Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Saaams schreef:Voeren jullie in het weideseizoen ook een vitamine/mineralenbrok?
Zoja aanbevolen hoeveelheid, aangepast?
Ze gaan nu de wei op en ik vraag me af als de emmer leeg is of ik dan een nieuwe zak zal bestellen.
Saaams schreef:Voeren jullie in het weideseizoen ook een vitamine/mineralenbrok?
Zoja aanbevolen hoeveelheid, aangepast?
Ze gaan nu de wei op en ik vraag me af als de emmer leeg is of ik dan een nieuwe zak zal bestellen.
Muze schreef:Liga heeft 7 procent suiker en 24 zetmeel.
Je hoeft er wel maar 165 gram per 100 kilo van te voeren.
Maar bij een ir paard zou ik eerder kijken naar bijvoorbeeld agrobs, of een sober marstall voer.
Grasbrok weken bijvoorbeeld?
Vitalbix al geprobeerd?
Anders pavo vital? Jpgef?
Eventueel door een handje bergwiesern mash ( marstall) of wat slobber van Vitalbix?
Muze schreef:Wat voer je verder? Ir is lastig. Het kan wel helpen om genoeg eiwit en eventueel aminozuren te voeren.
Hoodie schreef:Als je paard 700 kilo is x 165 = 1,155 gram van de Pavo Liga wat je moet voeren. Is alsnog ruim een kilo vol bewerkte zetmelen welke meetellen als suiker. 7+24=31% van 1155 gram is 358 gram suiker+zetmeel. Da's bijna een derde van die kilo.
Mijn paard lust(te) ook niet veel, door heel langzaam aan het voer aan te passen eet hij het uiteindelijk wel. Het is alleen wel grammenwerk en per dag de dosering verhogen (nieuwe voer) /verlagen (oude voer) dus het kan zijn dat je daar wat geduldiger mee moet zijn en sowieso niet in 1 keer overstappen. Zeker als hij suiker/zetmeel rijk voer gewend is, is het overstappen van een hamburger naar sla dus hou een wenningsperiode van 4 weken aan op het begin.
Pavo Vital, JPGEF diverse balancers, Pure victorious secret balancer, Vitalstyle Oerbalans, Equilin, Atcom diverse balancers, Liquihorse, Cavalor nutri (support/plus), Metazoa div balancers, Florian Vi Mi plus, Dodson & Horrell, Vitalbix... lijkt mij een mooi rijtje zo.
De keuze is reuze. Zodra hij eenmaal suiker/zetmeel arm brok gewend is zal hij ook makkelijker over switchen, dus ik zou een lange tijd van 1 soort voeren voor je gaat experimenteren wat het beste bij hem past.
Zelf voer ik een beetje Equifyt bij de balancer JPGEF plus melassevrij, maar ik ga over switchen naar Vitalbix Fiber+
ellepel schreef:mijn ruin had vroeger wel kenmerken van IR,( had ook zomereczeem en pollenallergie)die kreeg de balancer altijd met subli dieetmix.
https://subli.nl/dieetmix/
en ik gaf dan altijd pavo vital als balancer want die van mij at ook geen marstall force.
voor eiwit en vitamine E geef ik dus de bodybuilder van mijten.
Hoodie schreef:Zijn de brokjes van marstall dan ook niet veel kleiner dan de liga? Want dan komt marstall onderop te liggen, tsja dan is het makkelijk om de liga erboven op te eten en de rest te laten liggen wat minder lekker is.