Marstall muesli's

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 08:51

Wat Mirjam zegt klopt wel degelijk. Marstall gebruikt uitsluitend top ingrediënten die niet tot weinig opzwellen. Juist door dat niet opzwellen van de ingrediënten hebben ze geen bind- en conserveringsmiddelen nodig.

mirim

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 12:07

Het proces van hydrothermisch ontsluiten is wel degelijk iets anders als koken, maar ik ga de discussie niet verder aan met madamme x. Dit leidt enkel tot vervuiling van een topic.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 17:46

Hydrothermisch ontsluiten van graan is een werkwijze waarbij het ​​graan een stoombad krijgt van minimaal 90 graden Celsius en waarbij het graan geplet wordt tussen twee rollen.
Hierdoor krijg je gelatinisering/agglutinatie van het zetmeel tijdens het stomen. Een aanzienlijk deel van de totale energie (50 tot 80 procent) wordt opgeslagen in de vorm van zetmeel. De agglutinatie van het zetmeel verhoogt de oplosbaarheid en de mate van vertering van zetmeel.
Het klopt dus dat dit behandelde graan beter opneembaar is.
Het klopt niet dat dit proces anders is dan koken.
Hydrothermisch ontsloten producten is men verplicht te conserveren i.v.m. bederf. Een graankorrel heeft oorspronkelijk een harde buitenwand ter bescherming tegen o.a. schimmels. Na het ontsluiten is deze bescherming weg en moet het vervangen worden door conserveringsmiddelen. Test thuis maar zelf na...
En dit alles heeft totaal niets te maken of men wel of geen top ingrediënten gebruikt of met wel of niet opzwellen.
Hydrothermisch ontsluiten zorgt voor betere opname maar maakt het noodzakelijk gebruik te maken van conserveringsmiddelen en vernietigd tevens vitaminen (die in een later stadium weer worden toegevoegd, meestal in de vorm van een vitamine brok).
@mirim; snap het dat je de discussie niet aan wilt, ik zou me ook kapot schamen.... Beter is het om je ergens eerst eens in te verdiepen voordat je dingen zegt die niet eens kunnen. Gelukkig kan heel bokt gebruik maken van google en zelf opzoeken wat hydrothermisch ontsluiten is en wat de voor- en nadelen zijn....

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 17:46

Mara2000 schreef:
Waarom hanteert Marstall bij de Force eigenlijk andere hoeveelheden voor ijslanders en western paarden. Ik geef mijn tinker de hoeveelheid die aangegeven wordt voor pony's en warmbloeden maar die is hoger dan voor de eerdergenoemde rassen.

Mirim, weet je hier het antwoord nog op?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 17:52

Gelukkig hoef ik mij nergens voor te schamen en kan open antwoorden geven daar waar ik antwoord op weet.
Ik heb de vraag over de force niet beantwoord omdat ik dat antwoord niet weet.
Ik kan het wel navragen , maar als je zelf zou willen bellen/ mailen naar marstall heb je het antwoord direct mara2000

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 18:21

Maar wat is er mis met conserveren?
Conserveren kan op verschillende manieren waarbij er ook gewoon opties zijn waarbij je geen gebruik hoeft te maken van nare stoffen.
Conserveren betekend niet per definitie "pleur er maar een liter melasse overheen en een flinke snuf bht "

Lijkt me dat je met het terug drogen van de ingredienten en bijvoorbeeld vit c toevoegen ook een eind kan komen.
Het zal het voer een stuk minder lang houdbaar maken als een aantal andere conserveermiddelen, maar goed, voer hoeft wat mij betreft geen 5 jaar houdbaar te zijn(bij wijze van spreken)

