Marstall muesli's

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Odette_

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 23:20

Mag gewoon elke dag hoor, kreeg zelfs dat advies voor mijn pony toen ik een voedingsadvies bij marstall vroeg :)

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 08:55

De mash heeft net als ieder ander voer van marstall specifieke eigenschappen.
Het wordt aangeraden om het een a twee keer in de week te geven. Je kunt dan het voer wat je anders geeft vervangen door mash.
Maar mash is niet speciaal bedoeld om dagelijks te geven.
Het wordt wel eens geadviseerd om dagelijks te geven ( naast de muesli die je anders voert) als het paard darmproblemen heeft.
Als jij het na het werk wilt geven als extra hapje is het geen probleem, maar je paard is misschien net zo blij met zijn gewone voer en als beloning een lekkere marstall stal- of weidekoek of een lijnsnackreep. :)

lkaw

Woonplaats: Jaaa, in het pittoreske Middenmeer...... maar dan 6 km erbuiten....

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 10:23

Yep, de mijne krijgt elke dag Mash. Vanwege darmproblemen en een enorme hoeveelheid supplementen/paraffine-olie die erin moet. Hij krijgt er niet veel van. Als hij "gezond" is en aan het werk, krijgt hij zo'n 3/4 schep elke avond (verder krijgt hij geen krachtvoer).

Als hij het niet nodig zou hebben, zou ik hem ook liever gewoon voer geven. Vooral omdat Marstall zoveel keus heeft en het voer ook goed is. (samenstelling, smakelijk) :D

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 10:57

Bedankt voor de info.
Hij blijft zn gewone voer krijgen (3 x daags Faser Light) en onbeperkt ruwvoer. Maar hij is erg gesteld op zn bakje slobber met veel water nadat hij gewerkt heeft.
Ik geef nu dagelijks zo'n 50-70 gram zemelen, met wat grasmix, maar wil daarmee stoppen vanwege de scheve calcium-fosfor verhouding.
In andere slobbers zit weer veel suiker of zetmeel en dat wil ik dus niet.
Het zal gaan om 100-200 gram Mash per dag, geen grote hoeveelheid dus. Tenzij dat dus voor problemen kan zorgen?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 17:07

Vast niet. Als jij het fijn vind om dit te maken en hij eet er lekker van voorzie ik geen problemen :)

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 20:50

Is Marstall ergens verkrijgbaar in omgeving Hilversum?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 22:21

Op de site staan de dealers

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 22:29

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 18:19

Wie weet de EWpa van Faser Light?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 18:38

Ik weet niet of er een officieel antwoord op is, maar mijn ervaring is (bij voermerken die zowel MJ als EWPa erop zetten) dat het ongeveer MJ/15 is. Dus bij FS 9.5/15 = 0.63 EWPa.

room10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 13:23

Is er iemand hier die wiesen-fasern gebruikt ? Ik gebruikte dat een poos geleden ter aanvulling van het beetje naturel wat mijn paard kreeg, gewoon voor langere eet tijd, maar vond de kwaliteit achteruit gaan, zaten grote brokken tussen, heb daar toen melding van gemaakt/mail contact over gehad met marstall, ze hebben om foto's gevraagd. Kon zijn dat het alleen een bepaalde productie periode was geweest, ze zouden contact opnemen met de fabriek, dat gedeelte is netjes afgehandeld. Vind het zonde om weer een zak te kopen om er achter te komen of het weer betere kwaliteit is, heb er toen zeker 2 kunnen lozen, de brokken er uit zeefen was geen doen. Weet iemand of de fasern van nu van fijn gehakt kwaliteit is ?

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 15:30

Mizora schreef:
Ik weet niet of er een officieel antwoord op is, maar mijn ervaring is (bij voermerken die zowel MJ als EWPa erop zetten) dat het ongeveer MJ/15 is. Dus bij FS 9.5/15 = 0.63 EWPa.

Interessant. Heb je theorie op een aantal Marstall muesli's uitgeprobeerd en daar was het steeds MJ/14 dus dat durf ik voor de FS dan ook wel aan te houden. Bedankt.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 17:17

room10 schreef:
Is er iemand hier die wiesen-fasern gebruikt ? Ik gebruikte dat een poos geleden ter aanvulling van het beetje naturel wat mijn paard kreeg, gewoon voor langere eet tijd, maar vond de kwaliteit achteruit gaan, zaten grote brokken tussen, heb daar toen melding van gemaakt/mail contact over gehad met marstall, ze hebben om foto's gevraagd. Kon zijn dat het alleen een bepaalde productie periode was geweest, ze zouden contact opnemen met de fabriek, dat gedeelte is netjes afgehandeld. Vind het zonde om weer een zak te kopen om er achter te komen of het weer betere kwaliteit is, heb er toen zeker 2 kunnen lozen, de brokken er uit zeefen was geen doen. Weet iemand of de fasern van nu van fijn gehakt kwaliteit is ?

