Je bent wat je eet: foto- en discussietopic over voer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anonymous86

Re: Je bent wat je eet: foto- en discussietopic over voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 20:49

Afbeelding

Wie weet wat dit is? Het zit in mn hooi

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 08:24

De foto is niet zo duidelijk, maar het ziet er uit als gedroogde zuring.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 19:37

Het is weer mooi brandnetel-droog weer xD. Heb een husje geplukt en uitgespreid, kan ik t morgen eind vd middag mooi voeren :).

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 21:53

Weet ieman of er ook giftige distels zijn voor paarden. Ik dacht in eerste instantie de mariadistel gevonden te hebben, maar volgens mij is het een speerdistel.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 20:00

Interessant topic. Zat een beetje in dubio of ik mijn vraagstuk hier zou plaatsen of toch een topic openen. Is het laatste geworden, maar misschien willen er mensen meedenken:
[VS] Pony niet heet van haver, maar van...?

Merrie is nu dus plotseling wel heet, terwijl ze van de officiële "heetmakers" af is. Weet dus niet zo goed wat het is bij haar ;)

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 08:56

Wat voer je haar nog meer dan ?

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 10:24

Daarnaast krijgt ze Draversbrok van Havens, maar die was afgelopen week op, dus stond even alleen op de muesli. En een scheut lijnzaadolie over het voer.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 10:46

AniekR schreef:
Daarnaast krijgt ze Draversbrok van Havens, maar die was afgelopen week op, dus stond even alleen op de muesli. En een scheut lijnzaadolie over het voer.

Maar die muesli geef je nog maar net. Dus gewoon stoppen met die muesli en terug naar de muesli die je altijd al gaf, lijkt mij ?!

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 10:51

Ja, ik wou vandaag even kijken hoe ze was aan de longe en als ze nog steeds zo is, gaan we een aantal dagen de oude muesli weer proberen inderdaad.

En dan de week van de keuring weer andersom. Want dan willen we haar natuurlijk wat heter hebben. Maar in de weken ervoor vind ik het toch wel fijn om er gewoon rustig mee bezig te kunnen ;)

Toch ben ik gewoon nieuwsgierig wát het dus is. Want volgens de leverancier moet deze muesli het laagst in energie zijn van alledrie...

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 18:25

Ik dacht ik stof de boel maar ff af hier. :+

Na een tijd pavo energy control te voeren merk ik dat hij nu net wat power mist.
Pony is 350 kilo trouwens, voor de beeldvorming. :+
De energy control is hoger in vet o.a. om te voorkomen dat je geen bommetjes krijgt.
Dat gaat eigenlijk super maar er mag ff wat meer pit in nu hij stukken meer werkt.
Meer energy control maakt hem niet pittiger, maar daarom heb ik het voer ook gekocht. :+
Nu heb ik een zak pavo triple p gehaald om wat aan te vullen.
Triple p is hoog in zetmeel en granen.
Hij krijgt nu een kwart energy control en ik ga met de triple p kijken hoeveel hij meer nodig heeft om te knallen.
Ik denk dat hij aan een of twee handjes genoeg heeft.
Verder krijgt hij vitamine E en nu sinds vandaag elektrolyten omdat ik hem verdenk van tekort aan zout.

Iemand hier die ervaring heeft met pavo triple p?
Je vraagt je nu waarschijnlijk af waarom zo'n energierijk voer, maar ik voer liever niet teveel krachtvoer.
Hij is er gauw druk van, dus op de energycontrol = langzamere energie i.c.m een beetje triple p = snelle energie hoop ik de juiste balans te vinden. :)

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 14:53

Op de vraag wat vind je van tripple p, de harddravers op mijn werkt krijgen dit. Waarom zegt wel genoeg en voor de 'lekker'.

Ik plaats een foto van het kuil wat mijn paard krijgt, wat vinden jullie hiervan?

*grr foto uploaden lukt niet via telefoon iemand die weet hoe het werkt?*

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 23:01

Ondertussen weer even verder. Ik heb vandaag een zak spelt gehaalt maar hoe kan je zien of het nog goed is? Ik twijfel namelijk ontzettend. De kaft is namelijk niet mooi geel maar dof met spikkeltjes erop en sommige hebben zwarte plekken. Is dit normaal?

Afbeelding

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 08:32

Volgensmij ziet het er nog prima uit, hoe is het graantje 'erbinnen'? Ben verder geen kenner hoor, maar het lijkt mij dat dergelijke uitslag vrij vlot op zo'n schilletje zit, zeker omdat er verder geen zooi opgespoten zit. Hoe ruikt het/voelt het verder? Als er schimmel op zit merk je dat gauw genoeg.

