[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 23:44

Valencia93 schreef:
Heeft iemand ook ervaring met Subli: basisbrok/mineraal bikkels?

Heb de site even bekeken maar vind de brok erg hoog in suikers/zetmeel zitten. Niet erg aantrekkelijke brok wat dat betreft.

damduns

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 12:17

Valencia93 schreef:
damduns schreef:

Wat ziet ze er prachtig uit! Hoop dat het mij ook lukt.. Heb je nog een bepaald trainingsschema gehanteerd?

Dankjewel! :) In het begin paste geen enkel zadel. Heb toen veel gewandeld en heb een barebackpad gekocht. In het begin alleen korte ritjes. Even het kavelpad af, dan was ze al buiten adem. Daarna steeds meer uitgebreid met longeren en lange lijnen. Ze krijgt ook alleen basisbrok naast haar hooi en gras. Wel een tijd in een schrale wei gezet, nu inmiddels in de volle wei met de rest.

nanne02

Re: [CENTRAAL] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 12:55

Even een vraagje: hoe valt een pony het snelst/best/meest af? Niet dat snel helemaal de bedoeling is maar ik las net door flink doorstappen, verbruiken ze dan veel vet?

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 17:53

Vandaag weer wat foto's gemaakt.
Wat vinden jullie :o
Afbeelding

LindeDjune

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 11:10

Ik kom mij hier helaas ook melden..

Het gaat om een 6 jarige shetlandmerrie.
Zij krijgt nu 2x per dag een handje Pavo Nature's Best, 2x een flinke pak voordroog en staat in de middag op de wei met de Greenguard. Ze loopt gemiddeld 4x in de week, longeren, dubbele longe en we zijn haar aan het beleren voor de sulky. Maar ze blijft zo ontploft :\

Hebben jullie een goede tip? Om dit slachtoffer gaat het:

Afbeelding

Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 14:55

Stoppen met Pavo Nature's Best en kijken voor een vit/min korrel. Voordroog vervangen voor oud hooi.

nanne02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 14:55

Mineralen bikkels kunnen geen kwaad toch?

damduns

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 15:04

LindeDjune schreef:
Ik kom mij hier helaas ook melden..

Het gaat om een 6 jarige shetlandmerrie.
Zij krijgt nu 2x per dag een handje Pavo Nature's Best, 2x een flinke pak voordroog en staat in de middag op de wei met de Greenguard. Ze loopt gemiddeld 4x in de week, longeren, dubbele longe en we zijn haar aan het beleren voor de sulky. Maar ze blijft zo ontploft :\

Hebben jullie een goede tip? Om dit slachtoffer gaat het:

[ [url=m/l3bzHO.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/0nObcj.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hoi,
1 handje brokjes voor 'de lekker' per dag. Voor de rest hooi voeren. Minder in de wei als het kan. Mijn shet was ook 'ontploft' toen ik haar kreeg, ze staat sinds ze bij mij is alleen in de paddock / uitloop / bak en maximaal 2,5 uur in de wei. Als je haar perse in de wei zet, zet de wei dan met stroken af zodat ze zich niet kan volvreten. Elke dag een strookje 'vers' gras erbij. Shetjes moeten echt schraal gehouden worden!

LindeDjune

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 17:21

Dankjewel voor de tips! Is de melasse niet goed in de Nature's Best? En wat raden jullie dan aan? Vitalbix?

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 11:57

Waar ik vooral naar kijk bij voer is de hoeveelheid zetmeel en suiker. Dat wil ik zo laag mogelijk hebben. Ik voer nu dus Vitalbix.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 23:07

Er komt vorm in! *\o/*

Afbeelding

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 06:46

Heel netjes!

E_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 19:37

Een tijdje geleden heb ik - onwijs wanhopig - gepost dat mijn pony helaas weer begon aan te komen, en dat mijn pa en mijn staleigenaar niet echt naar me wilden luisteren... Nou dit vind ik dus echt niet meer leuk hoor |o
Afbeelding
Ze ging eindelijk de goede kant op! Maar nu....
Afbeelding
Gelukkig is er toch nog een klein lichtje in de duisternis: ik heb, naast de staleigenaar, nog iemand gevonden wiens mening mijn pa wel vertrouwt. Dus ik ga gauw regelen dat hij mijn pa overhaalt om te zorgen dat er iets gebeurt. Wat maakt me helemaal niks uit, als ze maar afvalt :')

Iemand nog tips voor me?

