Marstall muesli's

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 10:52

Pulp is langzame energie. Dus zorgt voor meer kcal. Maar je moet het (ongeweekte) gewicht x1.5 of x2 doen en dan heb je de hoeveelheid hooi waarmee je evenveel kcal voert. Speedibeet helpt al voor een betere darmwerking, o.a. de pectine zorgt daarvoor.

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 10:55

Ik zou eerder denken om eerst luzerne weer toe te voegen, omdat daar weinig berichten van zijn dat ze daar zo rillerig van zouden kunnen worden? Blijkbaar wordt een enkel paard ook rillerig van de pulp, vandaar mijn gedachten
Ze kreeg maar twee handjes droge pulp, dus naar mijn idee wel echt heel weinig.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 11:03

Probeer het dan gewoon uit..

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 11:54

Ik ken juist relatief veel verhalen van paarden die rillerig worden van luzerne, ik ben er nog vrijwel geen tegen gekomen die rillerig worden van pulp.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 12:45

Pulp heb ik geen ervaring mee, maar de mijne werd wel rillerig op luzerne. Zodra dat geschrapt werd, was het rillerige over.

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 12:58

Dan zal ik eerst de pulp maar weer toevoegen. Eens kijken of ze dat zo wel blieft... dat was vorig jaar ook de reden om er luzerne bij te geven

toch wel apart dat ze zo rillerig kunnen worden van iets waar nagenoeg niks in zit (of iig waarvan het me lijkt dat er bijna niks inzit)

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 13:13

Lieke, je kunt het allemaal makkelijker maken en toch voldoen in de behoefte van je paard door faser light te gaan voeren i.p.v. het mengsel wat je nu geeft.
Het lijkt mij een stuk simpeler voeren.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 13:30

Geen muesli maar vandaag de Huf Regulator ontvangen. De komende maanden dagelijks 165 gram door zijn voer.
Zijn er hier mensen die dit supplement ook geven?

Ik geef ook nog dagelijks 700 gram Faser Light, kan dit gewoon samen?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 14:06

De faser en de hufregulator kunnen samen :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 14:17

Zijn er ook mensen met ervaring voor Darmregulator/hoe zijn de ervaringen met darmregulator? Ik vind het een interessant product en soms lijkt me het goed aansluiten bij problemen van mensen, maar ik kan er vrijwel geen ervaringen over terugvinden. Die van ons hebben het niet nodig, dus ik kan het niet uitproberen.

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 14:22

Faser heb ik idd ook liggen. (heb een heel assortiment tegenwoordig O:) ). Dat zou er iig makkelijker ingaan dan de pulp :j Zou je dan nog aanbevelen om force straks te proberen ivm vit en min?
Wat zouden jullie voor termijn aanhouden om er een nieuw/ander product bij te voeren om te zien of dit product ongewenste bijeffecten heeft?

Die jij bedoelt Mizora, heb ik laatste keer ook op zitten kijken. Leek me idd ook interessant. Heb nog niet gezocht naar ervaringen.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 16:14

De faser kun je prima alleen geven. Naast ruwvoer.
Mijn motto is altijd: verander niet te veel, maak het niet nodeloos moeilijk met allerlei supplementen...kies een goed krachtvoer wat bij je paard past, geef goed ruwvoer en je bent al een heel eind.
Mocht je paard problemen hebben die niet op te lossen zijn met een krachtvoer kun je altijd nog een supplement pakken.

De darmregulator is echt top!
Maar alleen voor paarden met natte mest.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 18:36

Mirim weet je al meer over de vito?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 19:13

Sorry, ik was het vergeten.
Er zit gras in. Eerste snede gras van permanent grasland.
Het ruw eiwitgehalte is 10%, verteerbaar ruw eiwit is 6,20%.
Er is overigens niets in de samenstelling veranderd.

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 21:16

Bedankt voor het meedenken +:)+
Nog 1 vraagje, met hoeveel tijd zou je verschil moeten gaan merken? Met een week of 2 altijd toch, of niet?

Adawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 08:13

Gister de vito opgehaald voor mijn kleine heren. Ben benieuwd of/hoe snel er verschil te merken is.

Je kan het droog of als slobber voeren maar dat begrijp ik niet helemaal als ik zie hoeveel het uitzet met water. Ik heb het gisteravond dus als slobber gevoerd

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 14:03

Vito kun je volgens mij niet als slobber geven. Faser light wel :j

Adawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 14:04

Staat zo beschreven op verpakking

Dit was trouwens het advies die ik kreeg

De Marstall Vito is een geschikte muesli, deze muesli is niet op graanbasis, zonder melasse, laag zetmeelgehalte en een laag suikergehalte, rijk aan ruwe celstof en waardevolle ingrediënten. Voorziet de pony van alle benodigde vitaminen, mineralen, sporenelementen en aminozuren. Verder is deze muesli opgewaardeerd met natuurlijke componenten zoals wortel en knoflookvlokken. De vito kan ook geweekt gevoerd worden (1 liter Vito met 1 liter water).

Indien je wat extra energie aan het rantsoen wilt toevoegen zou ik dit doen door middel van wat Marstall Lein-Distel-olie toe te voegen, dit zou ik alleen doen als je na enige tijd voeren merkt dat hij met de Vito nog wat energie te kort komt.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 15:06

Van de vito is uitstekend een slobber te maken. Het wordt zelfs aangeraden bij paarden die te snel eten of moeite hebben net eten.
De faser is juist ontwikkeld om ook het kauwen goed te stimuleren...iets wat net een slobber niet tot nauwelijks gebeurt. Maar er kan natuurlijk een reden zijn waarom iemand de faser liever voert dan de vito en het evengoed nat wil maken.

RvT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 16:58

Mizora schreef:
Zijn er ook mensen met ervaring voor Darmregulator/hoe zijn de ervaringen met darmregulator?

Mijn paard had lange tijd diarree (nou ja, veél vocht bij de mest zeg maar). Met de darm-regulator had hij eindelijk droge en schone billen!! Ik ben er echt blij mee dus *\o/*

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 18:04

Same here!

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 19:48

Wellicht weet 1 van jullie het?
Vandaag in dld 2 zakken faser light gehaald. Verschillende zakken maar ik dacht misschien nieuwe verpakking ( heb nog niet eerder faser gehad dus wist niet hoe het er uit zag)

Inhoud van beide zakken is dus totaal verschillend. Inhoud van de blauwe zak ziet er uit zoals het voorbeeld op de website.
Inhoud van de bruine zak is echt kruim/ stof en lijkt wel gemalen vito.

Herkennen jullie dit?
Blauwe zak
Afbeelding

Afbeelding

Bruine zak
Afbeelding

Afbeelding

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 20:24

Het enige verschil dat ik zie op de verpakking is dat op de blauwe zak "Activ" staat, waar op de bruine zak "Getreidefrei" staat. Dat zie je ook wel terug op de afbeelding van het voer, in de blauwe zitten veel meer granen dan in de bruine. In de bruine zak zullen de granen wel door iets anders zijn vervangen?

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 20:38

Maar zijn er überhaupt 2 soorten faser light dan?

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 20:41

De Vito en Faser Light hebben een andere samenstelling gekregen. De blauwe is de oude verpakking, de bruine is de nieuwe.