Waarom voer je spelt? In welke verhouding? Puur nieuwschierig hoor, altijd leuk om te leren.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 08:50

Het voelt droog aan ook als je het door je handen laat gaan hoor je het knisperen. Niet aan geroken zal ik straks even doen. Volgens mij was de korrel zelf wel oke?

Zou het dan geen kwaad kunnen als je een kaft hebt die er niet heel smakelijk uit ziet?

Ik voer spelt gezien alle goede verhalen die ik tegen kom. Dat het positief werkt op de darm en maag, helpt tegen vocht in het lichaam (verdenk paard van lichte stalbenen) en een zuiverende werking zal hebben.

Ik voer nu nog met bix (gister begonnen) maar wil later de bix weg gaan laten en spelt met 5granen en vitamienbrok gaan voeren. Verhouding is nu nog niets, ze krijgt namelijk nu ochtend 1/8e van een schep om eraan te wennen en bix.

Tips altijd welkom. Heb ook maar de kennis van google overgenomen!

Manon 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 22:20

Wat een super nuttig topic. Ben me aan het inlezen over voeren, heb nog even de tijd want paardje komt pas 1 januari bij mij staan. Ik ga dus abonneren en als ik het zo eens samenvat voor mezelf dan is het dus ruwvoer (combi van hooi & voordroog) met een vitaminebrok (Marstall Force of Vitalbix) en lijnzaadolie zolang ik geen specifieke klachten heb.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 23:05

Ben benieuwd wat je ervan vind, heb laatst namelijk nog een artikel gelezen in de Quest dat stelt dat speltarwe niet zo heel veel verschilt van broodtarwe. Zelfs van alle graansoorten het dichtst bij elkaar ligt. De zuiverende werking kan ik zo gauw dus niet bedenken, waar dat vandaan zou moeten komen. Spelt bevat wel iets meer vezels dan tarwe maar denk niet dat dat verschil het maag en darmstelsel gaat helpen. Ik ben nu misschien wel wat te kritisch maar ben voor alsnog skeptich over de vele voordelen dat spelt zou hebben tov andere graansoorten. 1 voordeel is wel dat spelt minder bestrijdingsmiddelen/kunstmest zou krijgen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-15 10:00

Spelt is mode ;) Spelt is een hype.

Ik heb het volgende geleerd over granen icm paarden: je hebt haver & gerst en je hebt andere granen. Haver en gerst worden op een andere manier verteerd dan andere granen.

Meer vezels in spelt is hartstikke mooi als dat zo is maar die paar microgram doet het 'm vast niet voor een paard. Met gewoon goed ruwvoer krijgt je paard vezels binnen... aangezien ruwvoer pas goed is als er veel vezels in zitten.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 12:05

Haha dat is wat zo lief mogelijk probeerde te verwoorden :P. Ik denk zelfs dat het op een mensen dieet qua vezels niets uitmaakt, gewoon goed groenten eten (voor een paard dus goed hooi xD).

Ik heb m'n bus glucobalance opgemaakt en laat het over de winter achterwegen. Voer nu 's avonds metazoa & een handje muesli (anders moet ze d'r metazoa niet xD). Ze staan nog lekker 3u in de wei maar daar zit duidelijk niet zoveel meer in.
Ik vond haar afgelopen jaar wel erg matig uit haar wintervacht komen, in de zomer is haar vacht nog vrij dik gebleven. Haar wintervacht nu is dan ook weer amper dikker dan de vacht in de zomer, dat vind ik dan weer niet zo erg, dekentje op en kan d'r makkelijker trainen x). Ben aan het kijken of ik dat volgend jaar wat kan helpen, vind haar stofwisseling maar matig ofzo.
Laatst bijgewerkt door Kasmir op 21-10-15 12:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 12:05

Spelt is net als bij mensen een verschrikkelijke hype. Ik werk in een supermarket op de broodafdeling en lach stiekem iedereen uit die zoekt naar die "oh zo gezonde" speltbroden. Maarja de supermarkt verdient er goed aan :')

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 13:04

Ben terug gegaan en die gene vertelde dat het er nog goed uit zag. Die spitjes komt omdat het niet bewerkt is.

Hij vertelde ook dat de kaft ontzettend gezond is dus dat het een hype is zal wel zijn doordat het gewoon heel gezond is.

