[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LinSa

Re: [CENTRAAL] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 21:44

Ohoh die shetlander! Daar zou ik heel erg mee gaan oppassen, liefst per direct van het gras totdat hij uit de gevarenzone is.
De tip van glucobalance is een goede, maar het is natuurlijk geen wondermiddel waarbij je pony slank blijft bij 24/7 weidegang. Daarnaast is het met name effectief bij insuline resistente pony's. Het verhoogt de gevoeligheid voor insuline. Chroom en kaneel doen dit ook.
Bij te dikke pony's wordt het aangeraden om elke dag minimaal een half uur beweging te geven.

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 21:47

Oei, ik had het precies toch een beetje onderschat. Vanaf morgen dus per direct van het gras af en ik ga kijken om de glucobalance te bestellen.

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 06:45

Goed dat je er wat aan wilt doen. misschien kan je glucobalance tweedehands kopen? Is het ook niet zo duur. Succes met het afvallen, wordt een zware, lange periode!

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 09:19

LinSa schreef:
Ohoh die shetlander! Daar zou ik heel erg mee gaan oppassen, liefst per direct van het gras totdat hij uit de gevarenzone is.
De tip van glucobalance is een goede, maar het is natuurlijk geen wondermiddel waarbij je pony slank blijft bij 24/7 weidegang. Daarnaast is het met name effectief bij insuline resistente pony's. Het verhoogt de gevoeligheid voor insuline. Chroom en kaneel doen dit ook.
Bij te dikke pony's wordt het aangeraden om elke dag minimaal een half uur beweging te geven.

De beweging krijgt hij al vijf dagen per week staat er vandaar dat ik zeg glucobalance EN een korf.
Dr combi van beweging, glucobalance en een korf werkt hier erg goed.

evelienn28

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 09:33

Hoi
Ik kom mij ook even melden.
Mijn 6jarige minipaardje neigt er naar om dikker te worden.
Hij is vooral er buikig, je kon zijn ribben eerder vrij makkelijk voelen maar nu moet je echt een beetje drukken wil je ze voelen.
Afbeelding
Hij krijgt ook niet mega veel voer.
Staat 24/7 buiten vrijwel altijd in de paddock en af en toe in de wei.
Hij krijgt een klein beetje dieetmix voor zijn supplement.
Ik men vaak 2x in de week met hem en longeer 1x in de week.
Iemand nog tips ben bang dat hij nu echt de verkeerde kant op gaat.

Afbeelding

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 21:20

Afbeelding

Tijdelijke oplossing, ik ga (na wat research) magnesium bestellen en een graasmasker.

De grote staan een stuk af te grazen nu waar dan de te dikke shet op komt. Nu staat hij samen met z'n vriendje op het kortste stuk.

nanne02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 17:36

helaas kom ik me hier ook melden...
Ik heb een appaloosa die ook te dik is en waar ik echt wat van af wil hebben... Ze is 2, dus ik kan makkelijk met haar lopen, ze gaat ook niet meer de volle wei in, wat kan ik nog meer doen?
Dit is mijn boef ... (Ik schaam me :o ...)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Edit: De shet die je in de verte ziet lopen, ziet er dik uit, maar ze heeft een bolle buik (geen wormen) en is totaal niet dik, je kan haar ribben bijna zien...

Yelizaveta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 21:43

Hoe vinden jullie Rosie er uit zien? Ribben zijn goed voelbaar, staat 24/7 op wei. Eerst met graasmasker, het heeft haar heel goed gedaan vind ik.
Afbeelding
Afbeelding

Ze krijgt ook nog een handje brok en lijnzaadolie

hipkippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 22:34

nanne02 schreef:
Ik heb een appaloosa die ook te dik is en waar ik echt wat van af wil hebben... Ze is 2, dus ik kan makkelijk met haar lopen, ze gaat ook niet meer de volle wei in, wat kan ik nog meer doen?

Die is zeker niet te dik hoor! Ze is vollop in de groei als 2 jarige, zeker niet willen laten afvallen. Bezoekje van de hoefsmid zal dr meer deugd doen :)

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 22:53

Iemand ervaring of bekend met graszaadhooi en paarden met overgewicht??

nanne02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 11:46

hipkippie schreef:
nanne02 schreef:

Die is zeker niet te dik hoor! Ze is vollop in de groei als 2 jarige, zeker niet willen laten afvallen. Bezoekje van de hoefsmid zal dr meer deugd doen :)

Oke, fijn! Maar wandelen kan geen kwaad toch?
Ja, ik weet het, die moet binnenkort idd even langskomen, had het ook al gezien!

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 12:54

Stamper schreef:
Iemand ervaring of bekend met graszaadhooi en paarden met overgewicht??

