrij maar voor de kerstvakantie leek hij al meer jeuk te hebben. Toen we terugkwamen van vakantie zat hij weer onder de bulten, en dat werd steeds erger. Het is nog nooit zo erg geweest Verdrietig

Hij had verschrikkelijke jeuk en ik kon echt wel janken want er was niets in zijn voer veranderd waardoor hij deze reactie kon krijgen. Wat voelde ik me rot en machteloos... heb een andere dierenarts laten komen, die van mijn hoefsmid. Die gaat mij nu helpen om het uit te zoeken en er is bloed afgenomen om lever nieren etc te checken. Ook hij zegt dat dit niet makkelijk gat worden maar dat er gewoon een oplossing moet komen, want mijn andere DA zei gewoon dat we er maar mee moesten leren leven, nou dat accepteer ik dus niet als het ineens zo heftig terugkomt.

Hij heeft cortico's gehad tegen de ergste jeuk en zwelling, het was te erg. Hij had ook nergens zin in en ogen stonden dof, arme jongen. Hij zal zich na die prikken snel beter voelen.

Ik had eens een heel topic gelezen over readings en dat ze dan ook achter lichamelijke/medische dingen kunnen komen, iemand hier ervaring mee?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 15:21

jee dinkeygirl,dat is wel heel erg balen.is t een aanval van netelroos die hij dan heeft?
en waar heeft hij die bulten dan zitten
een bloedonderzoek kan soms wel heel veel info geven,ga je dan alles laten controleren? misschien een tip om ook vitamines es te laten checken

toevallig hoorde ik afgelopen week het verhaal van iemand die vertelde dat gerst vaak een allergische reactie kan geven in het voer net als tarwe en mais.
tja t zit zo'n beetje in alle paardenvoeders heb ik het idee..

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 16:56

@Dinkeygirl: bah wat erg, ik kan me voorstellen hoe je je voelt Boos! Huilen
Probeer je energie idd te steken in het zoeken naar de oorzaak, maar het is heel moeilijk om zoiets te vinden. Heel goed van dat bloedonderzoek.
Als daar niets uitkomt, misschien eens een holistische dierenarts raadplegen? Wel een echte arts nemen, geen kwakzalver.
Sterkte. En hou ons op de hoogte.

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 22:21

Heb net het hele topic bijgelezen, we hebben nu weer internet gelukkig Hyper!

Het zijn kleine ronde vochtbultjes, en ze komen altijd op dezelfde plaatsen terug. Als ze indrogen komen er kleine harde korstjes op en daarna gaat het weg. Maar nu zat zijn hele lijf onder de bultjes, ook op plaatsen waar hij ze voorheen niet heeft gehad, zoals op zijn hoofd en op de staartwortel.

Hij voelde zich vandaag gelukkig al erg veel beter, hij had weer zin in dingen en keek beter uit zijn ogen. De bultjes waren al veel minder dik en hij had veel minder jeuk.

Ik weet niet precies waar ze het bloed op gaan onderzoeken, maar ik heb wel het gevoel dat deze DA er alles aan zal gaan doen om te achterhalen wat het nu precies is, en dan een oplossing te bieden.