[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

danielleV78

Re: [CENTRAAL] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 09:11

vraag... (ik lees mee, heb zelf een shetlander en een paard die ook aan de dikke kant zijn.) maar mijn vraag is hoelang moet je glucobalance voeren?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 09:12

Ik lees nog mee, post niet zoveel meer, mijn paard gaat redelijk goed qua gewicht dit jaar.
Ik geef wel glucobalance, volgens mij moet je dit gewoon de hele weideperiode geven.

Valencia93

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 22:34

Voor mijn gevoel is deze tuttebel al wat afgevallen.

Afbeelding

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 23:06

Staat ze per toeval zo of altijd? Ziet er namelijk pijnlijk uit.

Valencia93

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 10:40

SIEMxFUNNY schreef:

Hoe bedoel je dit? Er staat geen stroom op het draad hoor, mocht je dat bedoelen. :P

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 10:42

Valencia93 schreef:
SIEMxFUNNY schreef:

Hoe bedoel je dit? Er staat geen stroom op het draad hoor, mocht je dat bedoelen. :P

Je paard lijkt aan de achterkant heel erg overbouwd, dus het lijkt alsof ze heel erg op de voorhand hangt. Lijkt mij ook niet heel comfortabel staan :D

Ze lijkt wel afgevallen zijn idd :)

Ik ga vanaf vanavond gluco balance bijvoeren, ben heel benieuwd hoe ze hierop gaat reageren. En ook denk ik dat ik sowieso heel drastisch m'n voer ga omgooien. Ze krijgt nu elke dag ongeveer 50 gram speedibeet met 3 handjes Care4life. Maar ik denk dat ik toch over wil op de producten van Vitalbix.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 10:49

Denk dat het paard gewoon op een ongelijk stuk staat. ;)

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 11:14

Zoals ze nu staat lijkt ze haar voorbenen te ontlasten.

Kan zijn dat het idd net een "banketstaaf" foto is. Qua gewicht ziet het er goed uit!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 11:20

Ik zie ook hoogte verschil doordat paard met zijn voorbenen in een hoefslag staat. ;)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 12:43

Heb je een foto op gelijke ondergrond Valencia? Ook ik vind de houding erg typisch. Klopt het dat ze een harde manenkam heeft?

Valencia93

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 19:39

De ondergrond loopt inderdaad niet gelijk. Nee hoor jongens, ze is kerngezond. Laatst de da er nog bij gehad, ze is alleen drachtig.

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 17:21

Hee Bokkers!
Ik heb nog niet zo lang een Haflinger en ze is iets te ruim in voer conditie. Komt vooral omdat ze daar een tijdje had stilgestaan en dus zich lekker rond heeft kunnen eten. Nu staat ze hier in de weide met elke ochtend en avond een nieuwe strook gras (heel erg uitgebloeid). Ze is naar mijn idee al wel iets afgevallen sinds ze hier is maar ik ben heel benieuwd naar jullie meningen! Ze is hier wel constant in beweging in de wei, lekker veel rennen en lopen eigenlijk de hele dag wel rond met zn 2tjes. (er is een pad met meerdere weitjes waar ze heen kunnen.) Nu vraag ik me af of jullie een inschatting kunnen maken van hoe zwaar ze is? En kennen jullie misschien een goed mineralen/vitamine brokje? Ze is lichtelijk eiwitgevoelig (dan gaat ze schuren).
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ik hoop dat de foto's een beetje duidelijk zijn!

HHorseA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 18:35

Afbeelding mijn haffie <3

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 18:49

@CandyArmando Wauw wat een mooie!

HHorseA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 19:11

Faitherr schreef:
@CandyArmando Wauw wat een mooie!

Dankjewel <3 Idd ben zo dol op hem!

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 22:53

Faitherr schreef:
Hee Bokkers!
Ik heb nog niet zo lang een Haflinger en ze is iets te ruim in voer conditie. Komt vooral omdat ze daar een tijdje had stilgestaan en dus zich lekker rond heeft kunnen eten. Nu staat ze hier in de weide met elke ochtend en avond een nieuwe strook gras (heel erg uitgebloeid). Ze is naar mijn idee al wel iets afgevallen sinds ze hier is maar ik ben heel benieuwd naar jullie meningen! Ze is hier wel constant in beweging in de wei, lekker veel rennen en lopen eigenlijk de hele dag wel rond met zn 2tjes. (er is een pad met meerdere weitjes waar ze heen kunnen.) Nu vraag ik me af of jullie een inschatting kunnen maken van hoe zwaar ze is? En kennen jullie misschien een goed mineralen/vitamine brokje? Ze is lichtelijk eiwitgevoelig (dan gaat ze schuren).

