[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KootMiraDrum

Re: [CENTRAAL] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 22:12

@Skyefate... ik vind haar nu te dun, kijk naar die achterhand, alles is te hoekig nu. Direct achter het dekje zie ik een plek die m.i. niet lekker lijkt te zitten.
Deuk achter flank wil zeggen dat de darmen niet gevuld zijn. Niet genoeg ruwvoer dus. Een paard heeft 25 tot 30 meter darm die gevuld moeten worden. In 7 maanden tijd zo veel afgevallen vind ik trouwens best veel.
De rui is weer begonnen, en met de regen krijgen mijn paarden in deze tijd van het jaar ook een vettige vacht.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 22:20

Te dun is ze nochtans helemaal niet, nog steeds te zwaar. Ik word ook gewoon begeleid door mijn DA. Graasmasker is gewoon een tussenoplossing, en niet goed genoeg. Echte sport doet het echte werk, en ze is nu een maand stilstaande in de weide vanwege haar abces. Wat je ziet is niet te dun, maar spierverlies :P

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 22:23

Ik zie inderdaad ook vooral spierverlies, al is ze dan wel heel veel kwijt binnen een maand. Normaliter houden paarden hun spieren wel langer vast...

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 18:49

Afbeelding

Zien jullie verschil? Zeg alsjeblieft van wel :+

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 19:08

Goh niet echt eigenlijk, maar ik vind m nu ook niet dik eerlijk gezegd? :?

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 19:26

Ik zie op z'n hals en billen wel wat verschil hoor! Met name de hals. Volgens mij heeft hij op de eerste foto een vrij stevige manenkam?

nanne02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 19:26

Jep, de hals vind ik ook wel echt veranderd, niet dat ik er verstand van heb, maar daar zie ik wel wat verschil!

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 20:46

De hals komt waarschijnlijk door de magnesium, dus kan goed kloppen :j

Luca we zijn inderdaad al een heel eind, dus je ziet geen paard met obesitas inderdaad. Toch heeft hij nog een vetlaag over zijn ribben en schouders en forse billen. De laatste loodjes wegen het zwaarst! :)

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 21:54

Hahaha oeps, mijn excuses dan! Mijn pony was dan ook morbide obesitas hihi. Nu zijn wij idd ook aan de laatste vetlaagjes aan het werken.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 21:56

Luca03 schreef:
Hahaha oeps, mijn excuses dan! Mijn pony was dan ook morbide obesitas hihi. Nu zijn wij idd ook aan de laatste vetlaagjes aan het werken.

Ben erg benieuwd naar jullie volgende foto, maar dat komt helemaal goed!

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 12:48

Mijn pony staat nu 3 maanden 24/7 met graasmasker, maar heb het idee dat hij nog veel eet. En hij is echt nog behoorlijk vet.

Zien jullie verschil? In het echt zie ik het wel wat maar nu ik die fotos naast elkaar zie minder. Heb beter foto's.

April
Afbeelding

Nu
Afbeelding

Rowenaduke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 17:54

Welke magnesium geven jullie aan een paard dat moet afvallen?
En hoeveel geven jullie hier dan van?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 18:05

finnens de foto's zijn een beetje lastig te beoordelen maar ik kan zo niet heel veel verschil ontdekken. Doe je naast het grasmasker nog andere dingen om het afvallen te stimuleren?

Rowenaduke mijn IJslander krijgt momenteel 15 gram per dag en ik heb nu magnesium van paardnatuurlijk.

Kcinarual

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 18:13

Wauw Luca, wat een verschil!!

Mijn pony staat nu sinds 10 dagen met een graasmasker. Ik heb nu nog geen verschil gemerkt, maar dat zou ook wel snel zijn. Ik ga hem over 2 weken ook Gluco Balance bijvoeren en dan mag hij ook een paar dagen bootcampen in het bos.
Dit is hem nu:
Afbeelding

Ik ben benieuwd hoe hij er over een maand of 2 uit ziet! Hopelijk mag ik dan ook een vergelijkingsfoto als Luca plaatsen. _/-\o_

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 18:32

Wijslander schreef:
finnens de foto's zijn een beetje lastig te beoordelen maar ik kan zo niet heel veel verschil ontdekken. Doe je naast het grasmasker nog andere dingen om het afvallen te stimuleren?

