Zooooveel dikke (en veel te dikke) paarden......

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 10:55

Dimple, dat krijg je bijna niet weg, alleen dr buikspieren flink trainen gaat daarbij enigszinds helpen. Dat kun je ook handmatig doen, maar de oefeningen weet ik zo 123 ff niet.

PercyLeen, ik zou je paard vanaf die foto een 3 scoren, iig niet onder de 3. Hij is daar zeker niet mager. Afhankelijk van de hals, en hoe de ribben te voelen zijn en of er vet naast de staartwortel zit zou het nog richting 3,5 kunnen gaan. Wel mooie conditie, iig qua buik bespiering.

En Dimple, qua buikspieren kun je bij het paard van Percy Leen wel beetje zien welke spieren je zult meoten trainen.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 11:02

Daar ziet ie er idd goed uit Airborn, thnx! Maar in de winter ga je zijn ribben zien. En dat is ieder winter weer hetzelfde dus ik dacht ik ga me er dit keer eens (optijd) in verdiepen haha :)

@Ess ik wil die van mij ook niet teveel krachtvoer geven, daar wordt ie alleen maar heet van :o Lastig hoor!

Voor de dikkies gaan we nu natuurlijk weer de mindere periode in! Ik ben blij als het gras weer gaat groeien! Hoe doen jullie dat, ik lees al iets over grasmaskers?

Airborn

Re: Zooooveel dikke (en veel te dikke) paarden......

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 11:05

Maar, PercyLeen, een beetje de ribben kunnen zien is dus niet per defenitie slecht he ;)

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 11:08

Het zal ook vast mijn overbezorgdheid zijn vrees ik :o Maar ik zie hem toch liever zoals op deze foto :+

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 11:43

Airborn, ik zal eens gaan zoeken naar de oefeningen. Bedankt!

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 13:41

Dimple schreef:
Airborn, ik zal eens gaan zoeken naar de oefeningen. Bedankt!

Heuvel training is heel geschikt voor de buikspieren, een echt steile heuvel opzoeken en dan de eerste keer 2 keer actief omhoog (stap of galop, in stap kun je een paar keer vaker) de volgende keer 4 keer dan 6 keer en zo kun je dat opbouwen naar een heleboel! Let wel op dat je paard goed warm is voor je hieraan begint. In-uitjes springen is ook een hele goede, wel 4 of 5 achter elkaar! Het aantal keer dat je daaroverheen gaat ook rustig opbouwen!

Maar als je echt iets wil bereiken, moet je hier minimaal 2 keer in de week of heuvel of in-uitjes training of doen.

Verder in je "gewone" rijden heel veel tempowisselingen! En dan moet ze niet rustig opbouwen naar een hoger tempo, maar echt heel impulsief in 2-3 passen naar voren.

Wat voeding betreft moet je dan wel goed kijken of alle belangrijke essentiële aminozuren er in zitten en dus ook goede kwaliteit eiwitten. Dit zijn namelijk de bouwstoffen van spieren (die je gaat kweken ;-) ) en voldoende vitamine E en selenium voor goede spierconditie/ herstel.

Wat betreft optimale gehalten essentiele aminozuren per kg voer:
* lysine 4,5 gr
* Methyonine + Cytine 3,5 gr
* Threonine 4 gr
* Tryptofaan 1,5 gr

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 13:45

Springen doen we maar niet, dan breekt ze hoogstwaarschijnlijk alle vier haar benen :') . Zou balkjes draven wel goed helpen?

En in het duin kunnen we mooi heuvel op en af, zal dat wat vaker proberen in te plannen (neemt wat meer tijd in beslag ivm trailer rit er naar toe)

En overgangen oefenen we al goed dus daar gaan we zeker in doorzetten.

De vit E en selenium staat nog in de kast niks te doen. Advies om dat wel te gaan geven?

Ik zet je lijstje in mijn mobiel en zal het eens controleren met wat ze krijgt. Super bedankt!

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 13:58

balkjes zet wat dat betreft geen zoden aan de dijk......

vit E en selenium op de dagen dat je echt zwaar getraind hebt kan maar misschien zit er ook wel voldoende in je voer wat je voert...?

Het belangrijkste is trainen, trainen, trainen.... zwaar, ze mag best een beetje spierpijn hebben de dag er na!! Dan zit je precies goed! Suc6! (Als je vragen hebt over je huidige voer PB-tje, is natuurlijk niet helemaal op zn plek hier...)