Ik heb het een tijdje gevoerd. Ze aten het goed maar merkte niet zozeer iets van af vallen. Ik had wel het idee dat ze er niet zo verzadigd van raakten omdat ze heel gefixeerd werden op eten.

hipkippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 13:31

nanne02 schreef:
Ja, ik weet het, die moet binnenkort idd even langskomen, had het ook al gezien!

Nee hoor, worden ze mooi mak van, heb je later weer profijt van wil je gaan mennen ofzo ;)

nanne02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 15:38

hipkippie schreef:
nanne02 schreef:

Nee hoor, worden ze mooi mak van, heb je later weer profijt van wil je gaan mennen ofzo ;)

Ja, ze loopt nu al gewoon goed mee. En schrikt niet meer erg van motors enz. (we wonen aan een drukke weg, met tegenover een bos, kan niet beter :D )
Mennen met haar later lijkt mij echt super, ze houdt er wel van om voorop te lopen :+

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 21:46

Hier druk bezig met pony zijn dieet en beweging. Vandaag 10 km gefietst met hem, en hij staat op zijn paddockje. Nu staat er nog gras (heel weinig) op maar het is de bedoeling dat hij het kapot loopt dat hij uiteindelijk gewoon op aarde komt te staan. Hij krijgt nu arm hooi uit een slowfeeder, sport mix zero en de magnesium is bestelt.

Jessol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 19:16

Mijn varken flikt het dus elke keer om zen graasmasker uit te doen, zowel bloempot model als namaak tough one, nu heb ik een vlecht in zen voorpluk gedaan en dan met een elastiek het proberen vastdoen maar ik vrees ervoor. Ik word moedeloos.
Het is nog binnen de perken zijn lijn maar hij moet echt niet dikker worden en het liefst nog wat vanaf ook. Meneer werkt nu 5x in de week.
Afbeelding

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 20:08

Ik vlecht het masker in de manen van mijm pony, dan krijgt ze hem echt niet af.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 20:13

Mijn pony is er nog niet in geslaagd om het masker af te krijgen na vele verwoede pogingen. Ik heb de touch one v.
Afbeelding
Afbeelding

Na hoe lang merkt je dat ze terug wat gewicht verliezen. Heb het idee dag hij nog elke dag even dik van de wei komt. Nu hij heeft deze week niet gewerkt omdat hij wat onregelmatig liep rechts voor nadat de smid was geweest

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 20:24

Gaat niet zo snel! Paarden die heel snel afvallen is ook niet gezond.

Ik kan het heel makkelijk voelen vanwege de deken die mijn paard op heeft. De singels stonden strak. Maar sinds hij ene masker op heeft (nu een maand) zit er al meer ruimte tussen de singels. Je zou het ook kunnen meten met een lint om de buik, dan zie je of die daadwerkelijk afvalt.

E_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 20:28

Ik ben bijna ten einde raad. Mijn pony is hoefbevangen geweest, toen hebben we haar een tijdje apart gezet op dieet en viel ze goed af. Nu sinds een paar weken geleden weer in de kudde gezet en ze begint weer bol te worden. Bij het aansingelen merk ik nog niet echt verschil, maar je kan overduidelijk zien dat ze weer dik wordt.
Onderhand ook al tegen de staleigenaar gezegd dat we haar misschien beter weer apart kunnen zetten, maar naar mij luistert hij niet want waarom zou hij ook iets aannemen van een 16-jarige? En m'n pa staat altijd aan zijn kant en zegt nu ook weer, "we kijken het nog een tijdje aan".
Nou moet ik zeggen dat ik veel liever hoefbevangenheid voorkom dan die arme pony weer te zien met zoveel pijn, maar ja hoe ga ik dat fixen, is de vraag?
Hebben jullie misschien tips?

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 20:31

Pony gewoon zelf apart zetten? Is toch jouw pony?

Jessol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 20:31

LinSa schreef:
Ik vlecht het masker in de manen van mijm pony, dan krijgt ze hem echt niet af.

Met een fjord is dat wat moeilijker natuurlijk. :D
Hijvgeraakt ook uit een vliegendeken zonder iets los te maken, volgens mij is hij gewoon houdini.

E_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 20:37

Heleennn schreef:
Pony gewoon zelf apart zetten? Is toch jouw pony?

Dan zet de staleigenaar 'm weer terug :')
Hij wil eigenlijk echt geen paarden apart hebben behalve als het echt moet. En sowieso als ik het doe kunnen we gelijk vertrekken, denk ik zelfs

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 20:39

@ e-j je pony veel beweging geven en een graasmasker aan doen, (als je dat lukt met die eigenwijze mannen).
Laatst bijgewerkt door assebassie op 07-06-17 20:40, in het totaal 1 keer bewerkt

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 20:40

Nou ik zou zeker vertrekken dan. Te gek voor woorden toch, dat je paard niet apart mag en hij dus onnodig ziek wordt.