Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
snowsels
Berichten: 57
Geregistreerd: 25-04-22

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 20:50

Het is helaas nog niet simpel om uit te zoeken. Ik heb gemaild naar enkele labo's voor een onderzoek van het ruwvoer naar toxines, maar ze moeten me nog antwoorden. Ook voor een analyse van het grondwater heb ik maar 1 antwoord gekregen, over de 300 euro.. Bovendien hebben we geen andere waterbron als het weinig regent. Vroeger hebben er nog paardjes op deze plek verhoogde waardes gehad en die zijn daarna ook vanzelf weer gedaald. Dus met een toxinebinder en wat tijd hoop ik eigenlijk dat het probleem zich vanzelf oplost. Het is zeker waar dat ik hun systeem niet meer wil belasten.. Vandaar de zoektocht naar makkelijk beschikbare aminozuren en ook vit b verbetert normaal de leverfunctie.. tis een beetje balanceren.. ;)

Slmt9

Berichten: 4940
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 07:33

Oei, ik zou met verhoogde leverwaardes ook niet zo gauw zelf maar wat ‘doen’.
Mijn paard raakte hb van teveel kruiden voor zijn lever. Dat was als ondersteuning bedoelt, maar bleek uiteindelijk té ontgiftend voor hem. Dat is een nadeel van de meeste kruiden voor de lever.

Ik zou zelf het veiligst vinden: phytonics livercomp (een van onze paarden hier staat er structureel op) en fir carbon clay als toxinebinder.

snowsels
Berichten: 57
Geregistreerd: 25-04-22

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 08:30

ja k ben me ervan bewust dat ook ontgiften (erg) belastend kan zijn voor een beschadigde lever. Vandaar dat ik veel tips en advies zoek. Mogelijk dat ik toch nog met de Clear Regular eindig.. Ik zal zeker ook nog met mn da overleggen. @simt9 Wat had jouw paard dat je de lever wilde ondersteunen?

Muze
Berichten: 5355
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 08:56

Ik zou zeker geen fikse detoxen inzetten.
Hoogstens idd liver comp of gedoseerd mariadistel

snowsels
Berichten: 57
Geregistreerd: 25-04-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 08:59

Muze schreef:
Ik zou zeker geen fikse detoxen inzetten.
Hoogstens idd liver comp of gedoseerd mariadistel


ja ik zal de liver comp eens opzoeken. Nu was mijn vraag ook niet naar ontgiften eigenlijk, maar naar een balancer met extra vitamine b en makkelijk inzetbare aminozuren (bcaa's of essentiële) zodat de lever dus ontlast wordt, niet ontgift :)

Slmt9

Berichten: 4940
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 10:22

Ik snap dat je niet op zoek bent naar ontgiftende producten, ik bedoelde meer dat dat een niet-welkom gevolg kan zijn om in het achterhoofd te houden :)

Balancer met extra vitamine b weet ik zo niet. Ik voer zelf ook victorious secret en dat is het enige dat ik daarin mis. Verder is dat de enige balancer waar mijn paard het erg goed op doet!
Qua aminozuren vind ik victorious secret juist hoger zitten, maar dan hebben we het wel over de drie essentiële. Ik geef nog extra sojaschroot bij, zou ik met elke balancer hebben, maar ook dat is voor de drie essentiële + extra eiwitten. In jouw geval kom je dan denk ik op een los supplement uit.

Mijn paard heeft een verleden met HB dus is op de nieren en lever sowieso wat minder, met name tijdens de rui en koude/natte periodes.
Ik had hem laten doormeten via horsecomplete en toen ging het mis.

