Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 08:33

ik voer de equifyt herbs en zupa(1x week)en mijn paard vind het ontzettend lekker...staat al bijna te kwijlen als ik het water erbij gooi om te weken.

vroeg me alleen af of het uitmaakt dat hij dus 'geweekt'voer krijgt,ipv 'brok om te kauwen'.
hoor altijd maar dat ze moeten kauwen op hun eten....maar dat doet hij met het ruwvoer tenslotte al??

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-11 08:40

Tsja, dat weet ik niet. Ik vind zelf dat als ze erop moeten kauwen dat ze er rustiger over doen en dat het rustiger/ in kleinere porties in de maag aankomt. En natuurlijk heeft het voer dan alvast een voorbehandeling/voorvertering in de mond gehad. Paardenlijf is natuurlijk ook gericht op een lange vertering en op vast voedsel. Als ik soms zie hoe paarden hun slobber naar binnen werken bijv.... Weet niet hoe snel jouw paard dit voer naar binnen schuift :D ?

En al het kauwen dat ze doen is goed voor hun kiezen.

Geweekt voer zou ik persoonlijk dus alleen geven bij oude paarden met gebitsproblemen bijv of een ziek paard dat aan moet sterken.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 08:45

En voor de speeksel aanmaak tijdens het kauwen!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-11 08:50

Caballos schreef:
En voor de speeksel aanmaak tijdens het kauwen!

Dat bedoelde ik idd met de voorvertering. :j

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 09:02

Die ene keer in de week zal echt niets uitmaken hoor. Gewoon ten alle tijde genoeg ruwvoer geven.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-11 09:08

UniFlap schreef:
Die ene keer in de week zal echt niets uitmaken hoor. Gewoon ten alle tijde genoeg ruwvoer geven.

Oh! Daar had ik overheen gelezen. Ik dacht dat het betreffende paard elke dag zo zijn voer kreeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 09:08

ja,ik snap dat kauwen meer speeksel aanmaakt. Maar wat voor belangrijk nut heeft dat?
Overigens eet hij bijna dagelijks de herbs. licht geweekt.
en uiteraard ruwvoer ja.
hij eet het niet gulzig op..

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-11 09:10

Anoniem schreef:
ja,ik snap dat kauwen meer speeksel aanmaakt. Maar wat voor belangrijk nut heeft dat?

* Nat maken van voedsel zodat het makkelijk naar binnen glijdt
* Voorvertering door enzymen in het speeksel waardoor het beter voorbereid in de maag komt

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 10:16

Ach was nog vroeg he :P

Sas67

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 10:19

Veel tips hierboven. Maar het blijft moeilijk om te bepalen wat in jouw specifieke situatie het beste is. Rij zelf een quarter die de laatste tijd wat futloos is. Voer??? Toch maar wat experimenteren, muesli met haver, kijken of er iets verandert...

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 10:37

Goed kijken naar wat er nu in je voer zit, en bedenken of je meer energie wil of toch even iets heel anders wilt proberen.

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 10:57

Sas67 schreef:
Veel tips hierboven. Maar het blijft moeilijk om te bepalen wat in jouw specifieke situatie het beste is. Rij zelf een quarter die de laatste tijd wat futloos is. Voer??? Toch maar wat experimenteren, muesli met haver, kijken of er iets verandert...

Voor een extra energiebron zou je ook olie aan het rantsoen toe kunnen voegen. Ik heb er persoonlijk geen ervaring mee maar hoor goede ervaringen over dit product http://www.subli.nl/Supplementen/nl/114 ... 9-Mix.html.

In het hoefbevangentopic wordt ook ergens goed uitgelegd hoe je energie uit olie kunt krijgen.

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 11:05

Olie is idd een goede bron van energie. Natuurlijk niet overdrijven en liters gaan geven ;-).
Wat ook overwegingen zijn bij futloosheid is natuurlijk of je paard -a- gezond is, -b- misschien wat moeite heeft met de seizoensovergang, -c- ipv te weinig misschien te veel krachtvoer krijgt.
Mbt dat laatste: een paard kan maar een bepaalde hoeveelheid granen verwerken per dag. Wordt er meer gegeven, dan heeft dat uiteindelijk averechts effect op de vitaliteit van je paard, niet alleen omdat de spijsvertering wordt verstoord door een teveel aan bacteriën die wordt 'opgewekt' door het te veel aan granen, maar ook door het te veel aan suikers. Eet zelf maar eens heel veel suiker: je wordt er uiteindelijk heel moe van.
Er zijn vast nog meer redenen waarom een paard wat futloos kan zijn; wie weet is ie wel toe aan een korte vakantie. Dan even niet zijn gebruikelijke training doen.

Taniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 11:17

Sas67 schreef:

Het is soms ook moeilijk omdat ieder paard weer anders reageert op voer en zelfs op ruwvoeder.
Ik heb zelf quarters en heb dat in het verleden ook gehad, nu sinds enige jaren is het opgelost , ik voer weinig maar wel het juiste voer voor dit ras ( is toch even anders dan b.v. de kwpn er)
Als je meer wil weten hoe en wat stuur maar pb.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 14:43

De HH basisbrok wordt hier goed gegeten.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 14:46

Dat is fijn romeorowan!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 16:12

Ik ben nog steeds van mening dat mijn paard schuurt door voedsel. Vorige week zaterdag en zondagnacht heb ik hem de hele nacht buiten laten staan nadat ze zijn verweid. Dit was voor mij een experiment om te kijken of hij het eten nu ook zou verdelen ipv overdag alles naar binnen te schrokken.
De eerste dag weer binnen schuurde hij nog erger dan normaal.
Bij mij op stal denken ze niet dat dit aan het gras ligt.. het is gemaaid en er zitten niet zoveel suikers in als in het voorjaar. Hoe denken jullie hierover?

Darkness85 schreef:
Ik voer nu sinds ruim een maand de weidebrok van HH. En voor het eerst in z'n leven schuurt mijn biefstuk niet meer aan z'n staart. *\o/*

Al zo lang als ik hem ken (12 jaar) schuurt hij aan z'n staart. Had er al van alles opgesmeerd. (Het is geen zomereczeem, hij deed het t hele jaar door.) En toen hij 5 jaar geleden van mij werd heb ik ook z'n voer veranderd. En ook dat hielp niet. Toen ik verhuisde naar een nieuwe stal heeft hij nog ruim een jaar Pavo Enjoy, Nature's Best gekregen. Maar ook daarmee schuurde hij vrolijk door.

De laatste keer dat Tines aan z'n staart heeft geschuurd is zeker 3 weken geleden. Hij heeft nu zo'n mooie gladde staartwortel. Ik hoop dat het nu eindelijk is afgelopen met het schuren. :D

Maar afgezien daarvan ben ik gewoon heel tevreden over het voer. Hij kauwt er beter op. Doet er langer mee en schrokt niet alles meer in 1x naar binnen. En hij ziet er goed uit. Hij heeft zelfs duidelijk zichtbare appeltjes ondanks z'n zwarte kleur. :j

@darkness: gaat jou paard overdag ook naar buiten en voer je alleen de grasbrok?
Kwam de jeuk van jou paard van het buiten staan of van de brok?

Ik heb dus ook een paard met veel jeuk, ik ben nog niet achter de oorzaak. DA gaf bij laatste bezoek aan: van de brok af ivm eiwitten. Dit heb ik twee week gedaan, maar hij schuurt nog steeds (wel minder). Ben nu dus over op de basisbrok van HH. Maar wellicht krijgt hij teveel gras?

Mijn paard is op alles ontwormt, heb aan de buitenkant alle middeltjes wel geprobeerd (dit haalt de oorzaak natuurlijk niet weg) en weet dus eigenlijk niet waar ik het zoeken moet..

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 16:21

Jotoma schreef:
Bij mij op stal denken ze niet dat dit aan het gras ligt.. het is gemaaid en er zitten niet zoveel suikers in als in het voorjaar. Hoe denken jullie hierover?

Er is een groeispurt na het laatste maaien, en de suikers zijn hoog in voor en najaar.
(dacht het gelezen te hebben op paardnatuurlijk :o )
Misschien heb je rijk hooi?
Ik moet zeggen dat de mijne sinds ik de equifyt geef niet meer heeft geschuurd _/-\o_ (en er komt weer lengte in :P )

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 16:26

ik denk dat b.v. kunstmest bemesting op de wei ook voor problemen als jeuk kan zorgen !

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 16:29

het kan naar mijn mening wel degelijk aan het gras liggen

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 18:22

Er kunnen diverse oorzaken zijn van jeuk. Kan aan het gras liggen, aan het hooi, aan krachtvoer en ook nog andere dingen zoals allergieen voor het één of ander, of een combinatie van meerdere dingen. Vaak is het echter wel zo dat het samenhangt met de stofwisseling en het niet voldoende afvloeien van afvalstoffen hierdoor en is het iets wat zich in de loop van de tijd heeft opgebouwd; of het nou een allergie is voor iets van buiten of iets met voeding. Omdat het zich in de loop van de tijd heeft opgebouwd, kun je niet verwachten dat het met een paar dagen zo maar in eens helemaal verdwenen is. Soms is dat zo ja, maar meestal gaat daar toch wel enige tijd opheen. Soms weken, soms maanden en soms zelfs nog langer.

