Even een stipje zodat ik later uitgebreider kan terug lezen.
Woensdag ligt er hier in de buurt een zak Vito voor mij klaar.
Ik ga dit proberen voor mijn Shetlander ponys.
Cemlys
Geplaatst: 06-03-15 22:27
karev schreef:
Nee hoor. Ik bestel elke 2 weken rond de 60 kg en nooit transportkosten op mn factuur gehad[/quote]
klopt maar vergelijk de prijs op je factuur maar eens met de prijs op de site. Tel het maar eens op. Zit bij mij altijd rond de 3 Euro verschil in.[/quote] Zit de btw daar al bij in? Nou je maakt verder niet uit. Alles gaat automatisch. Lekker makkelijk in de stal gezet. Hele fijne service
Dus betaal je bij langwerden wel degelijk transportkosten. De dealers mogen namelijk niet zelf hun prijs voor het product bepalen, er zijn vastgestelde verkoopprijzen. Natuurlijk is wel iedere dealer vrij om te bepalen of hij gratis bezorgd of niet.
Minimaal de grote brokken in de vito, weet jij of dat gras brok is? En of die "veel" eiwit bevat? Karev staat nu een maand op de vito maar ineens krijgt ze bultjes
Ja dat zag ik idd ook net. Maar bevat een gras brokje altijd veel eiwit?
Martje80
Geplaatst: 14-03-15 17:27
karev schreef:
Mirim de grote brokken in de vito, weet jij of dat gras brok is? En of die "veel" eiwit bevat? Karev staat nu een maand op de vito maar ineens krijgt ze bultjes
Susanne
Geplaatst: 14-03-15 19:46
Volgens mij zit er in vito totaal (dus in de inhoud van de hele zak inclusief de grasbrokjes) sowieso relatief weinig eiwit. Op de site van voer vergelijk stond wel een precieze hoeveelheid bij de specificaties.
Shettepret ik ben benieuwd hoe hij het gaat doen op het nieuwe voer, laat je het weten over een poosje?
Nou mijn pony staat inmiddels alweer een tijdje op de Champion. Overzetten ging heel goed en snel. Stond op (ongeveer) 800 gr Naturell en nu op (ongeveer) 400 gr Champion. Heb hem elke week een handje bij gegeven tot hij op de hoeveelheid zat die hij nu krijgt. Hij vind het heerlijk en ziet er super uit! Zijn vacht glimt, hij heeft appeltjes en hij is al super aan het verharen. (Biergist in de muesli). Hij heeft waanzinnig gevoelige zolen en zelfs dat is verbeterd! Ik heb mede voor de Champion gekozen vanwege de omega 3 die erin zit en dit goed zou werken bij ZE. Zie ik veel ZE-ers in de buurt alweer jeuken en met dekens, mijne heeft nog nergens last van (klopt af). En dan zijn energie niveau. Zoveel verbeterd!! Hij heeft meer energie, meer uithoudingsvermogen, veel looplust en zijn conditie is ook super nu ik hem dus actiever kan rijden. Al met al ben ik er dus super blij mee!! (Heb hem wel terug gezet van kuilgras naar hooi).
Eind van de week haal ik de Exzem er weer bij en krijgt hij daar ook een handje per dag van.
Mijn shet doet het nog steeds geweldig op de Naturell. Hij loopt momenteel veel voor de wagen en onder het zadel. Hij haalt voldoende uit de Naturell en krijgt dus geen Champion nodig heeft. Ook hier omega 3 en ook hij nog geen kriebels. En ook shetlief krijgt er straks weer een handje exzem bij.
Ze zijn beide blij en vrolijk hebben zin om te werken, zien er goed uit en zijn mooi op conditie.
Miss off topic, maar ga het toch hier ook even vragen.
Ik las van de week ergens (en ik weet dus echt niet meer waar) dat een paard een opgezette buik kan krijgen van het eten van stro en dat je beter meer hooi dan stro kan voeren. Nu heb ik dit altijd anders om geleerd. Ik geef ponylief nu iets meer stro ipv hooi maar zijn buik lijkt idd opgezetter. Als ie uit de wei komt is dit weg. Toeval? Of klopt het? Wat denken jullie??
Gewoon tarwe stro. Heb een pot stal. Gooi altijd een hele plak stro onder zijn voerbak met daarover heen zijn hooi. Hij haalt zelf het stro los en eet daarvan. Wat er overblijft strooi ik de volgende dag op. Ook bij de shet trouwens.
Van stro krijgen ze inderdaad sneller een opgezette buik dan van hooi. Haverstro verdragen ze vaak het beste, hoewel tarwestro over het algemeen geen problemen veroorzaakt zolang ze er niet te veel van eten.
Bij ons thuis is een voerwisseling geweest Victor, een kwpn-ruin van ±750kg, staat op het moment vrijwel volledig stil op een paddock. En dat vindt hij niet tof (ik ook niet trouwens), maar de longeercirkel staat al sinds december blank en op een keer was hij aan de hand bijna niet te handhaven, laat staan onder het zadel. Rond oud en nieuw heeft hij nog anderhalve week op een andere stalling gestaan, waar hij wel lekker uit zijn dak kon gaan, maar sindsdien is het voornamelijk stappen aan de hand geweest (en dus 24/7 op de paddock). Hij had ondertussen de MJ niet meer zo nodig. Hij kwam namelijk nog steeds wat aan, terwijl op het moment hij goed op gewicht is (iets aan de zware kant), dus dat was niet nodig.
