Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 19:21

S winters onbeperkt hooi en een beetje stro, zomers beperkt hooi, onbeperkt stro en een uurtje of 4 a 5 gras.

Hooi is komt bij de zelfde boer vandaan, grootste deel zelfde partij. Halverwege de zomer gewisseld naar een nieuwe partij, maar dat heeft geen verschil gemaakt.

Ik zal even opzoek naar zeewier. Dat is wel makkelijk bij te voeren om te proberen. Ik hen het wel een tijdje wat bij gevoerd, maar weet niet meer wanneer het was, volgens mij ook nog toen ze het al deden, maar durf t niet meer met zekerheid te zeggen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 21:51

Als ze in de zomer toch wel redelijk wat gras krijgen zou ik het in het zout zoeken. Heb je al wel eens zout gewoon over het voer gedaan? Dan voorkóm je namelijk een evt tekort. Die likblokken gaan ze pas gebruiken als het tekort al ontstaan is.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 21:56

Ze krijgen electrolyten bij stevig zweten. En zie ze regelmatig bij de zoutblokken, maar niet overmatig. Gewoon keukenzout ook wel geprobeerd maar maakte geen verschil.

Vind het ook gewoon raar dat het bij een nieuwe paddock bodem begonnen is. Terwijl ze daar voer technisch niets te zoeken hebben natuurlijk.

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 22:06

Drico schreef:
Sinds een aantal dagen merk ik dat mijn paard zijn vitamine/mineralenkorreltjes niet meer eet.. Ze stonden eerst in de avond op stal en toen zag ik al vaak dat hij zijn bak niet leeg at maar in de ochtend was toch alles op, nu staan ze 24/7 buiten en krijgen ze hun muesli + korreltjes in de open stal. Hij eet dus zo goed als alle muesli eruit en laat de korreltjes liggen, gaat dan hooi eten of loopt weg maar ik wil natuurlijk wel dat hij alles binnen krijgt en dan vooral de korreltjes. Het gaat hier om de Marstall Force, iemand een idee hoe ik hem alles kan laten opeten? Beetje lijnzaadolie eroverheen heb ik al geprobeerd en dat vind die ook niet lekker :=

Ik quote mezelf even, heb een tijdje zijn Marstall Force gemengd met wat slobber en toen ging het met smaak er weer in :+ Nu sinds een aantal weken eet hij het ook weer gewoon zonder slobber, mocht hij straks weer zoiets hebben van blehh ga ik het gewoon weer mengen met een piep beetje slobber :j

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 22:12

Inderdaad raar dan Dennis. Ik heb dan ook geen idee wat je het beste kunt doen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 22:20

Bij Bo werkte zeewier daar ook goed voor Dennis.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 13:04

Gebruiken jullie altijd hetzelfde product of wisselen jullie ook wel eens?
Ik voer nu al bijna twee jaar marstall force en zit te twijfelen of ik eens iets anders probeer.
Bloedonderzoek heb ik al een hele tijd niet gedaan en zie ik op dit moment ook geen noodzakelijke reden om het wel te doen.
Een paar jaar terug had mijn merrie selenium te kort maar dat is toen opgelost door een kur.
Behalve mok heeft ze nergens last van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 13:09

Ik heb vanalles gevoerd en eerlijk... merk niet enorm veel verschil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 13:46

Ik merk bij mijn merrie wel degelijk verschil in vitaminenkorrel. Wij gebruikten eerst de Marstall welke weinig deed mbt opbouw vd weerstand. Door de overstap te maken naar Pavo Vitalcomplete is wel duidelijk geworden dat deze meer effect heeft in ons geval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 22:56

Ik was misschien wat kort door de bocht.
Er zijn, vind ik persoonlijk, een aantal betere brokjes..
Waaronder bv vitalbix, jepaardgezondenfit, agrobs, purefeed, equilin...
Maar mij bevallen ze allemaal op zich wel.
Mooie gehaltes, de een misschien iets meer van t een of t ander, beter smaakje, enz enz..

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 23:26

Krijg bij mijn paard de Marstall Force met geen mogelijkheid meer naar binnen :+
Equilin hoor je goede verhalen over, alleen vind ik deze zelf erg aan de prijs en dus eigenlijk boven budget. Iemand een goed alternatief? Die ook in een wat mooiere prijsklasse valt?

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 09:19

eggersman bricks? Geef ik aan men paard :)

ossie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 11:44

Drico schreef:
Krijg bij mijn paard de Marstall Force met geen mogelijkheid meer naar binnen :+
Equilin hoor je goede verhalen over, alleen vind ik deze zelf erg aan de prijs en dus eigenlijk boven budget. Iemand een goed alternatief? Die ook in een wat mooiere prijsklasse valt?

Van de EquilinBALANCER voer je 100 gram per dag aan een paard, een zak kost 42,95 euro en daar zit 6 kg in, doe je dus 2 maanden mee. Kwaliteit heeft nou eenmaal een prijskaartje maar extreem duur is dit toch niet op de normale maandelijkse kosten voor een paard.

http://www.equilin.eu/nl/equilinbalance ... akket.html

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 18:39

Ik geef nu de brokjes van agrobs.
De naturmineral.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-16 19:26

Even uit interesse, wie heeft er nog meer gedoe met poeders geven?
Mijn pony heeft ineens besloten geen luzerne meer te eten, wat hij al een jaar eet.
Nu zijn dat maar twee handjes maar hij vreet t echt niet meer, ook niet met zijn handje care4life.
Nu is dat heel handig, want hij krijgt ivm ontploffen 50 gram metazoa, wat gewoon niet genoeg is gebleken om zijn vitamine E en magnesium uit te halen.
Dat krijgt hij dus los erbij, niet de volle dosis maar daar doet hij het super op.
Zonder is ook geen optie.
Verder moet hij op medisch advies biotine krijgen.