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 19:51

Je vader informatie onder zijn neus schuiven over hoefbevangenheid en IR, uitleggen hoe belangrijk het is voor je paard om af te vallen

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 20:08

En hoe belangrijk voorkomen ervan ( Hb enz.) is voor zijn portemonnee *\o/* , schrikt hij misschien ook wel van, eigenwijze mannen ook :+ , succes!

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 19:57

Ik lees al een poosje mee en kom me ook eens melden. Wie weet wat voor goede suggestie er nog voorbij komt. :)

Mijn pony heeft vorig jaar 24/7 op het land gestaan en is toen erg aangekomen. Hij is van zichzelf rondgeribt en erg kort dus het oogt al snel rond, maar zijn ribben waren niet te vinden en hij had vetophopingen.
In november is hij van het land gekomen en eind november gewogen op 465 kg (hij is 1.45m hoog).
Helaas zelf geen weegschaal beschikbaar, maar het lijkt me interessant om er weer een te laten komen in het najaar.

Vanaf maart is hij in training gezet en begon wat meer in model te komen. In het weideseizoen kwam hij weer wat aan maar het was redelijk onder controle.
Voor mijn vakantie:

Afbeelding

Afbeelding

Toen ik terug kwam na 3 weken, waarin hij wel aan het werk was maar toch minder dan toen ik er was, was hij weer flink aangekomen:

Afbeelding

Afbeelding

Maatregelen tot dusver:
Korter op het land (een ochtend en deel van de middag). De rest paddock . Kuil vervangen voor suikerarm hooi. Een of twee keer per week een hele dag paddock ipv land.
Meerdere keren per dag bewegen.
Hij krijgt verder alleen een handje muesli voor de smaak (care4life) met 2 scheppen gedroogde brandnetels en een schepje vitaminepoeder. Sinds deze week voeg ik een schepje magnesium toe.

Ik begin voorzichtig wat resultaat te zien maar we zijn er nog lang niet. :) dus blijf ik hier graag meelezen en evt posten.

Afbeelding

Afbeelding

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 21:53

Wat mijn vetzak enorm heeft geholpen is hem pas in juni hooguit 3-4 uur op de wei en dat het hele weide seizoen door.
Heeft hij een dagje te lang gestaan en had het gras een groeispurt, dan zie je meteen die vetplaat op zijn rug en zijkant opbollen, dan dagje geen weide en de dag er na maar 2 uur en het is weer weg..

NoaHD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 19:17

Ik kom mij (helaas) ook melden.

Mijn 6 jarige d-pony merrie lijkt al aan te komen als ze alleen al naar gras kijkt :o . Ik heb haar de laatste drie weken niet gereden (vakantie) en het is gelijk weer te zien :( Ze was al heel iets afgevallen, maar nadat ik haar verhuist had van stal is ze weer ontzettend erg aangekomen. Haar nek is hard, waar ik dus ook best wel van schrik ivm hoefbevangenheid. De dierenarts is een aantal weken geleden geweest en zij zei dat ze nog niet hoefbevangen is maar dat ze wel meer beweging moet krijgen omdat er anders wel een kans is dat ze dat kan worden.

Ze staat 24/7 buiten op (heel kort) gras met schuilstal. Er is helaas geen mogelijkheid om haar in een paddock te zetten. Verder krijgt ze suikerarm hooi en 1/4 maatbeker dieetbrokken per dag. Ik probeer haar nu veel meer te gaan longeren met de longeerhulp en meer te gaan rijden. Rijden lukt nu nog niet ivm haar zadel wat niet helemaal goed meer ligt (zadelmaker komt volgende week). Zadel ligt wel redelijk goed met bontje maar wil niet zo blijven rijden dus rij haar nu niet intensief tot de zadelmaker is geweest. Ik longeer haar nu zo'n 3x per week en voor de rest maak ik een buitenrit van een uur of rij ik een keer in de bak een half uurtje.

Als jullie nog tips hebben over hoe ik het nu aanpak, graag!