Rowenaduke mijn IJslander krijgt momenteel 15 gram per dag en ik heb nu magnesium van paardnatuurlijk.

Nee, hij mag ook niks doen vanwege een peesontsteking. Dat maakt het erg lastig. Krijgt geen beweging dus. (Staat wel altijd buiten)

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 18:46

Ik had idd ook magnesium van paard natuurlijk, mijn pony kreeg 10gr per dag.

Sinds gisteren mag mijn pony (met graasmasker wel) terug op de weide! Soms vervloek ik hem wel want dan kom ik op de weide aan en ligt het masker ergens in het gras ~~}>

RomyDW

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 07:37

Mijn New forest pony Santina is te dik veels te dik. Ik geef haar 6x in de week beweging en de rest van haar tijd staat ze 24/7 in de wei. Ze loopt nu de laatste tijd heel stijf. Zou dat komen door haar overgewicht?

April/mei
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Aantal weken geleden
Afbeelding

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 07:51

Dat kan zeker komen door het overgewicht. Het kan ook een signaal zijn van insulineresistentie of naderende hoefbevangenheid. Eigenlijk zou ik haar per direct van het gras af houden en magnesium of glucobalance gaan geven.

RomyDW

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 08:15

Wijslander schreef:
Dat kan zeker komen door het overgewicht. Het kan ook een signaal zijn van insulineresistentie of naderende hoefbevangenheid. Eigenlijk zou ik haar per direct van het gras af houden en magnesium of glucobalance gaan geven.

Magnesium dat was ik al van plan om bij het voeren. Maar waarover dan? Ik geef geen brokjes ofzo.

En we hebben goede stallen. Maar alle paarden staan nu buiten. Ze zou dan alleen binnen staan en dat vind ik geen fijn idee

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 08:28

RomyDW schreef:
Wijslander schreef:

Magnesium dat was ik al van plan om bij het voeren. Maar waarover dan? Ik geef geen brokjes ofzo.

En we hebben goede stallen. Maar alle paarden staan nu buiten. Ze zou dan alleen binnen staan en dat vind ik geen fijn idee

Ik zou vitaminebrok geven dan, tekorten kunnen ook klachten veroorzaken. Bij voorkeur inderdaad van het gras, anders een masker oid?

nanne02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 10:49

Wat zijn de signalen van hoefbevangenheid en hoe ziet stijf lopen eruit? Gewoon even een random vraagje, voor alle zekerheid :)

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 11:15

Stijf lopen zou bij mij een grote alarmbel zijn en voor mij een reden zijn om de pony toch in ieder geval tijdelijk van het te gras halen. Als je pony eenmaal hoefbevangen is ,heb je een lange adem nodig om dit weer goed te krijgen.
Mijn pony's zijn gelukkig nooit hoefbevangen geweest, maar zijn wel het trieste voorbeeld van wat het met eht lichaam doet als ze steeds met overgewicht staan. Ze kunnen nu niet meer op het gras, hooi inkopen is een drama omdat ze bij het minste beetje suiker alweer een harde manenkam etc hebben.
Ik kan dus niet genoeg benadrukken hoe belangrijk het is om een pony netjes op gewicht te houden.
Dat gezegd hebbende: die van mij staan helaas ook weer te dik. Ik vermoed dat het aan mijn hooi ligt, want naast hooi en Vitalbix krijgen ze niks. Ene merrie is net terug van 3 maanden bij de hengst en heeft echt een bizarre hangbuik. Weer lekker aan het trainen dus.

Nanne02: stijf lopen, pulsatie, staan als een geitje.

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 11:19

Mijn haflinger heeft bij zijn vorige eigenaar 2x heel zwaar hoefbevangen gestaan, het heeft ons zeker 3 jaar gekost om zijn lichaam en vooral hoeven terug gezond te krijgen.

nanne02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 11:28

LinSa: Een teken van hoefbevangenheid is toch dat ze op hun achterbenen leunen? Bedoel jij dat met staan als een geitje?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 11:51