Nieuw Gastro+ Havens ervaringen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

__Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 20:29

Ja, hij krijgt een handje luzerne, een kwart schep nature's best en een biotine en magnesiumsupplement erbij (dat krijgt ie al jaren, voorheen met Pavo condition).

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 23:39

henshem schreef:
superpony schreef:
De Gastro+ zal vooral zijn werk doen in de maag, maar niet veel voor de darmen. Beter dan een hele slechte brok of muesli, maar verder heb je toch meer structuur nodig.

Ik vraag mij oprecht af waarom je dit denkt. Mijn paard van 15 is een stresskip en heeft al jarenlang maag- en darmklachten. Op geen enkel ander voer heeft hij het zo goed gedaan als op dit voer nu. Zowel qua maag- als qua darmproblematiek.

Dan lees je niet goed.

Ten eerst heb ik redelijk uitgebreide kennis van het maag en darmstelsel van het paard.

Ten tweede had onze jonge ruin best ernstige maagproblemen. Echter nooit problemen met zijn mest.

Toen hij aardig rustig was in zijn maag, bleef hij toch wat rare bewegingen maken met zijn mond en was erg ingevallen na castratie.
We zijn de Gastro+ maanden geleden gaan voeren om het te proberen. Hij was van alles een beetje af en ik wilde hem hier wel stabiel mee houden naast het aankomen en terug in conditie raken.

Hij doet het super, maar mist wat bespiering. Ik meng het inmiddels en ga kijken of hij het nu zonder ook goed doet.

Wat je hier veel leest is slappe en natte mest. Nu had onze merrie dat lange tijd en kwam dat duidelijk door het kuil. We hebben daar heeeeeeeeeel veel voor uitgeprobeerd, maar niks hielp. De andere ruin was altijd erg opgeblazen.

Mest problemen kunnen los staan van maagproblemen. Kuil, granen, medicatie etc kunnen allemaal de darmflora verstoren.
Vezels/structuur van goed ruwvoer zorgt doorgaans voor de juiste bacterien in de darmen en daarmee een gezonde darmflora.

Gastro+ heeft een gunstige werking op de maag en darmen. Maar als er echt iets mis is met de darmflora, zou ik echt meer naar structuur gaan zoeken. Gastro+ blijft een brok, ondanks veel gunstige eigenschappen voor maag en darm. In mijn ogen meer gunstig voor de maag en evt de darmen, als dat door een verstoorde maag komt/maagzweren.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 12:13

Ik ben voor mijn paard nog zoekende naar de juiste oplossing en kwam dit topic tegen.

Mijn paard is een zand eter, en stond op kuil. Resultaat flinke diarree.
Na de nodige zandwerg en pre/pro biotoca kuuren en nu onbeperkt hooi is haar mest enorm verbeterd. Ze staat nu ook op een verharde paddock zodat ze geen zand meer kan eten.

Uit bloedonderzoek bleek tevens een magnesium gebrek. Ze krijgt nu 4 schepjes paardendrogist magnesiumcitraat, en daarmee blijft maar magnesium gehalte op pijl.

Echte blijft haar mest wat slappig, geen mooie keutels. Ook heeft ze nog veel mestwater na het mesten en veel natte scheten waarbij het water er echt uit spuit en een plasje op de grond komt. Hierdoor hoor je veel gerommel van haar darmen en heeft ze regelmatig een opgeblazen buik.

Nou is het ook een echte binnenvetter. Is met rijden braaf, gaat er niet vandoor als ze schrikt maar geeft dan acute diarree. Ook als ze iets moet doe wat ze nog moeilijk vind geeft ze diarree.
Maar ook op de verharde paddock is ze onrustig, veel lopen en veel mestwater.

Nou ben ik dus aan het twijfelen in welke hoek ik het moet gaan zoeken. Het probleem met haar darmen (wat haar mogelijk een onbehagelijk gevoel geeft en daardoor wat gestrest)
Of haar gestreste gedrag wat dan weer problemen geeft op haar darmen.