Pavo_GT

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 14:06

Hebben jullie de oproep van Pavo al gezien?
Als je een veel te dik paard kent of hebt kun je je tot 10 april opgeven. Pavo wil dan helpen het betreffende paard of pony op een gezond gewicht te krijgen.
Dit is de oproep:

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 14:37

voor aanzetten zonder ongezond te hoeven voeren kan ik kwikbeet van Dodson & Horrell aanraden. mijn Welsh bleef ook altijd schraal in de bovenlijn. graat erop, stokhals... ik ben meer gaan trainen en daarbij kwikbeet gaan voeren. kwikbeet voorziet in langzaam vrijkomende energie, grotendeels op basis van vezels. geen fastfood dus. mijn pony doet het er super op en vindt het heerlijk!

Vwb bolle buik, tja als ze dat heeft overgehouden aan de dracht heb je ook kans dat het permanent is. de buikpeesplaat kan behoorlijk uitgerekt zijn, maar ook een buikbreuk is mogelijk. buikspieren trainen inderdaad, maar staar je er niet blind op als je paard er geen last van heeft. de jury kent jouw paard niet dus laat maar kletsen!

een paard willens en wetens tot in de spierpijn rijden vind ik overigens niet OK. als je zoiets in meerdere stappen optraint kan het ook zonder spierpijn maar met hetzelfde resultaat. wat het ook goed doet voor buik en achterhand is heuvel op en af in de achteruit.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 17:03

Als ze is onderzocht door DA dan zou de buikplaat toch moeten zijn onderzocht? Hoe kan ik zien of die stuk is?

En ik ben inderdaad van mening dat ze er geen last van heeft. Tijdje geleden wel, daar ben ik van overtuigd, maar nu niet meer. Ik hoor vaak opmerkingen als 'jeetje, wat kan die merrie toch lopen'. (met name omdat je het niet verwacht als je haar zo ziet :D )

Bergaf achteruit, oei,.....weet niet of ik dat durf :o

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 17:21

haha kan ook aan de hand hoor! ik doe dat uitsluitend aan de hand of lange teugel, pony is maar 1,25 dus ik kan er niet op, haha! zijn oefeningen die wij van de fysio hebben meegekregen. uiteraard niet forceren, dan kan er ook niets misgaan. paard zoveel mogelijk zelf laten doen.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 17:23

:o Blond :D

Ik zag mezelf al gaan :')

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 17:41

merrieveulen schreef:
voor aanzetten zonder ongezond te hoeven voeren kan ik kwikbeet van Dodson & Horrell aanraden. mijn Welsh bleef ook altijd schraal in de bovenlijn. graat erop, stokhals... ik ben meer gaan trainen en daarbij kwikbeet gaan voeren. kwikbeet voorziet in langzaam vrijkomende energie, grotendeels op basis van vezels. geen fastfood dus. mijn pony doet het er super op en vindt het heerlijk!

Vwb bolle buik, tja als ze dat heeft overgehouden aan de dracht heb je ook kans dat het permanent is. de buikpeesplaat kan behoorlijk uitgerekt zijn, maar ook een buikbreuk is mogelijk. buikspieren trainen inderdaad, maar staar je er niet blind op als je paard er geen last van heeft. de jury kent jouw paard niet dus laat maar kletsen!

een paard willens en wetens tot in de spierpijn rijden vind ik overigens niet OK. als je zoiets in meerdere stappen optraint kan het ook zonder spierpijn maar met hetzelfde resultaat. wat het ook goed doet voor buik en achterhand is heuvel op en af in de achteruit.

Om dezelfde redenen en omdat ik liever geen bietenpulp voer, raad ik de weide plus brok aan van voergezond; groot voordeel daarvan vind ik dat je het droog kan voeren.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 17:53

klopt, wij voeren ook Healthy Herbs van voergezond. je kan deze inderdaad droog voeren (kwikbeet moet je met gekookt water 5 min weken, met koud water zo'n 20 minuten). kwikbeet is bij uitstek geschikt voor paarden die snel teveel hebben, sobere rassen e.d.
wij hebben van de HH brokken de normaal plus. de weidebrok plus heb ik geen ervaring mee. van de normaal plus vind ik dat je er vrij veel van moet geven om het verschil te bewerkstelligen, van de kwikbeet geef ik ongeveer een halve voerschep per dag, verdeeld over meerdere porties.

vwb de buikpeesplaat/ buikbreuk, ook hier zelf geen ervaring mee. meen ooit ergens gelezen te hebben dat een buikbreuk kan ontstaan bij de dracht, dat het eruit ziet als een extra onderbuik zeg maar, en dat het meestal vanzelf heelt maar wel zichtbaar kan blijven in de vorm van dus een grote onderbuik.

Nynke_Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 10:59

Misschien een idee: Een fototopic is mijn paard te dik/dun?

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 11:05

die is er al ;)

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 23:17

Mijn pony is ook te dik. eet graag, schooit graaf en staat 24/7 buiten.

maar daar werken we aan,

ik rij dr meer en heeft een graasmasker en krijgt geen lekkers meer :(:)