Marstall muesli's

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 09:32

Naturell is niet echt een energiearme muesli. Viel me echt tegen. Ik zou eerder voor inderdaad luzerne of een ander gehakseld ruwvoer gaan.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 09:39

Naturell is geen hele arme muesli idd. Faser light is de allerlichste, die kun je dan het best doen.
Handje luzerne kan ook geen kwaad, en is ook overal wel te krijgen.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 09:53

En waarom geen naturell ?
Waar baseren jullie dat op?
Ik vind de keus voor naturell als een beetje vulling met force daarbij om in de vitaminen en mineralen behoeften te voorzien helemaal niet zo gek.
Als je de force wilt gaan geven als 'hoofdvoer' dan maakt het kleine handje muesli wat je erbij geeft niet veel uit. En de naturell is een smakelijke muesli die graag gegeten wordt.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 10:01

Sommige willen geloof ik dat hun paard niks binnenkrijgt ;)

Ik voerde hier naturel deze zomer voor alles wat ook maar iets werkte. Vond het prima voer. Nu de havervrij gekozen omdat er hogere mineralen en dergelijke inzitten en ik geen force bij geef aan deze. Thuis krijgen de drachtige en jonge merries een half schepje fokkerijmuesli met force. Je kan er ook voor kiezen om een stalriegel te voeren he voor vitamines als je force te weinig vind. Ik voer de weideriegels s zomers regelmatig omdat die kleine force korrels gewoon niet praktisch zijn n het land

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 10:06

mirim schreef:
En waarom geen naturell ?
Waar baseren jullie dat op?
Ik vind de keus voor naturell als een beetje vulling met force daarbij om in de vitaminen en mineralen behoeften te voorzien helemaal niet zo gek.
Als je de force wilt gaan geven als 'hoofdvoer' dan maakt het kleine handje muesli wat je erbij geeft niet veel uit. En de naturell is een smakelijke muesli die graag gegeten wordt.

Dat is inderdaad waarom ik dacht aan Naturell. Heb nog geen paard gezien die het niet lekker vond en als je dan toch weinig ervan voert...

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 10:10

De stalriegel is ook een optie, maar als alle paarden op stal vier maal daags een bak voer krijgen en dit betreffende paard alleen maar een stalriegel, 1 hap slik weg, voldoet het nog niet.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 10:34

mijn shet krijgt ook handje naturell bij zijn Force, hij eet het zo graag !

room10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 11:02

RiannaB schreef:
Vandaag is mijn Marstall Force bezorgd :D
Nu had ik een weegschaal meegenomen naar stal om te kijken hoeveel 50-70 gram nou precies zou zijn. Maar het is wel erg weinig..! Nou is dat op zich niet erg natuurlijk, maar de paarden worden hier 4x per dag gevoerd, dus ik moet dat aantal grammen ook nog eens over 4 bakjes verdelen. Nu raadde een stalgenoot aan om er bijv. wat luzerne bij te gooien.
Zijn hier ook mensen die alleen de Force voeren? En gooien jullie er nog wat bij zodat je niet op 3 korreltjes per voerbeurt uitkomt? :P

Ik zie de force als een voedings suplement, net als bv een schep vit poeder, wat je dus door je muesli mengt, sterker nog, mijn paard eet het zo niet eens, moet het echt mengen. Kun je het niet door een beetje muesli mengen of idd luzerne ? Ik zou zeker niet meer geven dan de aanbevolen hoeveelheid. Ik geef het 1x dgs door 2 handjes muesli (naturell) de andere 2 voerbeurten krijgt ie gewoon een handje muesli.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 11:24

De mijne eet het ook niet zo. Ik meng het door de Vito. Werkt ook prima.
Luzerne wordt de mijne erg snel dik van. En ik wilde ook dat hij er niet te heet van werd. Daarom ben ik eerst de faser light gaan geven, maar dat at hij moeilijk. Daarom geef ik nu de vito.

Je kunt het prima mengen door een van de Marstall muesli's. Het is alleen even kijken welke het beste bij je paarden paat.

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 12:56

Ik wil graag een Marstall Brochure/Catalogus hebben. Kan alleen een digitale versie vinden. Iemand een idee waar ik een 'papieren' versie kan krijgen of heeft iemand die miss voor mij liggen?

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 13:47

Omdat ze aangeeft dat ie moet afvallen elk pondje gaat door het mondje, en dan doe ik het liever helemaal goed, elke calorie minder is er weer een. De Fraser wordt door alles hier ook prima gegeten en is ook een prima muesli, dus waarom onnodige calorieën er in stoppen als het toch niet nodig is? Ook al gaat het maar om een handje, je moet ergens beginnen.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 13:52

room10 schreef:
RiannaB schreef:
Vandaag is mijn Marstall Force bezorgd :D
Nu had ik een weegschaal meegenomen naar stal om te kijken hoeveel 50-70 gram nou precies zou zijn. Maar het is wel erg weinig..! Nou is dat op zich niet erg natuurlijk, maar de paarden worden hier 4x per dag gevoerd, dus ik moet dat aantal grammen ook nog eens over 4 bakjes verdelen. Nu raadde een stalgenoot aan om er bijv. wat luzerne bij te gooien.
Zijn hier ook mensen die alleen de Force voeren? En gooien jullie er nog wat bij zodat je niet op 3 korreltjes per voerbeurt uitkomt? :P

Ik zie de force als een voedings suplement, net als bv een schep vit poeder, wat je dus door je muesli mengt, sterker nog, mijn paard eet het zo niet eens, moet het echt mengen. Kun je het niet door een beetje muesli mengen of idd luzerne ? Ik zou zeker niet meer geven dan de aanbevolen hoeveelheid. Ik geef het 1x dgs door 2 handjes muesli (naturell) de andere 2 voerbeurten krijgt ie gewoon een handje muesli.

