[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Luca03

Re: [CENTRAAL] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 23:28

Febe6: Ik zag het ook net, oeps :+ dringend slaap nodig dus! Sorry voor de foute info.

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 14:37

wij geven ook vitalbix. 250 graag per paard per dag. naast beetje gras en normale hoeveelheid hooi

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 21:02

Oh jezus, mijn paarden pesten me echt :roll:, m'n shetlander is nu eindelijk goed op gewicht (foto maak ik wel eens). Nu kwam ik er vandaag achter dat m'n haflinger een harde manenkam heeft, hem dus ook op een apart stuk gezet.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 22:07

Hoi
Ik kom me hier helaas ook melden
Ik heb een 12 jarige shetlander en die is super dik, ze is nu naar voorste wei gehaald waar nauwelijks gras staat, ze staat samen bij mijn haflinger en andere shetlander, nu de vraag wat kan ik met haar gaan doen qua beweging eigenlijk is ze heel groen en kan alleen mee lopen aan het halster, soms heeft ze daar alleen al geen zin in.

Dus de tip ? Hoe kan ik haar verantwoord laten afvallen als dit zo door gaat ben ik bang dat ze ernstig hoefbevangen raakt..

Kcinarual

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 23:05

Fietsen lijkt me een goeie, als ze mee wil lopen tenminste.. haha.

Hier gaat het afvallen de goeie kant op! Eindelijk een stijgende lijn sinds ik Gluco Balance bijvoer. *\o/*

Valencia93

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 17:59

Mijn dame is ook in een te ruime conditie. De dierenarts raadt aan om niet teveel bij te voeren, alleen wat extra wortels en 500gram basisbrok.

Afbeelding
Afbeelding

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 20:56

500 gram basisbrok en wortels vind ik niet weinig. Misschien kun je kijken naar een vitaminekorrel.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 13:55

Het shapen gaat hier gestaag verder met trainen en blijven letten op de voeding. Gisteren mocht hij wel even lekker in het gras poseren voor de foto's:

Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 14:24

Valencia93 schreef:
Mijn dame is ook in een te ruime conditie. De dierenarts raadt aan om niet teveel bij te voeren, alleen wat extra wortels en 500gram basisbrok.

Wortels en een halve kilo brok is een beetje een vreemd advies.
Wortels is water + suiker, dus die zou ik zeker niet teveel voeren. 500g brok is te weinig om te voorzien in alle voedingsstoffen en juist veel aan suikers en toevoegingen die je bij een dik paard niet wil hebben.
Ik zou de wortels schrappen, of hooguit eens 1 voor het lekker en de brok vervangen door een vitaminekorrel/brokje. Daar hoef je niet zoveel van te voeren, maar daardoor krijgt ze wel alles binnen wat ze nodig heeft.
En daarnaast bewegen. Veel vlot stapwerk.

Wijslander: ziet er goed uit zeg!

Janinevv schreef:
Hoi
Ik kom me hier helaas ook melden
Ik heb een 12 jarige shetlander en die is super dik, ze is nu naar voorste wei gehaald waar nauwelijks gras staat, ze staat samen bij mijn haflinger en andere shetlander, nu de vraag wat kan ik met haar gaan doen qua beweging eigenlijk is ze heel groen en kan alleen mee lopen aan het halster, soms heeft ze daar alleen al geen zin in.

Dus de tip ? Hoe kan ik haar verantwoord laten afvallen als dit zo door gaat ben ik bang dat ze ernstig hoefbevangen raakt..

Veel wandelen of fietsen inderdaad. Veel meer kun je niet doen denk ik.
Van het gras af zou het beste zijn...

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 14:28

Ze staat op heel schraal gras want ik voer ze allemaal bij, gewoon hooi en ze krijgen handje basisbrok (shetlanders) ze staat 24/7 buiten, ik kan met haar gaan wandelen fietsen word niks want mevrouw is eigenwijs en dan krijgen we een ongeluk denk ik.

Zal balkjes kunnen lopen ook?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 14:33

Ja, natuurlijk :j
Misschien is lange lijnen ook een optie?

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 14:35

Het zijn shetlanders die niks kennen en ik heb zelf ook nog nooit lange lijnen geprobeerd.

Ze komen van de markt, en ze was heel shuw toen ze hier kwam en dat heeft ze helaas soms nog als ze dan iets niet wilt wil ze het ook echt niet.

Maar als balkjes lopen kan gaan we daar mee beginnen :)

Wat raden jullie aan qua tijd?
Stap/draf?

Sorry ben een leek met overgewicht maar wil liever nu aanpakken dan dat het telaat is..

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 14:50

Je kunt ook denken aan intervaltraining aan de longe. Bijvoorbeeld beginnen met 1 minuut draf en 2 minuten stap × 5 (na iedere ronde van hand veranderen) = totaal 15 minuten. Dit kun je uitbreiden naar 10 rondjes = 30 minuten en daarna steeds iets langer draven en iets korter stappen.

Ook kun je hieraan voor de afwisseling balkjes toevoegen, later een stukje galop meepakken, stelling vragen enz.

