Marstall muesli's

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mirim

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 22:17

Ook mijn paard doet het erg goed op de condicion (in combinatie met optimaal).
Hij komt nu aardig in training, maar kan het werk uitstekend aan.
Ook hij reageert niet overdreven op de haver in de condicion.
Werkwillig zonder overdreven heet te zijn. Geen verzuring in de spieren, mede door het speciale pakket aminozuren .

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 16:07

Ik wil hier ook om advies vragen...
Mijn paard staat op BodyBuilder van jepaardgezondenfit, wil graag overstappen naar een ander voer, marstall spreekt mij aan!

Wat zoek ik:
- Graanvrij of weinig granen (of zéér goed verteerbaar)
- Paard is nu wat te mager, dus moet genoeg energie inzitten
- Geen of zeer weinig melasse

Iemand advies? Dacht zelf aan de Vito, maar vrees dan dat ze te weinig energie binnenkrijgt!

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 23:18

Wat voor een ras/ type is jouw paard, hoeveel arbeid verricht hij, hoe wordt hij gehouden ( stal, weidegang, paddock, doorlopend ruwvoer, welk ruwvoer)?

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 00:52

Is een bwper, zal op korte termijn M niveau lopen, staat snachts op stal, overdag ongeveer 5 uur op de weide, verder overdag onbeperkt hooi en voordroog, snachts onbeperkt hooi.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 08:22

Ik zou jouw paard een voer uit de sportlijn willen adviseren.
Hier zitten alle elementen in waar jouw paard behoefte aan heeft.
Niet alleen de energie , maar ook de bouwstoffen ( speciaal pakket aminozuren ) om de spieren te ondersteunen.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 09:31

Maar hier zitten toch ook veel granen in of niet?

Mijn paard heeft maagzweren gehad en sinds ze op graanvrij voer staat is ze zooo erg opgeknapt! (Haar kuur omeprazole is inmiddels gedaan). Daarom dat ik haar maag niet weer wil belasten met veel granen, volgens mij heeft ze moeite met dit te verteren...

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 12:05

Probeer gewoon de Vito eens. Ik ben er tevreden over. Eventueel nog een extra scheut olie voor wat extra energie maar wellicht is dat niet eens nodig.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 13:54

Ik kan niet gewoon zomaar iets proberen bij mijn paard helaas. Wil een goed doordachte keuze maken, gevoelig aan maagzweren, koliek en vermagert snel. Daarom ben ik niet geneigd om zomaar iets te proberen...

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 14:38

Ok, anders verwoord dan. Garanties krijg je bij geen enkel voer. Maar mijn paard loopt prima op de Vito. Voldoende energie (krijgt daarnaast veel ruwvoer) en het is graanvrij.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 14:58

Ik weet dat het ene voer bij het ene paard beter zal bevallen dan bij het andere.
Heb een beetje bang dat de Vito te weinig gaat zijn voor mijn warmbloed, is ten slotte toch meer voor de sobere rassen

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 15:02

Yellomofoon, alles draait in eerste instantie om de basis. Dus kwaliteit en hoeveelheid ruwvoer en of gras. Niemand kan je goed advies geven zonder die info en je paard ook echt gezien te hebben. Wij hebben ook een paard met ernstige maagproblemen die aan het opknappen is. Je kan wel veranderen, maar moet geleidelijk.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 15:11

Ze krijgt onbeperkt topkwaliteit hooi, en telkens luzerne onder haar krachtvoer. Voor de rest niets van wortels, snoepjes en dergelijke, omdat ze daar last van aan haar maag krijgt.
Wel krijgt ze bietenpulp.

Ik weet dat je niet via de computer een gepast voer(schema) kan adviseren, maar ik wil wel alles zo goed mogelijk uitpluizen alvorens ik start met voeren.

Momenteel is ze ook erg goed op het voer dat ze nu heeft, is alleen zo slecht aan te raken dat ik wou kijken of er nog iets anders op de markt is dat haar ook alles geeft wat ze nodig heeft en kan verdragen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 15:13

Heb je een analyse van het hooi?

Staat ze op gras? Hoe is het gras en wat voor bodem?

Je paard kan ook minder worden door teveel bij te voeren. Als je bijv verhoudingen scheef trekt zonder dat je het weet.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 15:29

Er wordt elk jaar analyse van het hooi gemaakt. De staleigenaar heeft de resultaten ervan, maar weet heel zeker dat deze meer dan in orde zijn!
En ik voer zeker niet teveel, ze krijgt nu 1kg krachtvoer per dag.
Gras wordt ook regelmatig opnieuw ingezaaid, en ook van de bodem worden bodemstalen genomen.

Het ruwvoer is in orde, dat weet ik 100% zeker!

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 15:52

Mirim, wil je mij nog eens helpen?

Merrie wordt zwaarder getraind, valt af (dat is goed) maar het omzetten van vet naar spieren kost haar moeite.
Ze hoeft niet heter! We willen dit geven ná de training als extra samen met supplementen die ze krijgt. Dus niet standaard!