Hoe groot is ze? Zonder dat te weten schat ik haar nu op ongeveer 450 kilo, afgaande van wat mijn E-pony weegt. Ze is wat vol, maar echt heel dik vind ik je paard nou ook weer niet. Kan je haar ribben wel voelen?

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 09:39

ual_95 schreef:
Faitherr schreef:
Hee Bokkers!

Hoe groot is ze? Zonder dat te weten schat ik haar nu op ongeveer 450 kilo, afgaande van wat mijn E-pony weegt. Ze is wat vol, maar echt heel dik vind ik je paard nou ook weer niet. Kan je haar ribben wel voelen?

ze is 1.45 maar oogt veel groter, ik dacht dat haflingers over het algemeen wel rond de 500 wogen? of heb ik dat verkeerd gelezen? De ribben kun je als je je best doet wel voelen. Ik wist al wel dat ze wat te zwaar was maar bij de keuring werd wel echt benadrukt dat de voedingsconditie echt te ruim is.

Jessol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 08:57

Pffff, ik ben wat radeloos aan het worden. -O-

Wij zijn verhuisd van stalling, en ponylief is zo gelukkig, maar hij wordt ook steeds dikker. -O-
Hij staat nu in een kudde, 24/7 buiten, op een graswei waar jammer genoeg wel nog een behoorlijke hoeveelheid gras staat. Ze krijgen ook nog hooi bij, maar hij staat nogal laag in rang, dus meestal kan hij daar niet bij. Voorderest krijgt hij dagelijks enkel twee kleine potjes vitaminebrok met daarin een supplement voor zijn hoeven, en 1 iets lekkers als ik hem van de wei haal.
Wij rijden 5 keer in de week, waarvan 3x in de bak (waarmee ik 1x het springen probeer mee te nemen) en 2x een buitenrit. Normaal komt hij vanaf oktober snachts op stal, omdat ik hem wil scheren, ik ga alvast de pensionhouders zeggen dat ze hem heel weinig brok moeten geven. Zijn er nog dingen die ik kan doen? Ik ga ook een slowfeeder hangen om zo zijn hooi inname te beperken.

Afbeelding

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 10:08

Graasmasker?, zijn ondingen maar werken wel goed tegen teveel eten!

Jessol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 10:15

assebassie schreef:
Graasmasker?, zijn ondingen maar werken wel goed tegen teveel eten!

Pony krijgt jammer genoeg elke constructie die ik ermee probeer te maken af, het is hopeloos. -O-

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 11:13

Ik denk dat graasbeperking de enige echte oplossing zal zijn. Met een masker of door hem ergens anders neer te zetten... Er valt toch niet tegenop te rijden, weet ik uit ervaring.

Jessol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 13:31

En dat is net het stomme, er zijn wel kleinere weides voor de pensionpaarden die bijna kaal zijn, maar daar staan de paarden enkel maar met twee, heel modderig en geen schuilmogelijkheden. De wei waar hij nu staat loopt hij in een stabiele kudde, met een schuilstal waar hij droog kan eten en plaatsen om droog te staan.

Vinden jullie hem echt te vet? Of denken jullie dat het eerder een buik is? Ik las dat ze een buik kunnen hebben doordat hun darmen steeds gevuld zijn en dat het niet persee betekent dat ze vet zijn?
Ik kreeg vorig weekend een compliment dat hij wel bespierd. :')

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 17:42

Of hij te dik is kun je voelen aan de nek, de schouders, de rug en de billen, ribben moet goed voelbaar zijn en eigenlijk niet te zien.
Hij heeft wel een aardig buikje ja en je zegt dat hij steeds dikker wordt? goed op letten dus, want voor je 't weet gaat t mis.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 19:26

Als ik op deze foto kijk naar de schouder, de flank en de billen zou ik zeggen dat hij wel echt te dik is. Dat zijn trouwens ook precies de plaatsen waar het vet bij mijn IJslander gaat zitten.

Brigske58

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 17:57

Op advies van de dierenarts ook een graasmasker gekocht. Sjaakie heeft pijn en was bijna bevangen. Ja hij heeft overgewicht. Probleem is dat meneer net zo lang klooit totdat hij het af heeft. Wie kan me raad geven? Ik vind het zo enorm zielig maar weet dat we het beste met hem voor hebben. Het masker sluit helemaal aan rondom de neus, maar hoe strak moet ik het omhoog trekken? Moet het helemaal tegen de lippen aanzitten of juist niet?