Intervaltraining kun je het beste 2-3 keer per week doen met actieve rustdagen tussendoor. Tijdens die actieve rustdagen zou je dan bijvoorbeeld kunnen oefenen met wandelen en dat later uitbreiden naar hardlopen/fietsen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 15:05

Alleen maar goed :j

Veel stappen is goed, en dan net boven het tempo. Zeker om er mee te beginnen is dat prima. Later kun je het draven toevoegen. Bouw het eerst op, maar uiteindelijk is 1/1,5 uur wel de beste tijd om te trainen. Hoeft niet elke dag, 3/4x per week is dan voldoende.
Lange lijnen is zeker ook leuk om met shetten te doen. Je zal ze dan inderdaad wel eerst moeten werkbaar moeten maken. Je zou met grondwerk kunnen starten. Dat uitbouwen naar longeren en dan naar de lange lijnen. Maar daar heb ik te weinig verstand van om een goede opbouw uit te kunnen leggen. Maar er zijn vast mensen op Bokt die dat wel kunnen. :j

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 15:08

Bedankt voor de tips!
Ik zorg eerst dat ze gewoon correct mee loopt en draaft en wil dan pas beginnen met longeren, ze kent dit ook niet dus wil eerst de basis gewoon goed.

Ze is echt niet gemeen of iets alleen vind ze het allemaal niks aan, nouja ze heeft ook altijd lekker lui leventje gehad alleen is ze mu moddervet ze is ook echt stevig qua bouw en zo is ze altijs geweest, maar ik ga eerst wel lekker met haar stappen en het steeds verder uitbreiden met rust dagen er tussen.

Kcinarual

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 15:21

Hier gaat het goed! *\o/*
Afbeelding

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 18:43

Ik kom me ook melden.
We zijn al sinds juni flink aan het vechten met het overgewicht van m'n merrie. Nadat ze 6 weken met een bilspier blessure en op een volle weide heeft gestaan, is ze een beetje de pan uit gerezen.
Nu zijn we dus bezig met opnieuw alles eraf trainen en hopelijk eraf houden :')
Paard staat nu 24/7 op de wei, met langer uitgegroeid en al 2 keer afgegraasd gras. 50g speedibeet met 50-100g care4life. Als ze op stal staat eet ze nog een paar happen uitgedroogd kuil. Ze beweegt 6 dagen in de week. Verschilt tussen met bijzet longeren, zonder bijzet longeren en met barebackpad rijden. Zadel past nu ook niet meer -O-

Begin juni:
Afbeelding
Afbeelding

Begin augustus:
Afbeelding

Ik zal morgen een recente foto maken.

Er valt allicht winst te halen door d'r van de wei af te halen, maar dat kan ik niet over m'n hart verkrijgen. Paard is zo onwijs blij op de wei en ik gun haar d'r tijd met vriendjes en vriendinnetjes. Ik vermoed ook dat ons weideseizoen nu nog maar een maand of 2 hooguit duurt.

Myrthe_bz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 22:08

Hier gaat het nu ook erg goed :)

Eerste foto is begin juli
Tweede foto is nu

Afbeelding

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 09:55

Hoi hoi! Ik kom mij hier ook even melden :)

Ik ben in het bezit van een Welsh Cob merrie. Ik heb ze nu bijna 2 jaar en daarbij is ze uitgegroeid tot een mooie stevige Cob, alleen is ze nu iets te dik aan het worden ;)

Ze staat 24/24 buiten op een wei waar geen gras op staat. Ze krijgt hooi om te eten en van korrel krijgt ze vital daily mix (heel weinig suiker en zetmeel) 1x per dag.

Op de foto links is ze 2 jaar geleden en de foto rechts is van 2 weken geleden...

Afbeelding

Kcinarual

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 10:06

Ik vind haar er juist nu wat beter uit zien! :) Geen opgetrokken buikje meer en mooie ronde billen.

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 10:08

Ja ze ziet er inderdaad wel beter uit! Alleen mag ze wel een beetje vermageren vind ik :) Maar bedankt voor het compliment!

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 11:31

Myrthe_bz, mooi verschil!
Elisedcl, ik vind het ook wel mee vallen, op de 1e foto is niet echt te zien dat ze een cob is hahah.

Hier die van mij weer, dit was gisteren.
Afbeelding

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 11:45

Diertjec schreef:
Myrthe_bz, mooi verschil!
Elisedcl, ik vind het ook wel mee vallen, op de 1e foto is niet echt te zien dat ze een cob is hahah.

Hier die van mij weer, dit was gisteren.
[ [url=m/22XmKc.jpg]Afbeelding[/url] ]

Haha nee dat vond ik ook! :p Ik ben blij dat ze nu een echte cob is geworden <3

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 11:46

Diertjec: Die van jou is ook al wat vermagerd blijkbaar he ?

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 12:21

elisedcl schreef:
Diertjec: Die van jou is ook al wat vermagerd blijkbaar he ?

Ik zie zelf geen verschil, maar ik zie d'r dan ook elke dag. Kan niet wachten tot ik zelf het verschil zie :)

Ik kan heel goed begrijpen dat je blij bent dat ze een echte cob is. Knap ding is ze!