Saaams

Berichten: 13324
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 18:55

Voervergelijk werkt weer. *\o/*

Maddy_Paola

Berichten: 1340
Geregistreerd: 19-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 19:17

Saaams schreef:
Voervergelijk werkt weer. *\o/*


Ik keek net even en 'werkt' vind ik een groot woord, filters en zoeken op merk doen het niet, en informatie is ook niet geupdate, althans van OerBalans niet, zat informatie op vitalstyle te vinden wat op voervergelijk.nl niet kloppend staat, heb deze even gezocht omdat ik wist dat die niet klopte. Maar als je het adres invoert kom je wel weer op de site inderdaad :x

Hoodie
Berichten: 313
Geregistreerd: 15-02-20

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 20:11

Ik heb echt al heel lang dat ik de zoekfunctie niet kan gebruiken :=

Stelvio
Berichten: 831
Geregistreerd: 03-12-06
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 20:27

Ik las op FB dat voervergelijk.nl weer online is, maar dat ze nog hard aan het werk gaan om alles te updaten en weer naar behoren werkend te krijgen.

Ik ben wel blij met dit nieuws, want ik gebruikte de site best veel.
Laatst bijgewerkt door Stelvio op 26-04-22 20:33, in het totaal 1 keer bewerkt

plutolover

Berichten: 11722
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 20:32

Yeeh ik gebruikte de site ook heel veel!

darkadia

Berichten: 5296
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 05:24

Voervergelijk is inderdaad overgenomen en ze zijn druk bezig alles weer werkend te krijgen. Heel fijn! Super handige website.

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 09:59

Ik zit erover te denken even te stoppen met de balancers. Heb er geen hard bewijs voor, maar mijn onderbuikgevoel zegt dat mijn paard er niet lekker op gaat. Ik heb er veel gehad: vitalbix, Pavo vital, Equillin, Okapi, Landmuhle en Lexa. Stuk voor stuk kwaliteitsbalancers.
Nu even op de Equifyt Pre-Active aangevuld met Green Power Luzernevrij. Even kijken hoe dat gaat. Wel qua volume in de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid.
Hier even de vraag: meer die een periode even geen balancers hebben gevoerd? Hoe beviel dat? Hoe groot is de kans op tekorten nu echt? Vooral bij sobere rassen vraag ik me dat af. Die zouden heel efficiënt moeten zijn in het omzetten van energie bij schraal voer. Werkt hun metabolisme dan ook niet anders als je kijkt naar omzetten en afbreken van mineralen en vitamines? Is zo’n balancer dan niet gewoon te veel van het goede?
Kun je het ook bijhouden door bijvoorbeeld 1x per maand zo’n vitaminespuit te geven (van Sectolin bijvoorbeeld). Ben wel benieuwd naar de ervaringen.

Caily

Berichten: 12529
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 10:07

Op die manier bijhouden kan sowieso niet, want niet alles kan goed opgeslagen worden. Dus alles wat ze niet gebruiken plassen ze dan weer uit.

Waarom wil je stoppen, wat merk je aan je paard?

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 10:14

Ik kan het niet helemaal hard maken, maar bij bepaalde balancers vallen zijn manen wat meer uit. Bij andere wordt hij weer heel spooky. Bij balancers met veel vitamine B stinkt zijn urine meer (dat is bij ons mensen bijvoorbeeld ook zo). En verder kan ik er gewoon heel weinig onderzoek over vinden. Vooral meningen en bedrijven die marketingtechnisch handig inspelen op de trend. Vandaar een beetje mijn twijfels.

Even beredeneert vanuit mijn logica: paard heeft vanuit de evolutie een cyclus met de seizoenen mee. Waarbij het ene seizoen overdaad is en het andere schaarste. 365 dagen lang elke dag een flinke hoeveelheid vitamine voeren, wat doet dat op de lange termijn? Is dat wel zo goed? Maar misschien moet ik er even een nieuw topic voor openen ;)

Rainer
Berichten: 641
Geregistreerd: 13-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 10:24

Onze haflinger kreeg zonder balancer (altijd jpgef gehad verder) last van gevoelige, zachte hoeven. Wij denken dat het ook echt heeft geholpen bij hem om van zijn eczeem af te komen. Tussendoor wel weer aantal maanden gestopt met de gedachte dat het alleen swinters nodig was en meteen weer last van zijn hoeven.

[edit] onderzoek naar balancers opzich is er idd niet, wel zijn de dagelijkse behoeften van een paard best wel duidelijk bepaald en gebruik je die balancer simpelweg om daar aan te komen.

