Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

darkadia

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 21:12

Paar dagen geen balancer zou ik me inderdaad niet druk om maken. Overigens vind ik agrobs helemaal niet slecht verkrijgbaar, zijn meerdere leveranciers binnen Nederland.

GekOpFjorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 21:16

Afbeelding

Van de vitalbix timothee krijg ik zo een staart
(Van de DC niet)

Oerbalans eet hij niet

Wilde graag lucerne vrij voeren en heb een hele kieskeurige eter

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 21:18

Voeren jullie in het weideseizoen ook een vitamine/mineralenbrok?

Zoja aanbevolen hoeveelheid, aangepast?

Ze gaan nu de wei op en ik vraag me af als de emmer leeg is of ik dan een nieuwe zak zal bestellen.

JackieT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 21:26

Saaams schreef:

Ze gaan nu de wei op en ik vraag me af als de emmer leeg is of ik dan een nieuwe zak zal bestellen.

Ik twijfel daar ook over, ik voer agrobs en die hebben ook speciale voor het weide seizoen. Ga die van de week even naast elkaar leggen denk ik

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 21:35

Ik doe strip begrazing met daarbij ook onbeperkt hooi (niet oneindig gras) dus ik voer hetzelfde als de winter

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 22:37

Ik voer kwa balancer hetzelfde. Over doseren gebeurt niet snel want voeder fabrikanten spelen op safe. Daarnaast verminder ik wel krachtvoer. Al krijgen ze daar ook weinig van haha

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 22:47

In gras zitten wel wat meer vitaminen, maar niet meer mineralen over het algemeen. Is je mineralenbrok als eerste beperkend op vitaminen en heb je de dosering daar op aangepast, kan deze inderdaad wat naar beneden. Maar is hij als eerste beperkend op mineralen, vaak selenium en koper, dan verandert er niets aan en raad ik aan dezelfde dosering aan te houedn.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 10:03

Ik zit wel te denken af en toe eens te stoppen met balancer.
Maarja. Voer je dan gewoon even alleen wat anders? Of voer je dan niks bij?
Of is t sowieso onzin te stoppen?
Wisselen doe ik altijd wel.
Nu paar maand Vitalbix gegeven en wil dan nu over naar jpgef

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 10:06

Saaams schreef:

Ik blijf de oerbalans doorgeven aan mijn oudje zoals de voorgeschreven hoeveelheid. Bij gebruik van oerbalans is dit de eerste keer dat hij op zijn leeftijd de winter zo goed doorkomt! Voor mijn jonge ga ik het iets naar beneden schroeven

Pumpkinbroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 10:31

Ik heb een vraag aan jullie, ik heb een paard dat insuline resistent is.
Nou gaf ik marstall force maar dat eet hij niet meer.

Ik moet hem ook iets van een laagje brok (100 a 200 gram) geven om zijn magnesium en vitamine e poeder door te mengen.
Dit doe ik met wat olie.

Wat zou voor dit paard qua brok en balancer kunnen werken? Liefst betaalbaar.
Een balancer die wat meer volume heeft zou helemaal fijn zijn dan hoef ik geen brok te gebruiken.

Bietenpulp (speedibeet) eet hij niet, ook niet als er slobber door heen zit.
Muesli eet hij ook niet, tenminste die ik van stalgenogen heb geprobeerd.
De goedkoopste brok van pavo eet hij wel, maar daar zit te veel suiker in voor zijn vrije dagen.
Die pavo brok voor ijslanders eet hij ook, maar daar zit volgens mij ook veel suiker in?

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 10:40

Liga heeft 7 procent suiker en 24 zetmeel.
Je hoeft er wel maar 165 gram per 100 kilo van te voeren.
Maar bij een ir paard zou ik eerder kijken naar bijvoorbeeld agrobs, of een sober marstall voer.
Grasbrok weken bijvoorbeeld?
Vitalbix al geprobeerd?
Anders pavo vital? Jpgef?
Eventueel door een handje bergwiesern mash ( marstall) of wat slobber van Vitalbix?

Pumpkinbroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 10:56

Muze schreef:
Liga heeft 7 procent suiker en 24 zetmeel.
Je hoeft er wel maar 165 gram per 100 kilo van te voeren.
Maar bij een ir paard zou ik eerder kijken naar bijvoorbeeld agrobs, of een sober marstall voer.
Grasbrok weken bijvoorbeeld?
Vitalbix al geprobeerd?
Anders pavo vital? Jpgef?
Eventueel door een handje bergwiesern mash ( marstall) of wat slobber van Vitalbix?

Nee allemaal nog niet geprobeerd. Ik ga het eens nalopen.
Mijn paard weegt nu 700 kilo en heeft geen overgewicht.
Die liga om alleen de poeder mee te mengen doet hij het wel goed op opzich, alleen bij meer dan 300 gram merk ik al dat hij last van zijn 'suikerkwaaltjes' krijgt.
Marstal force kreeg hij geen last van, maar hij eet het dus niet meer. Hij laat alles ook staan zodra het erdoor zit.

Ik ga de dingen die jij opnoemt eens doorlezen

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 11:01

Wat voer je verder? Ir is lastig. Het kan wel helpen om genoeg eiwit en eventueel aminozuren te voeren.

Hoodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 11:10

Als je paard 700 kilo is x 165 = 1,155 gram van de Pavo Liga wat je moet voeren. Is alsnog ruim een kilo vol bewerkte zetmelen welke meetellen als suiker. 7+24=31% van 1155 gram is 358 gram suiker+zetmeel. Da's bijna een derde van die kilo.
Mijn paard lust(te) ook niet veel, door heel langzaam aan het voer aan te passen eet hij het uiteindelijk wel. Het is alleen wel grammenwerk en per dag de dosering verhogen (nieuwe voer) /verlagen (oude voer) dus het kan zijn dat je daar wat geduldiger mee moet zijn en sowieso niet in 1 keer overstappen. Zeker als hij suiker/zetmeel rijk voer gewend is, is het overstappen van een hamburger naar sla dus hou een wenningsperiode van 4 weken aan op het begin.
Pavo Vital, JPGEF diverse balancers, Pure victorious secret balancer, Vitalstyle Oerbalans, Equilin, Atcom diverse balancers, Liquihorse, Cavalor nutri (support/plus), Metazoa div balancers, Florian Vi Mi plus, Dodson & Horrell, Vitalbix... lijkt mij een mooi rijtje zo.
De keuze is reuze. Zodra hij eenmaal suiker/zetmeel arm brok gewend is zal hij ook makkelijker over switchen, dus ik zou een lange tijd van 1 soort voeren voor je gaat experimenteren wat het beste bij hem past.
Zelf voer ik een beetje Equifyt bij de balancer JPGEF plus melassevrij, maar ik ga over switchen naar Vitalbix Fiber+

Pumpkinbroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 11:17

Muze schreef:
Wat voer je verder? Ir is lastig. Het kan wel helpen om genoeg eiwit en eventueel aminozuren te voeren.

Ja onbeperkt hooi, dat gaat nou goed met 6 dagen per week beweging (rijden, longeren, wandelen) verder minimaal 10 uur per dag naar buiten in de droge maanden 24/7.
Vrijwel geen gras, na een uur of 2 op het gras begint hij al te schuren.

Ik kan zelf zijn hooi hoeveelheid bepalen en als hij weer dikker word doe ik het in een slowfeedernet of ga ik weken. Op dit moment hoef ik het niet in een net te doen.

Paard is nu goed op gewicht, kwam van 150 kilo overgewicht en geschiedenis van hoefbevangenheid, zit vind ik zelf, erg goed in de bespiering.

Dan 150 gram pavo liga, magnesium, vitamine e, scheutje olie (net wat ik heb liggen voor mijn andere paard).
Kreeg dus marstal force, paard deed het daar echt goed op en ik zag hem energieker worden op een goede manier.
Maar hij eet het helemaal niet meer.
Heb het een week of 3 op allerlij manieren geprobeerd maar het lukt echt niet.

