[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xClaudiaaL

Re: [CENTRAAL] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 08:16

Afbeelding
Afbeelding

2 foto's van gisteren. Ik begin nu zelf toch ook wel verschil te zien :)

Jessol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 08:29

Hij staat nu sinds 5 dagen s'nachts op stal en ik zie precies al verschil? Maar ik vraag mij af of ik het mij inbeeld. Hij krijgt op stal echt enkel eenhandje brok en een gevulde slowfeeder om de nacht door te komen. Voor de rest krijgt hij van mij een vitaminebrok bij na het werk, en staat hij een 8 a 9tal uren op de wei waar hij ook hooi kan eten, maar ik denk dat hij daar niet altijd de kans toe krijgt omdat hij laag in rang staat, meestal zie ik hem gewoon gras eten.
Dit is wel een foto na het werk, en dan lijkt hij altijd wel wat minder dik.
Afbeelding

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 19:04

Hee!

Vinden jullie deze haf te dik?
Ik heb haar nog niet heel lang en ze was ook wel echt wat te zwaar (werd ook vermeld bij de keuring) ik denk dat ik haar nu een maandje heb ongeveer. En ik heb echt het idee dat ze al afgevallen is maar is dat überhaubt mogelijk in zo'n korte tijd?
Zo is ze op dit moment:
Afbeelding
Afbeelding
en zo was ze in het begin:
Afbeelding
Afbeelding

Misschien dat het ook kan dat ze een beetje een hangbuikje had door gebrek aan bespiering, want dat had ze ook niet zoveel. Ik ben eigenlijk wel benieuwd, weet iemand hoelang je een paard intensief moet trainen om hem te laten afvallen? En hoelang het duurt om bespiering te ontwikkelen?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 12:07

Ze mag nog wel wat minder, maar ze lijkt wel slanker te zijn :j
En afvallen kan beter lang duren, dan crashen in korte tijd. Dat is beter voor het lichaam :j

Dit was mijn haflinger van de week. Gaat nog steeds super *\o/*
Afbeelding

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 09:00

Fijn dat het al beter gaat met de verschillende paarden. Bij sommigen zie je duidelijk verschil!
Jim zieter super uit!

Hier gaat het voor mijn gevoel de goede kant op. Zijn buikomvang lijkt minder maar ik heb helaas niet gemeten vooraf. Wel kan ik nu zijn ribben voelen, eerst niet. Hij heeft nog steeds wat te veel buik, en hij moet nog meer spier. Maar hij lijkt het steeds beter te doen. Zaterdag gaat hij op de weegschaal, ik ben benieuwd of er nou echt verschil is met vorig jaar (gewogen in november, 465 kg).

Hij staat nog onveranderd op 2 handjes care4life, met gehakselde brandnetels en magnesium. Sinds juli staat hij op hooi. In de nacht krijgt hij een slowfeeder en dat gaat echt heel goed.

Het vergelijk vooraanzicht nu (overdag weidegang, nacht op stal) en vorig jaar deze tijd (na een halfjaar 24/7 weidegang):

Afbeelding

Afbeelding

Ik schrik er zelf van als ik het terug zie. Nu moet ik er bij zeggen dat de foto wel vertekent.

Hij is nu nog steeds wat te rond, heeft nog steeds een buik. Deels is dat gebrek aan juiste bespiering icm een rondgeribte bouw en een kort lijf. Deels overgewicht.

Afbeelding

Afbeelding
(Beide recente foto's)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 09:47

De Skippybal is in ieder geval geen skippybal meer :D
Hij ziet er steeds beter uit! Het is ook wel een ruwvoerbuik die hij heeft. En inderdaad nog niet zoveel spieren. Maar dat komt ook wel :j

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 14:25

Nou ik ben toch erg verbaasd _O-
Vorig jaar in november woog hij 465. Nu ziet hij er beter uit, geen overtollig vet meer (iig geen ophopingen meer, wel een speklaagje over zijn ribben). Hij is vanmorgen gewogen op 485,5 :+
Wel is hij weer een halve cm gegroeid en nu een halfjaar serieus aan het werk.

Jessol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 14:29

Bij mij doet snachts op stal staan echt veel! Dit is 23 september
Afbeelding
En dit is gisteren:
Afbeelding

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 14:30

Netjes! Duidelijk verschil al :j

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 16:13

Leo, spier is zwaarder dan vet! :D

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 16:21

Wijslander schreef:
Leo, spier is zwaarder dan vet! :D

Weet ik :D Dus het is een goed ding. :D En toch had ik het niet verwacht haha. Als je het verschil zoals hierboven ziet. :+

xDaim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 20:28

Mag ik mij ook melden?

Wat een super vooruitgangen maken jullie zeg, wauw! Petje af.

