Marstall muesli's

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cemlys

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 16:08

Dat schijnt alleen voor duitsland te gelden, geloof dat dat hier een tijdje terug ook in het topic naar voor kwam. Gewoon even teruglezen misschien, ik weet er het fijne niet van.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 16:33

mirim schreef:
Roos: je hebt pb :)
Martine: ik zou nog terugkomen op jouw vraag over de wachttijd.
Deze wachttijd heeft te maken met de ADMR in Duitsland ( een regelgeving aldaar waar aan gehouden dient te worden met het starten van officiële wedstrijden ), dit in verband met de kruiden in het voer.

Winna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 16:42

Dankje! Had al even terug gezocht, maar kon zo snel niets vinden. Dan ga ik het gewoon weer voeren, want ze deed het er altijd super op.

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 23:06

Faser Licht dus getreidefrei! Super! Dan kan ik hopelijk toch binnenkort weer Marstall gaan voeren :D
Mijn paardjes staan nu op Eggersmann (duits merk) Getreidefrei en dat bevalt eigenlijk wel goed, maar ik moet iedere keer een uur rijden om het voer te gaan halen.

Getreidefrei is voer zonder granen.

room10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 16:13

Even een vraagje, mijn paardje krijgt force om te compenseren dat ze maar weinig naturel/wiesen krijgt. Ik geef dit al een poos, heb de hoeveelheid afgestreept op het voer-maatbekertje in de emmer, net nieuwe emmer gehaald, oude maatbekertje kwijt ! Toch geen idee meer hoeveel ze moet krijgen ?! Ik heb de hoeveelheid toen ook hier vandaan gehaald dus vraag het nogmaals: haflinger merrie 1.53/11jr / gewezen keurings/fok merrie, daarom is ze net ingereden dus rijden haar zeker nog niet vol, ze krijgt 2 kopjes naturel en 2 kopjes wiesen fasern verspreidt over 2 voerbeurten p/d, en ruim voldoende hooi 3x dgs. Morgen gaat ze het land op, opbouw heeeel rustig naar hele dag, dan vervalt iig het middag hooi.
Graag een advies hoeveel force bij te geven :D

room10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 16:23

Nog vraagje, paardje/tinker van mijn vriendin vorig jaar hoefbevangen van het land gekomen (najaar) Daar schrik je dan wel weer van, heb er heel veel over gelezen, je durft je paard bijna niet meer op de wei te zetten :? kort gras juist slecht, koude nachten, warme dagen, graasmaskers, fructaan, overgewicht etc etc. Is er vanuit marstal iets waar je mbt voer kunt ondersteunen wat ook echt resultaten heeft opgeleverd. Ik heb nu een haf, dus maak me nog meer zorgen als met mijn andere paard ! Maar gun het haar zo . . .

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 16:52

De een is er gevoeliger voor dan de andere.

Zorgen dat ze niet te dik worden, en geen kort gras.
En ja dr spelen zoveel factoren mee, dat je soms ook niet weet waar de druppel ligt.

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 16:34

Helaas, een halve schep optimal gaat niet goed bij de haflinger. Hij wordt weer te zwaar ineenS. Harde manenkam terwijl dit het enige is wat veranderd is. Nu weer terug op handje speedibeet en magnesium

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 21:03

room10 schreef:
Even een vraagje, mijn paardje krijgt force om te compenseren dat ze maar weinig naturel/wiesen krijgt. Ik geef dit al een poos, heb de hoeveelheid afgestreept op het voer-maatbekertje in de emmer, net nieuwe emmer gehaald, oude maatbekertje kwijt ! Toch geen idee meer hoeveel ze moet krijgen ?! Ik heb de hoeveelheid toen ook hier vandaan gehaald dus vraag het nogmaals: haflinger merrie 1.53/11jr / gewezen keurings/fok merrie, daarom is ze net ingereden dus rijden haar zeker nog niet vol, ze krijgt 2 kopjes naturel en 2 kopjes wiesen fasern verspreidt over 2 voerbeurten p/d, en ruim voldoende hooi 3x dgs. Morgen gaat ze het land op, opbouw heeeel rustig naar hele dag, dan vervalt iig het middag hooi.

