Nieuw voer van Pavo: Pavo 18Plus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hyppolyte

Re: Nieuw voer van Pavo: Pavo 18Plus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 10:32

oei, dat verhaal stond ook in het foldertje, dat is wel een heel magere fjord :=...

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 11:13

pluisje88 schreef:
Nu staat er bij die cushing test dat je hoefbevangen paard gratis getest mag worden. Je moet ook op je formulier invullen of hij bevangen is. De mijne is niet bevangen. Hoe hebben jullie dit opgelost?

Waar staat dat? De mijne is gewoon gratis getest, maar nog nooit hoefbevangen geweest. De test heb ik bij de dierenarts aangevraagd en ik heb zelf niets in hoeven vullen.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 12:04

Staat op de site van die test. Ppidbijpaarden.nl

Wat heeft die test jou uiteindelijk gekost met de kosten van de dierenarts erbij?

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 15:03

Blingh schreef:
oh dus het is wel een "echt" verhaal :j

Het verhaal is echt helaas. Ze heeft Goof al vanaf jong paard en dacht een fijne oude paardenplekje gevonden te hebben. Helaas liep dat anders.....
Ik ken Goof van 8 jaar geleden en spreek de eigenaar soms nog als ik haar tegen kom en begin van het jaar vertelde ze mij dat Goofy verhuist was en achteruit ging en dat ze weer terug naar d'r oude stal verhuist was en dat hij heel langzaam opknapte.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 15:53

pluisje88 schreef:
Staat op de site van die test. Ppidbijpaarden.nl

Wat heeft die test jou uiteindelijk gekost met de kosten van de dierenarts erbij?

Okee apart ja! Ik riep eerst in dit topic dat ik helemaal niets had hoeven betalen, maar een dag later viel er een rekening van 52,- op de mat. Dat waren alleen voorrijkosten en bloedafname/consult. := de kosten van het bloedonderzoek waren er afgetrokken. Vond het alsnog een flink bedrag, maar we zitten in een dure regio.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 19:35

Daar was ik ook een beetje bang voor dus als ik het van te voren weet kan ik mijn keuze maken of ik het wel of niet wil laten testen.

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 08:16

Ja ik moest ook bloedafname betalen en consult (maar hij kwam voor haar kreupelheid in eerste instantie en toen gelijk extra bloedgeprikt, omdat ze toch al moesten prikken). Paard is nooit hoefbevangen geweest.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 11:02

Antwoord van de dap. Afname gaat 20,- ex btw kosten. Ze komen toch al toevallig voor het enten. Ik twijfel nog omdat ik hem er niet perse van verdenk dat hij cushing heeft, maar hij is wel 22,5, eet slecht en na een half jaar in bijna kniehoog gras is hij amper aangekomen. Conditie wordt minder en spieren vallen weg. Misschien toch maar proberen voor dat geld....

Al zou het wel een schok zijn dat hij he wel zou hebben. Dan krijg je meteen gedoe met wat hij wel en niet mag eten en een hoop kosten voor medicijnen als ik dat goed begrijp...

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 11:07

Ja, ik weet niet wat het onderzoek normaal kost. Ik heb het wel gedaan. DA ging er ook wel vanuit dat ze geen PPID zou hebben, maar omdat ze toch al 21 is en wat mankementjes heeft, toch maar gedaan. Ik heb er geen spijt van. Toch weer zekerheid dat ze dat (voorlopig) nog niet heeft.

Ik had het niet gedaan als hij niet had hoeven komen. Het consult had ik nu toch al, dus nam ik die 20 euro maar voor lief. (En agh wat maakt 20 euro nog uit op een rekening van 500 euro :+ )

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 11:09

pluisje88 schreef:
Antwoord van de dap. Afname gaat 20,- ex btw kosten. Ze komen toch al toevallig voor het enten. Ik twijfel nog omdat ik hem er niet perse van verdenk dat hij cushing heeft, maar hij is wel 22,5, eet slecht en na een half jaar in bijna kniehoog gras is hij amper aangekomen. Conditie wordt minder en spieren vallen weg. Misschien toch maar proberen voor dat geld....

Al zou het wel een schok zijn dat hij he wel zou hebben. Dan krijg je meteen gedoe met wat hij wel en niet mag eten en een hoop kosten voor medicijnen als ik dat goed begrijp...

Je hebt de keuze om hem medicijnen te geven of niet, niet behandelen is tenslotte ook een keuze.
Is toch fijn als je weet wat er aan de hand is en meer gericht kunt voeren?
De kosten voor die bloedtest zijn nu toch echt minimaal. Persoonlijk zou ik niet te lang twijfelen en gewoon laten testen. :)

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 11:46

pluisje88 schreef:

Dat gedoe qua voer heb je ook als je 'm niet laat testen, want het klinkt zo wel als een cushingspaardje. Ik zou 't zeker wel doen, ik kan me nog herinneren dat het zo'n enorme opluchting was toen ik wist dat m'n paardje PPID had, wist eindelijk waardoor die zo slecht in z'n vel zat, en met de medicatie is 'ie er echt heel erg op vooruit gegaan.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 16:37

heb vandaag een grote zak gehaald en een proef-emmer.
Ben benieuwd. Gelijk handje gegeven en ging erin als zoete koek!