Mijn dame is helaas ook écht te dik, de ene dag erger als de andere dag. Ze is helaas ook onwijs sloom door die enorme buik. Daarom besloten om haar van het gras af te halen. Van de week gaan we de paddock een stuk afzetten, en gaat ze daar op met wat hooi en stro. Hopelijk gaat dit wat verbeteren voor haar, want dit is geen doen. :+:

Helaas mist ze ook heel wat bespiering, en ben ik nog zoekende naar een goed supplement. Qua beweging zit het wel goed, ik longeer haar 2x per week, ze loopt ook 2x per week voor de kar, we wandelen/hardlopen 1x per week een stuk en ook het vrijspringen mag niet ontbreken! :)

Omdat ze straks alleen op hooi komt te staan zou ik haar graag vitaminebrok bij willen geven, ik heb nu Höveler Reformin voor haar, maar dit eet ze niet (vermoedelijk omdat er geen suiker in zit, mengen met muesli helpt ook niet, evenals slobber maken en dan de korrel erdoorheen). Dus als iemand suggesties heeft, graag! :D

Wat foto’s:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Groetjes Demi en Emma

eline1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 16:37

Shetlanders zijn volgens mij best moeilijk om goed op gewicht te houden. Ik heb geen tips om ervoor te zorgen dat ze de korrels wel eet. Hier zelf ook een kieskeurige eter en die eet vitaminekorrel wel door een hanf muesli.

Met mijn eigen dame zit ik even met mn handen in mn haar. Vorig jaar was ze ontzettend mooi afgevallen en een tijdje goed op gewicht. Zomerseizoen groeide ze iets maar niet giga veel. Nu staat ze met een kudde overdag in een grote paddock en daar is ze tweede in rang. Ze krijgen twee maal per dag hooi in de paddock en nog twee porties op stal. In de paddock eet mw meer dan de rest.

Ze is pas 3,5 dus te veel werken wil ik niet met haar en ze is nog niet zo ver dat ik uren met haar kan gaan wandelen. Verkeer is nog erg spannend..

Ik zat te denken aan een slow feeder in stal te maken maar zal dat veel helpen?

Iemand nog andere tips?

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 18:37

xDaim, ik voer Vitalbix Daily complete. Daar doen die van mij het goed op.

Eline1991, wat krijgt ze nog meer naast hooi? Is het echt het hooi waar ze dik van wordt? Krijgt ze vetophopingen of heeft ze eerder een buikje? Want dat kan ook gewoon komen doordat de darmen vol zitten, ruwvoer buikje :-)

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 22:35

Faitherr schreef:
Hee!

Vinden jullie deze haf te dik?
Ik heb haar nog niet heel lang en ze was ook wel echt wat te zwaar (werd ook vermeld bij de keuring) ik denk dat ik haar nu een maandje heb ongeveer. En ik heb echt het idee dat ze al afgevallen is maar is dat überhaubt mogelijk in zo'n korte tijd?
Zo is ze op dit moment:
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
en zo was ze in het begin:
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Misschien dat het ook kan dat ze een beetje een hangbuikje had door gebrek aan bespiering, want dat had ze ook niet zoveel. Ik ben eigenlijk wel benieuwd, weet iemand hoelang je een paard intensief moet trainen om hem te laten afvallen? En hoelang het duurt om bespiering te ontwikkelen?

even een updatetje, want ik was foto's aan het terugkijken en ze is toch echt wel enorm mooi afgevallen ineens! Ze krijgt echt een mooi sportlijntje!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 22:39

Wow Faitherr, dat is snel gegaan! Nu de rem erop zou ik zeggen, slank zat zo :D

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 22:47

Wijslander schreef:
Wow Faitherr, dat is snel gegaan! Nu de rem erop zou ik zeggen, slank zat zo :D

jaa precies van mij hoeft er ook niet veel meer af, alleen bespiering erop. Alleen ik heb helemaal niks gedaan om haar af te laten vallen, ze krijgen hier s'ochtends en s'avonds nog steeds een flinke strook gras met zn 2en en s'middags 3 plakken hooi en een beker metazoa. Verder krijgt ze bijna elke dag beweging met 1 of 2 rustdagen dus ik snap ook niet zo goed waar het door komt. Misschien dat ze een 'neppe' haflinger is en geen aanleg heeft om dik te worden. Want bij de volgende eigenaar had ze ongeveer een jaar zo goed als stil gestaan en zoals te zien is op de oude foto's is ze aan de zwaardere kant maar voor een jaar niks doen en in een volle weide vond ik het best meevallen!

