[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kleine2606

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 14:21

Hallo, ik meld me ook even hier. Heb hier 2 echt te zware fjorden staan. De ene krijgt ook steeds meer last van het overgewicht. Wel hebben wij ze al sinds maart niet meer op het gras staan maar komen toch aan. Enige wat ze krijgen is elke dag een koek van hippostar. Ze krijgen nu ongeveer 2x in de week beweging maar dit gaan we vanaf komende week 6x per week doen. Verder staan ze op onbeperkt hooi van vorig jaar. Iemand nog ideeën wat we nog kunnen doen? Ik las iets over magnesium?

Kcinarual

Re: [CENTRAAL] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 18:14

Mijn shetlander gaat super goed met Gluco Balance, vergelijkingsfoto met 2 weken verschil staat ook op deze pagina

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 08:46

@ kleine2606: doe bij pavo een ruwvoer analyse. Kost je 2 tientjes. Wellicht is je hooi toch wat rijk?

kleine2606

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 21:08

@kcinarual wauw wat een verschil al! ik ga er eens naar kijken.

@ninx dit ga ik de week meteen even doen, bedankt voor de tip!

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 11:27

kleine2606 schreef:
Hallo, ik meld me ook even hier. Heb hier 2 echt te zware fjorden staan. De ene krijgt ook steeds meer last van het overgewicht. Wel hebben wij ze al sinds maart niet meer op het gras staan maar komen toch aan. Enige wat ze krijgen is elke dag een koek van hippostar. Ze krijgen nu ongeveer 2x in de week beweging maar dit gaan we vanaf komende week 6x per week doen. Verder staan ze op onbeperkt hooi van vorig jaar. Iemand nog ideeën wat we nog kunnen doen? Ik las iets over magnesium?

Ik denk dat het vooral in beweging zit i.c.m. toch die koek. Zo'n koek zit stiekem toch vol suikers (en fjorden worden al gauw dik). Ik zou voor de vitamines een vitaminekorrel geven en langzaam de beweging opschroeven.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 19:25

Ga ik het durven foto plaatsen van me te dikke shetlander?

Gister even 10 minuten door de wei gelopen ze was best braaf! Vandaag rust dag ik ben ziekig :(

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 19:28

kleine2606 schreef:

Wel de beweging rustig opbouwen, anders ga je blessures in de hand werken.

Kcinarual schreef:
Mijn shetlander gaat super goed met Gluco Balance, vergelijkingsfoto met 2 weken verschil staat ook op deze pagina

Wat voor effect heeft die glucobalance? Naar wat ik weet wordt dat hier op stal gevoerd aan de paarden die insuline resistent zijn, maar toch een even op het gras mogen staan.

Magnesium wordt naar mijn idee gevoerd bij paarden waar het scherpe randje van de energie eraf moet, om ze iets rustiger te laten worden, even makkelijk uitgelegd. Hoe wilt dat werken bij afvallen? :)

nanne02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 20:17

Janinevv schreef:
Ga ik het durven foto plaatsen van me te dikke shetlander?

Gister even 10 minuten door de wei gelopen ze was best braaf! Vandaag rust dag ik ben ziekig :(

Zou je het voor mij willen doen? Ik wil mijn eigen mini even vergelijken, heb er eigenlijk veel te weinig verstand van en schaam mij soms wel is dat ik zo weinig weet, dus graag! :o _/-\o_

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 20:20

Afbeelding

Ze moet snel weer ontwormd worden want en ze is dik en je ziet haar ribben wat.

Maar is paar maand ook al gedaan dus zo weer met de rest waar ze bij loopt.

nanne02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 20:22

En waar kan je het meest aan zien dat ze te dik zijn? ik kijk voornamelijke naar de billen, of die hart vormig is... of moet ik hier niet naar kijken?

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 20:23

Ik kan morgen wel even foto maken van voor en achterkant dan zie je een ballon en dikke billen :wow:

nanne02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 20:24

Oke, das lief! De mijne zijn ook ballonnetjes en moeten heel snel ontwormd worden!

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 20:26

Ja deze dame is ook lastig met ontwormen soms komen ze heel snel terug, ze vermagerd dan niet echt maar dan zie je weer ribjes onder de dikke buik vandaan komen.

