[FOTO]Hoe dik/dun is jouw paard (vetscore) met foto's?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 11:22

Sofy schreef:
Ik weet het, ik ben er hard mee bezig en voel me er al rot genoeg over (ook al is het niet (volledig) mijn schuld). Niet dat ik nu wil horen dat het niet zo erg is (dat is het wel) maar ik heb de foto's geplaatst als waarschuwing voor iedereen hier, niet om me nog slechter te gaan voelen.

Nou het is toch alleen maar super dat er nu is ingegrepen +:)+ je kunt wel gaan zeggen dat het nooit zover had mogen komen etc. maar het belangrijkst is, is dat er nu iets aan gedaan wordt. Ben heel benieuwd hoe hij er over een aantal maanden uitziet inderdaad :j

Ik ga van de week eens foto's maken weer van die van mij, die is sinds februari (laatste keer dat ik hier foto's plaatste) echt al mooi vooruit gegaan :j Ben benieuwd of het verschil al goed te zien is.

Sonja_vR

Re: [FOTO]Hoe dik/dun is jouw paard (vetscore) met foto's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 12:19

Sofy: die heeft idd iets te veel mogen genieten van het goede leven ;)
maar mooi dat je er mee aan de slag kan en ook van mij zul je geen naar commentaar krijgen hoor.
jullie zien het en doen er wat aan, super toch :)

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 13:14

Ik wilde hem alleen hier toch even laten zien, omdat veel mensen in mijn omgeving lange tijd hebben geclaimd dat dit normaal was voor een tinker, 'die zijn nou eenmaal grof gebouwd'. Nou, dat is dus grote onzin, grof gebouwd ja, maar tonnetje rond en overvet, nee!

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 13:19

Ik wil mijn merrie ook even tonen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

(veels) te dik?

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 13:26

Ik vrees dat ik vind van wel, ziet er vergelijkbaar uit met mijn verzorgpony. Wel een prachtig beestje, maar ik vermoed dat ze nog veel mooier wordt als er wat kilotjes vanaf zijn! Kijk vooral maar eens naar de schouderpartij, daar lijkt veel vet te zitten. Kun je de ribben nog enigszins voelen? Daar lijkt ook een lekker speklaagje overheen te zitten. Ze staat op die laatste foto ook wel heerlijk te genieten van het gras ;).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 13:32

Dat lijkt me toch ook wel een 4,5 a 5-...

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 13:50

Nog even een vraagje:
Mijn ruin is te dik! Hij krijgt 3 tot 4 x per week redelijk intensieve arbeid, overdag (als het weer het toelaat :( ) op een kaal stukje weide, 2 x per dag niet overdadig veel hooi/kuil (nét geen hooi), 1,5 kg haver en 1 kg ("shetlander")brok, waar hoofdzakelijk alleen maar vitaminen/mineralen in zitten. Zo weinig mogelijk 'dikmakers'. Hij blijft alleen maar dik! Wordt een beetje radeloos, hebben jullie dan misschien ook tips?

O ja, schat 'm toch wel een ruime 4 :o

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 14:17

Hier hetzelfde probleem hoor: op deze foto loopt Eleona inderdaad in het lekkere gras, dit voor enkele uren per dag, dan gaat ze weer op een schraal stuk, maar dit ook nog maar sinds een 2-tal weken. Ervoor liepen de paarden nog in het winterstuk.

Maar ze heeft bvb heel de herfst/winterperiode in een grote paddock gestaan, wel met onbeperkt hooi (grof stengelig, van een jaar oud) en kreeg daar een handjevol muesli bij. Arbeid is wel laag, recreatieve buitenritjes, en toen was ze helaas even dik. Ik word er dus ook moedeloos van :-(

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 14:38

Tja als paarden duidelijk op dieet staan, en ze blijven even dik dan zit t m misschien niet alleen in het voerpatroon en de beweging, maar kan er ook medisch iets aan de hand zijn. Als de boel niet goed functioneert kan een paard zowel veel te mager als veel te dik worden. Misschien dat je het dan toch in die hoek moet gaan zoeken. En overigens, wat sommige mensen een streng dieet vinden blijkt in sommige gevallen nog steeds teveel eten te zijn. Ik wil hiermee niet zeggen dat dat bij deze paarden het geval is, maar laat er bijv. eens een DA een objectieve blik op werpen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 14:58

JoCo, leuk dat je haar hier ook even laat zien:

Ik zal eens proberen te scoren:
Voorhand: Weinig vet op de kam (2), veel vet voor de schouder (5), punt van de schouder (lastig te zien vanaf de foto) lijkt erg vlak (4). Komt neer op 3,7 voor de voorhand.