Force is niet per se een supplement hoor? Als je je gewoon aan de aanbevolen hoeveelheid houdt is het gewoon een complete vitaminebrok... Als je al voldoende muesli geeft is het zelfs onnodig om bij te voeren.

Als supplement geef je het alleen als je zo weinig muesli geeft dat er niet voldoende vitamine en of mineralen inzitten.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 14:24

Shettepret, de brochure is waarschijnlijk verkrijgbaar bij de dealer.
Ik heb ze tenminste altijd op voorraad liggen.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 15:18

mirim schreef:
Je zou ook kunnen overwegen om faser light te gaan voeren i.p.v. Force.
Wortelen bestaan voor meer dan 80% uit water! dus daar zal jouw paard niet echt dik van worden.

Ik wilde het al niet zeggen want 'daar heb je haar weer met haar Faser Light' :D maar dat was dus voor mij de reden om FL te voeren ipv Force. 700 gram (voldoende voor die van mij) verdeeld over 3 porties.
Maar Force icm Luzerne of Grasmix kan natuurlijk ook.

Ik las op voervergelijk dat in wortels maar 4% suiker zit.

RiannaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 11:24

Interessante discussie.
En hij moet inderdaad afvallen, dus liefst zo min mogelijk suikers e.d. Mijn paard zou aan de Force voldoende moeten hebben, dus het gaat puur om iets wat ik erbij kan doen zodat hij wel iets te kauwen heeft maar geen 'extra dingen' binnenkrijgt.
Ik zal eens wat research doen over die muesli's en dr Faser Light, maar ik begrijp dat in die muesli's dus vrij veel zit.

room10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 11:50

Precies zoals ik al zei dus "ik geef het als suplement"
Het kan een compleet vitamine brok zijn maar we zijn wel paarden aan het voeren, mijn paard behoort 50 gr per dag te krijgen, das natuurlijk niets, (ondanks voldoende ruwvoer) je hebt natuurlijk ook nog zoiets als maag-vulling. Er van uitgaan dat een paard niet op dieet is en nietsss anders mag, vind ik 50gr force niet echt voerbeurt waardig, vandaar door wat muesli, (naturell) om toch aan de aanbevolen hoeveelheid te komen, een lekkere gezonde maaltijd. Paard met enorme aanleg maar wordt daar echt niet dik van !

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 12:20

De faser light zit niets in. Het zet niet aan en geeft geen energie. Het is juist bedoeld voor paarden die geen arbeid verrichten en gevoelig zijn op bevangenheid. Die kun je zonder problemen geven met de force. Ook de Vito zet niet aan.

Ik heb type dik-van-lucht en hij doet het op beide muesli's met de force prima (ik gaf eerste faser light, nu vito). Hij krijgt er maar een handje doorheen, meer hoeft het ook niet te zijn. Luzerne groeide hij binnen no time van dicht, dus dat zou ik er niet bij durven geven.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 13:00

Ik ga met Amanda mee, mijn paard wat soms lastig op gewicht te houden is geef ik lucerne, ziet ze er binnen no time mooi vol uit.

RiannaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 13:08

Dan ga ik toch ook maar de Faser Light erbij bestellen.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 15:20

RiannaB schreef:
Dan ga ik toch ook maar de Faser Light erbij bestellen.

Als je Faser Light gaat voeren hoef je in principe geen Force meer te geven.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 15:25

Dat hangt er vanaf of je de aanbevolen hoeveelheid voert. Als je de halve hoeveelheid voert, dan is het aanvullen met een halve dosering Force wel zo handig.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 17:31

Hebben jullie ervaring met Marstall Piano?

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 23:52

De mash vond mijn pony jammer genoeg echt niét smakelijk, at het met Lange tanden. Terwijl normaal mijn vorige slobber uit alle hoeken gelikt werd maar nu vele resten laten liggen. Jammer! Meer mensen last van?
Voor de rest gaat de force met een hand pavo natures best (pavo moet nog op) er prima in, ook geef ik een hand Champion. Pony wordt vele malen werkwilliger nu al van de hand champion. Niet heet! Alleen looplust en zin om te sjouwen.
De force heeft nog niet zijn vruchten af geworpen, maar denk dat dat ook niet de bedoeling is. Denk dat het betreffende paard zich beter gaat voelen van binnen. (En daarbij voer ik het pas een week dus ben misschien ook te snel haha) Zal binnekort nog de vooruitgang plaatsen!

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 00:26

Nee geen last van! Mijne eten de Mash heel erg graag!! Alle paarden hier op stal zijn er gek op!

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 20:28

Ik geef Force met wiesencobs, de 1 een hand de ander een halve schep.
Is voor alles hier hun standaard voer en bij aantal nog muesli of supplement, medicijnen.
Heb ir paardje, hb pony en eczemers maar gaan super hier op.

Folders kan je bij je dealer ophalen, heb ze net als Mirim ook hier liggen.