Wil je weten of het het gras is, zit er niets anders op dan je paard een tijd lang niet op gras te zetten en te kijken wat er gebeurt. Het kan echter dus idd ook wat anders zijn, of een combinatie van factoren. Wil je dat uitzoeken, zou je een analyse van je hooi kunnen doen, maar zul je toch ook je paard moeten laten bekijken door een dierenarts. Ik heb dan persoonlijk de voorkeur voor een (regulier) dierenarts die zich ook heeft verdiept in de alternatieven zoals homeopathie en dergelijke, maar dat is voor ieder zn eigen keus. Ik begrijp dat je dierenarts al gekeken heeft en geadviseerd heeft het krachtvoer aan te passen. Met de brok van Healthy Herbs zijn goede resultaten geboekt bij paarden met jeuk net als met sommige andere voeding. Van belang is echter dat je het tijd geeft. Het is niet van de één op de andere dag begonnen en zal helaas ook niet van de één op de andere dag over zijn.

Edit: vergeet nog te zeggen dat als het erger lijkt te worden bij meer gras, dat je dat dan een aantal keren zou kunnen testen om zeker te zijn of dit het is. Het zou natuurlijk ook samen kunnen vallen met iets anders waar je op dat moment niet aan hebt gedacht of hebt gezien bv. Ik heb zelf voedselallergieen en ik moest een bepaalde tijd bepaalde dingen niet eten en dan vervolgens een bepaalde tijd weer wel. Dit moest ik een keer of 3 herhalen om zo te zien of het idd dat bepaalde voedsel was dat het probleem was.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 18:29

Bij ons wordt de mest vd paarden gebruikt voor 't land, weinig kunstmatig aan toch?

@jiperdepip: kan je dat onderbouwen, waarom jij denkt dat het ool nog het gras van nu kan zijn?

@equi: bij ons staan alle paarden s nachts binnen, gaat me niet lukken om hem regelmatig alleen buiten te laten 's nachts. Wat ik ook gek vind is dat hij niet constant jeuk heeft, maar meer sporadisch.

Het eten van HH gaat erg goed. Hij eet een hapje brok, drinken, stro en soms weer een hap. Grappig, want hij krijgt maar 1 handje. Pensioneigenaar begrijpt nog niet hoe t persen zonder melasse kan, staat die info op de site? Verder op stal vinden ze t ruiken naar grasbrok en kruiden, leuk om de verbaasde reacties te zien! Ik heb alvast 2 zakken besteld, ik ben overtuigd!

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 18:39

Jotoma schreef:
Pensioneigenaar begrijpt nog niet hoe t persen zonder melasse kan, staat die info op de site?

Ze (voergezond) hebben zelf een speciale pers ontwikkelt, geen enkel ander bedrijf heeft zo'n machine. Mede daarom kunnen ze zonder gebruik van toevoegingsmiddelen een brok maken en mede daarom is er geen enkel ander bedrijf dat dat kan; tenminste niet onder lage temperaturen en lage druk. (andere lijkende brokken hebben óf andere grondstoffen, of worden gemengd met toevoegingsmiddelen of worden geperst onder zeer hoge temperaturen en druk waardoor veel vitaminen worden vernietigd, en later weer worden toegevoegd - synthetisch, met vermelding op het etiket).

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 15:11

madamX schreef:
Jotoma schreef:
Pensioneigenaar begrijpt nog niet hoe t persen zonder melasse kan, staat die info op de site?

Ze (voergezond) hebben zelf een speciale pers ontwikkelt, geen enkel ander bedrijf heeft zo'n machine. Mede daarom kunnen ze zonder gebruik van toevoegingsmiddelen een brok maken en mede daarom is er geen enkel ander bedrijf dat dat kan; tenminste niet onder lage temperaturen en lage druk. (andere lijkende brokken hebben óf andere grondstoffen, of worden gemengd met toevoegingsmiddelen of worden geperst onder zeer hoge temperaturen en druk waardoor veel vitaminen worden vernietigd, en later weer worden toegevoegd - synthetisch, met vermelding op het etiket).

Er zijn meer bedrijven die alleen gras in een brokvorm krijgen zonder toevoegingen van melasse ;)

http://grasdroger.nl/produkt.htm

meerhofh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 15:49

Maar dat is een veevoeder, niet zo geschikt voor paarden :) . Op de paardenvoedermarkt is voergezond uniek met hun pers