Nu is dit voor mij trouwens een algemene overdenking, ik voer geen marstall, ruwvoer en eem vit/min brokje is hier genoeg en mijn oog is gevallen op agrobs naturmineral ivm een paar gehaltes die me fijner lijken voo mijn paards behoeftes

room10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 08:39

Jemig, niet iedereen hoeft het met elkaar eens te zijn, laten we in alle rust en vooral vriendelijkheid verder gaan, dat was nu juist zo prettig aan dit topic, ik ben geen fan van pavo maar om nu hun topic in te duiken en met een zwaard te gaan zwaaien . . . Laat een ieder doen en aannemen waar hij zich prettig bij voelt. Een paard wat prima is zijn vel zit is een toonbeeld van goed voer-beleid, Voer kiezen we zelf en er wordt heel wat af gegoogled voor onze schatjes. Feit blijft dat Marstall goed staat aangeschreven, zo ook andere voer-soorten, luister, lees, verdiep en oordeel zelf, we zijn heus volwassen genoeg om ons niet zomaar iets op de mouw te laten spelden.

room10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 15:58

Vraagje, wat voor type paard voer je de naturell ? En is naturel een geschikte muesli om te geven als beloning na het werk, ipv peentjes etc

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 16:08

room10 schreef:
Vraagje, wat voor type paard voer je de naturell ? En is naturel een geschikte muesli om te geven als beloning na het werk, ipv peentjes etc

Ik voer sindskort de naturell omdat ik merkte dat mijn pony te sloom werd op de Faser light. Ze krijgt van de naturell een halve kg per dag en daarnaast nog genoeg ruwvoer/gras.
Ter indicatie: Ik heb een Haflinger, snel neiging tot overgewicht bij gras vreten en niks doen. Ik rij haar 2-3x in de week en longeer haar 2x per week.

room10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 18:35

Mayflower_ schreef:
room10 schreef:

Ik voer sindskort de naturell omdat ik merkte dat mijn pony te sloom werd op de Faser light. Ze krijgt van de naturell een halve kg per dag en daarnaast nog genoeg ruwvoer/gras.
Ter indicatie: Ik heb een Haflinger, snel neiging tot overgewicht bij gras vreten en niks doen. Ik rij haar 2-3x in de week en longeer haar 2x per week.

Haha, klinkt precies als het profiel van mijn haffie ! Ik heb haar ook op de naturell aangevuld met force omdat ze bij lange na niet aan de dagelijkse hoeveelheid komt. Ga op aanraden over op de vito, ben vooral benieuwd naar het wezelijke verschil tussen deze twee, buiten de vaktermen op voervergelijk om : ))

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 20:25

Room10; ik voer de naturell als "beloning" maar meer nog dat hij dan zijn Force goed opeet :-)
Muesli ziet er super goed uit en Alf eet het heel graag (shet). Hij krijgt echt maar 1 handje.

judithoostra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 10:47

Hallo allemaal, ik volg dit topic al een tijdje, fijn dat er zoveel mensen zijn die Marstall voeren (ik werk voor ze). Ik wil jullie allemaal adviseren om bij vragen even rechtstreeks contact met ons op te nemen. Dan weet je zeker dat je een advies krijgt dat bij jouw paard past. Onze voederadviezen zijn gratis, en we nemen er de tijd voor om alles goed uit te zoeken. Je kunt ons bellen op 0475-403011 of een pb sturen via Facebook. We antwoorden altijd snel :-)

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 10:53

Mara2000 schreef:
Waarom hanteert Marstall bij de Force eigenlijk andere hoeveelheden voor ijslanders en western paarden. Ik geef mijn tinker de hoeveelheid die aangegeven wordt voor pony's en warmbloeden maar die is hoger dan voor de eerdergenoemde rassen.

Judith, weet jij het antwoord hier dan op?

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 11:56

Ze vraagt of je dan rechtstreeks contact met Marstall op wilt nemen :-)

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 12:06

Ja voor gericht voeradvies.
Dit is toch een redelijk algemene vraag lijkt me.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 12:17

IngridM schreef:
Ze vraagt of je dan rechtstreeks contact met Marstall op wilt nemen :-)

Ik kan lezen, dank je wel.

