Marstall muesli's

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 16:22

Is er een muesli van Marstall die niet heel veel aanzet in gewicht, geen extra energie geeft, maar wel de spieropbouw/behoud kan ondersteunen? Of is er een andere optie (bijvoorbeeld eiwitten uit olie)?
Mijn haflinger is mooi aan het afvallen en bijna op gewicht. Maar ik merk dat zijn spieren vooral in de achterhand ook wat verdwijnen. Ondanks hetzelfde werk en dezelfde manier van trainen dan een paar maanden geleden. Ik vraag me af of hij hiervoor wel genoeg uit het voer kan halen om dit op peil te houden (Marstall Force met handje Vito voor de smaak).
Of kan ik de Vito gewoon meer voeren ter ondersteuning?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 16:23

is hier iemand die me een handje faser light wil toesturen en een handje vito?

voor doormeten..

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 16:26

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 16:31

Interessant :j
Wat houdt "wachttijd van 48 uur (volgens FN-ADMR) in acht nemen" in? Is dat mbt starten op wedstrijden?

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 16:39

Meestal is dat slacht, maar zou ook beide kunnen zijn.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 17:09

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 17:14

Ik start toch geen KNHS, dus dat maakt niet uit :D
Heb wel wedstrijdplannen, maar dat is in de western op termijn. Dan houd ik daar gewoon rekening mee, geen probleem.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 18:50

De wachttijden hebben te maken met de wedstrijden inderdaad, niet met de slacht.
Deze regels gelden alleen in Duitsland.
Of deze regels ook ergens op slaan staat al heel lang ter discussie.

hilly200

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 13:05

michiemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 22:31

Hey Allemaal,

Heb een aantal pagina's doorgelezen en ook de site van marstall al meerdere keren doorgenomen maar ik weet het even niet meer.

Ik heb 2 ijslander merries en zit te twijfelen of ik hun voer moet aanpassen.

Yssa: merrie van 17jaar oud, altijd in de sport gelopen en nu doen we het wat rustiger aan maar ze word nog 4 a 5x keer in de week gereden in het bos (best wel flinke ritten, maar ene keer meer dan andere x) en 1x in de bak flink aan het werk. Ze staat 24/7 buiten in kuddeverband op paddocks met een stukje wei erbij doormiddel van strookbegrazing. Jammer genoeg is madam vroeger meerdere keren hoefbevangen geweest en merk je dat ze een dagje ouder en dus stijfer word. Al jaren wisselt ze in gewicht, is nu redelijk stabiel sinds ze ook weer op het gras staat en op de marstall staat. Ze staat momenteel op de vito, aangevult met Naturall en vitamine E. Toch vind ik haar wat sloom voor haar doen en heb ik toch het idee dat ze wat te kort komt omdat ze weer hier en daar wat kwaaltjes heeft en die heeft ze meestal alleen als haar immuunsysteem lager is en/of iets te kort komt. Dierenarts heeft haar wel gezond verklaard en het gaat goed met het gras maar wil wel uitkijken met mijn krachtvoer. Er mag weer wat meer pit in, maar wel rekening mee houdend dat ze hoefbevangen is geweest.

Fru: dan hebben we nog mijn 7jarige hittepetit. Ik heb madam pas een halfjaar en word pas sinds een halfjaar goed gereden, daarvoor is er weinig met haar gedaan. Ik ben druk bezig om haar te trainen voor de ijslander sport. Ze moet nog wat spieren opbouwen. Ze is topfit, wel iets aan de dunne kant, hier voor krijgt ze seniores priores erbij. Daarnaast krijgt ze nu Marstall Naturall, wat olie en vitamine E. Ze is lekker actief, maar heb het idee dat ze toch niet genoeg heeft ofzo. Ik twijfel of ik het wat moet aanpassen. Ze is best heet, ze mag best ietstje heter(hoeft niet per se) maar niet veel heter, dat word iets te veel van het goede, ze mag niet slomer worden.

Zelf dacht ik eraan om de naturall te vervangen voor een andere muesli voor Yssa en de rest hetzelfde te houden, maar ik sta voor alles open.

Voor Frú weet ik het niet..... Ik ben erg voorzichtig met voeren vanwege alles wat ik met Yssa heb meegemaakt, maar misschien dat ik iets te voorzichtig ben daardoor met Frú en dat ze gewoon toch ander voer moet proberen.

Owja de paarden hebben onbeperkt hooi en hebben strookbegrazing erbij, staan 24/7 buiten in kudde verband.

Alvast heel erg bedankt!