Toevallig iemand ervaring met dit voer in combinatie met bovenstaand verhaal?

Haar menu bestaat nu uit;
Onbeperkt hooi
1 schep C4L en 4 schepjes magnesiumcitaat.
en na het werk 1/2 kg basisbrok

Anoniem

Re: Nieuw Gastro+ Havens ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 14:41

Herkenbaar, mijn paard is enorm opgeknapt op de Gastro + niks geen last meer van zijn darmen.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 16:34

Yvank:
Veranderde het gestreste gedrag ook door dat de darmen rustiger werden van het voer?

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 17:06

Flappie
Mijn paard werd gestresst van C4L.
Janouk is normaal de coolheid zelf, maar toen ik c4l begon te voeren, veranderde ze in een kabouterziend paard.

Je zou kunnen proberen wat er gebeurt als je een tijdje stopt met c4l.

Mijn ander paard was erg nerveus toen hij kwm, knarsetanden en nerveus. Dunne mest.
Nu hij alleen gastro krijgt is hij vele malen relaxter. Zijn mest is mooi en hij is ook niet meer gevoelig bij aansingelen.Na een cranio sacraal behandeling is het knarsetanden. Helemaal verdwenen.

Op basis van mijn praktijkervaringen kan ik je gastro aanraden om te proberen en de c4l er uit en testen wat jouw paard daarop doet

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 18:00

Die van mij wordt een hysterica van Pavo voer. Alles is dan eng. En ze krijgt spiertrillingen. Ze staat nu ongeveer 2 maanden op Gastro en ze is weer de oude vertrouwde Groninger :-)

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 18:42

Bedankt voor de reacties.
De C4l geef ik pas zins 2 weken in de hoop dat dat iets zou doen voor de darmen. Daarvoor kreeg ze de sportfit van Pavo. Maar dus ook pavo.

Ik denk dat ik dan die Gastro maar eens moet gaan proberen.
Hoeveel geven jullie er van? Ik vind 3kg nogal veel voor een Fries.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 19:55

Beiden krijgen 1 schep per dag. Meer vind ik ook echt niet nodig nog.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 20:29

Mijn haflingers krijgen 2 x halve kg per dag

Als ik ze 3 kg zou geven, kan ik ze rollen haha dan groeien ze dicht

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 20:56

Mijn grote paard krijgt 3kg per dag en is nu netjes op gewicht. Hij is eerder te dun dan te dik.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 21:09

Mijn paard die gauw te dik is krijgt een volle schep (1200 gr) per dag. Die kreeg nooit meer dan een handje, maar op deze manier krijgt hij voldoende vitamine en energie, maar wordt gelukkig niet dikker.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 21:17

Oke het werkt dus ook als je minder dan 3kg geeft.

Morgen maar een zak halen om uit te testen. Ik denk dat ik dan indd 1kg per dag ga geven (2× 1/2kg) dan kan ik altijd nog meer geven als ik denk dat ze het nodig heeft.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 20:37

Mijn stress merrie met maagproblemen doet het ook heel fijn op Gastro+.
Naast haar maagsupplement krijgt ze 1 kg per dag en wat luzerne.

Bellerise

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 16:33

Lijkt het jullie wat voor volgende merrie?

Ik heb een merrie die zeer veel stress heeft tijdens het springen. Tijdens dressuur niet. Ze is altijd vrij opgeblazen en winderig. Ze knoeit veel met haar eten (terwijl haar tanden tip top zijn).

Ze blinkt wel mooi in de vacht en is zeker niet mager. Mest lijkt oké.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 16:54

Dat ligt eraan wat je verder voert en hoeveel. En hoeveel beweging je paard krijgt, hoeveel ze buiten staat etc.

Mijn ervaring + die van vele anderen is dat ze opblazen van kuil. Dan kun je doen wat je wil, maar gaat Gastro+ alleen niet helpen.

Stress tijdens het springen kan ook door veel factoren komen, maar dat kunnen we zo via internet niet zien.