Maar zij kan hier blijkbaar ook lezen en schrijven en wellicht zijn meer mensen geinteresseerd in het antwoord.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 19:29

Er zijn gelukkig ook nog de dealers die al jaren bij en voor marstall werken en daar veel ervaring mee opgedaan hebben.
Bij deze dealers kun je ook een advies aanvragen.
Zij staan rechtstreeks in verbinding met marstall.
Wel zo makkelijk als je je voer gaat halen en direct een adviesvraag hebt! :)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 19:59

Je mag inderdaad wel aannemen dat als je zoveel jaar ervaring hebt met marstall verkopen en zelf voeren dat je ook goed advies kan geven..

Ik voer trouwens de optimal aan mijn wat oudere merrie en buiten dat ze het heerlijk vind lijkt het echt een positief effect op haar te hebben..Ik ben nu pas bezig met de tweede zak,maar het lijkt als of ze op knapt..Ze heeft een mindere winter achter de rug en is helemaal verhaard,maar haar zomervacht zag er niet uit..Verder werkte haar lever niet optimaal..Ze is nu weer flink aan het haren,voelt zich duidelijk beter en is weer prima op gewicht..Ze is 21 dus zou in principe ook PPID kunnen hebben,maar ik wacht even af wat dit voor haar doet..

Vraagje voor de komende winter..Kan je de optimal evt aanvullen met de senioren muesli als dat nodig is?
Ik geef zowiezo ook de wiesenfasern erbij in de winter omdat dat iets is wat ze graag lust en goed eet..

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 20:08

Mara2000, ik kan jouw vraag wel deels beantwoorden...
Marstall geeft richtlijnen over de hoeveelheden te voeren aan verschillende rassen al naar gelang de behoeften van deze paarden of disciplines.
De behoefte van bepaalde rassen zijn anders dan van anderen.
Maar wat het verschil maakt tussen de IJslanders en de westernpaarden en de ander genoemden weet ik niet.
Alles is uitvoerig getest en berekend, dus het is in ieder geval nooit voor niets.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 20:15

Pleiada, de optimaal is echt top! Zeker als je paard leverproblemen heeft.
Ik zou het blijven voeren als ik jou was. Je kunt het geven samen met een andere muesli van marstall, dat is geen enkel probleem.
Ikzelf combineer het met de condicion. Een kwart schep optimaal en een deel condicion, twee maal per dag...mijn paard heeft er ook nog niet eerder zo goed uitgezien!
Op mijn Facebook en op de pagina van equitotaal zie je foto's van een paard die ontzettende problemen had met het verharen en de algehele gezondheid. Je ziet foto's van voor het voeren van optimaal en na een paar weken....een enorm verschil !

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 20:28

Ik blijf het ook zeker voeren!Wat een verschil bij dat paard op facebook zeg!Fijn dat het voor dat paard zo goed werkt!Kan de condicion ook aan oudere paarden gegeven worden?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 21:07

Ja, de condicion kan ook voor oudere paarden. Of het voer ook geschikt is voor je paard kan ik zo niet zeggen. Mocht je het voor jezelf vragen dan kan je altijd een voedingsadvies aanvragen en alle bijzonderheden van je paard daarbij vermelden.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 21:13

Prima,ik denk dat ik dat dan maar ga doen!

room10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 00:45

Ik zit toch nog steeds te dim dammen tussen de vito en de naturell, wat is hier nu het wezelijke verschil tussen ? Ik heb als advies dat ik ze eigenlijk allebei wel kan geven, de naturell aangevuld met de force. De Naturell trekt mij meer omdat ik niet gek ben op brokjes, weet ook niet echt waarom. Nogmaals, wat is in grove lijnen het verschil tussen de Vito en de naturel . . .

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 07:42

De vito is graanvrij en de naturell niet.