Subli dieetmix; informatie en (toekomstige) ervaringen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 16:05

Ik vind het heel moeilijk deze 2 voersoorten te vergelijken, bij mij scheelt het kwa prijs op 20 kilo meer dan 10 euro op een zak :o en dat vind ik toch een behoorlijk verschil.
Door de lage krachtvoergift voer ik altijd apart vitmines mee, evenals bepaalde extra supplementen en kruiden.

Wat ik zxelf ook erg belangerijk is melassevrij..... :o

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 16:15

Misschien dat iemand mij hier wat erover kan vertellen. Ik heb een 3 jarige tinker merrie die zo rond de 3 a 4 keer per week naast de fiets een rondje loopt. Ze krijgt dan ongeveer een half schepje Equifyt Red Horse zonder haver. Maar dit voer klinkt ook erg intressant.
Wel voer zou theoretisch beter bij mn paardje passen? Ze is flink aan de gewicht en ik heb het idee dat ze toch wat mist.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 20:00

handje vitaminekorrel gaan geven ;)
is veel makkelijker,want om genoeg te geven moet je van de dieetmix alsnog 2 scheppen vol doen en dan is ene korreltje makkelijker.

bij ons krijgen een heleboel tinkers niks.
ze staan op goed gras en kunnen daar zat uit halen.
het enige wat ze bij ons wat tekort komen is zout en dat is er in de vorm van een liksteen en omdat mijn poown niet van zout houd krijgt hij het door zijn voer.
ik voer zomers sowieso minimaal krachtvoer,ik gefe het winters omdat dan de gehaltes van ruwvoer veel lager zijn.

jotoma,er zit dus genoeg nu in het gras,alleen wat zout tekort en een beetje koper.
maar dat zit dus wel in de liksteen en het losse zout wat ik voer.
daarnaast krijgt ap straks een kuur met biergist en daar zit dan weer koper in.
bijvoeren met extra vitamines is voor hem momenteel ook niet eens nodig.
en wie weet haal ik straks die equiral en bevalt het me niet...kan best zo zijn hoor :D

Marcella

Re: Subli dieetmix; informatie en (toekomstige) ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 20:13

Die van mij doet het op het moment ook alleen op gras. En alleen als er gewerkt is krijg hij 1 of 2 handje voer, maar dat is nog ouder voer en dit moet eerst op.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 12:50

Nou ik heb vanochtend de knoop doorgehakt en toch de dieetmix gehaalt, mijn haf stond gistere mest te eten, dot is voor het eerst en dat terwijl hij een duur voer, faser light van marstall, krijgt, er kennelijk toch niet genoeg uithaalt.
Ik heb dat voorval samen met de prijs meegenomen in mijn beslissing en ga het nu proberen :D

Ik vid het voer er iig goed uitzien, en ze aten het zojuist goed.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 13:27

Is er trouwens ook bekend of er lijnzaad in het voer zit?

Ik twijfel heel erg moet ik zeggen tussen mijn huidige voer van Equifyt en dit voer. Het is een lekkere volle tinker merrie van 3 jaar. Maar ik ben zelf niet zo een 123 voer overstapper. Wil het altijd eerst grondig uitzoeken of het theoretisch wel zin heeft.

En nadeel vind ik toch dat er hier aardig wat mensen zijn die er uiteindelijk ook weer vanaf gestapt zijn. Wat voor rassen qua paarden hebben jullie? Hoe gaat het met de mensen met een koudbloed?

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 13:40

Hier gaat het nog steeds prima met de faser light, ik heb geen koudbloed maar een arabisch volbloed. Absoluut niet suf of sloom (integendeel), ook zeker niet afgevallen..

Ik vermoed eigenlijk dat er geen lijnzaad in zit, mijn paard krijgt daar normaal bulten van en heeft dat niet bij dit voer, maar ik weet het niet zeker..

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 13:44

Maar Ireen, jij voert dus niet de Dieetmix? Want daar gaat t mij om.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 13:47

oeps foutje, ja ik voer wel de dieetmix 8)7 faser light voerde ik voorheen

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 13:53

Ha ha ha, ik dacht al :-)
Oke, fijn om te horen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 14:19

Ik ben er ook nog steeds tevreden over, per week voer ik 4 of 5 keer 2 handjes dieetmix en 2 handjes ponybrok (tot de zak leeg is, heb die zak brok sinds eind december en met deze voersnelheid kunnen we er nog wel een maand of 2 mee vooruit) en een klein beetje zeewier. Paard eet 't netjes op, ik heb een IJslander van 13 jaar.

Eigenlijk voer ik alleen muesli/brok om wat doorheen te kunnen gooien. Zeewier dus, en kwam laatst ook een tip tegen over appelazijn door het voer omdat dat zou werken tegen vliegen en andere beesten. Als het tenminste dit jaar nog weer zomer wordt :P

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 15:26

Appelazijn vond ik niet helpen, zomer heb je niet nodig voor vliegen. Mijn paard heeft al verschrikkelijk last van de vliegen ;)
Ik ben dus weer terug gegaan naar dieetmix omdat het mij 't beste bevalt. Lijnzaad weet ik niet, ik voer sowieso nog apart supplement bij.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 17:47

Tamadine schreef:
Is er trouwens ook bekend of er lijnzaad in het voer zit?

Ik twijfel heel erg moet ik zeggen tussen mijn huidige voer van Equifyt en dit voer. Het is een lekkere volle tinker merrie van 3 jaar. Maar ik ben zelf niet zo een 123 voer overstapper. Wil het altijd eerst grondig uitzoeken of het theoretisch wel zin heeft.