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 20:35

Piekosjj schreef:
pluisje88 schreef:

Dat gedoe qua voer heb je ook als je 'm niet laat testen, want het klinkt zo wel als een cushingspaardje. Ik zou 't zeker wel doen, ik kan me nog herinneren dat het zo'n enorme opluchting was toen ik wist dat m'n paardje PPID had, wist eindelijk waardoor die zo slecht in z'n vel zat, en met de medicatie is 'ie er echt heel erg op vooruit gegaan.

Mag ik vragen wat je maandelijks kwijt bent aan die medicatie?
Ik laat wel bloed afnemen morgen..

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 20:44

pluisje88 schreef:
Piekosjj schreef:

Mag ik vragen wat je maandelijks kwijt bent aan die medicatie?
Ik laat wel bloed afnemen morgen..

Ik heb het geluk dat ik d'r niet zelf voor hoef te betalen :D 't is namelijk mijn verzorgpaard. Toen hij vorig jaar de diagnose heeft gekregen zijn er een aantal strippen met pilletjes gekomen en daar zijn we nog steeds niet doorheen, hij kreeg eerst een kwart pilletje en sinds een paar weken een half dus hij is niet zo heel 'duur'. Maargoed, dit gaat heel offtopic, voor vragen mag je me altijd pb'en maar ik denk dat je beter bij het centrale PPID topic terecht kan, want daar zitten eigenaren die al meerdere jaren cushing's paarden hebben en bergen met informatie :)

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 21:12

Ik ben benieuwd of er al meer mensen zijn die de 18+ voeren....

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 21:19

ik heb wel een zak gekocht, maar mijn stalgenootje heeft haar restant subli muesli bovenop de 18plus gegooid. Dat moet ik dus eerst opvoeren, omdat haar paard bevangen is.
Dus ik heb de 18 plus nog niet kunnen geven!
Laatst bijgewerkt door itsmi op 20-10-14 21:44, in het totaal 1 keer bewerkt

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 21:21

Ik stap deze week over!
Paard laten testen... Geen cushing! Paard is gewoon een echte 30er met alles wat erbij hoort helaas. Maar op de omvang na doet ze het prima gelukkig. Meteen nog wat meer laten testen.

roooooss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 21:46

Ik geef nu sinds het dierendag pakket 18+, speediebeet en gekookte lijnzaad. Ze is er dol op! Nooit zo blij om te eten geweest, energiek, ziet er erg goed uit. Woensdag komt dan (eindelijk) een grote zak 18+. Heb hier en daar wat proefzakjes gehad := Hier werkt het erg goed :)

Anniekskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 21:57

Hier krijgt hij het sinds zaterdag standaard door de speedibeet. Hij is er dol op, maar zien dus nog geen resultaat. En hij krijgt geen grote hoeveelheden, de speedibeet is echt aanvullend op zijn normale voer en de 18+ nu dus ook. Als de rest van het voer op is wil ik helemaal over op 18+, maar dan moet ie nog ff dooreten :=

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 07:03

Voor mijn 21-jarige merrie heb ik ook gekeken naar dit voer. Maar wat mij erg tegen staat is de suiker/zetmeel gehalte.

Ik vind 23% behoorlijk hoog en had verwacht dat het een stuk lager zpu zijn door de opmerking op hun website dat het een aangepaste suiker/zetmeel heeft.

Als je paard bijv. cushing hebt zou ik juist niet overgaan op dit voer. En voor de mijne is het ook niks, die kan niet tegen al die suikers.

haflover3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 15:27

ik ben ook overgegaan op 18 plus. mijne vindt het heel erg lekker!!

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 16:10

Was bij de welkoop gisteren maar daar was ie op. Wel vast een zak speedibeet gehaald. Van de week nog maar een keer kijken naar de 18+.

Uitslag van de bloedtest gehad. Kameel had een score van 27,5 terwijl die boven de 47 cushing betekent. Super netjes dus :D

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 16:15

Correctie pluisje, bij 37 is er al sprake van Cushing gezien de referentiewaardes. Zie op Cushing topic

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 16:15

zondag het zakje speedibeet gegeven, maar hij trok zn neus er voor op. :=
Vond het er ook wel gek uit zien, alsof ik met een emmer in de sloot had gezeten en dat aan mn paard gaf. := zo zwart haha

Uiteindelijk maar weggegooid en hem tevreden gemaakt met ander voer.

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 18:30

Mijn kerel krijgt het nu bijna twee weken, hij vind het heerlijk
Hij ziet er nog steeds goed uit en hij heeft voldoende energie zonder een bommetje te worden
Wij zijn tot zover tevreden :j