Ik gebruik de wiesenfasern en heb er geen problemen mee..Ziet er prima uit en paard eet het goed..

RenateHidden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 20:11

Hallo allemaal, ik heb even een vraagje. Mijn 3 jarige ruin (nog niet aan het werk) krijgt nu vanuit stal 2 dgs een 1/2 kilo havens basis brok (blauwe zak) en daarnaast krijgt hij van mij nog een schep pavo sportsfit. Ik ben eigenlijk nu op zoek naar een muesli van Marstall die vergelijkbaar is met de pavo sportsfit, hoog vetgehalte, voldoende eiwitten voor spieropbouw/ ontwikkelijk en waar hij qua gewicht zeker niet van gaat afvallen. Hij is met de sportsfit mooi op gewicht gekomen, daarvoor was hij aan de dunne kant. Corn muesli heb ik destijds ook geprobeerd, maar daar kwam hij niks van aan. Dus hij hoeft niet aan te komen nu, maar ook zeker niet afvallen.

Liefst een muesli met voldoende energie, maar waar hij niet heet van wordt. Ik heb al op voervergelijk.nl gekeken, maar ik kom er niet uit.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 20:14

Ik vind dat je hem heel veel voert voor een 3 jarige die niks doet.
Als hij op gewicht is kun je zeker minderen en gewoon een 'normaal' soort krachtvoer kiezen lijkt mij. Hoe is het met je ruwvoer? Hoeveel krijgt hij en wat voor kwaliteit? Als dat in orde is zou ik gewoon de havervrij bijvoeren bijvoorbeeld.

RenateHidden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 20:28

Hij krijgt deze hoeveelheid (totaal 1,5kg per dag) omdat hij heel de dag aan het ravotten is met z'n maten. Als ik hem op een gewone basis muesli terug zet of helemaal niks, dan komt hij snel wat tekort. Hij is ook volop aan het groeien en dat kost ook energie. De ruwvoerkwaliteit is niet constant, op het oog wel goed, maar weet niet wat er daadwerkelijk in zit. Paard staat op een grote pensionstal, dus iedere dag een ander pak.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 21:11

Jouw paard is nog in de groei maar nog niet aan het werk. Dat vereist nog geen sportvoer.
Ik zou je als advies geven om de complete te voeren. Dit is een prima muesli voor een paard van drie jaar oud. Deze voldoet volledig aan de behoefte.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 21:51

Ik heb voor mn pony nu de havervrij besteld, helaas niet erg veel tijd om te rijden, als hij dan aminosport krijgt doorgevoerd is er zelfs aan de longe geen houden aan.

RiannaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 23:44

Vandaag is mijn Marstall Force bezorgd :D
Nu had ik een weegschaal meegenomen naar stal om te kijken hoeveel 50-70 gram nou precies zou zijn. Maar het is wel erg weinig..! Nou is dat op zich niet erg natuurlijk, maar de paarden worden hier 4x per dag gevoerd, dus ik moet dat aantal grammen ook nog eens over 4 bakjes verdelen. Nu raadde een stalgenoot aan om er bijv. wat luzerne bij te gooien.
Zijn hier ook mensen die alleen de Force voeren? En gooien jullie er nog wat bij zodat je niet op 3 korreltjes per voerbeurt uitkomt? :P

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 23:52

Ik voer ook alleen de Force, ik voer een vol maatbekertje per dag dus wel ongeveer het dubbele van wat jij wil geven. Is inderdaad een zielig bakje voer, dus ik doe er na het rijden nog wat wortelen bij zodat ze het wat meer als een beloning ziet. Dit krijgt ze trouwens in één keer.

50-70 gram verdelen over 4 bakjes lijkt mij heel onpraktisch, dan heb je één hapje per keer. Luzerne toevoegen kan dan natuurlijk wel zodat ze iets meer te eten per keer hebben, maar het handigst lijkt me toch om minder vaak te voeren. Is dat echt geen optie?

RiannaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 00:02

Wortelen is in mijn geval niet echt een optie i.v.m. de suikers, omdat hij juist moet afvallen.
Minder voerbeurten zou in theorie wel kunnen, maar dan krijgen alle paarden om mijn paard heen wel hun krachtvoer en die van mij niet. Dat zorgt, denk ik, alleen maar voor frustratie.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 00:05

Je zou ook kunnen overwegen om faser light te gaan voeren i.p.v. Force.
Wortelen bestaan voor meer dan 80% uit water! dus daar zal jouw paard niet echt dik van worden.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 00:31

Ik voer de force met een handje muesli en wiesenfasern voor het kauwen. Daar zitten zo weinig vetten/ suikers van in, kun je gerust paar handjes van geven op een dag.

RiannaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 07:42

Bedankt voor de reacties, ik ga even verder op onderzoek uit naar wat jullie noemen!

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 08:39

En de Naturell? Zou dat geen optie zijn om die erbij te voeren? In elk bakje een handje en dan daar de Force bij?