Ik zit dus vooral met de dagelijkse vitamine toegift.

Vitamine e geef ik bij omdat hij dus niet op gras komt maar bij een goede balancer hoeft dat niet extra, en magnesium omdat ik echt het idee heb dat dat helpt bij zijn IR klachten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 11:20

mijn ruin had vroeger wel kenmerken van IR,( had ook zomereczeem en pollenallergie)die kreeg de balancer altijd met subli dieetmix.

https://subli.nl/dieetmix/

en ik gaf dan altijd pavo vital als balancer want die van mij at ook geen marstall force.
voor eiwit en vitamine E geef ik dus de bodybuilder van mijten.

Pumpkinbroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 11:27

Hoodie schreef:
Als je paard 700 kilo is x 165 = 1,155 gram van de Pavo Liga wat je moet voeren. Is alsnog ruim een kilo vol bewerkte zetmelen welke meetellen als suiker. 7+24=31% van 1155 gram is 358 gram suiker+zetmeel. Da's bijna een derde van die kilo.
Mijn paard lust(te) ook niet veel, door heel langzaam aan het voer aan te passen eet hij het uiteindelijk wel. Het is alleen wel grammenwerk en per dag de dosering verhogen (nieuwe voer) /verlagen (oude voer) dus het kan zijn dat je daar wat geduldiger mee moet zijn en sowieso niet in 1 keer overstappen. Zeker als hij suiker/zetmeel rijk voer gewend is, is het overstappen van een hamburger naar sla dus hou een wenningsperiode van 4 weken aan op het begin.
Pavo Vital, JPGEF diverse balancers, Pure victorious secret balancer, Vitalstyle Oerbalans, Equilin, Atcom diverse balancers, Liquihorse, Cavalor nutri (support/plus), Metazoa div balancers, Florian Vi Mi plus, Dodson & Horrell, Vitalbix... lijkt mij een mooi rijtje zo.
De keuze is reuze. Zodra hij eenmaal suiker/zetmeel arm brok gewend is zal hij ook makkelijker over switchen, dus ik zou een lange tijd van 1 soort voeren voor je gaat experimenteren wat het beste bij hem past.
Zelf voer ik een beetje Equifyt bij de balancer JPGEF plus melassevrij, maar ik ga over switchen naar Vitalbix Fiber+

Dankje hier heb ik wat aan.

Ik heb toen pavo liga genomen omdat ik dat lage suiker % zag.
Het paard waar ik het over heb gaf ik toen 500 gram (onder het mom niet te snel te veel) en na 2 dagen was hij gewoon niet leuk meer om mee te lopen in de hand.
Toen ben ik verder gaan kijken en zag ik dat zetmeel pas.

Flink balen, het is nog best een werk om al die dingen uit te pluizen.

150 gram pavo liga (om poeder mee te mengen) gaat dus wel goed, mits hij dagelijks beweging krijgt. Ik durf dat ook niet zo goed aan als hij bijvoorbeeld een week of twee stil komt te staan.

Liefst heb ik daar ook iets anders voor, maar dat is nu niet mijn belangrijkste zorg.
Eerst die vitaminetoegift maar op orde zien te krijgen.

Pumpkinbroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 11:29

ellepel schreef:
mijn ruin had vroeger wel kenmerken van IR,( had ook zomereczeem en pollenallergie)die kreeg de balancer altijd met subli dieetmix.

https://subli.nl/dieetmix/

en ik gaf dan altijd pavo vital als balancer want die van mij at ook geen marstall force.
voor eiwit en vitamine E geef ik dus de bodybuilder van mijten.

Dat dieetmix zou wel eens een goede vervanger voor mijn pavo liga kunnen zijn.
Ik ga het vanavond allemaal eens rustig googelen en opzoeken.

Hoodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 11:31

Zijn de brokjes van marstall dan ook niet veel kleiner dan de liga? Want dan komt marstall onderop te liggen, tsja dan is het makkelijk om de liga erboven op te eten en de rest te laten liggen wat minder lekker is. }>

Pumpkinbroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 11:36

Hoodie schreef:
Zijn de brokjes van marstall dan ook niet veel kleiner dan de liga? Want dan komt marstall onderop te liggen, tsja dan is het makkelijk om de liga erboven op te eten en de rest te laten liggen wat minder lekker is. }>

Dit is precies wat er gebeurd ja -O- :')
Ik heb het geprobeerd nat te maken zodat het een groffe pap word, maar dan eet hij het helemaal niet meer.
Uit de hand spuugt hij heel beledigd uit.
Minderen om te kijken of ik het daarna weer kon opbouwen, werkt ook niet.
Vals spelen met een appel en dan wat pletten tot een moes, ook niet.
Zout erdoor (vind hij lekker) ook niet, meer olie ook niet, minder olie niet.

Scheelt dat mijn andere paard net een vuilnisbak is, dus het komt gelukkig wel op. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 11:38

Lust je paard geen muesli?
Dan zou je pavo inshape kunnen proberen. Daar zit al pavo vital door dus je hoeft er niet heel veel van te voeren om helemaal compleet te zijn.

En wanneer je minder voert kan je wat meer vitaminebrok zelf toevoegen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 11:48

subli omnia kan trouwens ook,die is wel hoger in zetmeel,maar suiker is goed en de prijs is veel lager dan de dieetmix.
https://subli.nl/omnia/

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 22:21

Ik vind jammer dat voervergelijk.nl niet meer bestaat.

Ik ga denk toch terug op pavo 18+ en dan m’n andere haf op nature best. Of de condition die vind ik fijner dan de Liga.

Of Cavalor fiber force.. iemand daar ervaringen mee?

snowsels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 20:02

Wauw, ik ben nogal flabbergasted door alle info hier! Wauw! :)

En ik hoop van harte dat iemand mij advies kan geven.

Ik geef mijn D-pony's al een tijd naar alle tevredenheid Victorious Secret. Nu bleek over laatst dat ze ernstig verhoogde leverwaardes hadden. Van de da kregen ze een vijfdaagse kuur (clear strong). Maar ik zou ze graag nog extra blijven ondersteunen. Zeker de ene is echt erg snel moe (na een kwartiertje rijden in de piste). Ik geef ze dus VS, samen met een handje of twee sainfoin& timotee hay van equifyt en 2000 mg vitamine c. De futloze had ook nog vitamine e tekort, dus die geef ik natuurlijke vitamine e bij (ong 7000 iu). En die krijgt ook nog goudsbloem en kleefkruid voor slanke benen. En ze krijgen een lepel zout.

Maar nu zoek ik dus ofwel een aanvulling hierop, of een nog completere balancer.

Wat moet daar dan nog bij?
extra vitamine B (VS heeft alleen B6)
mariadistel
extra (gemakkelijk inzetbare) aminozuren (essentiële? bcaa's?)
iets met extra energie?
een toxinebinder? (we weten de oorzaak van de verhoogde leverwaardes nog niet)

Hoewel ik graanvrij voerde, geef ik de futloze nu toch een paar handjes haver (op aanraden van Astrid van Pure en nog anderen) in de hoop dat pony wat blijer wordt.

Oh ja, en het moet ook nog luzernevrij zijn, en dus goed hoog gedoseerd in vitamines liefst.

Iemand ervaring met Maridil?
Iemand ervaring met toxsorb of andere toxinebinder?
Of kan ik beter bij pit&pit wat losse kruiden en zo kopen?

Alvast bedankt!!

Hoodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 20:44

Ik denk niet dat een andere vitaminebrok gaat helpen bij de verhoogde leverwaardes.. Mariadistelzaad is altijd goed om de lever te ondersteunen, maar je geeft zelf al aan dat jullie de oorzaak nog niet weten van de verhoogde leverwaardes.
Ik neem aan dat het beter is om daar op te wachten? Anders prop je er vanalles in wat wellicht eerder kwaad dan goed kan doen. Na het vinden van het probleem kan je het pas gericht oplossen.