[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

E_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 20:42

assebassie schreef:
@ e-j je pony veel beweging geven en een graasmasker aan doen, (als je dat lukt met die eigenwijze mannen).

Graasmasker hebben we al, en ik rij 3-5 keer per week :')
Ze heeft ook wel echt aanleg om dik te worden, beide ouders waren niet de dunste

finnens schreef:
Nou ik zou zeker vertrekken dan. Te gek voor woorden toch, dat je paard niet apart mag en hij dus onnodig ziek wordt.

Dat vind ik dus eigenlijk ook.. Ben in de buurt al rond aan het zoeken naar betaalbare stallen die ik m'n pa zou kunnen laten zien

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 20:54

finnens schreef:
Gaat niet zo snel! Paarden die heel snel afvallen is ook niet gezond.

Ik kan het heel makkelijk voelen vanwege de deken die mijn paard op heeft. De singels stonden strak. Maar sinds hij ene masker op heeft (nu een maand) zit er al meer ruimte tussen de singels. Je zou het ook kunnen meten met een lint om de buik, dan zie je of die daadwerkelijk afvalt.

Hij moet niet heel snel afvallen. Maar s morgens staat hij redelijk normaal maar als hij s avonds van de wei komt dan zie je zijn buik echt opgeblazen staan. Vermoed dat hij dus wel goed kan grazen met het masker. Ik was in het begin bang dat hij niets zou binnen krijgen. Nu als je met hem gaat wandelen en hij heeft de kans dan duikt hij met zijn snuit het gras in en krijg je hem er moeilijk van weg. Dus hij is nog meer gefixeerd op gras.

Nele80

Re: [CENTRAAL] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 13:16

Ik volg hier ook mee. Tot een tijdje terug waren mijn 2 pony's te dik. Nu is het al gelukt om mijn D pony terug een beetje in model te krijgen. Helaas is de shetlander nog altijd te dik.
een voor foto
Afbeelding
dit is hij enkele weken terug

Afbeelding

De shetlander ziet er zo uit. De foto is al van enkele maanden geleden maar ik heb zondag haar buik gemeten en er is nog niets veranderd.

Afbeelding

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 18:06

Jessol schreef:
LinSa schreef:
Ik vlecht het masker in de manen van mijm pony, dan krijgt ze hem echt niet af.

Met een fjord is dat wat moeilijker natuurlijk. :D
Hijvgeraakt ook uit een vliegendeken zonder iets los te maken, volgens mij is hij gewoon houdini.

Ohja, haha :D dan maar vastlijmen. }>
Kan je niet het halster van de greenguard kopen (dus alleen het halster) en daar de korf aan bevestigen?

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 12:34

Ik heb met mijn paard het probleem dat ze enkel op haar buik echt vet is. Op haar nek en kont valt het best mee maar wat een pens heeft ze... Ze heeft altijd wel een beetje aanleg hier voor gehad. Ik ben ook veranderd van trainer en die zegt dat het komt doordat ze nooit haar buikspieren heeft moeten aantrekken doordat ze altijd maar traag moest lopen en te veel ingehouden werd. Het is dus nu de bedoeling om de trainingsstijl een beetje om te gooien in de hoop dat nu ook die buikspieren aan de bak gaan. Ik ben benieuwd of die vetjes daar dan ook verbrand worden. Dat zal het werken voor haar ook aangenamer maken denk ik. Ze krijgt nu maar een halve schep voer en hooi. Ze staat ook wel op de wei overdag maar dat gras is niet echt meer een dikmaker denk ik.

Kcinarual

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 13:07

Weet iemand of Gluco Balance hond/kat een andere samenstelling heeft dan Gluco Balance paard/pony? Ik denk dat mijn shetlander baat heeft bij dit product, maar €60,- is meteen weer zo'n uitgave om iets te testen..

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 22:04

Waar woon je? Heb nog een pot staan met 1/4 inhoud die ik niet echt meer nodig heb.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 06:50

Als stille meelezer meld ik me met een vraag... Wat voeren jullie de 'dikkerds' om te zorgen dat ze wel aan hun benodigde vitaminen, mineralen en aminozuren komen?

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 08:04

Sonja89; ik voer nu sinds kort Victorious Secret200, hiervoor Vitalbix maar ik wilde over over voer zonder luzerne om te kijken of pony wat minder jeuk zou krijgen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 08:23

Ik voer Marstall Force, gemengd met wat zwarte haver en Care 4 Life voor het lekker (want anders eet hij het niet :roll: ).
En dan 1 of 2x in de week de Agrobs Alpengrün Mash. Dit is slobber op basis van kruiden, grassen, lijnzaad. Daar is ook muesli van overigens. Ook prima spul om wat door te mengen, zonder dat ze er van aankomen.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 08:26

Amanda schreef:
En dan 1 of 2x in de week de Agrobs Alpengrün Mash. Dit is slobber op basis van kruiden, grassen, lijnzaad. Daar is ook muesli van overigens. Ook prima spul om wat door te mengen, zonder dat ze er van aankomen.

En die müsli valt geweldig in de smaak ! Ziet er ook lekker uit haha

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 20:32

Bedankt voor jullie reacties! Ik voer nu F4F van Equi Life, maar vind het ook interessant om andere opties te bekijken.

Afbeelding

Dit is mijn 'patiënt', IJslander Geisli van 9 jaar oud (geen eczeem overigens, manen hangen aan de andere kant en staart is afgekloven door mijn andere IJslander, oeps).
Bij tijdelijk gebrek aan een zadel doe ik nu zo veel mogelijk met werken aan de hand, wandelen, kleine stukjes zonder zadel rijden en gisteren ben ik begonnen met intervaltraining aan de longe.

