Marstall muesli's

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Robin_Rikkie

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 11:30

Ik kom hier mijn vraag even stellen. Mijn shetlander is heel gevoelig voor hoefbevang (in 4 jaar tijd 3x) en op het moment mag hij dus ook niet meer op het gras en waarschijnlijk nooit meer. Om hem toch wat vitaminen en variatie te geven dan alleen hooi heb ik marstall force in huis gehaald. Dit heb ik nog niet gebruikt. Nu zou ik graag nog iets meer geven maar het moet natuurlijk wel laag in zijn suikers en eiwit blijven. Ik kwam zelf uit op marstall vito. Denken jullie dat dit geschikt is?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 12:41

Je kunt de vito geven, voorzichtig. Het is wel graanvrij.
Maar je hebt al force....ik zou eerder force geven met wat wiesenfasern of geweekte wiesencobs.

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 17:47

Volgens mij is de Marstall Faser Light nog minder in zijn suikers en eiwitten maar ik weet niet of dit waar is?
Het is namelijk niet zo dat als hij een beetje suiker krijgt hij al meteen hoefbevangen is maar hij moet wel zo min mogelijk binnen krijgen.

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 16:48

Klopt Faser light zit nog minder in :)

Zijn er meer mensen die hier last van hebben.
Sinds de faser light verandert is , lijken mijn pony's steeds dikker te worden...

Ben dus aan het twijfelen weer van voer te veranderen , erg balen want ze deden het hier goed op.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 18:30

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 19:16

Dravergekkie het is eigenlijk onmogelijk dat je paard dikker wordt van de nieuwe faser. Überhaupt dikker worden van krachtvoer zonder zetmeel is niet echt voorstelbaar.
Ik vind het sowieso een misverstand dat paarden dik worden van een normale gift krachtvoer. -O-

Probeer eerst maar eens te achterhalen of te wegen wat je paard eet aan ruwvoer. Staat hij net op vol gras? Krijgt hij vetter hooi?
Je zal de oorzaak van dikker worden in het ruwvoer moeten zoeken en niet in ( de nieuwe) faser light.
:)

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 20:02

Geen gras hb gevoelige pony's.

Ze eten zo'n 3,5 tot 4 kilo hooi op een dag.
Hooi is namelijk ook nog steeds dezelfde partij.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 22:14

Hoeveel faser voer je per dag?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 06:52

Moet je niet gaan kijken wat er aan eiwitten en vetten in het voer zit ipv suikers. Suiker beperk ik alleen voor pony s die er gevoelig voor zijn. Ik heb er een waar ik mee oppas. Wil ik een pony doen aankomen voor de keuring dan zoek ik een voer met genoeg opneembare eiwitten en iets vetter. Dan krijgen ze flink lucerne bij. Suiker is voor mij een snelle energiebron. In die hoeveelheden geen dikmaker.

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 16:19

Ik stond ook raar te kijken naar de nieuwe zakken Faser Light..ben het met de anderen eens, jammer dat de hele samenstelling compleet anders is, heel erg veel gruis en het is net lucerne.
Terwijl de oude samenstelling idd lekker voerde en ze het er ook goed op deden.
Nouja maar eens zien of ze dit lekker blijven vinden.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 12:56

Ik twijfel even.
Paard halen we morgen op uit de opfok, ik wil force gaan geven voor de vit/min maar ook iets achter de hand hebben voor de lekker en als lokkertje voor de trailer.
Ik twijfel tussen faser light of sinfonie.
Granen wil ik laag houden, hoe minder hoe beter maar het hoeft van mij niet geheel 0 te zijn zeg maar.
Moet goed gegeten worden
Ergens spreekt de sinfonie me erg aan, misschien die een zak voeren en daarna over op faser light , dat kan natuurlijk ook nog als je naar de 40 dagen kuur optie van sinfonie kijkt.

Edit:het betreft een 5 jarige ijslanderdame btw,

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 15:33

De sinfonie ruikt het meest sterk, dus als lokkertje misschien een goede keus?
Daarnaast is het natuurlijk prima om als kuur dan veertig dagen te doen.
Voor jonge paarden is de complete een goede muesli.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 00:15

De complete ben ik niet kapot van voor mijn merrie.
De vito en faser light vind ik veel beter doordacht , de sinfonie heeft wel eenzelfde graanpercentage als de complete, maar door de kruiden kan ik met de hoeveelheden die ik voer nog wel leven met die hoeveelheid graan. Zeker als ik het tijdelijk voer.
Moet alleen even dubbelchecken of er in de vito knoflook zit, dat wil ik niet standaard voeren

Voor de eiwitten energie etc heb ik het graan ook echt niet nodig... overdag weide en onbeperkt ruwvoer in de paddock die ook overdag toegankelijk is , tis puur voor de pitamientjes en als extraatje/beloning en de force doorheen te geven , dan voeg ik liever wat mooie vezel toe