Ps. Heb veel voertonnen,dus combineren van verschillende voeren is geen probleem.
Wat het beste is voor mijn paardjes:P

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 09:17

Mijn advies zou zijn : voor Yssa vito in combinatie met optimaal en eventueel lijn/distelolie.
Voor Fru zou je kunnen kijken of de robuustmuesli wat is. Deze is speciaal ontwikkeld voor o.a. De IJslander en is een fijne muesli.

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 09:28

Zou voor Yssa de IJslander robuust muesli (ipv Vito) iets kunnen zijn?
Is ze toevallig al aan het verharen? Kan namelijk heel goed zijn dat ze daar sloom van wordt.

Voor Frú zou ik kijken naar de Champion.
Heb mijn pony daarop staan. Wordt er niet heel veel heter van tov de Naturell. Wel heeft hij meer energie en echt looplust. Iets wat ik mistte bij hem.
Vriendin van mij heeft haar IJs ook op de Champion en die traint ook veel voor de IJslandersport. Ook die heeft er veel baat bij.

Edit; compleet ipv IJslander is misschien beter voor Yssa, ja! :o

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 12:11

Voor Yssa met haar hoefbevangen-verleden zou ik zeker geen zetmeelrijk voer aanraden. Marstall heeft voor paarden met deze stofwisselingsaandoeningen juist de vito of de faser light ontwikkeld. Ik zou niet snel een ander voer durven te adviseren.
De optimaal ondersteund de lever, deze is wel goed te combineren met de vito en kan misschien net dat beetje meer bieden.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 12:13

Zijn er ook mensen uit Drenthe/Groningen die marstall voeren? Ik ben heel benieuwd hoe zij er aan komen. Voor zover ik kan inschatten zijn er geen verdeelpunten in de buurt.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 13:33

Ja ik. Grens Gr dr. Ik bestel via langwerden. Is vanaf 100 kg franco vrij. Kan altijd mee bestellen! Of in dl halen. Ter apel de grens over in Haren

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 16:08

Ik had idd even geen rekening gehouden met het hb gedeelte. Stom... :\

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 16:16

Kan gebeuren.
Het gebeurt ook wel eens dat iemand met een vraag zelf niet alle problematiek opnoemt.
Daarom is het eigenlijk altijd raadzamer om een advies via marstall zelf of via een dealer ( mits deze ook daadwerkelijk een advies kan geven) aan te vragen. Zet dan ook alles goed op een rij, zodat er een goed en kloppend advies gegeven kan worden.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 16:45

troi schreef:
Zijn er ook mensen uit Drenthe/Groningen die marstall voeren? Ik ben heel benieuwd hoe zij er aan komen. Voor zover ik kan inschatten zijn er geen verdeelpunten in de buurt.

Ik bestel bij langwerden veevoeders. Zij brengen elke 2 weken kosteloos thuis

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 20:51

Cemlys schreef:
troi schreef:

pas vanaf 100 kg franco vrij!

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 21:27

troi schreef:

Ik haal het bij van Breeden uit de Wilp. :)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 21:52

karev schreef:
Cemlys schreef:

pas vanaf 100 kg franco vrij!

Nee hoor. Ik bestel elke 2 weken rond de 60 kg en nooit transportkosten op mn factuur gehad

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 21:54

Okee, op mijn vorige vraag over ervaring met Marshall Piano kreeg ik niet echt reactie.
Ben benieuwd of hier iemand ervaring heeft met de amino-muskel plus en de amino-sport muesli? En dan ben ik vooral benieuwd naar het verschil in werking, ene beter dan hey andere?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 22:04

Dan op beiden vragen een antwoord van mij :)
Van klanten van mij alleen maar positieve reacties op de piano. Mensen vinden hun paarden rustiger in het hoofd, meer bij de les, geen rillerigheid meer bij wedstrijd of trailerladen.
De Amino Muskel sport is een prima muesli. Het is zoals de naam al zegt een sportmuesli. Dus een voer.
De Amino Muskel plus is een supplementen . Deze geef je een kwartier na de training of wedstrijd om o.a. verzuring van de spieren tegen te gaan.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 22:14

Thanks! Is het supplement niet voor spier opbouw?
Met de muesli heb ik wat dat betreft zeer goede ervaring, maar voor dit paard heb ik denk ik een voorkeur om het in supplement vorm te geven.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 22:16

[/quote]
Nee hoor. Ik bestel elke 2 weken rond de 60 kg en nooit transportkosten op mn factuur gehad[/quote]

klopt maar vergelijk de prijs op je factuur maar eens met de prijs op de site. Tel het maar eens op. Zit bij mij altijd rond de 3 Euro verschil in.