Zijn rantsoen was: 100g Force, 1kg luzerne, 70mL zonnebloemolie, 30g Excellent Biozin, 800g Marstall Freizeit en 18-20kg hooi.
Nu is de helft van de Freizeit vervangen door 300g Marstall Faser Light en wat een bizar verschil. Mijn moeder belt me na enkele dagen (ik ben doordeweeks in Wageningen) dat ze niet zeker weet of het goed met hem gaat. Hij staat er zo sullig bij. Maar het was niet ernstig dus ik heb gezegd dat ik er in het weekend goed zal kijken. Maar wat blijkt: hij is gewoon weer helemaal relaxed. Aan de hand wandelen gaat weer top en zaterdag zijn we de hele dag druk aan het klussen geweest: zagen, snipperen, (witte tuin)tafels verplaatsen, etc. Allemaal in of direct naast zijn paddock. En dan waren ze aan de andere kant van de omheining met kruiwagens stenen bezig (volladen en omkiepen), vuurwerk aan het afsteken, veel gillende kinderen en zwarte lijnen op de stenen aan het trekken met auto's. Normaal is hij dan 's avonds gespannen. Drentelig, happerig, gewoon in zijn totaliteit niet happy. Maar nu was hij het allemaal al kwijt. Hij stond relaxed te staan en liet zich alles goed sturen. Het enige was dat hij nu pas durfde te gaan plassen en hij had overdag niet zo veel hooi gegeten.
Toevallig was eindelijk de longeercirkel weer goed droog en weer steenvrij gemaakt, dus afgelopen zondag kon hij weer uit zijn dak gaan. Minutenlang heeft hij gegaloppeerd, maar terwijl hij eerder dan mij ook alle kanten op zou proberen te trekken, was hij nu na een enkele correctie gewoon op de cirkel uit zijn dak aan het gaan. Daarna uiteraard goed uitgestapt en hij mocht ook weer lekker rollen in het zand daar (daar rolt het toch het fijnst) en even grazen.
Al met al, een grote verandering door slechts een kleine verandering. Want meer is er echt niet veranderd.
Ik heb mijn pony nu alweer bijna 'een zak' op de havervrij staan en dat gaat goed, hij is fijner te rijden, maakt zich minder druk, ziet er goed uit. Ik laat hem hier voorlopig nog even opstaan.
Shettepret
Geplaatst: 16-03-15 12:10
Sjonge jonge zeg, daar leer ik weer wat. Is mij dus altijd verteld dat je een paard beter meer hooi dan stro kan voeren. Ga ik hem straks weer zijn normale portie hooi geven. Is een mooie kwaliteit dus kan hij zeker wel hebben. Ben benieuwd of zijn 'buikje' minder wordt.
Apart is dat om te zien he? Dat zo weinig zo veel kan doen!
Mara2000
Geplaatst: 16-03-15 18:45
Ik overweeg toch om er iets bij te gaan geven voor wat meer energie. Nu is hij na 30-40 min rijden behoorlijk moe. Zijn huidige dieet is onbeperkt voordroog/hooi, 700 gr faser light en 150 gram Mash. Hij staat nog niet op het land, hopelijk vanaf eind vd maand.
Wat zou een goede aanvulling zijn? Optimaal Zomer, Complete, Champion, Naturell?
En zou ik dit best dagelijks geven of alleen op de werkdagen? Ik kan evt ook de Mash afwisselen met het nieuwe voer.
Shettepret, bedankt voor het delen van je ervaring! Klinkt super! Ik denk dat ik ook voor deze muesli ga voor Willem, als zijn huidige zak (bijna) op is.
Kom toch weer even binnen vallen. Heb mijn paard sinds november op de force staan, in combi met een voerschep luzerne, twee handjes speedybeet (uiteraard twee handjes ongeweekt, wel geweekt geven ) en een scheutje zonnebloemolie. Daarnaast ruim voldoende hooi en in een stro stal. Fietst er hartstikke goed in. Maar.... ze werd hier steeds rilleriger op, overal van schrikken en zelfs de bak niet fatsoenlijk meer doorkomen. Toegegeven, het houd je lenig maar ik wilde graag mijn 'coole' paard terug, die niet van elke scheet aan de andere kant van de bak staat. Nu dus weer overal vanaf en terug op een minibeetje basisbrok (het rillerige verdwijnt ook weer, gelukkig). Heb nu wel weer het idee dat haar darmen te weinig worden bezig gehouden (te merken met borstelen). Zou het rillerige kunnen komen door dat beetje speedybeet? Of zou dit evt ook door de luzerne kunnen komen? Hebben jullie evt advies?
Het zou van de luzerne kunnen komen, een enkele keer reageert een paard daar vreemd op. Durf je het aan om te proberen enkel die 2 handjes speedibeet weer te gaan voeren? Dan kan je het gaan vergelijken.
Ik wil van het weekend er weer iets bij gaan proberen. Zou speedybeet voldoende zijn voor meer darmwerking? Lees wel dat pulp ook voor meer energie kan zorgen (zeker niet nodig)