Hopen dat ik niet ineens moet gaan bijvoeren :')

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 22:59

Zit niks meer in het gras. ;)

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 23:04

Toch hè, bij mij op stal staat er nog flink gras en als ik ze er een halfuurtje opzet haal ik mijn Welsh er met een harde manenkam vanaf..
Maar inderdaad,er zou niet zoveel meer in moeten zitten.

eline1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 12:46

Ze krijgt 1 handje marstall muesli en 1 handje metazoa. Naast buik heeft ze ook vetophopingen. Appelbillen, vet naast de schouders en bij de halsaanzet. In overleg met mn stalbaas ga ik zelf een slowfeeder maken en daarmee in ieder geval in stal wat minder hooi voeren .

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 22:10

Ik vind slowfeeders fijn werken om de snelheid van de ruwvoerinname te beperken, waardoor ze langer met dezelfde hoeveelheid doen en dus ook een meer constante vertering hebben. :) ik heb het idee dat het bij die van mij ook echt verschil uitmaakt sinds ik een slowfeeder in stal heb hangen.

Je haf ziet er mooi uit Feather! Mooi lijntje zo! Idd nog wat meer spier en houden zo.

Ik heb het idee dat er bij de mijne steeds meer lijn in komt nu :D

Afbeelding

EmmApollo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 21:30

Hoi!

Helaas kon ik niet precies vinden wat ik zocht, dus bij deze;

Ik ben al een tijdje opzoek naar geschikt voer voor mijn paardje.
Hij is ongeveer 1.52 en stevig gebouwd, aanleg om snel te dik te worden dus.

Hierbij rijd ik hem 4 tot 5 maal per week. Hij staat 24/24 buiten en krijgt natuurlijk hooi gedurende de hele winter, maar dat is uiteraard niet voldoende.
Zoals ik dus al zei wordt hij snel te dik, dus is het belangrijk dat het voer dat niet al te hard bevorderd. Ook mag hij niet te fris komen te staan, want hij is zelf al best actief. Het zou ook een plus zijn als het voer hem een beetje helpt bij spieropbouw, omdat ik merk dat zijn achterhand wat begint in te vallen (hij is medisch helemaal oké ;) )

Wie kan mij helpen in het vinden van voer? En hoeveel zou ik best kunnen geven?

Bedankt!

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 21:38

Hier zijn ze gelukkig aardig wat afgevallen, al zijn ze nog steeds niet slank. Helaas een nu geblesseerd, hiervoor was het de ander door een smid. Maar blijven positief. Rijden hier 5 a 6 x per week buiten qua beweging. Verder op wei nog dsg en nacht alleen nu ivm pootje niet.

Afbeelding
Afbeelding

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 15:22

Hoihoi!

Helaas moet ik me hier ook melden. Had het liever niet gezien uiteraard, maar mijn 3 paarden zijn te dik. Ik heb twee Shetlanders en een BWP. Het enige wat ze krijgen is hooi, in slowfeederzakken. Sinds vrijdagavond staan ze apart doordat mijn BWP een flinke peesblessure heeft en veel liep te vechten met mijn jongste Shet. Met hem wandel ik elke dag 15 minuten voor zijn herstel, ik kan niet rijden doordat hij dus geblesseerd is. Mijn eerste Shet is met pensioen bij mij, die heeft haar beste tijd gehad(Ze is alweer 24) en mijn andere Shet is 9 jaar. Ik moet echt de tijd vinden om met mijn twee Shets te wandelen/ te mennen maar 9 van de 10 gevallen heb ik dat helaas niet. Mijn BWP kreeg overigens voor zijn rust toen ze nog samen stonden Pavo Care 4 life met vloeibare magnesium van NAF Magic bij, maar dit is 2,5 week geweest en hij en de shets zijn toch al een jaar te dik.

Ik vraag me toch ernstig af hoe ze zo dik kunnen blijven en vooral WAAROM?

Voor de vorm een foto'tje van allemaal:

://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/13000073_491991457660972_7538258124405044219_n.jpg?oh=a17c26115caebf174e78dd78cc42fb83&oe=5A69C489
(jongste shet)

://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/16266069_1084533235012478_3871320835905621772_n.jpg?oh=08ffc7e96b93689812a05887922eb10b&oe=5A6430E8
(BWP)

://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/15940455_1066678353464633_8227110018084043502_n.jpg?oh=78efd8230cf470e918b86ec31ad9284f&oe=5AA298E7
(oudste shet)

Ik hoop dat de foto's te zien zijn!

Ik zou graag zien dat mijn paarden gewoon iets afslanken. Vooral mijn lieve oudje want die is écht echt te zwaar.. Dat kan je aan alles bij haar merken en dat vind ik gewoon zonde.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 15:27

Mijn pony's worden ook te dik van hooi. Ze waren het beste op gewicht toen ik hun hooi afwoog en zeker niet onbeperkt voerde. Nu voer ik onbeperkt omdat dat momenteel veel praktischer is, maar ze zijn dus allebei dikker geworden.
Dus wellicht eens gaan wegen wat je aan hooi voert en daar eens kritisch naar kijken