Ml is het zelfde als gram :)

room10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 16:16

SBravour schreef:
room10 schreef:

Ml is het zelfde als gram :)

? Wat bedoel je hier precies mee

nijnthju

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 21:49

Ik heb de maisvlokken en de force besteld.
Dit is de eerste keer dat ik marstall ga voeren!
Paard blijft ontzettend achter in zijn ontwikkeling en bouwt weinig spier op vandaar deze keuze.
Zijn er meer mensen die dit voeren/ geprobeerd hebben?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 22:03

Ik vind het bijzonder dat je kiest voor een dikmaker en een vitaminekorrel als je spier wilt ontwikkelen. Ik zou dan eerder gaan voor een middel met een verhoogd eiwitgehalte. Wat is de reden dat je hiervoor kiest?

Op zich heb ik zelf cornmuesli (40% mais, 40% gerst, rest brok) gevoerd en force, maar mijn paard moest voornamelijk aankomen. Spieropbouw was een secundair effect (en hij at er ook nog een baaltje van ±25kg hooi per dag bij, dus eiwitten haalde hij voor een flink deel daar uit) van de training die hij kreeg.

nijnthju

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 22:42

Omdat ik daar goede verhalen over hoorde en ik door de bomen het bos niet meer zie. Kun jij mij vertellen welk voer verhoogd eiwit heeft? Alles wat ik tegenkom staat verlaagd in eiwit op...

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 22:47

Ik wil mijn paard ook iets laten aankomen. Hij is op zn dieet van Vito/Faser Light met hooi en gras gewoon afgevallen. Dat was alleen niet de bedoeling. Maar ik wil wel laag in suiker/zetmeel blijven.

Wat te geven? Meer Vito? Olie door het voer? Of tijdelijk een andere muesli, welke?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 22:53

Nijnthju, mizora heeft gelijk. Je hebt een bijzondere keus gemaakt.
Marstall heeft goede adviseurs. Je kunt een advies aanvragen via de site of bij de dealers.
Mara dit geldt waarschijnlijk ook voor jou.
Als er geen specifieke reden is om zonder zetmeel/ suiker te willen is er misschien een voer wat beter bij jouw paard past.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 23:29

Voor eiwitten voer ik lucerne bij.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 10:35

Ik heb deze ronde een vraag. Want de shetten en het grote paard staan tegenwoordig allemaal op faser light met force en luzerne. Het grote paard hoeft namelijk niet meer aan te komen. Maar nu de FL veranderd is, hebben we nogal veel verlies met voeren bij de shetten, ±50%. De shetten voeren we van de straat (klinkers) en dit willen we blijven doen. Het mag dus niet te fijn zijn en de shetten zijn ondertussen min of meer uitgegroeid dus er mag ook weinig in zitten qua kcal. Ze krijgen nu per voerbeurt (2x per dag), of per dag per shet (2 shetten), net hoe je het bekijkt: 25g Force, 100g luzerne en 150g FL en 3-4 kg hooi uit een slowfeeder (2x2cm maas). Hierop blijven ze net aan goed op gewicht. Ze moeten zeker niet dikker. Hopelijk kunnen we deze zomer voorzichtig er mee aan de slag, maar het kan ook zo zijn dat dit pas vanaf volgende zomer kan.