Het zijn geen recente foto's maar geven wel een redelijk beeld van hoe dik ze nu is.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 13:16

Ik heb een vraagje mbt graasmaskers.
Mijn fjordenbaal is véél te dik op het moment. Komend jaar wil ik hem graag een graasmasker omdoen (het zal nu weinig meer uithalen), maar ik vraag me af wanneer. Hij komt 365 dagen per jaar tussen de 7 en 10 uur per dag op het gras, maar van de winter staat er natuurlijk niet veel. Wanneer doe je nou een masker om? En wanneer doe je het weer af?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 14:39

Wanneer er nu nog tamelijk veel staat zou ik em nu dus wel om doen.... Het gras groeit nog volop, en met de herfst en koelere nachten neemt het tructaan toe en wordt hij nog dikker en loopt ook risico bevangen te raken dan. Dus hops! Dop op zijn hoofd!

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 21:42

Heeft iemand hier meer ervaring met het voeren van Vitalbix bij 'te dikke' paarden? Mijn paard heeft een echte grasbuik. Ze doet het eigenlijk altijd al goed op Pavo, maar heb toch een voedingsadvies aangevraagd bij Vitalbix. Daar kwam uit dat ik nu zo'n beetje het dubbele zou moeten voeren..

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 21:51

Ik voer sinds kort de vitalbix daily complete, mijn beide paarden doen het er super goed op. De ene was te mager en begint nu aan te komen en mn dikzak is eindelijk een beetje op een gezond gewicht!

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 21:57

Luca03 schreef:
Ik voer sinds kort de vitalbix daily complete, mijn beide paarden doen het er super goed op. De ene was te mager en begint nu aan te komen en mn dikzak is eindelijk een beetje op een gezond gewicht!

Bedankt voor de snelle reactie! Ben jij ook echt goedkoper uit? Ik zou per dag 500 mg Active Mix moeten geven, aangevuld met 150 mg Daily Complete (nu zelfs 300 mg om eventuele 'vitaminetekorten' in te halen). Ik vind dat best wel veel. Ze krijgt nu een kwart schepje Natures Best na een goede training en ze staat 24/7 buiten.

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 22:24

ual_95 schreef:
Luca03 schreef:

Bedankt voor de snelle reactie! Ben jij ook echt goedkoper uit? Ik zou per dag 500 mg Active Mix moeten geven, aangevuld met 150 mg Daily Complete (nu zelfs 300 mg om eventuele 'vitaminetekorten' in te halen). Ik vind dat best wel veel. Ze krijgt nu een kwart schepje Natures Best na een goede training en ze staat 24/7 buiten.

150mg?? Dat lijkt me wel erg veel. Zie onderstaande foto..
Van pavo was ik sowieso al geen fan omdat er vaak veel suikers in zitten maar ik denk dat je echt wel goedkoper gaat uitkomen!
Afbeelding

febe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 23:13

Mijn dikkertje krijgt twee keer per dag een afgestreken schepje DC. Dat zou ongeveer 360 gram moeten zijn. Hiervoor kreeg ze twee keer per dag een (ruime) halve schep Cavalor Tradition Pellet, maar dat was niks. Ik was die basisbrok gaan voeren toen ze juist aan de magere kant was, maar eenmaal op de wei was ze binnen no time rond. De DC zal daar niet opeens verandering in brengen (voer het nu een maand) maar als je paard krijgt wel alles binnen zonder te veel suikers en zetmeel (wat in mijn geval een hoop scheelde, bij jou wat minder), dus kan je rustig de vetjes eraf trainen zonder tekorten op te lopen.
Ik vind mijn merrie er wel echt op opgeknapt. Eerst had ze nooit echt mooie drollen, soms zelfs diarree. Nu zijn het mooie glazende, stevige drollen en heeft ze een stuk minder opgeblazen buik, waardoor ze er ook gelijk een stuk minder dik uit ziet. Ook is ze veel kalmer en stabieler qua karakter, maar zeker genoeg energie. Ze moest wel wennen aan de smaak na altijd van die suiker en zetmeel bommetjes te hebben gegeten. Ze staat er nog steeds niet voor te springen bij de voerbak, maar ze eet altijd alles op.
Ik denk dat in jouw geval je niet goedkoper uit gaat zijn omdat je nu al zo weinig voert, maar dan weet je wel dat ze waarschijnlijk geen tekorten zullen hebben. Scheelt ook weer andere problemen.

Die foto die hier staat klopt qua grammen maar die p die er achter staat wordt nog gevolgd door '(p)er 100 kg paard'. :Y) Valt dus mee hoe veel 150 gram is.