Kan je iets aanbevelen?
Ze krijgt de Force overigens al. Eet verder 3/4 brok per dag (wil ik nu niet teveel opvoeren), weidegang en hooi.

Bedankt alvast!

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 16:09

Dimple ik wil je wel helpen, maar voor jou is het handiger om eens bij mij langs te komen en door te spreken. Je woont in de buurt, dus het is veel makkelijker om te praten als via dit forum :)

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 16:12

Yellomofoon, ik snap dat je huiverig bent om zomaar iets te voeren.
Vergeet echter niet dat de vertering van de hydrothermisch ontsloten granen beter en anders in zijn werk gaat dan niet ontsloten granen.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 00:20

Dat wist ik niet mirim, ik probeerde al wel uit te zoeken welke granen moeilijker verteerbaar zijn.
Is Marstall het enige merk met hydrothermisch ontsloten granen?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 17:58

Marstall is niet de enige, wel de eerste :) de granen worden gewassen en op een manier ontsloten waarbij de voedingsstoffen het beste bewaart blijven.
Daarnaast zit er in de marstallvoeders geen toevoegingen om het langer houdbaar te maken. Dit is mogelijk omdat marstall werkt met enkel eerste klas grondstoffen.

Nadelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 09:47

Ik kan ook wel wat hulp gebruiken bij het voeren van mijn quarter merrie.
Op haar vorige stal kreeg ze rijk voordroog waar ze erg rondgeribt van werd en ik haar alleen een vitamine brok gaf. Als ik haar dan krachtvoer gaf kwam ze erg stijf in haar spieren en niet lekker in haar vel.

Haar situatie is nu veranderd, dus ik ben erg zoekende. Ze staat 24/7 buiten, 's zomers op de wei, 's winters op de paddock. Wei en voordroog is voldoende, zeer structuurrijk en gevarieerd, maar erg arm, ze haalt hier niet genoeg uit.
Na een blessure zijn we de training weer aan het oppakken, ze is erg terug gevallen in bespiering, ik zoek iets wat haar net dat kleine zetje geeft om haar net iets voller te krijgen en haar te helpen in haar bespiering.

Ik kan maar 1 keer per dag naar de paarden, dus zoek een krachtvoer (of voeders) waarvan maximaal 1,5 kg voldoende is. De laatste tijd krijgt ze 700gr Hipro Flexible Move & 300gr Pavo Topsport.

Hoop dat jullie me kunnen helpen :)

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 13:17

Voor jouw paard zou ik de condicion adviseren.
Dit voer bevat alle benodigde bouwstoffen inclusief het speciale pakket aminozuren wat de spieren ondersteunt.
De bijzonderheden van dit voer kun je terugvinden op de site van marstall.
Wel is het met alle krachtvoeders beter om de gift te verdelen over twee voerbeurten. Misschien is het mogelijk om iets klaar te zetten voor degene die jouw paard voert?

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 13:22

Waarom hanteert Marstall bij de Force eigenlijk andere hoeveelheden voor ijslanders en western paarden. Ik geef mijn tinker de hoeveelheid die aangegeven wordt voor pony's en warmbloeden maar die is hoger dan voor de eerdergenoemde rassen.

Adawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 19:36

Ik heb mijn twee mini shetten nu een poosje op de vito.

Ze vinden het heerlijk en doen het er op zich goed op. Toch denk ik dat ze nog iets missen, maar wat..?

Ze krijgen de aanbevolen hoeveelheid met een scheutje olie erdoor.
Ze staan snachts op stal en overdag paddock en een paar uurtjes weiland. Daarbij krijgen ze hooi gevoerd.

Beiden komen moeilijk door de vacht heen.
Het betreft een 7 jarige die voor de wagen loopt en een 5 jarige die nu beleerd wordt.

Wat mij betreft mogen ze evt. Ook wat pittiger/looplustiger worden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 00:02

@mirim, ik snal heel goed dat je het goed bedoeld en mensen hier zelf vragen stellen. Maar voeradvies geven, terwijl jij zelf het ruwvoer niet hebt gezien, niet weet hoeveel ruwvoer, gras etc een paard krijgt, hoeveel uren en hoe ene paard vrij beweegt en tevens niet de mate van training kent, vind ik echt een te groot risico. Zeker omdat je aan een merk gebonden bent, vind ik het ook snel te commercieel.

Ik heb zelf voer verkocht en dealerschap gehad van bepaalde merken. Nu geef ik nog wel wat advies om me heen aan lesklanten of stalgenoten/kennissen. Maar dan ken ik de paarden en dat is wel een HEEL belangrijk uitgangspunt.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 08:10

mirim schreef:
Marstall is niet de enige, wel de eerste :) de granen worden gewassen en op een manier ontsloten waarbij de voedingsstoffen het beste bewaart blijven.
Daarnaast zit er in de marstallvoeders geen toevoegingen om het langer houdbaar te maken. Dit is mogelijk omdat marstall werkt met enkel eerste klas grondstoffen.

Dat kan niet eens; hydrothermisch ontsluiten is niets anders dan 'koken'. Gekookte granen MOETEN behandeld worden met conserveringsmiddelen anders zit er binnen 3 dagen schimmel op.....