En nadeel vind ik toch dat er hier aardig wat mensen zijn die er uiteindelijk ook weer vanaf gestapt zijn. Wat voor rassen qua paarden hebben jullie? Hoe gaat het met de mensen met een koudbloed?

Ik ben toen dus met mijn fjord weer van de dieetmix afgestapt en sta nog geheel achter mijn keuze.
De dingen die hij verloor toen hij dieetmix kreeg (dus oa de glanzende vacht en energie) zijn nu dubbel en dik terug.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 18:29

ik was er mee gestopt omdat toen het nieuwe er van af was lester het toch niet zo graag at.
nu ze op de wei staan en ik toch wat moet hebben om mijn kruiden door te mengen ben ik de zak aan het leeg maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 07:57

Heb nu subli zonder, ruikt lekker, vinden ze ook lekker, is ook arm en goedkoper

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 08:06

Tja, Subli zonder gaf ik eerst, echter zit daar 36.4% suiker/zetmeel in. Dus die hoeft van mij niet meer :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 12:41

Dat is wel veel ja, ziet er wel prettig uit, ruikt ook goed? Wat voer jij nu? Zie al dieetmix, die vind ik zo duur, in verhouding te duur.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 13:22

Loes'sCorner schreef:
Nou ik heb vanochtend de knoop doorgehakt en toch de dieetmix gehaalt, mijn haf stond gistere mest te eten, dot is voor het eerst en dat terwijl hij een duur voer, faser light van marstall, krijgt, er kennelijk toch niet genoeg uithaalt.
Ik heb dat voorval samen met de prijs meegenomen in mijn beslissing en ga het nu proberen :D

Ik vid het voer er iig goed uitzien, en ze aten het zojuist goed.

mest eten doen paarden over het algemeen niet om er vitamines uit te halen,wél om er verteringsenzymen etc.. uit te halen.
net als dat jonge veulens dat doen omdat die die nodig hebben vor de darmflora :j
zand likken doen ze als ze tekort hebben aan bepaalde mineralen die wél in de bodem maar te weinig in het voer zitten.
ben daarentegen wel benieuwd of dat mest eten dan stopt als je ander voer gaat geven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 13:25

Zeewier voeren wn het is over

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 14:27

ik heb een tinkermerrie die nu zo'n maand op dieetmix staat. Daar ze uit de kudde komt en nu dus echt aan het werk moet dus ook (wat)krachtvoer gaan geven. Zij krijgt nu 2 x daags een halve kilo. Doordat ze met schimmel uit de kudde is gekomen op dit moment subli weerstand erbij om de weerstand op te krikken. Aangezien ze in principe dus alleen met gras en hooi moest doen neem ik aan dat ze het hier ook goed op blijft doen! Als beloning na het werk krijgt ze een kwartje kruidenmuesli van racing horses.(treurniet). Toen ze net bij ons was heeft ze ook nog even pavo nerve control gehad, maar had toch het idee dat ze daarvan ging schuren. Dus maar mee gestopt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 20:53

ik heb me lekker bedacht :P
ik haal toch weer een zak dieetmix op.

ze eten het namelijk wel heel graag en met appie gaat het nu ook goed.
dus waarom zou ik eigenlijk weer willen veranderen?
beetje dom van mezelf,nu met de biergist en de zwarte kummel olie door het voer gaat het harstikke goed,dus kan ik het beter zou houden toch?
:D

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 21:00

Mijn merrie krijgt het nu bijna 2 weken en gaat eigenlijk wel gewoon goed. Ze ziet er goed uit, lekker onder de appels... Qua gewicht is ze ietsies afgevallen, maar komt omdat wei wat korter word weer en aangezien ze al aan de bolle kant is is dat niet zo erg.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-12 08:56

Hier gaat dieetmix ook goed. Haal vandaag weer 3 zakken op. Heb niet de indruk dat mijn paard ervan afvalt, maar hij krijgt ook maar 500gr per dag aan krachtvoer.
Ik vraag me wel af of alle vitamine/mineralen erin zitten. Op voervergelijk.nl wordt niet alles weergegeven, gezien mijn paard maar zo weinig krijgt, vraag ik me af of hij alles binnen krijgt..

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 09:25

Mijnes krijgt op 'werk' dagen ook maar een half schepje wat neer komt op 400/450 gram. Maar als het goed is zitten daar niet alle vit/min in. Ik geef derhalve ook nog een kleine beetje Force erbij.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 09:40

Jotoma schreef:
Hier gaat dieetmix ook goed. Haal vandaag weer 3 zakken op. Heb niet de indruk dat mijn paard ervan afvalt, maar hij krijgt ook maar 500gr per dag aan krachtvoer.
Ik vraag me wel af of alle vitamine/mineralen erin zitten. Op voervergelijk.nl wordt niet alles weergegeven, gezien mijn paard maar zo weinig krijgt, vraag ik me af of hij alles binnen krijgt..

er zit toch een papiertje op de zak waar op staat wat er in zit :+
voervergelijk heeft soms ook de gegevens niet correct,dus even op de zak kijken?
dit stond nog in het begin van het topic

vit a 30250 IE
vit D 2260 IE
vit E 249 IE
vit B1 5,99 mg
vit B2 9,98mg
vit B6 6,24mg
vit B12 294 mcg

biotine 1022mcg
ijzer 92 mg
koper 21mg
mangaan 67mg