Online cursus "Equine Nutrition" Universiteit Edinburgh!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

CaPrIoLe`79

Re: Online cursus "Equine Nutrition" Universiteit Edinburgh!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 20:49

Misschien is deze gratis cursus een leuke aanvulling? Ik zou niet te veel verwachten van het nivo, maar een extra is altijd meegenomen: http://www.abouthorses.tv/cursus.asp?ca ... 53&ButID=5
Ik weet niet of iemand hem al gezien heeft? Ik heb voor de orun wat videocursussen kunnen kijken en dat was wel heel erg basis allemaal.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 20:53

Ik heb net de video gezien op de site van equine nutrition, maar er is niet gepraat over het slecht functioneren van de site. Hoop dat het snel word opgelost.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 21:14

Ik heb net de assessed quiz gedaan en dat ging prima via de site. Video's kan je idd via course lectures bekijken.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 00:06

Ik had er afgelopen maandag helemaal geen problemen mee. Wat vervelend dat week 2 het nu niet naar behoren doet.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 01:42

Ik heb toch wel erg moeite met al dat engels. De test proberen te vertalen maar dat werkt ook niet handig. Moet week 2 nog maken, misschien het weekend.

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 11:18

Ik moet week 2 ook nog maken, maar ik kan het Engels wel redelijk volgen. Moet er wel even voor gaan zitten. Vandaag wil ik de assessed quiz maken.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 12:31

Het technische probleem met week 2 is opgelost gelukkig!

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 15:44

Erg leuke cursus, nu voor de tweede x week 2 aan het kijken en straks klaar voor de assessed quiz. Een 9 voor week 1 gehad :D
Gelukkig ben ik wel gewend aan het engels dus heeft iemand vragen ergens over dan stel je ze maar!!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 12:06

Gisteren nog even week 2 gedaan... en vandaag maar meteen begonnen aan week 3.. alles in één keer is zo'n bak met informatie dat mijn hoofd er druk van wordt. Week 2 wel goed afgesloten met 100% op de assessed quiz :D

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 12:09

Ik had weer 90% op de assessed quiz van week 2.
Heb de slides van week 3 uitgeprint, vanavond de video's maar even bekijken.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 12:23

Er is nogal wat te doen geweest over de vraag over fructose/fructaan ( meen dat dit vraag 9 was) in de 2e week. Hoe hebben jullie dit ervaren?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 12:51

hmm.. als makkelijk vond vraag 10 het lastigst...
Er staat fructose in de vraag en die term komt wel terug in de sheets... fructaan is polymeren van fructose... en het is gewoon goed/fout vraag...

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 13:01

ik vond vraag 10 ook het lastigst.....

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 18:35

Jannepauli schreef:
Er is nogal wat te doen geweest over de vraag over fructose/fructaan ( meen dat dit vraag 9 was) in de 2e week. Hoe hebben jullie dit ervaren?

Wat bedoel je precies? De stelling is dat paarden enzymen afscheiden die fructose afbreken in de kleine darm. Dit is niet juist. Paarden hebben dat enzym niet, maar breken het in de grote darm af door microbiotische organismen.

YamaDeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 18:59

XoNo schreef:
Jannepauli schreef:

Wat bedoel je precies? De stelling is dat paarden enzymen afscheiden die fructose afbreken in de kleine darm. Dit is niet juist. Paarden hebben dat enzym niet, maar breken het in de grote darm af door microbiotische organismen.

Als ik het goed begrepen heb, is bovenstaande stelling niet juist omdat fructose een enkele suiker (monosaccharide) is en niet afgebroken hóeft te worden.
Glucose, Fructose en Sucrose kunnen in de dunne darm direct opgenomen worden in het bloed dmv absorptie via de darmwand.
Fructaan (bestaande uit meerdere polymeren van fructose) is degene die niet afgebroken kan worden in de dunne darm vanwege het ontbrekende enzym. Fructaan gaat dus door naar de dikke darm waar de microbiotische organismen het verteren en omzetten naar Volatile Fatty Acids. De bacteriën breken het dus niet af naar fructose.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 19:01

Je hebt gelijk, ik schreef fructose, maar bedoelde fructaan. :)

YamaDeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 19:10

Ah oke :D. De vraag/stelling is namelijk wel exact zoals jij het schreef:
Ik quote hem even: "Horses secrete enzymes in the small intestine that breakdown fructose."
Vandaar dat ik er wat gedetailleerder op inging... Ach, het antwoord blijft hetzelfde :')

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 19:17

YamaDeva schreef:
Glucose, Fructose en Sucrose kunnen in de dunne darm direct opgenomen worden in het bloed dmv absorptie via de darmwand.

Is dat zo ?
Maar dan zouden ( veel ) suikers dus ook nooit kwaad kunnen voor de darmen ?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 20:28

Ik begreep echter uit sommige reacties dat in de vraag 'fructose' staat, maar dat het antwoord over 'fructaan' zou moeten gaan. Dat klopt dan toch niet?

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 20:32

een 7,6 voor week 3 :P

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 20:51

Suusie22 schreef:
een 7,6 voor week 3 :P

Worden de vragen anders ? Omdat je een 7,6 hebt nu ?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 20:52

Jannepauli schreef:
Ik begreep echter uit sommige reacties dat in de vraag 'fructose' staat, maar dat het antwoord over 'fructaan' zou moeten gaan. Dat klopt dan toch niet?

Maakt volgens mij niet uit, het antwoord blijft hetzelfde :D

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 20:53

irmaz schreef:
Jannepauli schreef:

Nee toch ? Want fructose wordt zo door de darmwand in de dunne darm opgenomen en fructaan gaat door naar de dikke darm om daar te verteren .
Tenminste dat begreep ik uit bovenstaande berichtjes......

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 21:06

Maris schreef:
irmaz schreef:

Nee toch ? Want fructose wordt zo door de darmwand in de dunne darm opgenomen en fructaan gaat door naar de dikke darm om daar te verteren .
Tenminste dat begreep ik uit bovenstaande berichtjes......

De vraag was:"Horses secrete enzymes in the small intestine that breakdown fructose."
Paarden maken voor zowel fructaan als fructose geen enzymen aan in de dunne darm. Fructaan wordt in de dikke darm afgebroken en fructose is een enkelvoudige suiker die niet meer afgebroken hoeft te worden, er is dus ook geen enzym voor nodig.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 21:11

Duidelijk.

Maar nog een andere vraag dan : suikers, die worden neem ik aan in de dunne darm omgezet in fructose en glucose ? Waarom kunnen dan door suikers veel darmproblemen ontstaan ? Of is dat alleen bij zoveel suikers dat die niet meer omgezet kunnen worden in de dunne darm en dus naar de dikke darm doorgaan ?