Bellerise

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 17:03

Ze komt 4u per dag buiten (weide) + wordt 4x per week een uurtje gereden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 20:42

Met welk eten knoeit ze dan?

Staat ze hele jaar door 24/7 op gras of alleen inde zomer? Regaeert ze op het gras of de overgang?

Krijgt ze geen hooi bij of ligt er stro in een schuilstal bijv?

Gras is in Nederland vaak erg eenzijdig en voor een goede darmflora wil je meer variatie en vezelrijke voeding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 12:51

Ik ben er nog steeds tevreden over.
Pony komt langzaam iets meer in een model.
Pittiger wordt ie niet.
Ook gestopt met de vitalbix, waarvan ik t vermoed dat t de veroorzaker was van opgeblazen zijn want t ruwvoer is nog tzelfde.
Wil er zo af en toe een week slobber bijgeven zodat ik goed de psyllium zaadjes kan mengen want door brok gaat dat denk ik niet handig?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 12:57

Ik meng juist mn verse gemalen lijnzaad met brokkies, dan eetie t goed.
Die van mij ziet er ook nog steeds super goed uit. Blijf er enorm tevreden over. Vanmorgen weer twee nieuwe zakken gehaald, daar doe ik een maandje mee. Hij staat er nu bijna een maand of 5 op.

SUSANNEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 13:47

Ik ben nog steeds erg geïnteresseerd in dit voer, mijn paard is herstelt van een darmontsteking en veel maagzweren, maar is nog steeds wel gevoelig op terugkeer ervan. Ze eet op het moment goed. Dit voer lijkt me erg geschikt voor haar, alleen het probleem is dat ze zo ontzettend kieskeurig is qua voer, en ik heb hier al verschillende halve zakken voer staan die ze gewoon niet meer eet. De Havens Draversbrok is een van de brokken die ze wel goed eet, en deze gebruiken we dus al een hele poos.

Hebben mensen problemen ervaren met de 'smaak' van de Gastro? Ben bang dat ik anders weer een zak voer ga kopen wat ze toch niet op eet.

marloes_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 14:23

Die van mij is ook ontzettend kieskeurig Susanne. Gaf dr eerst pavo care4life, dat at ze heel moeizaam.
Maar de gastro eet ze super, ze vindt het echt lekker. Ik kan dr nu zelfs de magnesium erbij voeren dan eet ze nog alles. Eerst moest ik dat niet proberen want dan liet ze alles staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 14:55

De mijne eet het goed/.
Ik wil je wel wat toesturen?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 16:02

SUSANNEx schreef:
Ik ben nog steeds erg geïnteresseerd in dit voer, mijn paard is herstelt van een darmontsteking en veel maagzweren, maar is nog steeds wel gevoelig op terugkeer ervan. Ze eet op het moment goed. Dit voer lijkt me erg geschikt voor haar, alleen het probleem is dat ze zo ontzettend kieskeurig is qua voer, en ik heb hier al verschillende halve zakken voer staan die ze gewoon niet meer eet. De Havens Draversbrok is een van de brokken die ze wel goed eet, en deze gebruiken we dus al een hele poos.

Hebben mensen problemen ervaren met de 'smaak' van de Gastro? Ben bang dat ik anders weer een zak voer ga kopen wat ze toch niet op eet.

Hier ook een vreselijk kieskeurig paard en na een half jaar is hij vaak klaar met voer. Twee maanden daarvoor eet hij t vaak met lange tanden.
Gastro gaat fantastisch.
Ook als hij hooi eet duikt hij regelmatig nog opnieuw zn voerbak in of er geen gastro in zit.
Ook de vloer van zn stal wordt rondom de bak altijd deskundig afgespeurd op mogelijk gevallen brokjes :D

SUSANNEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 19:14

Oh klinkt super! Misschien dan toch maar eens aan gaan beginnen :) Bedankt voor de reacties!

En nee hoor, toesturen is niet nodig darkcrystal, maar dankje voor het aanbod!