Ik heb nu zijn voer veranderd dat hij een handje haverschilpellets krijgt bij zijn metazoa omdat het anders wel erg zielig is. :')
Voor zijn poeders een zak speedibeet voor hem gehaald, met 100 gram speedibeet geweekt eet hij het netjes op.
Maar ik weet nu even niet of er betere opties zijn zonder granen en veel energie.
Vitalbix heeft ook slobber maar dat is een vervanger voor de normale vitalbix, en van vitalbix wordt hij echt enorm druk.
Cavalor fiberforce ging er met lange tanden in en moest ik olie doorheen doen dus dat is ook geen optie. :+

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 20:05

De slobber is geen vervanger hoor.
Zit wel meer energie in.

Ik meng de poeders met een beetje grasmix en lijnzaadolie. Grasmix van marstall

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 20:07

Ik gooi m'n poeder door fetura een soort wiesencobs.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 20:11

Heeft hier iemand ervaringen met Equitop forte?
Ik voer nu de tweede emmer aan mijn paarden en ze doen het er erg goed op.
Verder krijgen ze alleen onbeperkt ruwvoer en een handje basismuesli om het te mengen.

Just_bo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 20:54

Ik heb net (deels) het topic doorgelezen, veel interessante dingen komen er voorbij :j

Ik zou graag jullie advies willen. De laatste tijd viel het me op dat mijn paard soms zand likt. Ook heeft ze vaak schuurplekken. Wat het eerste in me opkwam was een vitamine/mineralen tekort (zand likken) en te veel suiker/melasse oid met als gevolg de jeuk. Ik voer op het moment iets minder dan een halve schep pavo nature's best, 60ml lijnzaadolie en wat winterpenen, verder krijgt ze hooi wat laag in eiwitten zit (komt van eigen land dus vrij 'stabiel') en ze heeft een liksteen van paardnatuurlijk waar ze af en toe aan likt. Ik ben me aan het oriënteren op een vitamine en mineralen brok, en Vitalbix spreekt me erg aan. Echter vind ik het lastig om de hoeveelheid te bepalen en eventueel in combinatie met de lijnzaadolie en luzerne van hetzelfde merk. Ik heb begrepen dat lijnzaadolie de omega 3 aanvult als ze geen gras hebben, en dat luzerne wat meer te kauwen geeft (zodat de voedingstoffen beter worden opgenomen?) en extra eiwitten.

Wat raden jullie aan? Het is een merrie van 1.66, 5 jaar, krijgt elke dag beweging (recreatief, maar voor haar doen vrij intensief) en er mag nog flink wat bespiering bij. Qua energie zit het wel goed, mag eventueel wat meer mits ze er niet heet/zenuwachtig van wordt.

In de winter krijgt ze alleen hooi, aan het begin en eind van het weideseizoen van 10.00-18.00 op het land en periode daartussen dag en nacht op het land.

Alvast bedankt :j

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 21:22

Ik zou jaar op vitalbix en lijnzaadolie zetten.
Hoeveelheid vitalbix ligt aan gewicht van je paard. Ik zou zelf 65 gram per 100 kg aan houden.

Misschien een schepje luzerne/ grasmix erbij als je wilt dat ze extra kauwt. Ik doe dat zelf niet.

Just_bo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 21:30

Dankjewel! Geven jullie ook lijnzaadolie bij in de zomer (als ze op het land staan)? Aangezien ze dan als het goed is genoeg omega 3 hebben, maar misschien om de andere voedingsstoffen in lijnzaadolie?

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 21:40

Ligt er beetje aan. Afgelopen zomer niet gegeven. Maar als ik endurance training en wedstrijden ga oppakken ga ik het wel geven. Voor de langzame energie

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-16 19:26

Nessa schreef:
De slobber is geen vervanger hoor.
Zit wel meer energie in.

Ik meng de poeders met een beetje grasmix en lijnzaadolie. Grasmix van marstall

Is grasmix zo anders als luzerne dan qua smaak? Ik vraag het me af.

Darkchrystal, fetura zal ik eens opzoeken. :)

Ponybeest at gister zijn speedibeet op, maar niet echt snel en met een wat bedenkelijk hoofd, maar vandaag had hij besloten dat het zelfs wel lekker is. :P
Ik heb het afgewogen, 100 gram droge speedibeet is ruim genoeg en dan gaan zijn poedertjes er met smaak in.
Zijn voerbak met zijn bakjes gaat ook schoon leeg nu.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 19:43

Als je qat fetura wilt proberen kan ik wat sturen hoor.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-16 20:13

Ik ga het onthouden als je het ok vind!
Om te behinnen moet ik dan even uitzoeken waar agrobs hier verkocht wordt, het is echt onhandig om ver te moeten rijden.
Mijn 45 km autootje is elektrisch namelijk. :P
Eerst maar eens kijken of hij de bietenpulp lekker blijft vinden en hoe zijn gedrag daarin blijft.
In zijn bakjes zit nu een mengsel van haverschilpellets met wat care4life, voordeel is dat ik de haverschilpellets ook gebruik met clickeren dus dat scheelt een soort voer.

Echt ik heb een flinke voerkist maar hij zit best vol. :')
Ik heb 2 vakken waar ruim 20 kg voer in past en een groot vak.
De twee kleine zitten vol met speedibeet en de pellets/care4life.
En in het grote vak staat een emmer met 5 kg metazoa en zijn poeders en dingen die je soms nodig hebt als hoestkruiden en electrolyten voor in de zomer.
Ik ga hem qua vitamine E als dit op is wel overzetten op capsules heb ik besloten, ik heb een betaalbare gevonden.