Daarnaast geef ik hem nu een kleine 2 maanden magnesium bij en dat merk ik vooral extreem in zijn werkwilligheid. Het was altijd 'kan ik niet, wil ik niet', maar sinds hij magnesium krijgt is die knop gelukkig om.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 14:37

Hoe gaat het met de paardjes hier? Bewegen ze bij jullie nog volgens een bepaald schema of op een bepaalde manier? Bijvoorbeeld wel of juist niet dagelijks, rijden of longeren, intensief of matig..?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 14:58

Wijslander schreef:
Hoe gaat het met de paardjes hier? Bewegen ze bij jullie nog volgens een bepaald schema of op een bepaalde manier? Bijvoorbeeld wel of juist niet dagelijks, rijden of longeren, intensief of matig..?

Kun je niet lekker fietsen met je IJslander? Wanneer je 3x pw een km of 10 doet, of 4x pw wat minder km'ers.... dan kun je veel meer voeren zonder echt op te hoeven letten.
Alle mogelijke kwalen lossen zich ook vaak op met lekkere duurbeweging.
Van het draven naast de fiets krijgen ze ook een fijne conditie en worden ze mooi los in het lijf.

Jessol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 15:51

Hier geef ik het graasmasker op, ik heb he tmet spanbandjes aan een halster vastgemaakt maar ook dat krijgt hij af.
Hij wordt nu 5x per week gereden, 3x intensief dressuren en 2x een buitenrit die ofwel 6 km is ofwel 10km. Hij krijgt ook een vitaminekorrel bij op de dagen dat hij heeft gewerkt. Hij is nog te dik maar ik weet niet wat ik nog meer kan doen zonder hem ongelukkig te maken. Afbeelding

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 17:12

Ninx, kwalen heeft hij verder gelukkig niet. We zijn behoorlijk druk met ons huidige schema van heuvels wandelen, klassieke dressuur aan de hand, longeren en stukjes rijden zonder zadel. Voor we echt km's gaan maken wil ik hem zo rechtgericht en sterk mogelijk hebben, dus de 2 maanden die we nog op ons zadel moeten wachten komen goed van pas!

Jessol, fanatiek aan het rijden dus! Graasmaskers zijn ook echt ondingen. Hij kan niet van het gras af zeker?

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 21:25

Mijn paard is kreupel en staat 24/7 op een wei (met weinig voedzaam gras) maar haar ribben verdwijnen weer en haar dikke buik komt weer op zetten...
Moeilijk als je haar geen beweging kan geven.

Kcinarual

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 22:05

Hier gaat het niet zo best. Doordat ik het druk had met school is pony zelfs 10 kilo aangekomen. Nu heb ik gelukkig zo goed als vakantie en gaan we ongeveer 3x pw met de sulky op pad. Helaas ben ik straks wel weer 2 weken weg en dan staat hij op de wei, maar daarna ga ik een paar dagen met hem boscrossen, dus dan hoop ik dat hij weer wat kwijt raakt. Ik denk dat ik een graasmasker koop, zodat hij die op kan als ik weg ben.

Afbeelding
Obese pony :\

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 11:06

Hier ook niet zo best.. ik was 3 dagen weg. Pony was uitgebroken uit z'n paddockje naar de weide en heeft dus 3 dagen zich vol gevreten met gras...

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 11:57

Hier gaat het goed. Nog steeds geen gras, alleen een paar dagen in de week een kwartiertje aan de hand en dat doet wonderen :j
Verder loopt hij 4-5 dagen in de week, momenteel veel buitenritjes van minimaal 10km. Of wat afwisseling in de bak.
Afbeelding

Afbeelding

En zijn snaaimoment :D
Afbeelding

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 15:40

Frustrerend hoor, wanneer je paard mooi op gewicht is maar door een blessure je weer bij het begin bent.

Afbeelding

Afbeelding

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 18:01

Klinkt goed Amanda, denk dat die regelmatige ritjes ook veel helpen!
Mag vragen of en zo ja, wat jij bijvoert? Eventueel aan supplementen ook?

Veel blessures en tijdgebrek voor de rest dus... zo balen is dat :n

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 18:27

Die ritjes helpen zeker. Maar ik rij minder dan vorig jaar. Tegen gras valt niet op te rijden. :n
Nu op hooi (zo goed als onbeperkt) gaat het veel beter, met eigenlijk minder beweging. Maar goed, die 4 dagen lopen moet eigenlijk nog steeds wel :j

Ik geef naast hooi nog Marstall Force (vitaminebrok), 2 handjes zwarte haver, handje lijnzaadbrokjes, magnesium en dat alles meng ik door een halve schep of hele schep (afhankelijk van de arbeid) Care 4 Life. Dit krijgt hij 1x per dag.
Verder staat hij in een groepshuisvesting in paddock/loopstal/verharde uitloop met voerstation. Hij beweegt dus ook regelmatig zonder dat ik er ben :D

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 18:46

Hier ook vrijwel onbeperkt arm ruwvoer, maar dat laatste vetlaagje is erg hardnekkig.

Ga ook eens even nadenken over hoe nu verder met voer. Geef momenteel Formula 4 feet met magnesium, maar het liefst zou ik een muesli willen zonder zetmeel/suiker of calcium, maar met vitaminen en mineralen. Dan kan ik het poeder daar doorheen doen ipv door een schepje appelmoes. Anders krijg ik het nu niet naar binnen...

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 19:09

Kijk eens naar de producten van agrobs :j