Middehand: Aardige pocket om de schoft (4,5), lijkt wat buildup achter de schouder te zitten (4), ribben lijken aardig verstopt te zijn (lastig te zien van de foto) (4), wervelkolom lijkt lager te liggen dan de rest (lastig te zien) (4). Komt op een totaal van 4,2

Achterhand: Billen lijken van de zijkant wat dun, maar van achteren en van voren zie je wel een geul lopen over het midden (4,5), staartaanzet lijkt ook wat verdikt (3,5). Komt neer op een 4.

In z'n totaal kom ik uit op een 4. Dus zeker overgewicht, maar niet heel extreem. Tenminste dit komt eruit als ik haar scoor, wellicht is een ander wat milder of juist strenger!

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 15:02

Dan zal ik eens foto's hier neerzetten! Ze zijn helaas wel al van de winter.

O toch nog een van iets eerder gevonden maar dat is wel ohz

Afbeelding

Afbeelding

Kom er net achter dat ik geen standfoto's heb van jade -O-

edit:
dit was ong een half jaar terug:

Afbeelding

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 15:43

Kijk, dat geeft mij hoop! Jade is al een stuk verbeterd volgens mij of niet?

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 22:33

Haha Focussed, mijn euro is zonet pas gevallen dat dit jouw topic is (dwaas)... Ik vind jouw paardje eigenlijk helemaal niet te dik, ook niet rond haar schouder. Maar ja, heb hier natuurlijk het slechte voorbeeld lopen.

En mijn hengst vonden ze op de laatste show dan weer minstens 50kg te slank, shrok me dood, ik vind hem juist perfect van model. Zal morgen van hem ook eens een foto plaatsen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 07:49

@ joCo, wat ik bij jouw paard vooral vreemd vind zijn die twee beentjes die uit haar rechter schouder groeien.

vwb de score ben ik het wel met focussed eens, m.n de schouder is behoorlijk massief, bijna uit verhouding tegen de veel slankere hals. persoonlijk zou ik wel gaan kijken voor een dieetje, aangezien paarden gedurende de zomer meestal alleen maar (blijven) aankomen...

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 16:53

Omdat ik nu toch wel heel veel commentaar krijg in mijn topic dat mijn paard te mager is, zou ik jullie willen vragen om nog eens opnieuw te kijken naar de score van mijn paard. Ik vind hem nog steeds goed zo, maar misschien dat jullie na wat meer foto's van mijn paard gezien te hebben, ook zeggen dat hij iets te mager is?

Dit is het topic
[ITP] Dietour (v. Donnerschlag) @ Fotomeeting Brabants Bontje!

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 16:58

Sofy schreef:
Kijk, dat geeft mij hoop! Jade is al een stuk verbeterd volgens mij of niet?

Ja gelukkig wel! Ze is momenteel iets forser door het verse gras, maar dat is met genoeg beweging mooi op te lossen. Ben benieuwd wat mensen haar voor score geven.

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 17:22

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 17:27

Suzanne_J schreef:
Omdat ik nu toch wel heel veel commentaar krijg in mijn topic dat mijn paard te mager is, zou ik jullie willen vragen om nog eens opnieuw te kijken naar de score van mijn paard. Ik vind hem nog steeds goed zo, maar misschien dat jullie na wat meer foto's van mijn paard gezien te hebben, ook zeggen dat hij iets te mager is?

Dit is het topic
[ITP] Dietour (v. Donnerschlag) @ Fotomeeting Brabants Bontje!

Ik vind hem mooi hoor, er zou misschien nog 50 kilo bij op kunnen, maar liever zo dan echt te dik, heeft ie alleen maar last van!

Femke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 18:47

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 20:11

Ik kom daar dus ook op uit, dmv die vetscore. Maar in werkelijkheid vind ik haar toch echt te dun.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-12 20:22

Qua vet prima, qua buikvulling zou ik zeggen: te dun.
Hoeveel kg ruwvoer krijgt hij? Door te weinig ruwvoer ogen ze vaak veel meer ingevallen en schraal.