Slmt9

Berichten: 4940
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 10:28

@marigo: ik zag de noodzaak er ook nooit zo van in en gaf ook nooit de aanbevolen dosering, altijd lager en in de zomer nog lager. Dacht dat dat ook marketing was.
Tot bleek dat mijn paard een tekort had aan zink en selenium.
Daar kwamen we pas achter met bloedonderzoek. Dit hebben we x aantal weken herhaalt en toen was zink goed maar selenium er nog niet helemaal, maar wel goed gestegen. Met 1x pm een spuit ben je er dus denk ik niet.

Sindsdien zie ik geen kwaad meer in een onderhoudsdosering van een balancer. Ik had nooit een tekort verwacht. Uitgebreid vit/min onderzoek vind ik behoorlijk prijzig, dus ik blijf bij de onderhoudsdosering.

Maar kijk naar je paard. Mijn paard ook veel bij getest en alleen de victorious secret werkt voor hem.

Muze
Berichten: 5355
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 10:37

Ik snap je gedachten helemaal.
Een maal per maand een spuit gaat niet werken, dat werkt het lichaam er met name weer uit.
Ook ik denk er over om even te stoppen met een balancer. Een maandje ofzo.
Ik wissel sowieso twee tot drie keer per jaar van balancer en omdat ik er nog dingen naast geef zit ik meestal net ietsjes onder de dosering.
En vloeken in de kerk misschien maar soms denk ik “ we maken het onszelf ook soms wel lastig met alle keuzes, balancers, graanvrij voeren en alles”.
Uitzonderingen daargelaten van paarden die echt reageren natuurlijk op bepaald voer.

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 11:00

Thanks voor jullie ervaringen! Hmm, misschien heb ik dan idd gewoon nog niet de juiste fit gevonden. Een balancer is alleen nodig als je geen muesli/brok naast je hooi bijvoert toch? Als ik van de Equifyt de aanbevolen hoeveelheid geef, dan is supplementen niet meer nodig? Of nog steeds aanbevolen?

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 11:01

Muze schreef:
Ik snap je gedachten helemaal.
Een maal per maand een spuit gaat niet werken, dat werkt het lichaam er met name weer uit.
Ook ik denk er over om even te stoppen met een balancer. Een maandje ofzo.
Ik wissel sowieso twee tot drie keer per jaar van balancer en omdat ik er nog dingen naast geef zit ik meestal net ietsjes onder de dosering.
En vloeken in de kerk misschien maar soms denk ik “ we maken het onszelf ook soms wel lastig met alle keuzes, balancers, graanvrij voeren en alles”.
Uitzonderingen daargelaten van paarden die echt reageren natuurlijk op bepaald voer.


Ja helemaal mee eens. Hoe meer ik me verdiep, des te ingewikkelder ik het vind worden.

Muze
Berichten: 5355
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 11:02

Dat heb ik ook en dan heb ik ook nog wel eea aan “ kennis” opgedaan. Maar alsnog twijfel ik soms.

Als jij de aanbevolen hoeveelheid voert van een product zou dat op zich genoeg moeten zijn.
Twintig jaar geleden gaf ik m’n paard “ gewoon” een schep brok. Niemand had ooit van balancer gehoord.
Het is zeker een mooie uitvinding hoor want scheppen vol brok is ook helemaal niet altijd ideaal, qua suiker zetmeel en vulstoffen.
Maar ik merk dat ik ook niet meer zo bang ben om wel wat terug te gaan naar iets als muesli of brok aangevuld met een balancer indien je niet de ( vaak wel hoge) aanbevolen hoeveelheid voert

plutolover

Berichten: 11722
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 11:08

muze: dat heb ik ook hoor, we maken ons zelf soms helemaal gek mee. Ondanks dat ik echt wel geloof in graanvrij voeren. Vind ik het ook meer een hype. Granen voeren is niet perse slecht het is meer de hoeveelheid. MAar ook in graanvrij voeren geef ik nooit meer als halve kilo in combi met balancer.. Tuurlijk is dat per paard verschillend.

Ik ken paarden die hb raken en zelde gras zien en ook al jaren graanvrij gevoerd worden.. Kijk naar je paard.