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 20:28

Bij die van mij zie ik het aan de manenkam, die is dikker. Achter de schouder heeft ze vetbulten, hangbuik, ribben niet meer kunnen voelen en idd de ronde billen :)

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 20:29

Ja vetbulten achter de schouder heeft ze inderdaad ook :)

kleine2606

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 17:45

@diertjec ja we willen de extra dagen een half uur stappen erbij gaan doen, en eerst 3 dagen extra naast de 2 dagen dat ze al deden. Dus intotaal zullen ze de 2 dagen buitenrit wat ze gewend zijn blijven doen en dan 3 dagen stappen extra.

christiana88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 20:25

Help mijn draver van 8 jaar ruin wordt te dik.

Pavo basis brok een klein bodempje in de ochtend en avond en dagelijks op de wei met veel onkruid. Er heeft lang geen paardje opgestaan vandaar. Verder geen extras ofzo.
Afbeelding

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 20:36

Misschien toch voor nu even een grasmasker opdoen totdat de wei weer een beetje 'leeg' is?

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 20:45

Oprechte vraag, namelijk een enorm 'ethisch' dilemma voor mij. Vinden jullie dat het sociale gedrag van paarden wordt belemmerd door een graasmasker?
Dan doel ik op onderlinge communicatie, correcties onderling, elkaar kriebelen etc.

Ik heb diverse keren een graasmasker overwogen maar om bovenstaande toch steeds laten liggen... ik weet het oprecht niet, omdat ik er geen ervaring mee heb.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 20:47

Leo schreef:
Oprechte vraag, namelijk een enorm 'ethisch' dilemma voor mij. Vinden jullie dat het sociale gedrag van paarden wordt belemmerd door een graasmasker?
Dan doel ik op onderlinge communicatie, correcties onderling, elkaar kriebelen etc.

Ja, dat was een van mijn grootste bezwaren tegen dat onding.

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 21:27

Wijslander schreef:
Leo schreef:

Ja, dat was een van mijn grootste bezwaren tegen dat onding.

Hier ook, uiteindelijk wel gewoon gedaan. Het was dat of een eenzame opsluiting op zijn paddock.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 22:15

Nee hier absoluut niet. Beide paarden hebben nog steeds goed sociaal contact en ondervinden geen hinder ervan. En het helpt goed. Zijn nog steeds wel dik maar wel een stuk minder dan als ik ze zonder zet... enkele dag tussendoor staan ze even zonder om de wondjes bij te laten komen, met droog weer hebben ze hier geen last van maar nat weer helaas wel. Maar staan ook 24/7 ermee. We hebben ze met gat eruit bij de neusgaten en dit vinden ze erg prettig en laten hem dan ook om.

Ik moet zeggen dat ik ze voor hun doen nu beide redelijk vind
Kyra
Afbeelding
Peep
Afbeelding
Samen
Afbeelding

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 14:54

Leo schreef:

Ik heb diverse keren een graasmasker overwogen maar om bovenstaande toch steeds laten liggen... ik weet het oprecht niet, omdat ik er geen ervaring mee heb.

Ja, ik vind dat een graasmasker onderlinge communicatie enigszins belemmert. Maar overgewicht vormt ook lichamelijke ongemakken. Denk dat je voor jezelf de afweging moet maken wat jij het meest belangrijk vindt. Het is overigens niet zo dat je paard compleet afgezonderd wordt met een graasmasker, maar lekker kriebelen gaat toch al een stuk minder. Ik vind dan ook dat een graasmasker tijdelijk gebruikt zou moeten worden (zoals hierboven bijvoorbeeld, als de weide heel vol is; als deze wat kaler wordt kunnen ze wat mij betreft weer zonder).

nanne02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 20:21

Hier ook even een vraagje: voorjaarsgras zitten veel suikers in en is dus 'slecht'. Maar het gras dat nu groeit, hoe zit dat? Zitten daar ook te veel suikers in, of zouden ze nu ook weer gewoon op het land kunnen?

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 19:29

Heeft er iemand tips om er voor te zorgen dat je pony zijn graasmasker aanhoud. Ik heb maat shetlander moeten nemen omdat pony te groot is. We hebben er al een halster over en onder gedaan. Het masker vastgemaakt aan een halster dat goed klein stond . Halster vast gevlochten in de manen maar ondanks strakke vlecht slaagt hij erin om masker en vlecht los te krijgen. Ben momenteel radeloos. Ik kan hem niet alleen op de paddock laten staan terwijl de andere op de wei staan. Iemand had al voorgesteld om een koeien halsband aan te doen en daar het masker aan de ring van de band vast te maken. Maar dat durf ik eigenlijk niet.

Afbeelding
Afbeelding

Dit is het masker. Een touch one. Of heeft er iemand een merk van masker dat ze niet uitkrijgen. Hij krijgt een halster dat redelijk klein staat ook uit.