Exit: ik bedoel haar haha :)

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 20:53

Ze heeft heel de dag weidegang, en daarnaast krijgt ze op stal enorm veel hooi. Zijn 1,5 maand geleden
verhuisd van stal. Daar is ze een hoop afgevallen en daarom mist ze nu nog wat. Vooral haar kont vind
ik zo weinig

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 21:20

Wat zouden jullie mijn merrie geven voor score? Ik zit namelijk te twijfelen om haar toch iets extra's bij te geven.. Ze staat nu 24/7 buiten op kale weide, krijgt 2 keer per dag ruwvoer bij, en als ik er zelf ben (5 dagen in de week) 4 keer ruwvoer (dan krijgt ze ook 1 keer als ik aan kom, 1 keer als ik wegga). Verder staat ze niet in training, maar geniet ze van haar pensioen en af en toe een buitenritje dus bespiering ontbreekt.

Vind het zelf niet erg om ribben te zien bij een paard in beweging, maar ik zie nu ook ribbetjes bij stilstand, en dat vind ik eigenlijk niet zo fijn?

Zij aanzicht (ze lijkt overbouwt, maar staat gewoon wat onhandig) :
Afbeelding

Kont:
Afbeelding

Ze is bijna 22 jaar oud, oud type, rond geribt.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 22:01

MalaQ: vind haar wel ok, niet te veel zorgen maken om die ribben. Schouder en billen zijn nog mooi vol, ik zou even afwachten of het vanzelf al wat bijtrekt door het gras wat gaat groeien. Mocht je toch twijfelen en wat extra's willen geven zou ik aan een paar handjes voer denken. Gewoon de dagen dat jij er bent. Voor haar leeftijd zou ik zeggen ziet ze er goed uit. Maar juist de leeftijd zegt mij ook dat ik persoonlijk die paar handjes voer zou gaan geven. Oudere paarden (wat heet ouder) mogen van mij iets reserve hebben. Zeker omdat ze sneller mager worden mocht er eens iets zijn.

Joline_: Ik kom bij jouw paard ook op een gemiddelde 3. Je kunt je twee dingen afvragen: Ten eerste vind ik 3 een mooi cijfer voor een rijpaard of zie ik liever 3,5. Imo geheel persoonlijk en ook per paard/ras/leeftijd/werk/enz verschillend. Ten tweede of ze op het moment dat beetje extra energie binnen krijgt wat nodig is om (kont)spieren te kweken. Zelfs al wil je geen extra vet, maar juist spieren (zie paard van Suzanne_J) zul je daar ook extra voer voor moeten geven. Naast flinke training offcourse :)

Suzanne_J: ik zou jouw paard een 2,5 tot 3 scoren, en geen 3,5 zoals je in het fototopic zei. Prachtige foto's overigens :P Van mij mag hij iets voller, nu zie je alleen een heel (goed!) bespierd paard. Ik persoonlijk vind een klein beetje spekkies wel mooi, en hij zou het prima kunnen hebben zonder overgewicht te krijgen.
Zoals ik hierboven ook al zei: het is deels persoonlijk of je je paard op 2,5 of 3,5 wilt hebben. Beiden zijn niet ongezond voor het paard. Een paard dat flink sport of een renpaard bijv. zou ik op 2,5-3 willen hebben. Mijn hafkruising die recreatief longewerk doet en ritjes of een sprongetje maakt, wil ik tussen een 3 en 3,5 kunnen geven.
Momenteel is hij weer wat dikker, ik vind het lastig te reguleren nu het gras haast per dag lijkt te beslissen of het een meter groeit of niks doet. Qua krachtvoer is het al eventjes (5 weken?) hetzelfde. Eerst viel hij af (wat nodig was). Toen vond ik het weer iets te veel/te snel en ging ik wat hooi extra bijvoeren. Nu is hij weer ietsje dikker. Lastig... Maar toch blijf ik even voeren op gevoel. Voel ik zijn ribben op bepaalde plaatsen beter? Mooi. Voelt het kouder buiten? Beetje hooi extra. Heb ik het gevoel dat ze weinig/veel gras hebben? enz.

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 22:04

erg interesant topic!!! ga het eens rustig door lezen! op pagina 1 gekeken en den dat mijn beide paardjes op de 3 zitten en de jongste mss zelfs op de 4