Ik zelf twijfel ook soms hoor denk ik ga gewoon een pavo basis brok geven... Maar goed ik vind bij mijn haflingers soms lastig om te zien waar doen ze het echt goed op. haha merk geen verschil in graanvrij en met granen. alleen dat mijn oudere haflinger met granen duidelijk zijn eten lekkerder vind.

hij staat nu op de sleuslimix 300 gram met de oerbalans. MAar de sleulsimix eet hij niet altijd en heb ik idee dat hij toch wat 'tekort' komt omdat er in sleuslimix geen toegevoegde vitamine/miniralen inzit. En hiervoor kreeg hij een graanvrij voer waar nog wel vitamine en miniralen in zitten en dan max halve kilo met balancer.



Nu is mijn oudere haf dan wel bijna 24. Overdoseren ben ik nooit echt bang voor geweest omdat er ook voerfarbikanten zich ook aan regels moeten houden. En fabrikanten willen ook geen risico lopen dat paarden ziek worden van overdoseren. DAarom maken ze bijv de vitamine/selenium zo in het voer dat mensen als ze bij willen geven als supliment dit ook gewoon veilig kan..

hoe en het precies zit weet ik ook niet. MAar dit is mij verteld door verschillende voerdeskundige.

Met balancers wissel ik ook af.

maringo: als jij ind de hoeveelheid geeft zoals aanbovelen is op de zak dan hoef je geen balancer te geven. Meeste paarden hebben 1.5-2 kilo per dag aan krachtvoer nodig om aan de juiste dagelijkse behoeftes te komen. Vele paarden worden daar te dik of te heet van en daarom zijn balancers ontwikkeld. ZOdat je krachtvoer naar beneden kan, of helemaal komt te vervallen en je paard toch zo aan de dagelijkse behoefste kan komen.

Ik geef bijv tussen de 250-500 gram krachtvoer per dag, met ind aanvullend een balancer omdat ze aan die halve kilo niet genoeg hebben. Nu wordt bij ons het hooi ook nat gemaakt en is het arm hooi, dus ook armer in vitamine/miniralen.

Naast voer moet er ook gekeken worden wat doe je met je paard! Vaak denken mensen mijn paard is een sport paard want ik rij hem 6x in de week dus moet hij extra hebben. Dit is niet altijd waar het meeste paarden kunnen prima tot Z of hoger weg met een balancer en onbeperkt ruwvoer. ZO zijn er ook natuurlijk paarden waarvan je merk die hebben wel extra nodig.. Hoe staat mijn paard 24/7 buiten of niet? Mijn haf staat sinds kort op een grote pp en loopt duidelijk meer dan op zijn vorige stal. Waardoor hij heel mooi is afgevallen.

Ruwvoer blijft het belangrijkst en daarin moet je ook kijken wat voor type ruwvoer het is.
Laatst bijgewerkt door plutolover op 28-04-22 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Muze
Berichten: 5355
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 11:09

Ja idd je moet , uiteraard, ook rekening met je ruwvoer en evt gras houden.

Spenk
Berichten: 21889
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 11:45

@plutolover maar de basisbrok is ook wel verandert tov eerder. Ik voerde eerder echt geen basisbrok vanwege de suiker en zetmeel. Maar de condition brok van pavo is echt niet meer zoals vroeger. Daar zit nu lang niet meer zoveel in. Ik voer dat nu naar tevredenheid. In combinatie met hartog comfort.

plutolover

Berichten: 11722
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 12:04

Spenk schreef:
@plutolover maar de basisbrok is ook wel verandert tov eerder. Ik voerde eerder echt geen basisbrok vanwege de suiker en zetmeel. Maar de condition brok van pavo is echt niet meer zoals vroeger. Daar zit nu lang niet meer zoveel in. Ik voer dat nu naar tevredenheid. In combinatie met hartog comfort.


Ja dat is waar . Maar van de hartog comfort hoef je toch geen krachtvoer te geven? Wat is trouwens je ervaring tot nu toe ermee? De comfort lijkt mij ook erg interessant. Enige is dat ik m’n voer in bakjes doet. En niet weer of er 0,75/1kilo comfort in de bakjes passen.