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 15:40

Kan het hier misschien ook wel vragen, iemand nog ervaring met een fijne vitaminebrok, waar ze niet veel van nodig hebben en die betaalbaar is? Heb momenteel een lijstje gemaakt met marstall force, vitalbix, horsefood vita horse, superfit horse en je paard gezond en fit balancer. Metazoa hoor ik onwijs veel wisselende verhalen over, vandaar dat die niet mijn voorkeur heeft. Liefst zo gezond mogelijk, maar aangezien vitaminebrok in zo'n lage hoeveelheid wordt gegeven hoeft het ook weer niet per se volledig vrij van melasse oid te zijn, de hoeveelheid die ze dan daarvan binnenkrijgt is sowieso minimaal, vind het nogal een verschil met een gewone (basis)brok waar ze minstens 1(.5) kilo van moet hebben of (een paar) honderd gram van een balancer.

Paard (kwpn merrie, dressuurmatig gereden) staat momenteel op Pure Feed Easy, ben er zeer tevreden over, doet het er goed op en is prachtig voer, maar ik vind het echt te duur voeren. Ze heeft er redelijk wat van nodig om aan benodigde vit/mineralen te komen, en ik heb het idee dat het met minder ook moet kunnen. Daarnaast was deze keuze gebaseerd op het beleid van de vorige stal, waar onbeperkt ruwvoer ook niet aan de orde was. Verder krijgt ze nog Havens luzerne mix, lijnzaadolie, vitE van pharmahorse en glucosamine van pharmahorse. En inmiddels ben ik dus van stal veranderd sinds ik hier in dit topic gepost heb, en heeft ze onbeperkt beschikking tot mooi grofstengelig hooi uit een slowfeedernet, waar ze ook al prima een heel groot deel energie uit moet kunnen halen. Eventueel kan ik het altijd nog iets aanvullen met een muesli oid wanneer ik het idee heb dat ze energie tekort komt, maar ze is voornamelijk gebaat bij langzaam vrijkomende energie, snelle energie zorgt alleen maar voor kortsluiting in d'r koppie.

Spelt heb ik geen ervaring mee, dus kan ik weinig over zeggen.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 15:42

Mijn persoonlijke voorkeur zal meer richting Marstall Force en Vitalbix gaan. Zelf voeren we echter metazoa omdat die via het veebedrijf wordt afgeschreven en ze op die leverancier geen van beide bovenstaande opties hebben.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-15 17:42

wortelsussie schreef:
Hij vertelde ook dat de kaft ontzettend gezond is dus dat het een hype is zal wel zijn doordat het gewoon heel gezond is.

Voor paarden durf ik dat te betwisten.

Kasmir dat is denk ik een landelijk probleem, met het natte en koude begin wat we deze zomer hadden. Die van mij hebben ook heel lang over het verharen gedaan. Nu begint het al wel weer te groeien, maar da's genetisch :D Ik heb een IJslander en een shet.

Qua vitaminebrok ben ik nog steeds heel erg tevreden over Vitalbix. Ze krijgen het nu ruim een half jaar en ze eten het heel graag. Ze zien er ook goed uit, zijn vrolijk en hebben energie. Ben er erg blij mee :)

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 18:02

Mijn inmiddels overleden merrie kwam gewoon goed uit haar vacht afgelopen voorjaar. Had een prachtige zomervacht toen ze overleed. Luus heeft vorige winter zonder dekens gestaan en stond toen regelmatig te rillen. Nu moet ik zeggen dat ik in de winter onder een dek stiekem wel praktisch vind en ook dit jaar vind ik de aanmaak van wintervacht niet zo best. Of eigenlijk verschilt het gewoon weinig van haar zomervacht. Weet niet zozeer of dat bij t paard hoort, maar denk dat volgend jaar tijdens de rui wat olie om te kijken of dat uitmaakt geen kwaad kan.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 18:28

Hier tevreden over Lexa Top Mineral. Lexa heeft sowieso een groot assortiment aan Vitamine- en mineralen brokjes, voor verschillende typen paarden. De meeste wel met kruiden in, maar omdat ik die graag los bij voer en wissel, voer ik de Top Mineral. Die variant is zonder kruiden.

Zijn niet zulke kleine brokjes als Marstall Force. Die werden daardoor wel wat verspild (en doordat ze ze niet zo super lekker vonden) :+

Ben nu aan m'n 2e 25 kg zak bezig, en voer 50 gram per pony per dag.