Ik voerde daarom magnesium bij en geef ik een vitaminebrok als basis. Dan komt hij aan zijn basisbehoefte en alles erbij is echt extra Ik geef van Agrobs overigens alleen de Mash voor het lekker en af en toe een zandkuurtje door te doen. De muesli was ook fijn, maar daar heb ik nu Care4Life voor.
De magnesium blijf ik inderdaad geven, zit nu op 15 gram per trainingsdag (zeg 4 keer per week). Komt dus neer op 8,5 gram per dag. Bij minder heeft hij meteen wittige urine van de calcium en een slecht humeur.
Heb René Wielens het hele verhaal gemaild voor advies, ben benieuwd wat hij zegt! En nu op naar stal om de jongens in beweging te zetten.
Elke dag met hem gewerkt, van longeren tot fietsen tot lange lijnen. Hij staat op een zandpaddock, krijgt sportmix zero (80gram p/d) met magnesium (10g), hij heeft onbeperkt arm hooi tot zijn beschikking in een slowfeeder.
Wauw wat een resultaat! De mijne is weer aan het uitdijken jammer genoeg , heb wat minder tijd nu om te rijden door men thesis. Alle dagen werken durf ik ook niet zo goed, heb schrik dat hij geblesseerd raakt, wij werken 5x per week: 3x dressuur, 2x buitenrit normaal. Het is 2 dagen werken, 1 dag rust, 3 dagen werken, 1 dag rust en dan opnieuw.
Nou, wat je er nu al afgekregen heb is al vreselijk veel, je mag er best wel trots op zijn. (Ik ben stiekem een beetje jarloers ) Mijn 2-jarige moet afvallen, maar wij hebben geen paddock en ze is nog jong... dus das een beetje ingewikkeld...
Luca, zalig zoveel vooruitgang! Dat komt helemaal goed met Beatle.
Hier heb ik de knoop moeten doorhakken. Mijn merrie staat nu een maand met graasmasker op, en ze houd hem perfect aan, maar ondanks het goede gewichtsverlies (ze staat eindelijk op een gewicht waar ik iets mee kan doen, en geen hopeloze zaak) heb ik gemerkt dat ze bij haar flanken serieus inviel. Een echte put aan weerszijden. Daarnaast werd ze steeds, ja... vettiger? Haar vacht voelt heel vettig aan, net zoals haar manen en staart. Zelfs na ze volledig te wassen was de vettigheid terug na drie dagen. Ik denk niet dat het aan haar deken ligt, want dan zou ze dat enkel onder haar deken moeten hebben, maar ze heeft het overal.
Nu dus het graasmasker afgehaald... spijtig genoeg is de elektriciteitsbak nog steeds kapot en is iemand hem aan het maken. Dus stripbegrazing is op dit moment niet echt een optie, want ze gaan echt gewoon droog door alles waar geen elektriciteit op staat.
Zucht... iemand nog een idee?
Ze staat er inmiddels zo bij -
Na zo te staan -
maitestar23
Geplaatst: 21-07-17 22:00
Goedenavond allemaal,
Ik heb denk ik jullie hulp een beetje nodig... Over 10 dagen krijg ik mijn 1e paard, een Haflinger merrie van 8 jaar waarvan morgen het veulen weg gaat. Waar de meeste merries inleveren qua gewicht tijdens de zoogperiode is deze madam flink gegroeid
Ze staat nu nog dag en nacht op het land, maar straks komt ze bij mij in de avonden in ieder geval op stal met hooi te staan, dus dat zal al iets schelen. Verder krijgt ze dan natuurlijk dagelijks beweging, dit is nu door de afstand helaas niet mogelijk. Dus met die 2 punten moet het hopelijk al een deel schelen. Behalve het gras krijgt ze nu op dit moment helemaal niks. Ik zelf ben aan het zoeken geweest op o.a dit forum en ik vind de Agrobs Alpen Gruen Mash erg goed klinken. Is het een idee om dit bijv. 2x in de week als aanvulling te geven?
Ook heb ik heel even aan een graasmasker gedacht, maar ik wil eerst even kijken wat ze de komende tijd doet qua gewicht. Hebben jullie verder nog tips?
@ Skyefate: zijn die foto's gemaakt met 1 maand ertussen? Dan is het afvallen enorm snel gegaan en denk ik aan bloedvervetting, hoewel daar bloedonderzoek voor nodig zou zijn. Het komt in ieder geval als eerste in me op. Krijgt ze wel een aanvulling in vitaminen en mineralen? En kan ze niet een gedeelte van de dag met hooi ergens staan?
@ maites: waarom denk je aan 2 keer per week? Ook een te dik paard moet voldoende vitaminen en mineralen binnen krijgen, dus daar zou ik even goed naar kijken.
Wijslander, oh nee, de vette foto is van december vorig jaar, dus het is echt heel rustig gegaan. Daarom vind ik het net zo vreemd dat ze nu zo vettig wordt. Ze krijgt herbs van equifyt met een vitaminemengsel. Geen enkele kale weide en geen plek om haar af te zonderen met hooi, dus dat is geen optie.
Heel vreemd zeg.. En niet onlangs veranderd van voer? Misschien een belletje naar de DA? Best zonde dat ze toch weer zo de wei op moet, meer dan zo veel mogelijk beweging geven kun je dan niet doen denk ik...
Ik ben drie maanden geleden veranderd van voer, van sportmix zero naar equifyt! Ze was echter allergisch aan de sportmix, dus joy of joys.... Kreeg ze echt over haar hele lichaam uitslag. Ze eten het eten van equifyt wel echt niet graag. Ze eten het en mijn merrie vecht iedereen aan die een beetje kwijlend naar haar emmer kijkt, maar het is met heel lange tanden.
Het is dat he, beweging, beweging,.... het lijkt me niet dat het afkomstig is van het abces dat ze had, aangezien de DA al heeft gezegd dat dat verschrikkelijk onwaarschijnlijk is. :/
Even een vraagje aan de mensen die een graasmasker gebruiken. Hoe lang duurde het voor je paard gaat drinken met het graasmasker om? Die van mij heeft het nu 4 dagen om en ik heb vanmorgen betrapt dat hij aan het eten was met de graasmasker (hele opluchting), maar nu wou hij gaan drinken maar hij schrok zo toen hij zijn neus met graasmasker in wou doen. Ik heb hem nu voor dat ik met hem ga werken laten drinken en na het werk.
Mijn pony had alles meteen door met het graasmasker om. Ze verspilde geen kostbare voer tijd Ook drinken deed ze eigenlijk vrijwel meteen, maar ja haar boeit ook vrij weinig wat. Schrikken van het graasmasker in het water steken zat er bij haar absoluut niet in