Het grote paard doet het ontzettend goed op de FL. Die blijft er (mits hij niet verandert qua gedrag met de aangepaste FL) lekker op staan. Hij krijgt zijn eten in een grote bak als slobber gevoerd, dus voor hem is de fijnheid geen probleem.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 12:43

Je zou, dat is dan de makkelijkste weg, faser light, force en wiesenfasern kunnen voeren. Dit dan een beetje vochtig maken. Dit omdat je ze niet dikker wilt hebben, de luzerne zet meer aan als de wiesenfasern. De wiesenfasern is ook makkelijker i.v.m. vochtig maken.
Daarnaast zou je er voor kunnen kiezen om een grote rechthoekige voerbak neer te zetten op de stenen zodat er minder verwaaid.
Vind je deze opties niets dan is de vito een geschikt voer.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 13:31

Ik heb lang Vito gevoerd en Force en later de Vito vervangen door Faser Light. Ik vind die ook echt te fijn. Je krijgt dan voor mijn gevoel ook niet bij elke schep hetzelfde. Het hele fijne spul zakt weg en ligt op de bodem. Dat voer je dan vrijwel nooit en hoort er toch in of bij.

Niet elke Marstall dealer kan goed advies geven, dus daar wil ik echt nogmaals een kanttekening bij plaatsen. Het is dat ik zelf voer heb verkocht ( andere merken ) en me erin heb verdiept, maar goed advies is niet bij elke dealer.

Overigens geven wij nu Fiber Force, aangezien een winkel op onze route die altijd op voorraad heeft en de Faser Light ook niet goed op voorraad was, net als de Force. De Fiber Force bevalt wel goed, dus we houden het zo. Ik denk alleen een grote emmer Force bij te halen voor de zomer, omdat we nu minder geven.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 13:41

Wiesern Fasern heb ik gevoerd aan het grote paard, maar is ook te fijn voor de shetten. We hebben nu hele grove luzerne, daarvan gaat 10-20% verloren (eten de vogels naderhand op). Ik zie dat ik het niet zo duidelijk schrijf, maar juist het op de stenen voeren willen we zo houden.

Afbeelding

Tegenwoordig krijgen ze wel maar de helft van de hoopjes. Aan de achterkant van het prieeltje liggen dus ook nog hoopjes voer. Deze foto is bijna een jaar oud.

Hoe is de Vito nu van structuur? Want die is natuurlijk ook veranderd. Is hij in ieder geval niet fijner dan hoe FL was?

Bedankt voor je antwoord. Dan ga ik namelijk verder puzzelen.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 14:04

De vito is ook fijner, maar niet zo fijn als de faser.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 14:32

Waarom koop je dan niet 2 bakjes mizora? Van die kleine flexi emmertjes. Of is dat te simpel gedacht? :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 17:01

Omdat ze zo juist fijn eten. We hebben ze een tijd ieder in hun eigen voerbak gevoerd, maar daar ontwikkelden ze voernijd van. Als we ze op deze manier voeren, gaat het juist heel gezellig en ieder eet zijn eigen deel. Uit bakjes is de bruine sneller dan de vos en gaan ze lopen bakkeleien. Ook eten ze op deze manier rustiger, ze zijn er meer tijd mee kwijt. Eigenlijk zitten er dus alleen maar voordelen aan, mits je passend voer hebt.

Ik ga kijken of ik een proefdingetje van de nieuwe Vito kan scoren, dan kan ik kijken. Anders zitten we met een grote zak Vito die we niet kunnen voeren en dat vind ik zonde (we hebben al nog een rest Cornmuesli en Freizeit staan van het grote paard omdat hij naar steeds magerder voer toe ging en hij relatief kleine hoeveelheden krijgt, dus het te lang duurde om het op te voeren. Hij krijgt nu zo'n 600g FL met 100g Force, om maat te geven).

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 17:04

Mijn paard staat bij de Ronde, ik heb Vito, als je wilt komen halen ben je welkom.
Ik heb per slot van rekening ooit een zak hondenvoer van je gehad :P

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 08:57

Mijn pony is weer eens uitgekeken op zijn muesli. Na vito en force, moet ie faser light ook niet meer. Sinds zijn medicijnen is hij ontzettend kieskeurig en na 2 zakken lust ie dingen niet meer.

Iemand interesse in een (nog dichte!) zak faser light? Ik had hem onlangs besteld maar vind het zonde om hem open te maken.

Omgeving Alkmaar.