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 08:54

De voeders van marstall zijn samengesteld met medewerking van artsen en professoren.
Ze zijn allen uitvoerig getest en hebben zich in de loop der jaren ( marstall is de oudste muesli producent en de bedenker van de langzaam ontsloten muesli's) al wel bewezen.
Complete is het voer wat aangeraden wordt na de veulenmuesli.
Maar natuurlijk is het aan de eigenaar van het paard zelf om te kiezen welk voer hij wil geven :)
In de vito zit een klein percentage knoflook. Knoflook is bloedzuiverend en heeft vele goede eigenschappen.
Er is heel, heel veel meer knoflook nodig om een paard 'om' te krijgen of last te veroorzaken.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 09:03

Dan zou ik voor faser light gaan sonja. Puur voor mengen en vitaminen. Is veranderd qua samenstelling en komt in de buurt van lucerne achtig vezelig

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 09:15

Mirim, paard is nu 5 en heeft nog nooit krachtvoer gehad. Ja een paar happen met moeder mee tijdens het zogen en een vitamine korrel in de opfok.
Tis nooit nodig geweest, weide em hooiet eem korreltje vitamine was voldoende.
Vandaar mijn keuze om voor minimaal granen toevoegen en aanvullen met bijvoorbeeld force, want de hele vit/min uit een muesli gaan halen, dan moet ik gaan overvoeren

Karev, ik neig idd naar de FL, hoewel ik de vito er ook erg goed vind uitzien/ruiken.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 09:24

Vito is ook prima. Ik weet niet hoe die er uitziet nu die vernieuwd is.
Maar als je echt geen knoflook wilt valt die af

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 17:49

Proefzakje vito werkte trouwens prima als lokkertje de trailer in.
Ik ga het van de week eens bekijken welke het word
Morgen is het zakje FL aan de beurt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 01:42

Ik heb een half jaar geen Force gegeven en ben er vd week weer mee begonnen. Ook de Force is anders. Deze grote emmer iig wel. De brokjes zijn heel dun en lang. Maar het wordt gegeten door het voer. Samenstelling heb ik eigenlijk niet op gelet.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 09:22

Breek even in ;)

Voervraagje: ik heb een ijslander die 24/7 op de wei staat en 's avonds hooi krijgt. Het is een paard wat niet snel dik wordt en hij zit nu middenin het wedstrijdseizoen. Op (vooral) wedstrijdweekenden valt hij altijd een beetje in, eet het hooi niet zo goed. Er wordt wel nogal wat kracht en energie van hem gevraagd (meestal korte, explosieve inspanning) daarom krijgt hij nu Kentucky e-lite gevoerd. Soms wel 2/2,5 kg per wedstrijddag. Ik wil het graag aanvullen met een sportmuesli van Marstall. Het voer moet dus lichtverteerbaar zijn (soms zit er maar 2 uur tussen twee wedstrijdonderdelen), het moet elektrolyten bevatten en snelle ernergie. Ik zie dat Marstall 4 verschillende sportmuesli's heeft....welke kan ik dan het beste als aanvullende muesli op de Kentucky voeren?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 13:28

Zelf ken ik de Kentucky light niet, maar heb wel al meerdere klanten gehad die het aan hun paard voerden.
Zij waren uiteindelijk niet tevreden met de Kentucky light. Dit voer was naar hun zeggen in eerste instantie fijn, maar het leek, hoe langer ze het voerden, steeds meer als een hap boter te werken. De paarden werden traag en het voer leek zwaar te vallen.
Afgaande op deze berichten zou ik je dus adviseren om te stoppen met de Kentucky light en volledig over te stappen naar een sportvoeder van Marstall. Ik zou in eerste instantie denken aan de Amino sport muesli.
Natuurlijk zou je op dagen dat er geen wedstrijden of zware trainingen een muesli zoals Havervrij of complete ernaast kunnen zetten.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 22:30

Ik voer ook kentucky, 1e zak en ik stop weer. Paard valt in en ze lijkt er niet genoeg aan te hebben en ik houd er niet van om veel kilos te voeren. Ik vind 2.5 kilo per dag veel.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 05:46

Dat is het ook, vandaar dat ik dus iets aanvullends erbij wil voeren.
Alleen traag wordt hij er niet van ;) Ik zat juist te denken om de kentucky te halveren en dat te vervangen voor 1 van de sportmuesli's. Maar moet ik dan die met haver hebben of juist die zonder (aangezien het ook al in Kentucky zit)

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 07:38

Ik voer de Champion. Erg fijne muesli en pony doet het er geweldig op! Ook vanwege de omega 3 die erin zit. Ik denk dat de Concours en Amino net iets meer energie leveren voor de korte termijn. Daar zou je dan niet veel aan hebben.

Wat vind jij Mirjam?

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 13:04

Ik voer nu een tijdje de Condition, gaf eerst combi corn en complete dacht ik.
De Condition bevalt me echt super ondanks de haver word ze niet super heet of onhandelbaar maar pakt de trainingen wel beter op.
Zit nu ook prachtig in der vel.